[IDE] Hij ziet apparaten op IDE2 kanaal niet !

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:28
Ik heb deze vraag ook al op T.net zelf gesteld bij de driver update van Via 4-in-1 drivers, maar daar kwam geen gepast antwoord/oplossing uit. Verder heb ik ook al gesearched en gevonden dat vele mensen dit probleem ondervinden, maar een oplossing, ho maar |:(

Ik heb een probleem , ik heb:
- Abit KT7 Mobo met Via north- en southbridges
- IDE1 : Master : Maxtor 17GB HD
Slave : Aopen Cdrom 52x
IDE2 : Master : Maxtor 40 GB HD
Slave : Acer 24*10*40 Brander

Die brander ziet hij dus niet meer (ook niet in verkenner)en ook de 40 GB HD is kwijt bij Apparaatbeheer (zie hieronder). Die HD staat er overigens bij de Verkenner nog wel bij en doet het ook gewoon nog goed.
Ik heb dus ook een SB live player, maar daar heb ik nooit probs mee gehad.
Verder geeft hij dus bij "Systeem --> Appaatbeheer, een foutmelding bij de 2e busmaster IDE controller een foutmelding.
Verder draai ik Win 98SE en het installeren van de verschillende Via 4-in-1 drivers heeft geen effect gehad, ik heb ze allemaal geprobeerd !

Is hier een oplossing voor ?

Verwijderd

tsja, ikzelf heb hier ook wel eens last van. Een reset is het enige wat ik kan bedenken en wat hier goed werkt. Maar een ding is zeker: via en ide is niet alleen maar heel goed :'(.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-04 22:29

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH >>OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Lijkt erop dat je windhoos goed f** up is. Nu heb ik al niet zulke goede ervaringen met win98(SE), en dus veracht ik het een beetje. Maar laat mijn vooroordelen je niet de verkeerde beslissing nemen.

btw die van mij zou een format zijn...
en de HDD's op een kabel, en de CD-ROM/Writer op een kabel, echter kan je dan niet direct van CD-ROM naar Writer branden.

Verwijderd

als je cd-rom en cd-writer op 1 kabel heb zitten kan je toch gewoon wel audio cd direct kopierne volgens mij?

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Kun je er via dos (boot met cd-ondersteuning) er nog wel bij.

Ik heb een oude compaq, ik moet even de moederbord chip nakijken.
Hierop ziet dos wel het tweede ide kanaal, maar windows (98SE) niet. Leuk als je deze installeert en na booten heeft hij geen cd meer |:(

Het zou wel aardig zijn om te weten of dit hetzelfde probleem is.

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Op maandag 24 juni 2002 09:45 schreef whitewolf20 het volgende:
als je cd-rom en cd-writer op 1 kabel heb zitten kan je toch gewoon wel audio cd direct kopierne volgens mij?
Tuurlijk wel, alleen niet op volle snelheid, tenzij je bufferunderruns voor lief neemt (ook met burn-proof vermijdt ik ze liever).

Verder wens ik je veel plezier met idekabels wisselen en vanaf cd booten (netwerk?) en brandsoftware draaien.
Dan kan je beter de brander en de harde schijf koppelen en met 1 cd-rom drive werken.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-04 14:39

pistole

Frutter

Op zondag 23 juni 2002 22:38 schreef flipjevandejam het volgende:
(...)
Verder geeft hij dus bij "Systeem --> Appaatbeheer, een foutmelding bij de 2e busmaster IDE controller een foutmelding.
(...)
En wat voor foutmelding geeft ie dan?

* pistole gokt erop dat er geen IRQ beschikbaar is

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Misschien dat je het al geprobeerd om de HD controller (primary of secondairy) uit je System Properties verwijderen en Windows 98 opnieuw opstarten zodat deze opnieuw worden herkend en opnieuw worden geinstalleerd worden, dat scheelt je Windows opnieuw te installeren.

• flipjevandejam
Hij geeft bij apparatenbeheer als foutmelding dat de drivers van het apparaat niet (goed) geinstalleerd zijn.

Verder heb ik hem al es weggeflikkerd en gereboot zodat hij hem opnieuw "vind", maar dit heeft geen effect gehad.

Tot voorkort was het zo dat de betreffende brander nog wel te gebruiken was als cdrom, maar sinds kort ziet hij hem helemaal niet meer in windows. Bij het booten echt vind hij hem wel gewoon en ook later nog als er cdrom drivers langgelopen worden (bij het opstarten van win98)

• flipjevandejam
En van die IRQ's, nee dat kan ik me niet voorstellen aangezien er nog echt wel over zijn, bij het booten kan je dat altijd zien, welk apparaat welke irq gebruikt enzo.

Ik heb trouwens, wat ik net al zei wel drivers van Aopen laatst geinstalleerd voor die cdrom. Niet dat dit effect had, maar ik d8 dat het misschien hierdoor wat sneller zou gaan zegmaar. Sinds die tijd heb ik deze problemen eigelijk. Maar ik zou niet weten hoe ik deze weer moet uninstallen aangezien dit via dos is gegaan enzo, en deze drivers ook niet bij "software" erbij staan enzo.

Ik heb laatst ook GeforceTweakUtility geinstalleerd en daar wat mee zitten kloten.
En sinds die tijd geeftie wel een error bij het opstarten dat hij een .dll voor dat GTU niet kan vinden, maar dit lijkt me dat het er niet mee te maken heeft...

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Op maandag 24 juni 2002 10:02 schreef ritsjoena het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, alleen niet op volle snelheid, tenzij je bufferunderruns voor lief neemt (ook met burn-proof vermijdt ik ze liever).

Verder wens ik je veel plezier met idekabels wisselen en vanaf cd booten (netwerk?) en brandsoftware draaien.
Dan kan je beter de brander en de harde schijf koppelen en met 1 cd-rom drive werken.
Dat van die buffer underruns is gewoon dikke poep want ik kan zelf met m'n combinatie van een merkloze 50× cdrom en m'n plextor 16× fikker op één kabel prima fikken zonder tussenkomst van een image...

Voor de topicstarter: De combinatie die volgens mij gewoon het meest geschikt is, is deze:

IDE 1:
<Master> HD 1 met windows erop
<Sleef>  HD 2 met andere zut erop

IDE 2:
<Master> Je brander
<Sleef>  Je CD-ROM/DVD-Drive of wat dan ook

Hoi

• flipjevandejam
Ik heb altijd geleerd dat HD + CDROM per IDE het beste is/werkt. Maarja het zal wel dan.

Daar gaat deze topic ook niet echt om, het gaat meer om of mensen een oplossing hebben voor het (waarschijnlijke) "via-probleem" dat ik heb !?!?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Op maandag 24 juni 2002 23:11 schreef flipjevandejam het volgende:
Ik heb altijd geleerd dat HD + CDROM per IDE het beste is/werkt. Maarja het zal wel dan.
Het is misschien ook wel beter enzo, maar het HOEFT niet persé zo te zijn, het zou heel goed kunnen dat het bij een snellere burner WEL noodzakelijk is dat je het op die manier doet. Maar als het werkt dan werkt het 8-)
Daar gaat deze topic ook niet echt om, het gaat meer om of mensen een oplossing hebben voor het (waarschijnlijke) "via-probleem" dat ik heb !?!?
Yups daar gaat het om...

Eerder door mij genoemde IDE-opstelling werkte niet of had je dat al geprobeerd :?

Hoi

• flipjevandejam
Ik moet zeggen dat ik het nog niet geprobeerd heb, dit komt ook doordat ik deze week tentamenweek heb en dus helemaaal geen tijd heb om wat aan mn computer te tweaken.

Volgende week ga ik zowieso eigelijk al de 16GB HD wegdoen, die gaat naar kennissen van me. Dus dan moet ik zowieso alles weer opnieuw installeren. Ik denk dan dat ik de opstelling zo maak:
IDE 1 : Master --> 40GB Maxtor
Slave --> Aopen 52x CDROM
IDE 2 : Master/standalone 24*10*40 Acer brander.

Overigens, ik heb een Duron 650@900, en 256MB (soms 512) zal ik hier dan WinXP op zetten ? Loopt dat een beetje soepeltje of kraakt het dan aan alle kanten ?

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem. Als ik mijn CDROM drive (Master) en mijn brander (slave) op IDE2 inplug vind ie mijn brander niet. Als ik mijn brander master maak en mijn cdrom slave vind ie nog steeds mijn brander niet.

Plug ik ze beide op IDE1 in welke volgorde dan ook vind ie ze allebei.

Tevens vind ie soms geen CDRom drive op IDE2 als ik opstart van een bootcd.
Pagina: 1