Toon posts:

Unix/Linux certificering

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lang over mijn toekomst te hebben nagedacht, heb ik besloten systeembeheerder te worden. :)
Daarom had ik graag geweten welke mogelijkheden er zoal bestaan om het bewijs van algemeen Unix/Linux systeembeheerder te bemachtigen. ;)
Ik wil dus niet vastzitten aan één bepaalde Unix, maar het liever algemeen houden.

Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

Dank bij voorbaat. :)

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
De RedHat certificering schijnt wel aardig goed te zijn. Het is dan wel gericht op RedHat, maar je leert een hoop algemene unix/linux kennis. De examens bestaan er o.a. uit dat je een kapot RedHat systeem voorgeschoteld krijgt wat je dan moet repareren. Ook moet je systemen installeren die bepaalde taken uit moeten voeren.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Volgens mij heb je sair gnu/linux cerificatie en eentje van redhat (er zijn er vast wel meer), ik heb wel eens een boek van sair doorgelezen, zag er wel overzichtelijk en goed uit.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Kijk ook eens op http://www.lpi.org/ . Dit is niet gebonden aan een distro. Verder denk ik dat UNIX cursussen toch wel platform gebonden zijn. En wil je die opleiding volgen op eigen kosten/eigen tijd , via een bedrijf of via een dagopleiding ?

• riotrick
[b]Op zondag 23 juni 2002 15:11 schreef janjanjansen En wil je die opleiding volgen op eigen kosten/eigen tijd , via een bedrijf of via een dagopleiding ?
De meeste opleidingen zijn inderdaad vrij prijzig.... Helaas...

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gewoon een bewijs kunnen voorleggen dat ik Unix systeembeheerder waardig ben.

Verwijderd

Dan is LPI een betaalbaar alternatief aangezien je een paar boeken kunt aanschaffen en je dan de stof eigen kunt maken. Examen doen is ook niet extreem duur of zo. Kijk maar eens op die site. De meeste andere alternatieven zijn toch al gauw vrij kostbaar.

• riotrick
Op zondag 23 juni 2002 15:16 schreef TheCore het volgende:
Ik wil gewoon een bewijs kunnen voorleggen dat ik Unix systeembeheerder waardig ben.
En dit allemaal op eigen kosten...
Wat je kan doen is starten bij een bedrijf als junior systeembeheerder, en via dat bedrijf opleidingen volgen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het RedHat traject (volgens mij qua kosten redelijk vergelijkbaar met andere trainingen)dan kost het je zo'n $2000 per training. Waarvan je er meestal meerdere nodig hebt. Alleen het examen kost je al $750. Aardig prijzig dus.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn die opleidingen dan werkelijk zo duur?
Mijn ouders willen me wel sponsoren, maar de bedragen mogen natuurlijk niet de pan uit swingen...

• riotrick
Op zondag 23 juni 2002 15:23 schreef TheCore het volgende:
Zijn die opleidingen dan werkelijk zo duur?
Mijn ouders willen me wel sponsoren, maar de bedragen mogen natuurlijk niet de pan uit swingen...
zie bijvoorbeeld www.redhat.com/training. Daar kan je zo een kostenoverzicht + trajecten zien.

Verwijderd

de opleidingen zijn inderdaad vrij prijzig ja. zoals reeds aangegeven heeft lpi nog een redelijke prijs, deze is nog te doen.

tip: in de linux magazine (NL) van deze maand (nr 3), staat een stuk over linux certificering... misschien zou je daar eens naar kunnen kijken...

kijk overigens ook eens bij IBM Learning Services. een aanbod van meerdere cursussen, je hebt dus de keuze.

http://www-5.ibm.com/services/learning/nl/ta-iris.nsf/(ExtFileName)/extcurLinuxcert

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Met alleen opleiding en een papiertje ben je er nog lang niet. De meeste bedrijven verwachten wel een paar jaar ervaring voordat je als beheerder aan de slag kunt. Probeer dus liever alvast ergens een IT-job te bemachtigen waarin je ervaring kunt opdoen en wellicht kun je dan via je werkgever ook cursussen enzo doen.

Verwijderd

Topicstarter
Een algemeen Unix traject bestaat dus niet?

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 15:41 schreef TheCore het volgende:
Een algemeen Unix traject bestaat dus niet?
http://www.exin.nl/ (geen idee wat het is, ik haal het ook maar binnen via google) :)

Verwijderd

Topicstarter
schop :Y)

Verwijderd

TheCore:
schop :Y)
nog niet genoeg replies gehad? :? :P :+

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 23 juni 2002 15:53 schreef areana het volgende:
http://www.exin.nl/ (geen idee wat het is, ik haal het ook maar binnen via google) :)
Exin is volgens mij gewoon het instituut dat examens maakt/uitgeeft. Tenminste, ik heb ooit een MBO Praktische Informatiekunde o.i.d. gehaald, en daar staat ook Exin op :)

• Papillon
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Algemene unix cursussen zijn er niet. Ze lijken over het algemeen genomen wel een beetje op elkaar. Je kunt het beste denk ik specifiek voor een unix variant gaan certificeren en vandaar uit misschien diverse verkosrte trajecte doorlopen voor andere unix smaken. De meeste gebruikte unixen vandaag de dag zullen denk ik de volgende zijn:

* Solaris
* HPUX
* Thru 64 Unix (maar deze gaat er binnenkort uit t.g.v. HPUX)
* AIX
* Linux (unix-achtig)

Zelf doe ik AIX en Linux (ben zelf momenteel bezig met RHCE, vrijdag heb ik examen). Om de kosten enigzins in de hand te houden is denk ik LPI zelfstudie een van de goedkopere alternatieven. (Misschien kun je ook iets op Solaris doen via zelfstudie, daar weet ik het fijne niet van) Nadeel is echer dat LPI eigenlijk alleen maar theoretisch is en er dus mensen tussen zitten die wel een LPI certificaat hebben maar geen enkele ervaring. Ik denk dat RHCE wat dat betreft een van de betere is. Er is veel praktijkkennis nodig om deze examen met goed gevolg te kunnen afronden.

Mocht je og meer vragen hebben., Schroom dan niet mij te mailen!

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:08
Op dinsdag 25 juni 2002 22:41 schreef Papillon het volgende:
Algemene unix cursussen zijn er niet. ....
De basis cursussen zijn wel degelijk algemeen te noemen. Ze hebben alleen soms een verschil in de BSD variant of de System V variant qua paramters van de commando's. Je kunt eens kijken op www.atcomputing.nl.

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 15:02 schreef TheCore het volgende:
Na lang over mijn toekomst te hebben nagedacht, heb ik besloten systeembeheerder te worden. :)
...
Da's de eerste fout :P

Probeer een baantje te bemachtigen waar je vooral de tijd hebt om je te verdiepen in unix in de praktijk (helpdesken zijn daar perfect voor ;) ). Ga naar congressen, beurzen, en overal waar unix related bedrijven staan, en spring in het diepe. In mijn geval had ik voornamelijk huis ervaring met lnx, en een beetje prutsen met de mailserver van werk. Werk ging over de kop, via via kreeg ik een email adres, ik heb gemailed, en 2 maanden later werkte ik er.
Ben nu met een (verplicht) cursus traject bezig, eerst lpi (geen redhat certificering nemen, als er distro onafhankelijke certificeringen zijn) en daarna sun certified engineer :9
dan begint het leuk te worden ;)

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Het RedHat certificaat kun je ook met thuisstudie halen. Nog steeds duur (EUR 750), maar het kan -en mag- wel.

Je kunt ook besluiten een snel cursus van een week te doen inlc. examen (EUR 2500). Vereist is dan wel al flinke ervaring met Linux.

• Papillon
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Op woensdag 26 juni 2002 09:43 schreef -RenE- het volgende:
Het RedHat certificaat kun je ook met thuisstudie halen. Nog steeds duur (EUR 750), maar het kan -en mag- wel.

Je kunt ook besluiten een snel cursus van een week te doen inlc. examen (EUR 2500). Vereist is dan wel al flinke ervaring met Linux.
Ja dat klopt.. Maar dan is de kans op het halen van de examen (zonder ervaring) vrijwel nihil ! Geldt, uberhaupt, wil je de examen doen zonder praktijkervaring. Hetzij met verkorte traject welke ik nu overigens doe, hetzij je alle cursussen hebt gevolgd. Je kan ook direct het examen willen doen (ik weet echter niet of dat wel verstandig is)

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1