Ik heb een Asus A7A266-E moederbord met een AMD 1800+ processor. Nu wil ik mijn koeler van m'n voeding op 7v laten draaien, want hij maakt erg veel herrie. Heb de search al gebruikt, maar kan niks vinden waar ik wat aan heb...
Voeding openen, stekkertje (meestal strekkertje iig) los halen, en dan de 2 draadjes op een normale molex aansluiten op rood(5v) en geel(12v) = 7volt
Arrows are made to fly, so are aeros.
of hij zen voeding niet opblaast...Op zondag 23 juni 2002 22:16 schreef ULTRA_DMA het volgende:
wat wil je weten dan
Ik durf er geen antwoord op te geven.
Verwijderd
hoe zou je dan je voeding opblazen?
je bent alleen je garantie kwijt omdat je hem opengemaakt hebt.
Dit heeft helemaal geen gevolg op de prestatie van je voeding behalve dat hij iets warmer zal worden mischien.
Maar dat is bij een voeding niet heel erg.
je bent alleen je garantie kwijt omdat je hem opengemaakt hebt.
Dit heeft helemaal geen gevolg op de prestatie van je voeding behalve dat hij iets warmer zal worden mischien.
Maar dat is bij een voeding niet heel erg.
bedankt, maar dat wist ik al welOp zondag 23 juni 2002 22:18 schreef ScrewDriver2k1 het volgende:
Voeding openen, stekkertje (meestal strekkertje iig) los halen, en dan de 2 draadjes op een normale molex aansluiten op rood(5v) en geel(12v) = 7volt
Verwijderd
Zet er maar een weerstandje van 47 Ohm voor, dan draait ie op 8.5V.
Tenminste als het een normale 100mA 114mW koeler is.
Anders de waarde even aanpassen.
Tenminste als het een normale 100mA 114mW koeler is.
Anders de waarde even aanpassen.
Verwijderd
Voel even met je hand achter de ventilator van je voeding. Komt er warme lucht uit dan zou ik het niet snel proberen.
Anders kun je ook een voeding van bv 400 watt nemen zodat hij minder belast is.
Anders kun je ook een voeding van bv 400 watt nemen zodat hij minder belast is.
Een 400 watt voeding wordt dan misschien wel minder belast, maar daar gaat hij niet minder herrie van maken. (tenzij er natuurlijk een temperatuur gestuurde fan inzit) Dus dat lijkt me niet echt de oplossing.
die fan draait niet voor niets op een bepaald voltage met het bijkomende lawaai. De voeding zal er dan wel weinig last van hebben als de fan minder hard draait, maar onder extreme condities (lang achter elkaar aan bij hoge temperaturen) zou ie wel es te heet kunnen worden.. en toevallig ben je op dat moment net ff niet thuis.....
Verwijderd
Opzich wel, maar als je zeker wilt zijn zou ik gewoon een Papst oid fan kopen, en die lekker op 12V laten lopen. Hoor je ook niet, maar verplaatst wel lucht.Op maandag 24 juni 2002 12:11 schreef loekie2002 het volgende:
Maar het valt dus wel te doen?
Of je koopt een flinke Delta HP fan, en laat die op 7V lopen. Verplaatst waarschijnlijk nog meer lucht dan de jouwe op 12V
Ik heb de voeding fan van mijn pc ook regelmatig op 7 volt draaien (k heb er een schakelaartje voor) Het heeft bij mij tot nu toe nog geen enkel probleem gegeven.
amd xp 1700 op epox 8kha+
Voeding is een 300 watt aopen
.........
Overdag maakt het lawaai niet zo superveel uit, alleen s'avonds en s'nachts, dus een schakelaartje zou voor mij misschien een betere optie zijn... kun je wat meer vertellen over die schakelaar?Op maandag 24 juni 2002 12:22 schreef LordHuberti het volgende:
Ik heb de voeding fan van mijn pc ook regelmatig op 7 volt draaien (k heb er een schakelaartje voor) Het heeft bij mij tot nu toe nog geen enkel probleem gegeven.
/me heeft ook een 300 watt aopen voeding
Hij heeft waarschijnlijk een schakelaartje gemaakt zodat hij zijn voedingsfan kan schakelen tussen 7 of 12 volt, dus als je druk aant gamen ofzo bent dan op 12 volt zetten, ga je slapen en staat je pc maar wat de idle'en dan gewoon de fan op 7volt zetten.
Arrows are made to fly, so are aeros.
Verwijderd
Topic: Voeding op 7 volt aan te raden met mijn PC?
mijn voeding wil niet meer als je hm op 7 v zet... hij vind 220v leuker
serieus mijn voeding wil niet starten met een fan op 7 volt (aopen)
mijn voeding wil niet meer als je hm op 7 v zet... hij vind 220v leuker
serieus mijn voeding wil niet starten met een fan op 7 volt (aopen)
Verwijderd
Als je dus een beetje airflow in je kast hebt en dus minimaal een ander outtakefan, dan zal het prima gaan.Op maandag 24 juni 2002 00:12 schreef rick_h het volgende:
die fan draait niet voor niets op een bepaald voltage met het bijkomende lawaai. De voeding zal er dan wel weinig last van hebben als de fan minder hard draait, maar onder extreme condities (lang achter elkaar aan bij hoge temperaturen) zou ie wel es te heet kunnen worden.. en toevallig ben je op dat moment net ff niet thuis.....
Die fan moet normaal nl een systeem zonder koeling dat in de zon staat oid moeten trekken. Das gewoon abnormaal abusievelijke gedrag in mijn ogen. Computermarteling... maar die voeding moet dat trekken, dus een in verhouding zware fan erin.... die teveel herrie maakt.
-> gewoon vervangen of op 7V laten draaien dus.
zo'n regelbare fanmate is ook wle handig, geen gepruts met je voeding enzo, kun je ook nog eens je geluidsproduktie nog verder tunen
als je het goed wilt doen (en relatief duur):
koop een geschikte papst fan: evenveel lucht doorvoer, minder lawaai
koop een geschikte papst fan: evenveel lucht doorvoer, minder lawaai
Als je nou een outtake fan erin hebt zitten, moet je ff voelen hoe warm de lucht nou is, als ie op dit moment niet al te warm is (= niet warmer dan "warme adem temperatuur") dan kan ie vast wel met wat minder koeling (7 volt that is)
Ik zou er ook voor de zekerheid een schakelaartje tussen zetten, dan kan je em iig weer op 12 zetten als je er zelf niet bij bent.
Ik zou er ook voor de zekerheid een schakelaartje tussen zetten, dan kan je em iig weer op 12 zetten als je er zelf niet bij bent.
Pagina: 1