[digiVCR] hoe realtime DivX op te nemen (embedded)

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik heb al een tijdje zitten bedenken hoe je van dat achtelijke gedoe met die videobanden af kunt komen.
Geïnspireerd door al het gecasemod etc. ,de mogelijkheden van het VIA-eden boardje wat ik hier heb liggen en die nieuwe DivX-player kaart van Sigma-designs, heb ik het volgende zitten bedenken.....

Een kleine DivX-player is met bovengenoemde producten helemaal niet moeilijk meer. Het probleem is echter nog steeds het realtime comprimeren van hoge resolutie opnames (bijv 720 * 540) naar DivX.
Zelfs een P4 @ 2Ghz is hier nog steeds niet geheel toe in staat, dus laat staan de C3 processor op een VIA Eden boardje.
Hauppauge schijnt een leuke kaart te hebben (WinTV PVR geloof ik) die realtime kan comprimeren naar Mpeg2.
Dus het begin is er.
Nu heb ik laatst ook zitten spelen met een digitale bewakings recorder en daar zat onderandere dezelfde chip in als op die goedkope TV-kaartjes. Waarschijnlijk voor de digitalisatie van het beeld.

Nu mijn vraag..... Zijn er speciale chips op de markt om video te verwerken die je zou kunnen herprogrammeren zodat deze meerdere opeenvolgende beelden kunnen comprimeren naar DivX. Alle chips die ik tot nu toe heb gezien, kunnen alleen maar enkele beelden tegelijk verwerken, maar daarmee haal je niet de gewenste compressie.
Het idee is dat je zo'n 40-80 uur video op een schijf kunt opslaan van 80 GB
Het is meer een fantaseer project, dan dat ik het werkelijk zou kunnen implementeren, daar ik de technieken niet heb om zeer complexe electronische schakelingen te kunnen bouwen (Tuner, BT 878/Zoran chip met geheugen en PCI-interface op een kaart)

Iemand ideeen?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Klinkt als 'n tivo achtig iets, philips heeft 'n apparaat klaar voor de europese markt maar op een of andere manier is het nog niet op de markt hier..

• TD-er
OK, sommigen reageren heeeeel erg snel hier :)

Maar ik zal eens gaan kijken of ik wat meer info daarover kan vinden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

volgens mij zat er bij de PVR nog een addertje onder het gras betreffende het capturen van volledig PAL...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Hmmm... werd er niet gebruik gemaakt van 'recompressie' of zo (Haupage). Er wordt eerst opgenomen in een lage pseudo-compressie die nadien wordt gerecomprimeert naar divx of een andere codec. Indien deze eerste pseudo-compressie reeds is geoptimaliseerd voor een recompressie-algoritme kan men spreken van semi-realtime divx opname. Realtime divx compressie lijkt me sterk, zelfs voor een dedicated IC.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De enige reden waarom DivX 'zo traag' is met encoden, is dat mensen vanaf DVD encoden. DVD moet eerst uitgepakt worden, en dan met DivX weer ingepakt worden.

Als je uncompressed AVI zou inpakken met DivX gaat 't al een stuk(je) sneller.

Capturen vanaf TV kan ik rechtstreeks naar DivX met m'n P3-800, bij 756x288. Die halve resolutie heb ik uit een C'T, je bent dan meteen van dat gezeur met interlaced beeld af. Met die 800MHz heb ik *heel* af en toe nog wat framedrops.

Achteraf zet ik die DivX nog ff om naar 576x432, zodat ie weer netjes 4:3 is.

Siditamentis astuentis pactum.

• TD-er
Het hoeft ook niet percee DivX te zijn, maar van dat formaat weet ik dat je acceptabele kwaliteit haalt bij een lage datarate en dat het formaat ook afspeelbaar is op PC's, wat me ook wel handig leek.
Maar als er andere beeld compressie methoden zijn, die wel op full-res realtime gecomprimeerd kunnen worden tegen een redelijk lage datarate, ben ik geïnteresseerd.
Het idee is namelijk dat een VHS recorder al op +/- 240 beeldlijnen opneemt en ik wil juist dat ook de kwaliteit hoger wordt.

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

s3mt3x

I choose not to know...

MPEG 2 PAL kan al realtime op een PIII-500. Is ook software voor (o.a.WinDVR) maar die is niet geweldig. Het programmeren van zenders en uitzendingen is bij de meeste pakketten slecht geimplementeerd. De kwaliteit van de video is daarentegen een erg goede vervanger voor VHS.

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:32
Is het niet eenvoudiger/haalbaarder van gewoon in MPEG op te nemen aan een tamelijk hoge bitrate, en dat je dit dan later recompressed naar DivX? Je bent ten slotte toch niet de hele tijd aan het opnemen neem ik aan.
En in dit geval kan je ook 2-pass compressie gebruiken, die nog eens betere resultaten oplevert (en 2-pass kan je natuurlijk nooit in realtime).

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Een goede all-in pakket is ATi All-in wonder kaart. Je kan tv kijken, capturen, editen, en weergeven.

Bijna een complete videorecorder heb je daarmee in huis gehaald.

Zie het maar. Er zijn al verschillende uitvoeringen ATi all-in wonder kaarten, en goedkopere is nog beetje betaalbaar. De nieuwere is met radeon 8500 geloof ik.

Verwijderd

Volgens mij stond er een tijdje geleden in C!T daar iets over. Ook dat Ati All-In-One daar slecht uitkwam ivm anderen.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Niet als je Win98 gebruikt. W2k en hoger heeft slecht support hierop.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:37
Je kan ook kijken naar bijvoorbeeld de Matrox Marvel kaarten. Dit is vergelijkbaar met zo'n Radeon. En volgens mij wordt zo'n Marvel beter gewaardeerd voor dit soort zaken dan de Radeon. Maar zoek eens goed naar reviews.

Ik dacht dat beide kaarten hardwarematige MPEG-2 ondersteunen. Dit geeft niet zo'n een hoge compressie als DIVX, maar is daarentegen op veel lichtere systemen te gebruiken. Met de nieuwe Marvels was geloof ik een PII-400 al voldoende. Maar wederom, reviews.

Iets om op te letten is wel de maximale resolutie waarin de kaart écht kan capturen. De oude Marvels gingen tot een lagere resolutie (iets rond 640x480 ofzo?) en met de software werd er geïnterliniëerd. Ik weet niet of dit nog steeds zo is, we zijn namelijk weer een flink aantal jaren verder.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar je DVR projectje. Ook dit is een idee waar ik al langere tijd mee rondloop, maar door tijdgebrek niet kan uitwerken.

Zelf vind ik het een nadeel dat zo'n X-Card enkel het videobeeld kan laten zien, en niet het beeld van de PC zelf. Want dan kun je makkelijker leuke extraatjes toevoegen met een mooie interface. Bijvoorbeeld een MSN die 50% transparant is ofzo.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• TD-er
Het beeld van je VGA-output is met zo'n VIA eden boardje prima te doen, daar je de TV-out kunt gebruiken.
Maar ik zat net ff wat meer stand-alone te denken, zoals een eigen Linux samenstellen, met een dedicated programma full-screen, die alle andere devices aanstuurt. Dan heb je iets meer controle over de dingen die er gebeuren, al lever je wel iets in op snelheid, daar de meeste hardware onder windows vaak wat beter ondersteund wordt.
Het nadeel is dat het enige kaartje dat DivX kan afspelen, alleen onder windows werkt.
Alleen weet ik dus nog niet of er en oplossing bestaat voor het realtime comprimeren. TV-kaartjes werken overigens prima onder Linux.
Een ander formaat is ook prima, maar dan zal het wel door de 533 MHz C3 processor verwerkt moeten kunnen worden.
Helaas kun je dan waarschijnlijk niet kijken en opnemen tegelijk, wat me wel een heel handige feature leek.
Mischien is het ook wel mogelijk (en niet te duur) om een standaard FCPGA boardje te nemen met een C3 1GHz (ik blijf bij die C3's ivm de warmte afgift), zodat je dan wat meer PCI-sloten hebt.

• maartenst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04-2023
Het kan ook met een digitaale schotel kaart een DVB kaart die ontvangt al mpeg2 via de schotel. moet het mee werken die kan encoden en decoden :)
Pagina: 1