Upgrade Mobo + CPU. Waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Ik heb zo'n Packard Hell PC (type 7800RW + extra geheugen etc) en het revisiemodel van het mobo dat er nu in zit (MSI 6309) kan de nieuwe Pentium III processoren met D0 stepping (tot 1,4 GHz) niet aan. Ik kan mijn processor slechts upgraden naar een 1 GHz (met core stepping C0), niet echt een groot verschil met de 800 MHz die er nu in zit. PB raadde mij al aan om een nieuw MSI 6309 mobo te kopen, die wel de D0 stepping aankan. Ik was van plan volgend jaar een nieuwe PC aan te schaffen (dan is de huidige PC 3 jaar oud, een goede leeftijd lijkt mij), maar ik heb al componenten geupgrade en toegevoegd (meer geheugen, andere videokaart, andere soundkaart etc.), dus waarom niet de mobo en de processor erbij?
Nu is mijn vraag, kan ik in principe elke mobo erin knallen (als ik let op de afmetingen en PSU benodigdheden)? Laten we zeggen een Pentium IV compatibel mobo (533 MHz) of een socket A mobo. Moet ik alleen letten op afmetingen en evt een nieuwe PSU of zijn er meer dingen waar ik op moet letten?

Adviseer mij!

Verwijderd

als je een P4 mobo erin wil doen moet je iig kijken als je psu geschikt is voor een p4 mobo, dus met echtra 4 aansluitingen, en uiteraard genoeg wattage, en voor een socket A mobo moet je letten dat je psu genoeg vermogen kan leveren

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 23 juni 2002 21:37 schreef glaanieboy het volgende:
Ik heb zo'n Packard Hell PC (type 7800RW + extra geheugen etc) en het revisiemodel van het mobo dat er nu in zit (MSI 6309) kan de nieuwe Pentium III processoren met D0 stepping (tot 1,4 GHz) niet aan. Ik kan mijn processor slechts upgraden naar een 1 GHz (met core stepping C0), niet echt een groot verschil met de 800 MHz die er nu in zit. PB raadde mij al aan om een nieuw MSI 6309 mobo te kopen, die wel de D0 stepping aankan. Ik was van plan volgend jaar een nieuwe PC aan te schaffen (dan is de huidige PC 3 jaar oud, een goede leeftijd lijkt mij), maar ik heb al componenten geupgrade en toegevoegd (meer geheugen, andere videokaart, andere soundkaart etc.), dus waarom niet de mobo en de processor erbij?
Nu is mijn vraag, kan ik in principe elke mobo erin knallen (als ik let op de afmetingen en PSU benodigdheden)? Laten we zeggen een Pentium IV compatibel mobo (533 MHz) of een socket A mobo. Moet ik alleen letten op afmetingen en evt een nieuwe PSU of zijn er meer dingen waar ik op moet letten?

Adviseer mij!
De kast is een gewone ATX, no problem daar. De PSU die er nu in zit is allicht 235W, niet genoeg voor een W-slurpende P4/Athlon XP, dus dat zal wel moeten.

Verder moet je niet bij een andere mobo de PB software (OS + gebundelde apps) willen gebruiken.

Maar buiten dat zie ik niets bijzonders- oh, ja, de HDD waar het mee geleverd was is een 5400rpm, dat kan sneller.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

volgens mij kan het wel gewoon hoor :)

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Wat het OS en de meegeleverde software betreft: Het OS (Win 98SE) heb ik door een full version van Win XP vervangen. De meegeleverde software (op de Restore CD-ROMs) gebruik ik niet. Ik heb besloten dat ik in ieder geval mijn PSU ga upgraden (350 Watt ofzo), want ik wil in ieder geval een Athlon XP in zetten (met bijbehorende mobo natuurlijk) en wellicht een Geforce 4/5 in zetten (is nu Geforce 3 Ti200). Bedankt voor jullie adviezen en ik laat het nog wel weten wat het geworden is.

ps. Hier nog mijn huidige specs, voor de nieuwsgierigen:
Motherboard: MSI 6309 (PB: Saturn) <wordt geupgrade>
CPU: Pentium 800EB MHz/133 MHz <wordt geupgrade>
Memory: 2x 128 MB SD-RAM <is al geupgrade, was 1x 128>
HD: 28.7 GB @ 7200 RPM (of toch 5400?) <wordt wsl niet geupgrade>
DVD: 10x DVD 40x CD-ROM <wordt niet geupgrade>
CD-RW: 24x CD-R 10x CD-RW 40x CD-ROM <is al geupgrade, was 8x Cd-R 4x CD-RW 32x CD-ROM>
Video: Creative Geforce 3 Ti200 64MB DDR <is al geupgrade, was Leadtek Riva TNT2 Pro 32 MB>
Soundcard: Soundblaster 4.1 digital <is al geupgrade, vorige niet Win XP-compatible>
Netwerk: Lancard 10/100 Mbs <later toegevoegd>
3x USB <on-board>, 3x Firewire <later toegevoegd>

Zoals je ziet, is al flink geknutseld aan het originele model.