Ik heb 2*120 Gig in raid0 gezet. Maar nu loop ik tegen een probleem aan, dat standaard fdisk niet zoveel HD ruimte ondersteund. Ik heb een nieuwe fdisk, maar die ondersteund tot 128 Gig. Maar nu vraag ik me af, is dat per schijf, of in totaal? En hoe zou je anders 240 gig moeten partitioneren en daarna formateren? Moet toch wel kunnen in 1 partitie of moeten dat meerdere worden?
Verwijderd
De grap van raid is dat de software het ziet als 1 schijf.
Die 128 gig waar je tegen aan loopt bij fdisk kan je dus niet omzeilen.
Maar mischien dat je het met partition magic voor elkaar kan krijgen. Maar weet het niet zeker nog nooit geprobeerd met zulke schijven
FF iets anders .... waarom wil je 1 schijf van 240 gig ???
Die 128 gig waar je tegen aan loopt bij fdisk kan je dus niet omzeilen.
Maar mischien dat je het met partition magic voor elkaar kan krijgen. Maar weet het niet zeker nog nooit geprobeerd met zulke schijven
FF iets anders .... waarom wil je 1 schijf van 240 gig ???
omdat raid sneller is 
2x 120 gig is niet alleen groter, maar ook sneller
2x 120 gig is niet alleen groter, maar ook sneller
Verwijderd
jah sorry .. begrijp ik ..
bedoel eigenlijk ook 1 partition van 240 gig
is nog vroeg op de avond ben nog niet echt wakker ...
bedoel eigenlijk ook 1 partition van 240 gig
is nog vroeg op de avond ben nog niet echt wakker ...
Je kunt gewoon de grootst mogelijke partitie aanmaken met fdisk en dan windows installeren. Als dat gebeurt is zet je partition magic erop, en die laat je de partitie vergroten tot 240 GB.
jah maar ik heb 240 GigOp maandag 24 juni 2002 00:13 schreef Noisema het volgende:
128 Gig should be enough for everyone!
Maar ik vraag me dus af (daarom dit topic) hoe fdisk partitioneert, kijkt ie naar 1 HD zelf (dus 120 Gig dus klein genoeg voor fdisk) of pakt ie toch alle 2 de hd's samen en is het 240 gig?
Verwijderd
Probeer eens in Linux of een BSD variant de partitie aan te maken.
Dan zou bv de windows-setup hem gewoon moeten kunnen formateren. Of mocht dat niet werken eventueel ook met Linux/BSD.
Ik heb geen flauw idee hoe je RAID aan de praat krijgt in Linux, maar fdisk kan ik je eventueel wel mee helpen.
Welke windows gebruik je eigenlijk? Ik weet namelijk niet hoeveel FAT32 eigenlijk aankan. Anders zul je NTFS moeten gebruiken i.c.m WindowsXP of Windows 2000.
Dan zou bv de windows-setup hem gewoon moeten kunnen formateren. Of mocht dat niet werken eventueel ook met Linux/BSD.
Ik heb geen flauw idee hoe je RAID aan de praat krijgt in Linux, maar fdisk kan ik je eventueel wel mee helpen.
Welke windows gebruik je eigenlijk? Ik weet namelijk niet hoeveel FAT32 eigenlijk aankan. Anders zul je NTFS moeten gebruiken i.c.m WindowsXP of Windows 2000.
Verwijderd
De maximum grootte van een FAT32 partitie is 2 TB, en bij NTFS is dat nog veel meer (264 bytes).
Dat zal dus het probleem niet zijn lijkt me. Dit zal dan echt aan FDISK liggen, dus wellicht dat je vanuit linux die partitie kunt maken, of met 3rd-party partitie-software of iets dergelijks?
Dat zal dus het probleem niet zijn lijkt me. Dit zal dan echt aan FDISK liggen, dus wellicht dat je vanuit linux die partitie kunt maken, of met 3rd-party partitie-software of iets dergelijks?
Met NTFS & Partiotion magic zou dat echt geen probleem moeten vormen.
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
ik snap niet waarom iedereen nog met fdisk loopt te kutten als er gdisk van norton is. ook gewoon een dos proggie. je kunt er ook gelijk mee formatteren. als je wil kun je zelfs een nieuwe schijf meteen quickformatten. scheelt een hoop tijd.
volgens mij krijg je bij de gratis te downloaden evaluatie versie van ghost 7.5 ook gewoon gdisk meegeleverd.
volgens mij krijg je bij de gratis te downloaden evaluatie versie van ghost 7.5 ook gewoon gdisk meegeleverd.
Wat doen jullie allemaal moeilijk zeg, het is heel simpel.
1. Indien je één partitie wilt van 240 gigabyte in FAT32, kan je hem formatteren met fdisk, deze laat je gewoon een partitie van 100% van die RAID-array maken.
2. Wil je meerdere partities, kun je bijvoorbeeld 2x 50% opgeven.
3. Wil je NTFS partities (wat ik je wel aanraad ivm. scandisk bij verkeerd afsluiten tijden om te scannen zeg maar maar waar NTFS geen last van heeft) zul je het moeten doen onder windows zelf met een tool als Partition Magic.
Sim-pel.
(En alvast om eventuele reacties te beantwoorden: Ja ik weet dat er ws. meerdere tools zijn om dit te doen, zoals ook Win2k/XP zelf.)
Graag gedaan.
1. Indien je één partitie wilt van 240 gigabyte in FAT32, kan je hem formatteren met fdisk, deze laat je gewoon een partitie van 100% van die RAID-array maken.
2. Wil je meerdere partities, kun je bijvoorbeeld 2x 50% opgeven.
3. Wil je NTFS partities (wat ik je wel aanraad ivm. scandisk bij verkeerd afsluiten tijden om te scannen zeg maar maar waar NTFS geen last van heeft) zul je het moeten doen onder windows zelf met een tool als Partition Magic.
Sim-pel.
(En alvast om eventuele reacties te beantwoorden: Ja ik weet dat er ws. meerdere tools zijn om dit te doen, zoals ook Win2k/XP zelf.)
Graag gedaan.
Neem lekker NTFS, ik heb een raid0 array van 3x60GB als 1 partitie. No problemo.
Siditamentis astuentis pactum.
Die schijven zijn voornamelijk voor film/mp3 e.d. opslag. Die moet ik zowel vanuit windows als linux kunnen bereiken. (dus ook schrijven! En voor zover ik weet kan je onder linux niet een ntfs partitie schrijven).Op maandag 24 juni 2002 08:26 schreef Varienaja het volgende:
Neem lekker NTFS, ik heb een raid0 array van 3x60GB als 1 partitie. No problemo.
Onder linux kan je wel op een ntfs schrijven alleen is het niet echt aan teraden het kan nog wel eens fout gaan.Op maandag 24 juni 2002 13:07 schreef RooT het volgende:
[..]
Die schijven zijn voornamelijk voor film/mp3 e.d. opslag. Die moet ik zowel vanuit windows als linux kunnen bereiken. (dus ook schrijven! En voor zover ik weet kan je onder linux niet een ntfs partitie schrijven).
(ik spreek uit ervaring
Mijn linux bak deelt een EXT2 partitie met de clients, daar kan een windows bak gewoon op schrijven. Waarom moeilijk doen? Installeer gewoon SAMBA
You can't have everything. Where would you put it?
fdisk sucks, maar met format.com kan je ook quickformats uitvoeren. Ik dacht een /L weet niet zeker.Op maandag 24 juni 2002 00:30 schreef smvs het volgende:
ik snap niet waarom iedereen nog met fdisk loopt te kutten als er gdisk van norton is. ook gewoon een dos proggie. je kunt er ook gelijk mee formatteren. als je wil kun je zelfs een nieuwe schijf meteen quickformatten. scheelt een hoop tijd.
I've visited the Mothership @ Cupertino
Ah ja inderdaad.Op maandag 24 juni 2002 21:45 schreef tweakerbee het volgende:
Mijn linux bak deelt een EXT2 partitie met de clients, daar kan een windows bak gewoon op schrijven. Waarom moeilijk doen? Installeer gewoon SAMBA
Gewoon linux opstarten, en dan eff via alt-tab overschakelen naar windows, hierna via het netwerk toegang tot een samba share maken ?
240 GB wordt lastig denk ik, niet onmogelijk maar verzamel maar alvast verschillende bootdiskettes.
Ik had al problemen met een 130GB FAT32 partitie in windows XP
Windows XP ondersteunt officieel sowieso alleen maar tot 32GB in fat32.
Daarboven kun je gewoon geen fat32 meer formateren. (zowel via de GUI of via format vanuit de commandelijn)
Dus je moet sowieso gedeeltelijk via dos aan de gang.
Via windows XP een raw partitie aanmaken (NIET proberen te formateren)
Hierna kun je het beste via de normale format van windows 98 (eff een bootdisk maken) formatteren. Deze geeft wel totaal verkeerde waardes aan, maar je zult zien dat het resultaat wel correct is.
Partition magic hoef je niet te proberen, die pakt em niet. (tenminste het formateren, dan krijg je een of andere wazige error en is je partition table verneukt)
Misschien een raw partitie aanmaken en formateren met dos, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Nou ja, evt nog andere utilitys proberen, maar ik heb mijn 130GB via bovenstaande methode in orde gekregen.
Oh ja, voordat ik het vergeet. De op die manier geformateerde disk kan ik alleen maar in windows XP lezen !! Niet via windows 98 !! (ondanks dat ie daar wel mee geformateerd is)
Houdt hier dus rekening mee, wellicht dat linux een dergelijke beperking heeft)
Suc6
PS: Eigenlijk te gek voor woorden dat je tegenwoordig de disks niet eens meer kunt partitioneren + formateren
Ik had al problemen met een 130GB FAT32 partitie in windows XP
Windows XP ondersteunt officieel sowieso alleen maar tot 32GB in fat32.
Daarboven kun je gewoon geen fat32 meer formateren. (zowel via de GUI of via format vanuit de commandelijn)
Dus je moet sowieso gedeeltelijk via dos aan de gang.
Via windows XP een raw partitie aanmaken (NIET proberen te formateren)
Hierna kun je het beste via de normale format van windows 98 (eff een bootdisk maken) formatteren. Deze geeft wel totaal verkeerde waardes aan, maar je zult zien dat het resultaat wel correct is.
Partition magic hoef je niet te proberen, die pakt em niet. (tenminste het formateren, dan krijg je een of andere wazige error en is je partition table verneukt)
Misschien een raw partitie aanmaken en formateren met dos, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Nou ja, evt nog andere utilitys proberen, maar ik heb mijn 130GB via bovenstaande methode in orde gekregen.
Oh ja, voordat ik het vergeet. De op die manier geformateerde disk kan ik alleen maar in windows XP lezen !! Niet via windows 98 !! (ondanks dat ie daar wel mee geformateerd is)
Houdt hier dus rekening mee, wellicht dat linux een dergelijke beperking heeft)
Suc6
PS: Eigenlijk te gek voor woorden dat je tegenwoordig de disks niet eens meer kunt partitioneren + formateren
deel die harde schijven eens op in verschillende partities . wie wil er nu een 240gig fat32 partitie my god . ooit al eens gedacht hoe lang het duurt om scandisk of defrag daarop te draaien naast het feit dat het gewoon megaonhandig is ???
Crasht je windows, kan je 2 uren scandisken. Geef mij maar een journalling fs zoals ext3, NTFS of XFS
Klopt, en dan hebben we het nog niet eens over de gigantische FAT die volledig in het geheugen moet worden geladen: met 32 KB clusters worden dat pakweg 7324442 FAT entries, dus een FAT van ongeveer 29297769 bytes = +- 28 MB.Op dinsdag 25 juni 2002 09:39 schreef CrimInalA het volgende:
deel die harde schijven eens op in verschillende partities . wie wil er nu een 240gig fat32 partitie my god . ooit al eens gedacht hoe lang het duurt om scandisk of defrag daarop te draaien naast het feit dat het gewoon megaonhandig is ???
Niet voor nix dat Win XP voor partities groter dan 32 GB alleen NTFS wil gebruiken.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Gratis tip:
Met windows Xp kan je
-Partities maken (en veeel sneller dan met fdisk)
-Formatteren (even snel als de winMe format.com, sneller dan win98se format.com).
Xp zeurt niet over hd grootte.
Met windows Xp kan je
-Partities maken (en veeel sneller dan met fdisk)
-Formatteren (even snel als de winMe format.com, sneller dan win98se format.com).
Xp zeurt niet over hd grootte.
Ik snap niet dat het woord Partition Magic nog niet gevallen is.
Deze 0wnt boven alles omdat je geen OS nodig hebt.
Gewoon 2 diskettes is genoeg (ok voor het aanmaken van die disc's heb je wel een OS nodig
)
Deze 0wnt boven alles omdat je geen OS nodig hebt.
Gewoon 2 diskettes is genoeg (ok voor het aanmaken van die disc's heb je wel een OS nodig
Lees de 1e reply maar eens goed door..Op dinsdag 25 juni 2002 18:08 schreef Gman het volgende:
Ik snap niet dat het woord Partition Magic nog niet gevallen is.
Pagina: 1