Toon posts:

Nieuwe stereo

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eehm.... Ik heb geld teveel en wil dus een nieuwe stereo kopen. Ik wil er 2000-3000 aan uitgeven. Nu vraag ik me af, waar te kopen, aan welke onderdelen hoeveel uit te geven, welke modellen enzo... Van dat geld moet ik een versterker, cd speler, luidsprekers en een minidisc deck hebben. Iemand adviezen? Thnx!

Edit: ik wil natuurlijk ook mp3's enzo kunnen afspelen van mijn pc af naar die stereo... Wat voor geluidskaart raden jullie mij aan, met digital out om minidiscjes op te nemen? Heb nu een Xitel Storm Platinum, maar om de 1 of andere reden 'schokt' het geluid af en toe via de digital out (verschillende drivers/OS geprobeerd)... Niet echt fijn als je minidiscjes op wil nemen :(

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Nou om te beginnen is 3000,- een lekker budget. Maar het is altijd moeilijk om advies te geven, aangezien ik a) maar een heel beperkt deel van de beschikbare produkten ken b) ik een beetje bevoordeeld ben tov merken, negatief tov Bose en postief tov B&W, en c) geluid nogal subjectief is.

Ik vind een goede verhouding om geld uit te geven 4:2:1 voor respectievelijk de speakers, versterker en de cd-speler, dit laat dus wel de interconnects en speaker kabel buiten beschouwing.

Een jaar geleden heb ik een set gekocht met/voor een vriend van mij, voor 2900,- en die bestond uit hetvolgende:
- B&W DM603S-II speakers a 1000,- ps
- Yamaha AX-492 versterker voor 600,-
- Yamaha CDX393 cd-speler voor 300,-

De typenummers kloppen misschien niet helemaal, maar zoiets in ieder geval. Als ik nu zelf zou moeten kiezen, zou ik waarschijnlijk op hetzelfde uitkomen. Dit was het ff voor nu.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Eeeehm er moet dus ook nog een MiniDisc deck bij... En 2000 piek voor speakers is wel HEEEL erg veel... Ben geen echte audiofiel ofzo :)

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Minidisc? Ik vind dat niet eens zo lekker klinken. Ligt dat aan mij?

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Marantz versterker in ieder geval

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En 2000 piek voor speakers is wel HEEEL erg veel... Ben geen echte audiofiel ofzo [/quote]2000 piek lijkt misschien wel veel, maar is het in feite al zijn geld waard. Je speakers is een van het belangrijkeste onderdeel van je stereo, het is waar je stereo op word afgerekend. Bespaar hier dus niet op!!!
Daarnaast zou ik voor 3000 piek wel een mooi systeempje in elkaar kunnen draaien, zo denk ik dan aan Harman Kardon Versterker ( neem iets uit de AVR serie..) JBL speakers ( zijn wel iets duurder dan normale speakers, maar ze zijn het waard, als je het geld er niet voor over hebt, koop dan iets van Bose of Jamo. Om een heel mooi passend setje te maken, zou ik de CD speler ook van Harman Kardon nemen, omdat de vormgeving echt heel mooi is. Of neem een Quad systeem. Peperduur, mar niet te versmaden.
Voor Minidisc zou ik een Sony nemen, de uitvinders...

"You're only as good, as what you did last week."

• Jag

Jag

Ik hem al aankomen bij de verkoper:
"tja, ik wil een Harman Kardon cd-speler en versterker en dan een set Jamo speakers erbij :P.
Lijkt me een beetje een uit-verhouding-combo!

Jag

• Knakker
  • Laatst online: 31-07 17:39
Don't fuck with Jamo :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36
Nad versterker ?
Tannoy speakers ?

PVoutput

• T.S.
  • Niet online
Ik heb zelf enkele maanden terug de volgende set aangeschaft.

NAD C540 CD-Speler Fl. 1000,-
NAD C320 Versterker FL. 800,-
Tannoy R2 Speakers Fl. 700,- p/st.

Misschien niet helemaal volgens de verhoudingen die Jag hanteert :), maar ik ben er zeer tevreden mee.

Als je ipv de C540 een goedkopere cd-speler neemt heb je nog genoeg centen over om er een minidisc bij te kopen.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik snap 't allemaal niet hoor kijk gewoon is op www.marktplaats.nl of zo.
Een beetje merk hifi is niet stuk te krijgen zeker versterkers enzo niet.
Je kan voor FL3000,- echt een leuk setje vinden wat in ieder geval 10x beter klinkt dan Jamo en consorten.Neem wel ff iemand mee die er een beetje wat van weet.(Dus dat je geen versterker koopt met rotte elco's,een beetje electronica kenner kan dat al heel snel horen).

Veel succes Jur.

• Jag

Jag

Die verhouding is geen heilige wet ofzo, het is alleen maar een leidraad, en als je iets anders vindt dat niet die verhouding volgt, dan moet je dat zeker niet niet kopen vanwege DE wet ;).

Jag

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 16:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ga gewoon naar de winkel en ga lekker luisteren.
Die verhouding van "jag" vind ik we heel erg scheef. Een 603 wil wel lekker klinken, maar mag wel wat power hebben (zeker die sII).
Dat setje van Nad klinkt mij wat lekkerder in m'n oren.

Ga voor een nad c320 versterker. koop een el-cheapo sony tuner en een leuke marantz cd-speler uit de aanbieding (bestaat cd 67se nog?) da's 800,- 300,- en 600,-.
En ga dan eens lekker rustig naar speakers luisteren... Ik vind in die prijsklasse de b&w 602 wel erg mooi. Verder is de mission 773 (met dubbele woofer) ook wel mooi, al "blaast" de 602 wat lekkerder. Die mission heeft een wat dunnere wand en dat hoor je toch vrij goed. Tannoy schijnt ook mooi te zijn, maar dat heb ik nooit zelf gehoord.

Dan hebbie volgens mij 1200+1700 uitgegeven en lul je d'r nog wat leuke kabeltjes bij. Met een paar leuke stands (target tr60, gevuld met schelpenzand) moet het wel voor 3000 lukken :)

Dan durf ik bij je komen te luisteren.

Zo, just my 2ct.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag

Jag

Tja, die verhouding is nogal controversieel in audioland. Er zijn ook mensen die het meest aan interconnects uitgeven, echt bezopen. Het is wel zo dat hoe duurder het wordt, hoe nietszeggender die verhouding wordt, dan gaat persoonlijke smaak veel meer tellen dan "kwaliteit".
Ik vind die 602s overigens niks, en maar een beperkt aantal Mission modellen kan ik waarderen.
En JvS, wat bedoel je met dat 603 wat power mogen hebben ofzo:?

Jag

Verwijderd

Ik vind de klassieke Britse regel (en we weten allemaal, die maken de beste apparatuur!) altijd wel mooi, en de gedachte erachter.

Regel:

Helft budget aan de 'source' bv CD-speler.
Andere helft aan versterking+speakers.

Idee, je versterking kan je source niet beter maken, dus die moet zowiezo zo goed mogelijk zijn. Een kwalitatief mindere source kan nooit beter worden door goede versterking, dat legt alleen maar de zwakheden van de source bloot. Je moet bij het begin van de keten beginnen, en daar moet het signaal/geluid whatever dus zo goed mogelijk zijn, de rest van het keten moet daarmee werken.
Deze regel komt uit de tijd toen iedereen nog met platenspelers werkte, daar geen ie helemaal op aangezien goede platenspelers schreeuwend duur zijn. Met CD-spelers is de kwaliteitskloof tussen goedkoop en duur een stuk minder, dus kan nu de budegetverhouding een stuk richting versterking schuiven. Maar het idee erachter vind ik goed.

Zelf klopt de verhouding bij mij niet, moet hoognodig een nieuwe CD-speler, maar volgens mijn regel moet die dus ongeveer fl 4000,- kosten. Hmmm, eerst maar afstuderen en en goede baan zoeken...(nog een maandje...kut afstudeerscriptie...)

Verwijderd

En dan heb je een cd speler van vier ruggen, waar een bijna perfect geluid uitkomt. Dat geluid jaag je door een interconnect van 100 piek/meter naar een aiwa versterker met van die Bose mini-speakers. Hmz, volgens mij wordt het perfecte geluid van je source dan toch redelijkt vernacheld...

• Jag

Jag

Sorry, maar ik vind het geen goede redenering. Ik ben het zoiezo niet eens met de oergedachte in audioland dat de ketting zo zwak is als de zwakste keten. Het klinkt leuk, maar zoals wel vaker met vergelijkingen, hij gaat niet op (vergelijkingen worden vaak gebruikt als quasi bewijs, terwijl het alleen ter verduidelijking bedoeld is).
Volgens die stelling zou het zo zijn dat wanneer je een onwerkelijk duur systeem hebt, en je zou de speakerkabel verwisselen met telefoonkabel, dat het systeem dan hetzelfde zou klinken als een systeem van vergelijkbare kwaliteit van een telefoonkabel (dus componenten en speakers waarbij je niet zou horen als je telefoonkabel gebruikt). Nou, het lijkt mij dat weinig mensen het daarmee eens zouden zijn.
Het is natuurlijk wel zo dat een slecht onderdeel de rest beinvloedt.

Jag

• Jag

Jag

Nog een leuk stukje gevonden:
Turntables:
Differences are huge, the point of diminishing returns lies high. Quality costs money.

CD-players:
Basic players are pretty good. $1000 buys an excellent player, and even then the differences can only be appreciated in a very good system.

Pre-amps:
Differences are significant, although on a micro-scale. Pre-amp importance is paramount with phono stages.

Power amps:
Once you found an amplifier that drives the speakers properly, differences tend to be insignificant or at best subtle.

Speakers:
All speakers are flawed, but some are less flawed than others. Differences are huge, and quality costs money, although money not always brings quality.

Speaker-room interaction:
Not a component, but extremely important for the end result.

Jag

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jongens jongens. Waarom moet dat allemaal zo verschrikkelijk duur zijn? 3000 gulden voor een stereo, kom op! Ik heb vorige week een Philips Microsetje gekocht voor 450 gulden! En met leuke kersenhouten speakertjes voor op m'n boekenplankje... Echt prima ding! Met alles erop wat ik maar nodig heb, en een prima geluid! Waarom zou je dan 2550 gulden meer uitgeven voor iets dat misschien iets beter klinkt??

• Jag

Jag

LL koelkast, hoe duur is jouw pc?

Jag

• T.S.
  • Niet online
LL Koelkast... Toen ik op zoek ging naar een nieuwe stereo had ik een budget van max. 1000 piek in gedachten. Maar toen ik uiteindelijk bij een hifizaak terecht kwam, en daar op mijn gemak kon luisteren naar bovengenoemde set, was het voor mij wel duidelijk, (aangezien ik erg van muziek houd, en de financiën het toelieten :)).
Het is maar net hoeveel waarde je ergens aan hecht, iemand anders trekt bv 1000 piek uit voor een videokaart, welke een jaar later alweer achterhaald is.

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 20:54 schreef LL Koelkast het volgende:
Jongens jongens. Waarom moet dat allemaal zo verschrikkelijk duur zijn? 3000 gulden voor een stereo, kom op! Ik heb vorige week een Philips Microsetje gekocht voor 450 gulden! En met leuke kersenhouten speakertjes voor op m'n boekenplankje... Echt prima ding! Met alles erop wat ik maar nodig heb, en een prima geluid! Waarom zou je dan 2550 gulden meer uitgeven voor iets dat misschien iets beter klinkt??[/quote]Mooi dat je daar tevreden mee bent. Vooral niks duurders kopen dan. Maar ja smaken verschillen. Ik geef liever iets meer uit.

Ben op dit moment 2 luidspreker kabels aan het testen. Een zilverkabel (Monitor Cobra 2,5mm2)van f10 per meter en een koper kabel (Monster XP-HP 2,5mm2)van f12.50 de meter. Tot nu toe komt de koper kabel mij prettiger over. Een warmer en dieper laag zonder dat het geluid verwarend wordt. De verschillen zijn klein, maar toch aanwezig.

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Hoe kan zo'n micro-setje in vredesnaam goed klinken???????????

Verwijderd

Vind die verschillend 'quote' over componenten erg goed, ben het er ook mee eens. Gaf zelf al aan dat bij de verschuiving van platenspeler naar CD de budgetverhoudingen al redelijk verschoven zijn richting versterking.

Als je je dure luidsprekerkabel vervangt door telefoondraad zal je systeem zeker slechter klinken. Alleen een perfecte versterking zal de zwakheden van een goedkope CD-speler alleen maar blootleggen, en niet corrigeren/verbeteren. Dus het loont de moeite om daar goed in te investeren aangezien de kwaliteit van je gehele systeem daar van zal afhangen.

Verder, ik vond het ook veel geld tegenover een (mini)setje, maar elke keer als ik een CD draai ben ik blij dat ik de investering gedaan heb. Ik was van plan max 1500 uit te geven, maar na de service, kennis en vriendelijkheid van een echte HiFi zaak meegemaakt te hebben (Multifoon, toen nog in Delft), en rustig de tijd kreeg om alleen in een luisterkamer te luisteren, was de keuze voor echte kwaliteit makkelijk gemaakt.

Mijn installatie is in de jaren '93-'95 opgebouwd en er ben er nu nog zeer blij mij, alhoewel de CD-speler rijp voor vervanging is (en het is tijd om iets met video/tv/Dolby te gaan doen). Als ik dat vergelijk met de hoeveelheid cash die ik in m'n PC sinds '97 gestopt, en nu op afknap omdat die niet snel genoeg is, is investeren in goede audio bijna een verstandige keuze. Een waar je veel langer plezier van hebt.

Verwijderd

Oh ja JaapvR,

Als je een CD-speler van fl. 4000 hebt, houdt dat volgens 'de regel' ook fl. 4000 aan versterker en boxen in. Geloof niet dat ik daarvoor bij Aiwa en Bose moet zijn...of Radio Modern heeft me heel er genaaid:).

Ja, ik heb interconnect van fl 150 voor 75 cm, maar gelukkig geen Aiwa en Bose (wel Audiolab 8000a en Mission 753)

Verwijderd

heb een marantz Ac3 versterker ( dolby digital) met Mordaunt-Short ( tannoy ) speakers en dat is HELDER .... doet geen vreemde dingen met het geluid en klinkt dus lekker als je van echt geluid houdt en niet van dat enhanced geluid ..... sony minidisc klinkt heerlijk mits je het optisch aansluit ... dan wil het wel :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jag: Mijn persoonlijke ervaring (tijdje bij RAF hifi gewerkt) met de Yamaha 492 is dat-ie er leuk uitziet, maar dat-ie niet echt veel power heeft. En dan bedoel ik vooral dynamiek als het nodig is, als het wat harder staat. Verder zou het laag toch wel een erg groot stukkie beter zijn als je bijvoorbeeld een NAD320 of rotelra971 gebruikt, (ja ik weet het, de nad is ŽmaarŽ 2x40 watt en die yamaha vast 2x135 ofzo). Dat bedoelde ik. Toch, verder wel een leuk setje.

inderdaad goeie quote trouwens.
De cdspeler is denk ik het eerste waar ik zou gaan bezuinigen (nog eerder dan op bijvoorbeeld dat kabeltje van 60piek tussen de cdspeler en de versterker). Naar de kwaliteit van je cdspeler leer je wel luisteren, en dan koop je op een gegeven moment wel een nieuwe, niet in de laatste plaats omdat zoŽn elcheapo na twee jaar stuk aan het gaan is.

verschuur: audiolab8000a klinkt niet echt als Žstereo voor 3000Ž :) ... Is dat tegenwoordig niet TAGmclaren p60 geworden 2ofzo? weet iemand dat?

/edit even een extra leesteken geplaatst

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je je dure luidsprekerkabel vervangt door telefoondraad zal je systeem zeker slechter klinken. Alleen een perfecte versterking zal de zwakheden van een goedkope CD-speler alleen maar blootleggen, en niet corrigeren/verbeteren. Dus het loont de moeite om daar goed in te investeren aangezien de kwaliteit van je gehele systeem daar van zal afhangen.[/quote]Ja dat snap ik ook wel, alleen de redenering was dat de ketting zo zwak zou zijn als de zwakste keten, en daar ben ik het dus niet mee eens (zie redenering).

Verder heb ik ff wat research verricht (mbv Rob <-- bedankt!) op verzoek (via ICQ) van Me-en dan wat getallen, en dit zijn mijn bevindingen:

De vraag die ik hem stelde was: stel dat je hele geluidsinstallatie gestolen zou worden en je hebt 3K om een nieuwe te kopen (en hij mocht niet mijn geluidsinstallatie gedeeltelijk lenen :)), wat zou je dan kopen?

Na een tijdje gesproken te hebben over de verschillende mogelijkheden, kwam het erop neer dat waarschijnlijk de Dynaudio <a href="http://www.dynaudio.com/aud80.html">audience 80 speakers</a> heel veel waar voor je geld bieden. Dit zijn grote vloerstaanders met een transparant geluid en mooi laag (ik heb ze (ik weet niet zeker of het deze waren) wel gehoord op een NAD silverline versterker). Nou leken deze speakers mij veels te duur, maar Rob dacht dat ze nog geen 1000,- per stuk waren, en dat betekent dat ze in het budget zouden vallen, zeker weten deed hij niet (en ik kan me ook heel goed voorstellen dat ze duurder zijn!). Over versterkers weet ik ik echt te weinig om iets zinnigs te zeggen. Wel had Rob als advies (in het kader van bezuinigen) om en passieve voor"versterker" te maken, da's niet moeilijk en al helemaal niet duur, en dan een power amp erbij te kopen. En ik zie net dat de Dynaudio audience 80 speakers 1985,- kosten bij Stassen, en dat zal wel per stuk zijn :(. Kan iemand dit bevestigen?
in dat geval zou mijn verhaal niet meer opgaan.

Jag

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Jag: Mijn persoonlijke ervaring (tijdje bij RAF hifi gewerkt) met de Yamaha 492 is dat-ie er leuk uitziet, maar dat-ie niet echt veel power heeft. En dan bedoel ik vooral dynamiek als het nodig is, als het wat harder staat.[/quote]En waar baseer je dit op? Impliceer je dat ie z'n specs niet haalt? Dat ie geen goeie slew rate heeft? Heb je wel een vergelijk gedaan met dezelfde speakers? Dit soort claims lijken me namelijk zeer moeilijk te onderbouwen.

Jag

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hmm... Heb je gelijk in.

Ik maak er maar "ik vind" van. Ik kan het niet echt onderbouwen. Het is gewoon als je een paar maanden in luisterruimtes rondhangt met dertig versterkers, dat je ze er dan wel uithoort (al geloofde ik dat NOOIT toen ik daar ging werken). Daarop baseer ik dat dus, eigen oren en commentaar van collega's die een beetje dezelfde smaak hadden)

Verwijderd

Mmm... gezellige threads over audio de laatste tijd hier :)

Ik heb niet alle postings doorgelezen, maar volgens mij kun je wel een paar ongeschreven regels aanhouden.
a) Bezuinig nooit op luidsprekers en (luidspreker-)interconnects.
b) Speakers: Tannoy, B&W, KEF. Amps/CD-spelers: Rotel, NAD, Arcam. (mag duidelijk zijn in welk land mijn Hifi hart ligt :))
c) Voor een totaalbudget van 3000 gulden heeft het geen zin om een separate pre en power amplifier te kopen. Gewoon een mooie Arcam Delta o.i.d., zit prachtig geluid in en 2x55 aan 8ohm is echt wel voldoende voor de huiskamer :)

Verwijderd

Audiolab is inderdaad door TAG McLaren overgenomen en de meeste componenten zijn onder handen genomen of vernieuwd.
Ben verder erg blij met m'n 8000a, geeft een erg 'strak' geluid, zeker niet 'warm' of 'wollig' want da wil ik nie...
Alleen de power 2x60 @ 8 Ohm is wat aan de krappe kant met de Mission 753, aangezien die qua ohm nogal omlaag gaan (Sorry weet de juiste wetenschappelijke beschrijving niet, maar ik heb het grafiekje frequentie vs, ohms ergens liggen).
Zeker bij wat luider volume :) ga je dat merken, de versterker verliest wat 'controle'.

Gelukkig heeft de 8000a pre-out uitgangen, en schijnt het voorversterker gedeelte goed te zijn, dus een poweramp zal er weel eens aankomen.

Over de prijs, hoewel ik daar niet over wil blaten, de 8000a koste in '92 geloof ik +/- fl 1900, kreeg gelukkig een goede deal (ex-demo) voor fl. 1400.

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>al geloofde ik dat NOOIT toen ik daar ging werken[/quote]Ah, je hebt in een audiozaak gewerkt (dat wist ik niet), niet dat daarmee de claim wel te onderbouwen is, maar het pleit wel voor je. Mijn punt was dat zoiets als weinig dynamiek (ik kan de thread niet meer zien, dus ik weet niet precies wat je zei), dat moet je terug kunnen vinden in de specs. Misschien niet in de specs die Yamaha geeft, maar zoiets is zeker wel meetbaar. Maar aangezien jij waarschijnlijk die versterker niet op de testbank hebt gezet, kan je zoiets ook onderbouwen door precies een situatie te omschrijven met een waarneming die de hypothese ondersteunt.
Dit quasi wetenschappelijke verhaal van mij is niet om uit de hoogte te doen, maar om jou en mij te beschermen voor het euvel waar de audio wereld nogal last van heeft. En dat is wishful hearing.

Jag
Pagina: 1