Linux installen op leeg systeem ZONDER distro

Pagina: 1
Acties:

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
Ik draai nu al een paar maanden SuSE 7.3 Pro en het bevalt me allemaal wel, alleen vind ik dat ik te weinig controle over het systeem heb. Enerzijds natuurlijk omdat ik nog maar heel weinig ken van Linux, maar anderzijds ook omdat de installatieprocedure van SuSE (met YaST2) wel makkelijk is maar je daardoor ook zo weinig keuzes geeft.

Het liefst zou ik herbeginnen met een volledig leeg systeem dat ik wil partitioneren en daarna de kernel, een shell, utilities en X installeren.

Alleen heb ik er geen idee van hoe ik dat zou moeten doen! Boot diskettes / CD-Rom aanmaken lukt me nog wel, maar kan ik daarna gewoon de kernel installeren, gevolgd door een shell etc?

Ik heb al op Linux From Scratch gekeken, maar daar wordt er van uitgegaan dat je al een werkende versie van Linux hebt staan. En ik zou veel liever echt from scratch willen beginnen.

Is hetgeen ik wil wel mogelijk? En in welke volgorde kan ik dat het beste bereiken?

Verwijderd

gentoo of crux linux? :? :) (van crux weet ik dat je alles vanaf de cd kunt doen, je hebt dus geen reeds werkend systeem nodig. van gentoo weet ik dit niet zeker, die ken ik niet)

Verwijderd

Je zult altijd een OS moeten draaien als je met 0 wilt beginnen. Je zult namelijk je schijven, je geheugen etc moeten gebruiken om iets met je pc te kunnen doen.

LFS werkt in de eerste fase met statisch gecompileerde software en die bevat dan verder geen verwijzingen naar je reeds aanwezige OS.

Vanuit die statische toestand met een minimum aan tools wordt dan onafhankelijk van je bestaand OS een nieuw OS gemaakt.

Op http://hints.linuxfromscratch.org/hints/lfs_bare_build.txt staat beschreven hoe je een 'bare_build' kunt doen.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zondag 23 juni 2002 14:30 schreef areana het volgende:
gentoo of crux linux? :? :) (van crux weet ik dat je alles vanaf de cd kunt doen, je hebt dus geen reeds werkend systeem nodig. van gentoo weet ik dit niet zeker, die ken ik niet)
Bij Gentoo boot je ook gewoon van een CD'tje, waarna je zelf je partities moet maken en zelf vanaf nul begint (Stage 1). Je kunt de inhoud van de stage1-tgz als je dat wilt gewoon gebruiken om daarmee een LFS-like installatie te maken. Al is Gentoo Linux opzich misschien ook geschikt voor de topicstarter.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• F.U.B.A.R
Op zondag 23 juni 2002 14:35 schreef janjanjansen het volgende:
Je zult altijd een OS moeten draaien als je met 0 wilt beginnen. Je zult namelijk je schijven, je geheugen etc moeten gebruiken om iets met je pc te kunnen doen.
Ja, dat begrijp ik, maar dat wilde ik vanaf de bootdisks doen.

Alvast bedankt voor alle reacties, ik ga alle URL's eens bekijken.

Wijze raad is natuurlijk altijd welkom! :)

Verwijderd

LFS kun je ook installeren zonder dat er wat op je systeem staat. Je kunt Knoppix Linux downloaden, dit is een distro die je vanaf CD boot en waarmee je uitstekend LFS kunt builden.

Verwijderd

Er zijn verschillende oude distro's die je met een minimale install kon installeren (kernel + modules + sh) een oude versie van slackware kon dit dan moet je alleen zorgen dat je de kernel update en dan kan je zelf programma's installeren

maar het is dan wel de vraag of zo'n oude kernel wel overweg kan met je hardware.....

• F.U.B.A.R
Crux spreekt me wel aan! :) Volledig i686-optimized, en geen extra bullshit packages die ik waarschijnlijk toch nooit zal gebruiken. Hopelijk valt het installeren een beetje mee.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

Op maandag 24 juni 2002 10:13 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Crux spreekt me wel aan! :) Volledig i686-optimized, en geen extra bullshit packages die ik waarschijnlijk toch nooit zal gebruiken. Hopelijk valt het installeren een beetje mee.
gentoo kan je zelfs met gcc 3.1 athlon optimized installeren B-)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 11:57 schreef Apache het volgende:
gentoo kan je zelfs met gcc 3.1 athlon optimized installeren B-)
Gaaf, Hmm, ga ik toch ook maar weer eens bezig. Is het trouwens mogelijk om de nieuwe installatie volledig te maken om mijn huidige linuxbak? (Dus partitie voorbereiden, shit compileren etc etc terwijl mijn huidige bak ondertussen gewoon door draait?)

Verwijderd

dan zou je tijdelijk met een dual boot moeten werken. Het kan wel alleen zul je aardig wat problemen tegen komen. Denk dat je daar iets meer kennis van linux voor nodig hebt dan jij op dit moment hebt (aan je reacties te horen)

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 14:11 schreef ultimate het volgende:
dan zou je tijdelijk met een dual boot moeten werken. Het kan wel alleen zul je aardig wat problemen tegen komen. Denk dat je daar iets meer kennis van linux voor nodig hebt dan jij op dit moment hebt (aan je reacties te horen)
Dat bedoel ik dus niet.. ik wil het systeem niet plat hebben tijdens de ontwikkeling van het nieuwe systeem. En wat betreft mijn linux kennis, geen id hoe je daar een oordeel over kunt hebben na één zin gelezen te hebben maar dat zit wel snor hoor.. Draai nu ook al een slackware server die nog maar erg weinig mensen als slackware kunnen herkennen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 24 juni 2002 16:57 schreef 1of1 het volgende:
Dat bedoel ik dus niet.. ik wil het systeem niet plat hebben tijdens de ontwikkeling van het nieuwe systeem. En wat betreft mijn linux kennis, geen id hoe je daar een oordeel over kunt hebben na één zin gelezen te hebben maar dat zit wel snor hoor.. Draai nu ook al een slackware server die nog maar erg weinig mensen als slackware kunnen herkennen.
Mja, och... Als je het systeem helemaal niet plat wil moet je gewoon slack blijven draaien. Met slackware kun je net zo goed optimized compilen (met elke distro eigenlijk).

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
Op maandag 24 juni 2002 14:06 schreef 1of1 het volgende:
Dus partitie voorbereiden, shit compileren etc etc terwijl mijn huidige bak ondertussen gewoon door draait?
geen probleem. Partitie(s) maken, mounten, het stage1 bestand uitpakken in die dir, volgens de handleiding /proc mounten in je target filesystem, resolv.conf copieren, chrooten naar je target dir en installen maar. Later grub draaien als je de installatie daar wil laten staan of van cd booten en eea kopieren en dan chrooten en grubben.

Kan je fijn vanuit een volledig systeem gentoo installeren. X'en en installeren tegelijk :) Kan ook met LFS op vergelijkbare manier naar ik aan mag nemen.

Verwijderd

zeker kan dat
je zou een chroot omgeving kunnen gebruiken
die je start vanuit je huidige systeem en vanaf daar je installatie doet enzo, alleen zul je dan waarschijnlijk je partities omdraaien, wat nu freespace is je nieuwe linux, en wat nu je linux is straks je data/freespace

misschien heeft gentoo voor zijn packet systeem ook wel een optie waarmee je de root voor je paket kunt aangeven.

edit:

hmm ik was weer een beetje laat

• F.U.B.A.R
Overmorgen begin ik aan Crux! :)
Pagina: 1