Toon posts:

Papst Casefans @ Alternate

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben al een tijdje op zoek naar 2 casefans om mn systeem wat beter te koelen, helemaal met dit warme weer heb ik het wel nodig. Nou lijken mij papst fannetjes wel goed. Bij alternate hebben ze 3 fans van 80x80x25 (als je tenminste snelzoeken gebruikt rechtsboven op de site en naar papst zoekt). Eentje van 12 euro, eentje van 19 en eentje van 21 euro. Nou ben ik benieuwd of iemand ervaringen met deze fans heeft. Vooral wil ik weten waarom die ene zoveel goedkoper is dan de andere twee. Ik heb trouwens op www.papst.de lopen zoeken en ik twijfel nog tussen de 8412 NGM en de 8412 NG. Helaas zetten ze dus niet het typenummer erbij bij alternate |:(
Nu nog ff een n00bvraag :) Ehm ik wil er dus 1 als intake en 1 als outtake. Ik neem aan dat ik of het fannetje gewoon kan omdraaien of het hele ding andersom kan monteren zodat ik dit voor mekaar krijg?

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:15

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

de fan blaast 1 kant op. Als je de fan in z'n geheel omdraait, blaastie gewoon de andere kant op hoor :)

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op zondag 23 juni 2002 19:01 schreef Hybz het volgende:
Eentje van 12 euro, eentje van 19 en eentje van 21 euro. Nou ben ik benieuwd of iemand ervaringen met deze fans heeft. Vooral wil ik weten waarom die ene zoveel goedkoper is dan de andere twee. Ik heb trouwens op
Geluid: Hoe duurder hoe stiller over het algemeen.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

kijk ff op www.freezinghardware.nl hier staan die fannetjes ook, en dan staan de specs er ook bij

Verwijderd

[johan cruijff mode]

* moar da is logies *

[/johan cruijff mode]

;)

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18

Arioch

<geek>

Neem gewoon de duurste, die blaast het hardst
En papst is niet erg luidruchtig dus zullen er geen helicoptergeluiden uit je pc ontsnappen (tenzij door je boxen).

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 19:10 schreef Bl4cKH4T het volgende:
Neem gewoon de duurste, die blaast het hardst
En papst is niet erg luidruchtig dus zullen er geen helicoptergeluiden uit je pc ontsnappen (tenzij door je boxen).
hier ben ik het mee eens.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik ze zometeen bij www.perfectsystems.nl ga bestellen. Lees redelijk goede reacties bij de shopsurvey en ze zijn daar net iets goedkoper dan bij freezinghardware. Trouwens... is er niemand die die fans bij alternate heeft gekocht? Heb namelijk goede ervaringen daar maar het zo onhandig dat het typenummer er daar niet bijstaat. En nog heel even doorn00ben ik snap dat als ik dat ding in zn geheel omdraai dat ie dan de andere kant opblaast }:O maar is ie ook beide kanten op te monteren...
lijkt me wel maar wil t ff zeker weten

thx tot zover

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 12:06
Op zondag 23 juni 2002 19:20 schreef Hybz het volgende:
knip
En nog heel even doorn00ben ik snap dat als ik dat ding in zn geheel omdraai dat ie dan de andere kant opblaast }:O maar is ie ook beide kanten op te monteren...
lijkt me wel maar wil t ff zeker weten

thx tot zover
Ja. Zitten aan de hoeken van de fan gaatjes, aan beide kanten, kan je mooi boutjes door heen halen. Geen . :)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 19:09 schreef -=!ME!=- het volgende:

[..]

Geluid: Hoe duurder hoe stiller over het algemeen.
Uhh, hoe minder toeren hoe stiller :+ Het verschil tussen een Papst en een Delta op 3000 rpm hoor je niet hoor. Stille fans draaien langzaam en verplaatsen weinig lucht.

Er zit wel verschil in fans, maar das heel weinig (1 dB ofzo). Op dezelfde toeren dan he! Conclusie: Papst fans zijn helemaal niet stiller (niet zoveel als iedereen denkt iig).

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14

Epsilon

Op maandag 24 juni 2002 13:23 schreef Fewture het volgende:

[..]

Uhh, hoe minder toeren hoe stiller :+ Het verschil tussen een Papst en een Delta op 3000 rpm hoor je niet hoor. Stille fans draaien langzaam en verplaatsen weinig lucht.

Er zit wel verschil in fans, maar das heel weinig (1 dB ofzo). Op dezelfde toeren dan he! Conclusie: Papst fans zijn helemaal niet stiller (niet zoveel als iedereen denkt iig).
1db is behoorlijk veel voor als je het nog niet door hebt.

3db is 2 keer zo hard
2^(1/3) = 1.26
1 db meer/minder is dus 1.26 keer zo hard/zacht

best veel als je het mij vraagt, en zeker WEL hoorbaar

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 14:25 schreef epsilon het volgende:

[..]

1db is behoorlijk veel voor als je het nog niet door hebt.

3db is 2 keer zo hard
2^(1/3) = 1.26
1 db meer/minder is dus 1.26 keer zo hard/zacht

best veel als je het mij vraagt, en zeker WEL hoorbaar
Ja, dat weet ik wel. Er is ook wel verschil, maar niet zoveel als veel mensen denken. Ik weet ook dat dB's logaritmisch zijn.
Kijk, een stille papst is wel leuk, maar veel CFM zul je niet hebben. Die 19dB Papsts doen maar 2000 rpm ofzo. Logisch dat ze stil zijn. Ik heb hier een 40CFM papst en die maakt evenveel herrie als mijn Delta 80HP op 5V. Kwa prestaties is er bijna geen verschil.

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 14:32 schreef Fewture het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik wel. Er is ook wel verschil, maar niet zoveel als veel mensen denken. Ik weet ook dat dB's logaritmisch zijn.
Kijk, een stille papst is wel leuk, maar veel CFM zul je niet hebben. Die 19dB Papsts doen maar 2000 rpm ofzo. Logisch dat ze stil zijn. Ik heb hier een 40CFM papst en die maakt evenveel herrie als mijn Delta 80HP op 5V. Kwa prestaties is er bijna geen verschil.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens , kijk maar een naar deze link http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm

en kijk dan maar is naar het verschill tussen : papst 8412NGMV vs Delta DSB0812M Dan zie je met de zelfde dB , de papst 8 CFM meer heeft.

of dit verschil : Papst 8412 NGML vs Delta DSB0812L
Dan zie je dat de papst 3,3 dB minder heeft en 7 CFM meer....

dus het klopt niet helemaal wat je zegt

• spil
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09-2025
Op zondag 23 juni 2002 19:20 schreef Hybz het volgende:
ik denk dat ik ze zometeen bij www.perfectsystems.nl ga bestellen. Lees redelijk goede reacties bij de shopsurvey en ze zijn daar net iets goedkoper dan bij freezinghardware.
Heb daar net met een aantal vrienden een hele berg Papst-fans en Fan-adapters gekocht. Zal een verademing zijn om die Delta te vervangen door Papst 80mm/Fan-adapter 60-80mm.

Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 16:46 schreef Jeuksel het volgende:

[..]

Daar ben ik het helemaal niet mee eens , kijk maar een naar deze link http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm

en kijk dan maar is naar het verschill tussen : papst 8412NGMV vs Delta DSB0812M Dan zie je met de zelfde dB , de papst 8 CFM meer heeft.

of dit verschil : Papst 8412 NGML vs Delta DSB0812L
Dan zie je dat de papst 3,3 dB minder heeft en 7 CFM meer....

dus het klopt niet helemaal wat je zegt
idd, je hebt gelijk.. Tja, kan er verder weinig van zeggen. Ik had veel zitten vergelijken (heb namelijk ook net een Papst gekocht) en kwam tot de conclusie dat het niet zo heel veel uitmaakte.
Nu mijn Delta weg is ben ik er op geluid niet erg veel op vooruit gegaan. Papst op 12V is evenveel herrie als m'n Delta op 5V. Prestaties zijn gelijk gebleven. Vandaar dus.

Verwijderd

Zelf heb ik deze genomen:
Noiseblocker Ultra Silent S3
Even stil als de Papst 8412 NGM (26 dB), maar wel met 7 m3/h meer vermogen. Die 65 m3/h komt overeen met 40CFM. En die standaard 7v adapter komt altijd van pas.
Pagina: 1