Toon posts:

[win2k] disk quota en administrators

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn Windows 2000 Advanced Server maak ik gebruik van Disk Quota's. Alle users zijn netjes gelimiteerd aan het ingestelde quota behalve de BUILTIN/Administrators. Ik kan deze groep niet wijzigen (omdat het zo'n built-in groep is).

Toch wil ik de Administrators limiteren qua schijfruimtegebruik (dit om o.a. mezelf te verplichten af en toe m'n homedir op te ruimen).

Ik heb de search gebruikt, en ik kon niets vinden...

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

Het is handiger om jezelf als user lid te maken van de admin group en dan in te loggen onder je eigen account. Het wachtwoord van de administrator keurig opbergen en alleen in noodgevallen te gebruiken.

Wat ook veel gebeurd is dat beheerders gewoon inloggen als normale user en pas als er iets moet gebeurden als administrator.

cheers

trouwens quota's door windows2000 zijn niet echt tof om mee te werken..

Verwijderd

Dat lijkt mij ook de beste oplossing...

Verwijderd

Topicstarter
Het is handiger om jezelf als user lid te maken van de admin group en dan in te loggen onder je eigen account. Het wachtwoord van de administrator keurig opbergen en alleen in noodgevallen te gebruiken.
Ik log ook in onder mijn eigen account, met admin rechten. Het builtin-administrator account wordt verder niet gebruikt. Echter... alle administrators vallen in de Disk-Quota onder BUILTIN/Administrators dus zij worden niet gelimiteerd.
Wat ook veel gebeurt is dat beheerders gewoon inloggen als normale user en pas als er iets moet gebeurden als administrator.
Heb ik overwogen, maar de server staat gewoon bij een huis gezinnetje met 8 users, waarvan er 2 administrators zijn. Ik wil ook zo weinig mogelijk accounts ivm overzichtelijkheid, dus ik wil dat een user maximaal 1 account krijgt.
trouwens quota's door windows2000 zijn niet echt tof om mee te werken..
Maar helaas zit er niets anders in Win2k :(

Verwijderd

Topicstarter
*schopje*

Ik ben namelijk nog steeds op zoek naar een oplossing voor dit probleem :)

Toevoeging:
Ik heb enkele rechten van administrators weggenomen en diezelfde rechten aan het hoofd administrator account toegevoegd (bij bepaalde policies de Administrators weggehaald en de Administrator toegevoegd).

Echter, welke policy moet ik wijzigen wil ik de administrators aan de disk quota krijgen?

Verwijderd

Geen één policy.
Administrators zijn niet onderworpen aan de (W2K) diskquota's.

Misschien dat 3rd pary tools dit wel ondersteunen

Verwijderd

Apart.

Een Windows 2000 Server en dan met builtin-administrator werken :?

Het is dus geen domeincontroller? Dan is het namelijk de groep Domain Admins(Designated administrators of the domain) die de echte administrator is (domein dus). Jij werkt dus kennelijk niet met een domein.

Waarom draai je dan Windows 2000 Server?

Het is ronduit niet handig je eigen account admin-rechten te geven.
Gebruik dat administrator account waar het voor bedoelt is, en hetzelfde met je eigen directory. Net als werk-prive gescheiden houden: ook je eigen useraccount - administrator account gescheiden houden vwb de werkzaamheden.

Er zijn maar 2 admin's nodig is mijn mening: de administrator en een service-gerelateerde.

En natuurlijk regelmatig het wachtwoord veranderen ivm de security en auditing aanzetten. Dan zie je meteen wat er allemaal op je domein gebeurd.

Mijn antwoord op jouw vraag is dus: gebruik je user account als user, admin account voor administrator werkzaamheden(wat die ook moge zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel een domeincontroller, en domain admins zijn tevens lid van administrators.

Ik wil de administrators simpelweg onderwerpen aan een disk quota, maar omdat het om een thuis situatie gaat wil ik geen honderd verschillende accounts aanmaken.

Ik heb al rechten van de administrators-groep weggenomen, en deze rechten aan de hoofd-administrators toegevoegd. Echter, nu wil ik de disk quota dus limiteren bij de administrators-groep, niet bij de hoofd administrator.

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09 21:57
Admin's zijn inderdaad niet onderworpen aan de diskquota's, maar wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is een groep aanmaken en daar alle/bijna alle rechten aan toekennen en dan zeg maar de "Admin's" in die groep zetten. Het frappante is dan omdat het geen BUILTIN-groep is kun je er dus wel quota's aan hangen terwijl je dan toch Admin-rechten heb. Het is maar een ideetje :) :P :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Clueless op 12-01-2003 06:13 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Verwijderd

Topicstarter
Clueless schreef op 12 januari 2003 @ 06:12:
Admin's zijn inderdaad niet onderworpen aan de diskquota's, maar wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is een groep aanmaken en daar alle/bijna alle rechten aan toekennen en dan zeg maar de "Admin's" in die groep zetten. Het frappante is dan omdat het geen BUILTIN-groep is kun je er dus wel quota's aan hangen terwijl je dan toch Admin-rechten heb. Het is maar een ideetje :) :P :Y)
Dat heb ik geprobeerd, echter... is er ergens documentatie te vinden van ALLE rechten waarover een Admin beschikt?
Pagina: 1