Toon posts:

[HD]Hardeschijf schakelt steeds uit

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem; sinds een week is windows af en toe "geblockt" om het zo maar even te zeggen.
Hij is dan aan het denken (d8 ik), maar ik kwam er achter dat de hardeschijf dan gewoon niet te lezen valt ofzo (dat ie misschien uitgeschakelt is want dan hoor ik zon soort klik van dat ie opstart).

Ik dacht dat er iets misschien met het virtuele geheugen te maken had dus heb ik daar wat mee tervergeefs geprobeerd.

Heeft iemand misschien een oplossing voor dit probleem.

Het is btw een Maxtor 60 gig 7200 rpm. OS is Win XP. En ik heb genoeg power (Enermax 340 watt)

• S-Force
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Heb je hem gekoeld? Want dan kan het misschien ook door de warmte komen.

Verwijderd

Topicstarter
nee dat niet maar als hij opstart begint hij al te haperen dus dan is ie nog niet zo warm

Verwijderd

Topicstarter
maar stel dat het daardoor komt hoe warm mag ie worden (kun je dat met de hand voelen als ie echt te warm is)

• S-Force
  • Nu online
Hoe oud is de HD?
Als hij net nieuw is, lijkt me niet dat hij kapot is, maar als hij al een paar jaar oud is kan hij misschien door de warmte kapot zijn gegaan.

Als je de HD niet aan kunt raken door de warmte is ie te heet. Dus zet je hand er eens tegen aan zou ik zeggen :)

En heb je hem al in een andere computer geprobeerd?

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
Lijkt me dat ie best warm mag worden. Als mijn 2 SCSI HD's al rond de 55graden komen en het gewoon perfect doen. Hitte zal wel niet veel uitmaken.

Denk dat ie gewoon aan het afsterven is.

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 14:35 schreef Keesr het volgende:

Denk dat ie gewoon aan het afsterven is.
Laten we dat maar niet hopen 'k heb m'n hele systeem net een half jaartje

• Keesr
Hoop ut ook niet dan, half-jaartje is niet lang.

Ik had mijn IBM 40gig ongeveer een half-jaarte en hij hield er ook ineens mee op. Mijn films, mp3 en de rest weg :'(

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

• S-Force
  • Nu online
Blokt alleen de HD of het hele systeem. (kun je de muis enzo nog bewegen)
En gaat ie naar een tijdje weer verder, of moet je resetten.

Want dan kan er misschien ook ergens anders een conflict zitten.

• Keesr
Op zondag 23 juni 2002 14:40 schreef S-Force het volgende:

Lijkt me niet dat dat het probleem is, of wel ? Anders had ie het denk ik wel vermeld. Maarja, zou goed kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
mja hij is tamelijk warm. Hij zit ook met z'n tweeen in een bay in mn cdrom bay (jaja) Ik had namelijk niet de ruimte in mn kast om de hds erin te hangen want dat zit mn GF4 in de weg (lol).
Dan kan ie inderdaad te weinig koeling krijgen, dus dan moet ik maar ff iets fixen.

Kan ik dan iets van een heatsink erop of aan plaatsen?

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
valt hij niet in de energy-safe mode?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 14:40 schreef S-Force het volgende:
En gaat ie naar een tijdje weer verder, of moet je resetten.

Nee de muis is beweegbaar en resetten heeft geen nut omdat het dus waarschijnlijk niet aan win xp ligt

• Keesr
Op zondag 23 juni 2002 14:42 schreef MeXter het volgende:
mja hij is tamelijk warm. Hij zit ook met z'n tweeen in een bay in mn cdrom bay (jaja) Ik had namelijk niet de ruimte in mn kast om de hds erin te hangen want dat zit mn GF4 in de weg (lol).
Dan kan ie inderdaad te weinig koeling krijgen, dus dan moet ik maar ff iets fixen.

Kan ik dan iets van een heatsink erop of aan plaatsen?
Moet lukken met een heatsink denk ik, of even zo'n HD koelers kopen. Zijn niet zo heel duur, 6 euro per stuk ofzo.

Ik heb er zelf ook nogal last van dat mijn HD's in mijn kleine (rot) kast te warm worden, in mijn Big-Tower niet zoveel last van.

Even heatsink/koeler op je HD monteren of een nieuwe kast kopen..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 14:43 schreef SEPP het volgende:
valt hij niet in de energy-safe mode?
waar kan ik dat vinden?

• S-Force
  • Nu online
HD'tjes mogen ook tamelijk warm worden, en ik denk niet dat ze na een half jaar al kapot gaan dan.

Anders moet je even naar de winkel terug gaan waar je hem gekocht hebt, als je nog garantie hebt.

(En niet te vergeten, al beginnen met back-uppen!)

• Keesr
Op zondag 23 juni 2002 14:46 schreef S-Force het volgende:
HD'tjes mogen ook tamelijk warm worden, en ik denk niet dat ze na een half jaar al kapot gaan dan.

Anders moet je even naar de winkel terug gaan waar je hem gekocht hebt, als je nog garantie hebt.

(En niet te vergeten, al beginnen met back-uppen!)
Inderdaad, vergeet niet te backuppen! :) Mocht ie kapot gaan en je hebt belangrijke data dan kun je het nu nog overzetten, niet dat je dalijk je data kwijt bent. Ik weet hoe het is, het is echt niet iets wat je wilt :D

Verwijderd

Topicstarter
Maar dit probleem is pas sinds een week, dus die warmte was er altijd al :?

• Keesr
Op zondag 23 juni 2002 14:48 schreef MeXter het volgende:
Maar dit probleem is pas sinds een week, dus die warmte was er altijd al :?
Hitte is er altijd al geweest, denk dat ut nu dus wel aan je HD ligt, zal wel kapot aan het gaan zijn dan, of is je stroom stekkertje niet kaduk of verkeerd aangesloten :?

• S-Force
  • Nu online
Misschien werd te warmte (voor de HD) hem nu pas fataal.

Of het kan wezen dat de hd gewoon brak is.

Probeer hem eens in een andere computer als je die in de buurt hebt. Als die het daar ook niet doet is er waarschijnlijk iets mis met de HD, anders met jouw systeem.

Verwijderd

Topicstarter
das niet mooi moet ik maar fkes kijken wat te doen (begin alvast met koeling ervan ofzo kijken wat de gevolgen daarvan zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 14:52 schreef S-Force het volgende:

Probeer hem eens in een andere computer als je die in de buurt hebt. Als die het daar ook niet doet is er waarschijnlijk iets mis met de HD, anders met jouw systeem.
Zal ik 'ns proberen 'k heb nog een ouwe p3 600 erstaan dus

Verwijderd

Topicstarter
allen alvast bedankt voor de hulp mocht ik er niet uitkomen stuur ik wel een nieuwe reply

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Op zondag 23 juni 2002 14:46 schreef MeXter het volgende:

[energy safe mode]

waar kan ik dat vinden?
bij je screensaver --> op advance(power)klikken en dan
turn off harddisk hoger zetten

of anders in je bios met advance power managment

Ik denk dat hier het probleem zal liggen suc6
en meld ff als het is opgelost

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

Topicstarter
Helaas Helaas, mijn HD'tje is z'n laatste rondjes aan het draaien :'(
Ik heb 'm een paar uur uitgehad, opnieuw opgestart en gaf de BIOS opstart de melding dat ik een backup moest maken want het HD'tje is aan het dood gaan.

Op het moment heb ik eigenlijk geen problemen ermee want hij wordt nu wel gekoeld omdat ik de kast open heb. (naja af en toe hapert ie wel). Maar dat wordt wel een nieuwe van de garantie.

Allemaal bedankt voor de hulp

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:11

bladebla

<Piéééép>

Nog ff een ideetje n.a.v. eigen ervaringen. Ik heb ook een haperende hd gehad die van zomaar uitviel en dan weer begon te spinnen. Dit kwam door een verleng stukje van de voeding. Een van de pennen zat los en maakte daardoor slecht contact.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04 05:00
Op zondag 23 juni 2002 17:19 schreef bladebla het volgende:
Nog ff een ideetje n.a.v. eigen ervaringen. Ik heb ook een haperende hd gehad die van zomaar uitviel en dan weer begon te spinnen. Dit kwam door een verleng stukje van de voeding. Een van de pennen zat los en maakte daardoor slecht contact.
Wou ik ook net zeggen :)
Dit heb ik onlangs ook gehad. Het pinnetje van de +12V was een beetje "opengeduwd" waardoor er geen mooi contact was. En af en toe hoorde ik dus de harde schijf uitschakelen en onmiddellijk daarna terug opspinnen.

Verwijderd

Topicstarter
nee want bij mij geeft hij al een foutmelding dat ie binnenkort naar de haaien gaat als de BIOS opstart

• Mr.Nobody
  • Niet online
Op zondag 23 juni 2002 17:37 schreef MeXter het volgende:
nee want bij mij geeft hij al een foutmelding dat ie binnenkort naar de haaien gaat als de BIOS opstart
er is nog hoop. mijn zusje haar hd gaf ook smart errors in de bios. toen heb ik hem een meer "luchtiger" plek gegeven en sinds dien werkt ie weer perfect. ik moet er wel bij zeggen dat ze windows 2000 moet draaien, met win98 krijgt ze problemen. vaag maar waar. de hd draai nu alweer zo'n 3/4 jaar zonder problemen.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 17:41 schreef Mr.Nobody het volgende:

[..]

er is nog hoop. mijn zusje haar hd gaf ook smart errors in de bios. toen heb ik hem een meer "luchtiger" plek gegeven en sinds dien werkt ie weer perfect. ik moet er wel bij zeggen dat ze windows 2000 moet draaien, met win98 krijgt ze problemen. vaag maar waar. de hd draai nu alweer zo'n 3/4 jaar zonder problemen.
Hee dus er is nog hoop :) voor de platen. Tja nu op dit moment hapert ie ook niet omdat ik de kast open heb. Ik kijk wel wat de toekomst brengt

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 17:41 schreef Mr.Nobody het volgende:

[..]

Maar geeft hij trouwens dan nog wel die SMART foutmelding?

• Mr.Nobody
  • Niet online
Op zondag 23 juni 2002 17:45 schreef MeXter het volgende:

[..]

Maar geeft hij trouwens dan nog wel die SMART foutmelding?
nee, helemaal nix! in mijn pc met w2k heb ik alles gebackuped. ik kreeg geen error in de bios wel in de eventviewer (zat dus echt niet lekker met die hd). na een poosje (paar dagen) verdween het probleem. ik heb toen w2k erop gezet en alles draaide prima. omdat mijn zusje win2k ook te zwaar vond draaien, heb ik later win98 er weer opgezet. waarschijnlijk, maar dat weet ik niet zeker, heb ik toen ook wat dingen veranderd in de kast en per ongeluk die hd weer te dicht op een andere gezet. na een poos (aantal weken) gaf hij weer problemen. nadat ik win2k erop gezet had ging het een stuk beter (mijn zusje had inmiddels meer geheugen). maar gaf nog steeds problemen aan in de eventviewer. hij ligt nu los onder in de kast en draait w2k als een zonnetje. de problemen verdwenen deze keer binnen een dag....

m.a.w. win2k heeft het minder moeilijk met een stervende (in indergeval errors gevende) hd dan win98.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
Ja man op dit moment draait hij ook nog wel lekker zonder problemen, alleen de koeling is op dit moment groots aan gepakt. Er zit nu zo'n ventilator van SMC voor met een diameter van 40 cm. Das geen halve maatregel (voor tijdelijk he) om te koelen maar 't werkt.
Pagina: 1