Complete Windows install overzetten naar nieuwe hd

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 23:31
Ik heb net een nieuwe hd gehaald, en nu wil ik de WinXP install van m'n oude hd (stond op C) overzetten naar de nieuwe hd, waar hij ook op C komt. Er zullen wat dat betreft dus geen registerfouten kunnen komen.
Nu heb ik de vraag óf dat kan. En hoe? Kan ik gewoon Win98 op een andere partitie zetten, en dan de oude C: (is dan D: geworden, aangezien de nieuwe hd master is geworden) gewoon helemaal overzetten naar de nieuwe C? Kan dit zonder fouten te krijgen in de nieuwe Windows install?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48

MBV

zit een standaard feature onder xp: start --> programma's--> bureauaccesoires --> systeemwerkset (if im right) :P

• Ruuddie
Op zondag 23 juni 2002 20:43 schreef MBV het volgende:
zit een standaard feature onder xp: start --> programma's--> bureauaccesoires --> systeemwerkset (if im right) :P
Idd jah, maar dat duurde en dat duurde, tot ik erachter kwam dat hij alles ging back-uppen, dus ook m'n 10 gig mijn documenten... Ik wil dus dat hij alleen C: doet, en dus niet (oud) D: en zo, waarop dus mijn documenten staan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je noemt ook nog Windows98... heb je dualboot?
En hoe zien je partities er nu dan uit.
Had je al een "D" ?

ARME AOW’er

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:11
Ik zou Ghost of Drive Image even proberen, kan je zo partitie naar partite kopieeren

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

Norton Ghost gebruiken

• Ruuddie
Kijk, m'n computer ziet zo er uit:

Voorheen (1 schijf):
C - Windows XP
D - My docs
E - Windows 98
F - MP3z
G - Gamez
H - Wat appz (DVD rip en zo)

Nu (2 schijven):
C - Moet de winXP install van de vorige hd op komen
D - WinXP oude hd
E - Leeg (moet my docs op komen)
F - Leeg
en ga zo maar door.
Op I: heb ik een schone Windows 98 gezet, zodat ik zeker weet dat ie geen bestanden van de XP partitie gebruikt...

Ik wil dus vanuit Win98 (I:) alle bestanden van het huidige D: overzetten naar het huidige C:...
Ik ben niet meer in die XP install geweest sinds ie op D: staat, dus er is niets in 't register veranderd...

Verwijderd

Als je powerquest partitionmagic hebt dan kun je in windows
of met de bootdiskettes de partities die je op de oude hd hebt kopieeren naar de nieuwe schijf.

Pm gaat daarna rebooten en zal de partities overzetten.
Alleen even aandenken dat je op de nieuwe schijf de primary partitie gaat activeren. Daarna kun je de oude hd afkoppelen en kijken of alles goed gegaan is.

Lukt dit niet dan moet je ff met ghost een image maken van je oude hd.

• mlevd
  • Laatst online: 04-04 21:21
Ghost, werkt hartstikke goed voor dit soort dingen.

• Ruuddie
Neemt ie 't register en zo ook mee als ik Ghost gebruik?

Ennuh, ik kan dus niet gewoon direkt de ene partitie naar de andere partitie kopieren?

• Ruuddie
Zo, ik ben nu een geestje aan 't bakken.
Hij geeft alleen alle bestanden die ie aan 't inpakken is weer in 8.3. Slaat hij ze ook zo op?! :(

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op zondag 23 juni 2002 21:12 schreef RuuddieBoy het volgende:
Zo, ik ben nu een geestje aan 't bakken.
Hij geeft alleen alle bestanden die ie aan 't inpakken is weer in 8.3. Slaat hij ze ook zo op?! :(
Eh, je draait Ghost toch wel vanaf een DOS floppie? Da's verreweg de beste manier om het te doen. En dan hoef je ook niet moeilijk te doen met Windows op een andere partitie installeren enzo.

Verwijderd

je kan met win xp cd instellingen overzetten, als je dat bedoeld?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 20:12

tweakerbee

dus..?

DriveCopy is ook erg handig in dit soort gevallen.

You can't have everything. Where would you put it?

• Ruuddie
Ik heb net alle bestanden 1:1 naar de andere partitie gekopieerd, omdat Ghost bleef hangen, maar hij wil niet opstarten. Ik had dus ff de win2k install gedaan, omdat die wél dual boot ondersteunt (win 98 geeft geen bootmenu's weer), maar hij heeft geen Windows XP gevonden. Hoe kan ik nu zorgen dat WinXP in me bootmenu komt? Er staat GEEN boot.ini op C: :(

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:59
1:1 copyeren heeft geen zin, systeem- en verborgen bestanden worden niet altijd 100% meegenomen. Ghost, driveimage en dat soort programma's werken toch echt het beste.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Ruuddie
Op maandag 24 juni 2002 11:59 schreef koffercomputer het volgende:
1:1 copyeren heeft geen zin, systeem- en verborgen bestanden worden niet altijd 100% meegenomen. Ghost, driveimage en dat soort programma's werken toch echt het beste.
Ja, maar me Ghost crashte :| Ik had thus geen zin in wéér 2 uur alles uit te pakken...
Ik wil dat DriveCopy wel eens proberen, maar er staan (voor zover ik weet) geen trials op de site van PowerQuest...

Verwijderd

WinCommander, alleen over je pagefile.sys zal hij wel over gaan zeuren, maar dan kies je gewoon voor skip.

Verwijderd

Ghost kan toch nog steeds niets met NTFS van 2000 of XP? Of ligt dat aan mij?

• Ruuddie
Op maandag 24 juni 2002 12:19 schreef Delirium het volgende:
Kweenie, maar ik heb alles met FAT ingedeeld, zodat ik me schijven ook vanuit Win98 kan berijken...

Ik zal WinCommander een proberen dan...

Verwijderd

Ok, kom ik weer met de oplossing:

PQDI
Partition Magic Disk Imager
Deze dupliceert je HD naar een andere.

Gebruik ik als ik geen ghost image kan maken als ik wel twee of meerdere dezelfde pc's wil instaleren.
mail me voor het bestand e.v.t.

• Ruuddie
Op maandag 24 juni 2002 12:24 schreef mack het volgende:
Ok, kom ik weer met de oplossing:

PQDI
Partition Magic Disk Imager
Deze dupliceert je HD naar een andere.

Gebruik ik als ik geen ghost image kan maken als ik wel twee of meerdere dezelfde pc's wil instaleren.
mail me voor het bestand e.v.t.
Ik ga 't proberen thnx :)

• mlevd
  • Laatst online: 04-04 21:21
Op maandag 24 juni 2002 12:19 schreef Delirium het volgende:
Ja dat kan wel, je kan wel degelijk een image maken van een NTFS partitie, je kan alleen volgens mij de image niet wegschrijven naar een NTFS partitie (je werkt immers onder DOS).
Zelf gebruik ik hier dus een FAT32 partitie voor.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Met partitionmagic kun je een partitie copieren naar een andere hd. perfecte copie.

maar ik kan je zo wel vertellen dat het niet gaat werken.
WinXP is er totaal niet blij mee, als het erachter komt dat het verplaatst is naar een andere hdd.

het beste is een clean install.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Ruuddie
Op maandag 24 juni 2002 12:40 schreef Dirk-Jan het volgende:
Met partitionmagic kun je een partitie copieren naar een andere hd. perfecte copie.

WinXP is er totaal niet blij mee, als het erachter komt dat het verplaatst is naar een andere hdd.

Jah, maar ik zet alles naar een andere schijf ja, maar de driveletters blijven hetzelfde. Wat dat betreft zou hij geen problemen mogen geven....

• Ruuddie
Mack, kan je me dat programma ff meelen op strypbam@brunssum.net? Ik heb alleen Partition Magic 6.0 en 7.0 hier, maar geen Disk Imager...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op maandag 24 juni 2002 12:45 schreef RuuddieBoy het volgende:

[..]

Jah, maar ik zet alles naar een andere schijf ja, maar de driveletters blijven hetzelfde. Wat dat betreft zou hij geen problemen mogen geven....
dat heeft niets met driveletters te maken, maar met die activatiecode.

als die merkt dat die hdd verwisseld is, (en dus een andere code heeft) wil die opnieuw gaan activeren.

als je een legale winXP hetb, is er niets aan de hand, maar als je een corporate release hebt, loopt die hierop vast.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op maandag 24 juni 2002 14:11 schreef RuuddieBoy het volgende:
Mack, kan je me dat programma ff meelen op strypbam@brunssum.net? Ik heb alleen Partition Magic 6.0 en 7.0 hier, maar geen Disk Imager...
Oeps
Warez Request!

ARME AOW’er

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Op maandag 24 juni 2002 14:11 schreef RuuddieBoy het volgende:
Check uwer mail.. Warezrequest mogen niet, zie de FAQ :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Ruuddie
WTF?! Een trial was ook goed hoor.
Maarja, t probleem is al HALF opgelost.
't Is me gelukt met Ghost een kopie te bakken, maar hij gaat idd zijken wegens dat product activatie. Kan ik niet ff een reg-backup erover gooien? (ik maak om de paar dagen een reg-backup) Dus, als ik dan me oude register weer d'rop zet, doet ie 't dan? Ennuh, kan dit met windows XP? Dan moet dat wel als ik niet in Windows XP zit he!

Verwijderd

Als je een Maxtor drive hebt kun je dit ook met MaxBlast doen (formatteren + gelijktijdig alle data overzetten); gratis te downloaden van hun website. Met een Western Digital drive kun je hetzelfde doen met de Data Lifeguard tools en waarschijnlijk hebben andere fabrikanten wel hun eigen varianten op dit soort software.

Zelf heb ik zo eens met MaxBlast een 6 GB drive gekopiëerd naar een 25 GB drive; ging perfect. Volgens mij had ik de oude drive al als slave gezet toen ik de nieuwe op die manier formatteerde, maar of dat nodig is staat wel uitgelegd in de readme's.

Maar goed: Ghost, Drive Image, Partition Magic en nog zo wat programma's kunnen het natuurlijk ook. :)

• Ruuddie
Op dinsdag 25 juni 2002 03:17 schreef MORA het volgende:
Als je een Maxtor drive hebt kun je dit ook met MaxBlast doen (formatteren + gelijktijdig alle data overzetten); gratis te downloaden van hun website. Met een Western Digital drive kun je hetzelfde doen met de Data Lifeguard tools en waarschijnlijk hebben andere fabrikanten wel hun eigen varianten op dit soort software.

Zelf heb ik zo eens met MaxBlast een 6 GB drive gekopiëerd naar een 25 GB drive; ging perfect. Volgens mij had ik de oude drive al als slave gezet toen ik de nieuwe op die manier formatteerde, maar of dat nodig is staat wel uitgelegd in de readme's.

Maar goed: Ghost, Drive Image, Partition Magic en nog zo wat programma's kunnen het natuurlijk ook. :)
Ik heb het met Ghost gedaan (partition to partition) maar ik kreeg tóch errors. Is dit niet het geval bij MaxBlast dan?

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Op dinsdag 25 juni 2002 19:10 schreef RuuddieBoy het volgende:

[..]

Ik heb het met Ghost gedaan (partition to partition) maar ik kreeg tóch errors. Is dit niet het geval bij MaxBlast dan?
Je hebt Ghost toch wel vanaf een bootflop gestart?

• Ruuddie
Op dinsdag 25 juni 2002 19:43 schreef Gem1e het volgende:

[..]

Je hebt Ghost toch wel vanaf een bootflop gestart?
Ik ben met de win98 bootdisk dos in gedaan, van waaruit ik alles heb gedaan...

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 12:40 schreef Dirk-Jan het volgende:

jaja,

ik maak bijna maanlijks een image van mijn HD en heb die al enkele malen terug gezet.... Ja. hier draait WinXP op...

• Ruuddie
Op dinsdag 25 juni 2002 21:48 schreef mack het volgende:

[..]

jaja,

ik maak bijna maanlijks een image van mijn HD en heb die al enkele malen terug gezet.... Ja. hier draait WinXP op...
Ohw. Maar heb je enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Met welk programma kan ik het nu het beste doen?
Ik heb al Ghost partition to partition geprobeerd, maar dan zat ie te zijken en zo, en hij wilde nog alles booten vanaf me oude hd...

• DaBeetle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 12:37
Ik heb dus ook met PM een partitie overgezet naar mn nieuwe HD (Win2K)
Maar bij het opstarten op de nieuwe HD blijft hij zeuren dat de pagefile er niet is.

Kan Win2K dus helemaal niet opstarten (Waarom heeft ie een pagefile nodig om op te starten met 512Mb geheugen trouwens????) Iemand n tip over hoe ik die pagefile daar kan krijgen?

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:48

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

mlevd schreef op 24 juni 2002 @ 12:33:
[...]

Ja dat kan wel, je kan wel degelijk een image maken van een NTFS partitie, je kan alleen volgens mij de image niet wegschrijven naar een NTFS partitie (je werkt immers onder DOS).
Zelf gebruik ik hier dus een FAT32 partitie voor.
Bekijk voor de grap eens Ghost 2003. ;)

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Ik weet dat dit een oude }:O is, maar ik denk dat het erg handig is voor andere mensen die een nieuwe HD hebben en hun complete NTFS partitie(s) met XP/win2K willen ghosten en tegen het SID oplopen!

Want in eerste instantie ging het Ghosten goed, maar starte de nieuwe HD niet op, zonder dat de oude HD aan de pc bleef hangen. Dit komt door de beveiliging van het SID
uiteindelijk is het me gelukt, na een 20 uur puzzelen en inlezen over SID

Ghost de gehele HD of partities van de oude HD naar de nieuwe met Ghost 2003 óf 9.0.
Ga dan naar de website van MS en zoek om de deploymenttools pak deze uit en start het programma sysprep.
Hier kies je een z.g.n. minisetup met detectie van PNP apparaten.

Na het opnieuw opstarten en het invullen van het serie nummer van XP draait ie weer als een zonnetje!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

Norton Ghost 9.0

http://www.symantec.com/sabu/ghost/ghost_personal/

Hier mee kun je zelfs onder het werken een ghost maken van je systeem! 8)7

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 08:58:
Norton Ghost 9.0

http://www.symantec.com/sabu/ghost/ghost_personal/

Hier mee kun je zelfs onder het werken een ghost maken van je systeem! 8)7
Klopt, maar wanneer je dan je oude HD er uit haalt, dan loop je wanneer je een NTFS indeling hebt, tegen het SID protocol op!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

sjolmers schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 09:42:
[...]

Klopt, maar wanneer je dan je oude HD er uit haalt, dan loop je wanneer je een NTFS indeling hebt, tegen het SID protocol op!
uhhm SID, heractiveren van windows ???
je veranderd je systeem niet.
Ik maak regelmatig met een ghost disk een disk > disk image van mijn hd. Zelfs toen ik mijn hd door een grotere heb vervangen ghost disk > disk, oude uitbouwen, nieuwe inbouwen op plek van oude. Opstarten computer en helemaal geen gezeur van windows over security ID, activering etc!!!

hd al jaren op NTFS geformateerd!!!

(en ja, ik heb licenties van XP pro, ghost, etc)

Je XP licentie wordt aan je hd en moederbord serienummer gebonden - een onderdeel per keer veranderen leverd geen problemen op, pas als je hd en mb veranderd krijgt je install een andere code en moet je gaan heractiveren afaik.

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33
Zo ongeveer elke HD-fabrikant levert tools om de inhoud van de oude HD 1 op 1 over te zetten naar de nieuwe HD. Maxtor heeft Maxblast, zoals hierboven al genoemd, maar ook Seagate e.a. hebben dit soort software. Downloaden van de website van de fabrikant van de _nieuwe_ schijf en geen vuiltje aan de lucht.

Persoonlijk heb ik het al meermalen op deze manier gedaan - altijd zonder problemen.

Verwijderd

Dat SID verhaal herken ik niet.

Ik heb laatst mijn c partitie ge-ghost naar een nieuwe grotere hdd.
Zowel de oude als de nieuwe schijf waren bijde NTFS. De nieuwe schijf had ik er aan mijn 2e ide kanaal gehangen en vervolgens met een ghost bootable cd opgestart.
Na het ghosten de oude hdd
op mijn 2e idekanaal gehangen en de nieuwe als primaire schijf aan mijn 1e ide kanaal gehangen. Nergens geen problemen mee gehad.
Ik gebruik een legale corporate XP licentie. Misschien dat het daardoor komt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sja als er meer dan 3 of 4 apparaten in een keer anders zijn krijg je dat pas dacht ik

ik heb xp ook 2x verhuisd van hd .. nergens problemen mee gehad

Iperf

• Ruuddie
Wel grappig om te zien wat voor complete beginner ik 2.5 jaar geleden was :P
Nja, was toen ook pas 15, dus ach... :+

@ Bakkus: zou idd goed kunnen door die corporate edition ja. Daarmee hoef je voor zover ik weet namelijk niet te activeren, en heb je dus ook geen gekloot. Iig, zo werkt het met de FCKGW Windows XP corporate versie van mij.
Pagina: 1