nieuwe PC in elkaar gezet -> geen leven

Pagina: 1
Acties:

• BoumaBouma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08-2025
Ik heb laatst allemaal losse onderdelen gekocht om een nieuw PC-tje in elkaar te zetten. Ik zet alles leuk in elkaar, ik heb erg gelet op statische electriciteit. Heb ik eindelijk alles erin, sluit ik de stekkers aan, druk de stroom knop aan -> niks... hij doet gewoon helemaal niks! De fans gaan wel draaien enzo, de HD draait, de CD-Rom spelers ook, maar er gebeurt niks! ik krijg geen beeld, geen piepjes, niks.

Ik heb alles er toen weer uitgehaald en alleen de MB, de processor, de memory en de videokaart erin gelaten en het nog eens geprobeerd -> nog niks! Ik heb de videokaart en de memory in een andere (oude wel werkende) PC van mij geprobeerd, die deden het prima.

Ik heb twee van die moederborden (ik zet twee PC's in elkaar), dus ik heb de andere er ook nog in gezet -> hetzelfde: niks!

Ik heb ook twee processoren (toevallig :)) en die heb ik ook allebei geprobeerd -> allebei hetzelfde.

Daarna heb ik het ook nog met een andere videokaart (TNT2) en andere memory (64MB noname) geprobeerd in dat nieuwe systeem, ook niks (de hele tijd geen piepjes en geen beeld).

Nou mijn vraag -> waar ligt dit aan? iemand een idee? ligt dit aan mijn MB of aan de processor (de rest doet het namelijk)?

Ik zal nog even de configuratie ophoesten:
MB: ECS EliteGroup K7S5A
Processor: Athlon XP 1600 Mhz/ Duron 1000 Mhz
Memory: 256 MB PC133
Videokaart: MSI Geforce4 MX440 64MB DDR

Het zit em niet in jumpers, die zijn er niet :)

Ik heb echt geen idee meer wat het zou kunnen zijn :? ik ben radeloos! :'( :D

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Mischien stuk :?

Heb ongeveer het zelfde gehad 3 x moederbord omgewisseld ofzo en 1 andere processor :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoeveel Watt is je voeding?

They made me do it.

Verwijderd

dit snap ik niet??? dual bordje ofzo???

en

• Nijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 19:23
is er ook geen clear cmos jumpertje die mischien verkeerd staat?

• jazz
  • Laatst online: 12-08 08:24
Op zondag 23 juni 2002 13:11 schreef Majin_IR_Baboon het volgende:
Ik heb twee van die moederborden (ik zet twee PC's in elkaar), dus ik heb de andere er ook nog in gezet -> hetzelfde: niks!

Ik heb ook twee processoren (toevallig :)) en die heb ik ook allebei geprobeerd -> allebei hetzelfde.
RTFP ;)

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

er zijn wel jumpers hoor :)
lees ff je boekje
maarruhm wat je misschien kan doen
(ik had zelfde probleem)
gewoon mobo er uit halen, en er weer opnieuw in doen, maar zet de schroeven wat minder strak deze keer en zorg dat hij een beetje in de lucht hangt, hielp bij mij :)
maar check de jumpers (lees boekje)

• jazz
ga alle stekkertjes na, je wilt niet de domme fout maken dat je je voeding niet (goed) hebt aangesloten op je mobo, en dan de hele tijd af zit te vragen waarom ie het nou toch niet doen. is mijn tip. ik heb er talloze in elkaar gezet, en meestal kijk je gewoon ergens overheen. haal het hele ding weer uit elkaar, en assemble hem weer schematisch, waarbij je alles stap voor stap nagaat. doe dan eerst iig een cmos-reset, dan weet je dat het daar niet aan ligt.

• NEOTEK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 21:05

NEOTEK

Neotek

JA, het is inderdaad een idee om de hele zooi weer uit elkaar te halen, en alles weer een keer opnieuw zorgvuldig in elkaar te zetten. Succes.

Kubuntu

• jazz
Op zondag 23 juni 2002 13:19 schreef nnk het volgende:
gewoon mobo er uit halen, en er weer opnieuw in doen, maar zet de schroeven wat minder strak deze keer en zorg dat hij een beetje in de lucht hangt, hielp bij mij :)
maar check de jumpers (lees boekje)
*vraagt zich af waar deze zweverige methode goed voor kan zijn*... :?

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

Op zondag 23 juni 2002 13:26 schreef overklokje het volgende:

[..]

*vraagt zich af waar deze zweverige methode goed voor kan zijn*... :?
tjah misschien had ie wat problemen als hij de kast aanraakte ofzo, hij pastte namelijk niet 100% recht in mijn kast...
maar het hielp wel :)

Verwijderd

Heb je al gecontroleerd of de ledjes op je mobo goed geplaats zijn, heb wel is vaker meegemaakt als die niet of foutief geplaats zijn dat hij gewoon niet boot.....

• joostve
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 18:31
de voeding van je koeler van je processor kan je eens op een ander slot zetten (bv niet op fan1 maar op fan2)
heb ik ook weleens gehad de hele computer deed het daarom gewoon niet omdat dat stekkertje verkeerd op het moederbord was aangesloten

C2D 6600, 275 GTX Windows 7

• Rendier2710
  • Laatst online: 20-08 10:24
Trek anders alle stekkers eens van je moederbord af die vanuit je kast lopen, behalve de power knop. Boot ie dan wel? Bij mij hing de reset knop en had precies hetzelfde!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Eerst het boekje goed lezen.
Heb het ook wel eens gehad, bleek de er een jumper omgezet moest worden die alleen gebruikt wordt tijdens transport en buiten werking stellen.

• jazz
Op zondag 23 juni 2002 13:34 schreef Rendier2710 het volgende:
Trek anders alle stekkers eens van je moederbord af die vanuit je kast lopen, behalve de power knop. Boot ie dan wel? Bij mij hing de reset knop en had precies hetzelfde!
laat dan de power van de PSU naar het mobo maar zitten :P anders kan je wachten totdat je een ons weegt voordat ie boot... 8-)

• makkie
Op zondag 23 juni 2002 13:11 schreef Majin_IR_Baboon het volgende:
beeld).

Het zit em niet in jumpers, die zijn er niet :)

Ik heb echt geen idee meer wat het zou kunnen zijn :? ik ben radeloos! :'( :D
RTC & BATTERY
Dit staat wel op de site van je moederboardje
"SiS® 735 included 256 bytes of CMOS SRAM
With CMOS SRAM hardware clear jumper"

• makkie
Jumper jp1 is de keyboardpower on selection.

• makkie
Jumper JP4: Clear CMOS Memory
Use this jumper to clear the contents of the CMOS memory. You
may need to clear the CMOS memory if the settings in the Setup
Utility are incorrect and prevent your main board from operating.
To clear the CMOS memory, disconnect all the power cables from
the mainboard and then move the jumper cap into the CLEAR
setting for a few seconds.
Function Jumper Setting
Clear CMOS Memory Short Pins 1-2
Normal Operation Short Pins 2-3

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48
Op zondag 23 juni 2002 13:14 schreef Mr.Vanz het volgende:

dit snap ik niet??? dual bordje ofzo???

en
Je moet lezen slimmerd!!! ;)

• BoumaBouma
Ik heb de jumpertjes wel gechecked (er is er een voor de CMOS clear (die staat goed) en voor de Keyboard Power On (staat nu aan maar maakt niet uit, toch?")) dus daar kan het niet aan liggen denk ik.

De stekker voor de stroom zit ook goed vast.

Ik heb em al 3 keer opnieuw in elkaar gezet :P dus dat zit ook wel snor denk ik.

Mijn voeding is 350 Watt.

Ik heb 2 processoren geprobeerd (niet tegelijk :)).

RTFP? :?.

Ik heb wel geprobeerd om alleen de dat kabeltje van de power switch aan te sluiten (ik vond dat het een beetje beroerd aangegeven stond in het boekje welk kabeltje nou waar moet) maar dat hielp ook niet.

Ik heb het hele boekje doorgenomen en ik weet nou precies hoe ik een add-on kaart moet plaatsen :P.

'power van de PSU naar het mobo', PSU = voeding i presume?

[quote] jumper jp1 is de power on selection, [/qoute] uhm, volgens mij is dat dus die 'keyboard power on', dat stond tenminste in het boekje.

Allemaal bedankt voor jullie suggesties, er zijn een paar dingetjes die jullie hebben genoemd die ik nog ga proberen. Wat een gekloot is het ook altijd met die dingen :(

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb es hetzelfde gehad bij het in elkaar zetten van een K7s5a. Bleek dat ik de AGP kaart niet helemaal goed had aangedrukt. Ik neem aan dat je dat al goed gedaan hebt, maar ik vermeld het nog maar ff... bij andere pc's is dit me nog nooit gebeurd, dus misschien is dat agp slot van de k7s5a hier wat gevoeliger voor dat je hem echt goed aandrukt..

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Een AthlonXP gebruikt een 133MHz FSB en een Duron 100MHz. Een Duron weigert iedere dienst op een 133MHz FSB, dat heb ik gisteren mogen merken (vloeken schelden beuken... bleek ik alleen een jumpertje te moeten verwisselen 8-)).

ECS maakt over het algemeen betrouwbare moederborden. Probeer es ALLE PCI kaarten eruit te halen en de IDE-porten ook los (alleen CPU, RAM en video dus). Doettie het dan wel?

Verwijderd

misschien moet je eens beginnen je pc te bouwen buiten je kast, mobo proc en geheugen, voeding aansluiten en aan zetten, doet ie het ?? dan maak je kortsluiting ergens bij het monteren.

ik bouw al 10 jaar pc's. gemmiddeld elke week 1 of zo.
als mij zoiets overkomt(heb het nooit gehad nog) probeer ik zo min mogelijk aan de computer te hangen. geen kaarten geen onnodige stekker.

wel de atx connector en de power switch connector.

je zegt dat je van alles 2 hebt, dan moet je er toch uit kunnen komen met een beetje switchen. kijken wat er dan defect is.

Weet je zeker dat het geheugen werkt met een AMD proc. ik heb al een aantal keer mee gemaakt dat mij verkeerd geheugen geleverd werd dat alleen met een intel werkte. zou het dus ook kunnen zijn.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:45

job

probeer in elk geval die jumper 1.

heb ik ook een keer gehad.

• BoumaBouma
Op zondag 23 juni 2002 14:34 schreef SONiCB00M het volgende:
Een AthlonXP gebruikt een 133MHz FSB en een Duron 100MHz. Een Duron weigert iedere dienst op een 133MHz FSB, dat heb ik gisteren mogen merken (vloeken schelden beuken... bleek ik alleen een jumpertje te moeten verwisselen 8-)).

ECS maakt over het algemeen betrouwbare moederborden. Probeer es ALLE PCI kaarten eruit te halen en de IDE-porten ook los (alleen CPU, RAM en video dus). Doettie het dan wel?
Heb ik geprobeerd, niks :'(

• BoumaBouma
Op zondag 23 juni 2002 14:40 schreef HeliumCore het volgende:
misschien moet je eens beginnen je pc te bouwen buiten je kast, mobo proc en geheugen, voeding aansluiten en aan zetten, doet ie het ?? dan maak je kortsluiting ergens bij het monteren.

als mij zoiets overkomt(heb het nooit gehad nog) probeer ik zo min mogelijk aan de computer te hangen. geen kaarten geen onnodige stekker.

je zegt dat je van alles 2 hebt, dan moet je er toch uit kunnen komen met een beetje switchen. kijken wat er dan defect is.

Weet je zeker dat het geheugen werkt met een AMD proc. ik heb al een aantal keer mee gemaakt dat mij verkeerd geheugen geleverd werd dat alleen met een intel werkte. zou het dus ook kunnen zijn.
Dat geheugen zou goed kunnen, kan ik dat ergens aan zien? Ik heb het al met geheugen geprobeerd uit een andere (wel werkende) PC van mij maar dat is een Intel PC, dus dat hoeft niks te zeggen.

Ik heb alles dus al geswitcht, ik heb al 2 andere videokaarten geprobeerd, dat hielp niet. Ik heb al beide moederborden met beide processoren geprobeerd, niks. Ik heb al beide nieuwe memory strookjes geprobeerd, niks. Ik heb dus al mijn eigen memory geprobeerd, niks. Ik heb ALLES er al uitgehaald en dan dus alleen MB, processor (met koeling ;)), memory en videokaart erin: precies hetzelfde (ik heb toen ook geprobeerd met alleen de ATX stroom kabel naar het MB en de power switch). Ik heb het moederbord al 'zwevend' hangen (alle schroefjes een beetje los dus). Ik heb de CMOS al gecleared en het jumpertje goed gezet. Ik heb die jumper 1 (keyboard power on) al geprobeerd op beide standen. Ik heb geen jumpertje voor het in stellen van de front side bus maar ik heb zowel de Athlon 1600 mhz als de Duron 1000 mhz al geprobeerd dus dat is het denk ik ook niet.

Ik weet het echt niet meer :'( zal ik em maar terug brengen dan?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:25
Ik heb hetzelfde gehad wat jij hier ook beschrijft, maar dan met Gistron no-name OEM geheugen en een Duron 700 en een Duron 900. Niets wilde werken, alle onderdelen werkten wel in mn MSI K7TTurbo. Bleek dat die ECS bordjes (2 stuks) niet overweg wilden met dat el-cheapo geheugen :(
2e ECS bord had ik bijgekocht om snel ff weer verder te kunnen met die PC. Zat ik dus met 2 niet werkende ECS borden, wat me nogal vreemd leek. M-Tek geheugen uit mn MSI K7TTurbo erin -> WERKEN >:)

Verwijderd

Heb je al je geheugen omgewisseld?

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 14:40 schreef HeliumCore het volgende:

Hier ben ik het volledig mee eens, ik heb een keer een situatie meegemaakt waarbij de PC wel draaide buiten de kast, maar in de kast volledig dood was. Dus mobo eruit gehaald op de kartonnen doos gelegd en alleen geheugen, proc en videokaart erop vervolgens voeding aansluiten en aan/uit pinnen vebinden en draaien maar. Schuinbaar stond dit mobo onder flinke spanning in de kast waardoor het niet werkte.Ik had nog een andere kast staan, hier heb ik het geheel ingezet waarna het probleemloos werkte. vond ik wel :? suc6 in ieder geval en anders gewoon mobo omruilen zou ik zeggen!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gehad wat jij hier ook beschrijft, maar dan met Gistron no-name OEM geheugen en een Duron 700 en een Duron 900. Niets wilde werken, alle onderdelen werkten wel in mn MSI K7TTurbo. Bleek dat die ECS bordjes (2 stuks) niet overweg wilden met dat el-cheapo geheugen :(
2e ECS bord had ik bijgekocht om snel ff weer verder te kunnen met die PC. Zat ik dus met 2 niet werkende ECS borden, wat me nogal vreemd leek. M-Tek geheugen uit mn MSI K7TTurbo erin -> WERKEN >:)
Ik vind dat M-tek geen no-name is, het overklokt even goed als de dure merken. PC133 haalt minstens pc150.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:25
Op maandag 24 juni 2002 09:50 schreef algabra het volgende:

[..]

Ik vind dat M-tek geen no-name is, het overklokt even goed als de dure merken. PC133 haalt minstens pc150.
Wat wil je ook met 6ns chippies erop :)

Wat ik dus bedoelde was dat ik dat no-name rommelspul van Gistron eruitgehaald heb en vervangen heb door dat goedkope M-Tek geheugen wat Norrod verkoopt. Tis maar iets duurder, maar het werkt wel zoveel beter :)

M-Tek mag dan wel een B-merk zijn, maar het werkt meestal net zo goed als Kingston en Infinion (ja, zit wel eens een rotte tussen, maar heb ik ook gehad met een Hyunday 64MB DIMM waar ik pas na anderhalf jaar prutsen achterkwam)

Verwijderd

Ik heb gehad dat bij mijn ax63pro de jp14 was losgeschoten..Niks ging aan..nadat ik de jumper onderin mijn kast had gevonden en die terug had gestoken deed alles het weer perfect
Pagina: 1