Toon posts:

[Stage] Advies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
WHHHHHHHEEEEEEEEEEEELP! :P

Ik zit met een 'probleem'. Ik moet in september voor 100 werkdagen op stage voor mijn opleiding. Ik studeer HBO Informatica in Den Haag (IVIT) en nu heb ik twee stageplekken waar ik uit kan kiezen. Beide hebben toegezegd dat ik zo bij ze kan beginnen maar ik weet absoluut niet wat ik moet doen!

=============================
[b]Stage 1:[/b]
Opdracht:
Het onderzoeken van de mogelijkheden die een intranet kan bieden ter ondersteuning van het dagelijks werk. Het fysieke netwerk ligt er al inclusief webserver alleen is er nog geen opvulling voor. Na het onderzoek moet er dus een intranet worden opgezet met enkele applicaties in PHP en MySQL. Eventueel onderzoeken wat de koppeling tussen het intranet (php) en SAP/R3 kan bieden.
Ondersteuning:
Er werken 5 mensen op de afdeling-ICT en er is wat kennis over PHP en Java. Voor de rest doen ze niet zo heel veel aan software ontwikkeling.
Stagevergoeding:
Ongeveer 340 euro

Voordelen:
• Ik leer de gang van zaken kennen in een groot bedrijf (ca 400 werknemers).
• Unieke kans om een heel intranet vorm te geven.
• Ik ben bekend met het ontwikkelen in PHP & MySQL
• Sluit goed aan op mijn opleiding (= hele ontwikkeltraject van analyse tot implementatie)

Nadelen:
• Ondersteuning is niet al te best heb ik zo het idee.

=============================
[b]Stage 2:[/b]
Opdracht:
Het ontwikkelen van een applicatie in microsoft ontwikkelomgeving. Welke applicatie dat is moet in overleg bepaald worden.
Ondersteuning:
Bij dit bedrijf zijn ze alleen bezig met het ontwikkelen van applicaties in microsoft omgeving. Werken 7 mensen in vaste dienst.
Stagevergoeding:
Ongeveer 300 euro

Voordelen:
• Ik leer in Microsoft omgeving ontwikkelen
• Ze hebben alle kennis in huis

Nadelen:
• Kans dat stage niet goed afloopt is groter omdat ik nog geen enkele kennis heb van MS-ontwikkeling en ik vrij zelfstandig moet werken
• Relatief klein bedrijf
• Ik breng maar een kleiner deel van mijn opleiding in praktijk.

Nu mijn vraag: Welke stage zal ik gaan doen? Ik zit me echt suf te piekeren gewoon. Ik dacht eerst dat de eerste stage te simpel zou zijn maar nu ik stageverslagen van anderen heb ingezien zie ik dat een website met alleen HTML ook al volstaat... kortom... ik zie het even niet meer! Sfeer is in beide bedrijven wel leuk.

P.s. Ik moet het eigenlijk morgen wel weten dus nog gesprekken voeren of iets dergelijks zit er niet meer in...

Thanx alvast!

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Dit is niet je afstudeerstage?

Dan zou ik gaan voor het geen je het meest van leert, dat je ergens nog niets vanaf weet zou ik als een voordeel zien om dat juist te kiezen.

In je studententijd heb je de kans om veel te leren (en er voor betaald te krijgen :P )

en die kans moet je met beide handen aanpakken,
(en 6 maanden PHP en mysql wie wil dat nou? ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 12:46 schreef wasigh het volgende:
Dan zou ik gaan voor het geen je het meest van leert, dat je ergens nog niets vanaf weet zou ik als een voordeel zien om dat juist te kiezen.
Daar heb je gelijk in. Maar ik leer weer meer ten aanzien van een organisatie bij die andere. :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Tja, het spijt me, maar ik zou ze allebei niet doen. Waarom niet?

Met name de tweede omschrijving zegt helemaal niets: je gaat een applicatie ontwikkelen in een Microsoft ontwikkel-omgeving. Wat zegt dan over het onderwerp van je stage? Helemaal niets! Ik weet niet of dit je eind-stage is, maar als dat zo is, zou ik toch veel meer focus op het onderwerp willen zien en zeker niet van te voren al een technische aanname maken als een Microsoft ontwikkelingomgeving, het gebruik van PHP of het gebruik van MySQL. Dit kunnen misschien wel randvoorwaarden zijn die een bedrijf stelt ivm de kennis die ze in huis hebben, maar daarnaast moet er dan toch nog zeker wel plaats zijn voor een stukje inhoud in het stage-doel, net name als dit je eind-stage is.

Ik denk dus dat je je beslissing toch iets meer moet baseren op de inhoud als het even kan. Daarbij zou ik je dan weer willen adviseren om niet de bekende weg te kiezen: technieken die je al goed kent toepassen bij je stage klinkt misschien aantrekkelijk, maar erg veel leer je er waarschijnlijk niet van. Msschien is het juist een grotere uitdaging om een voor jou minder bekend terrein te kiezen.

Als je stage niet je eind-stage is, wordt dit verhaal toch iets anders en is het belang van de inhoud een stuk kleiner imho.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• EricJFKleijssen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 13:49

EricJFKleijssen

Seti@Home : Rasputin

Op zondag 23 juni 2002 12:43 schreef dj_delta het volgende:
WHHHHHHHEEEEEEEEEEEELP! :P
stage 1
• Sluit goed aan op mijn opleiding (= hele ontwikkeltraject van analyse tot implementatie)
stage 2
• Ik breng maar een kleiner deel van mijn opleiding in praktijk.
Eigenlijk weet je het zelf al :)

Mij persoonlijk zou het beter en leuker lijken om een zo breed mogelijk project te doen...en in dat verband lijkt mij het opzetten van een intranet met alle 'nevendisciplines' van dien (communicatie, organisatie, veel meer overleg met veel meer verschillende disciplines binnen een bedrijf en daarboven uiteindelijk bedrijf-overstijgend intrAnet>internet (optie?!)) veel leerzamer (breder) dan het gedetailleerde Microsof programmeren.

Hoop dat je hier iets mee kunt...
Ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze zal zijn.

(Rasputin heeft zich net ingeschreven voor de I&I-deeltijd dus misschien zie ik je nog wel eens daar bij de HH)

Youth and skill are no match for experience and treachery.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 12:53 schreef mbravenboer het volgende:
Ik denk dus dat je je beslissing toch iets meer moet baseren op de inhoud als het even kan. Daarbij zou ik je dan weer willen adviseren om niet de bekende weg te kiezen: technieken die je al goed kent toepassen bij je stage klinkt misschien aantrekkelijk, maar erg veel leer je er waarschijnlijk niet van. Msschien is het juist een grotere uitdaging om een voor jou minder bekend terrein te kiezen.
Dit is inderdaad niet mijn eind stage. Maar ze hebben beide een onbekend terein voor me: Microsoft ontwikkeling of de hele organisatie.

En over de inhoud: Pas als ik de opdracht aannneem dan zullen ze bij die 2e stage pas gaan kijken welke opdrachten ze voor me te bieden hebben en zullen we er samen een uitkiezen die het meest passend is.

• mbravenboer
dj_delta: Maar ze hebben beide een onbekend terein voor me: Microsoft ontwikkeling
Dat is zo breed en je kunt zo ontzettend veel kanten op... Alleen al binnen .NET kan je zo ontzettend veel verschillende terreinen op, om het dan nog maar niet over mogelijkheden buiten .NET te hebben. Ik zou toch liever eerst een indruk willen hebben van het concrete werk waarmee je bezig gaat.
En over de inhoud: Pas als ik de opdracht aannneem dan zullen ze bij die 2e stage pas gaan kijken welke opdrachten ze voor me te bieden hebben en zullen we er samen een uitkiezen die het meest passend is.
Misschien kan je daarom toch eerst om een indruk van vragen van de diverse opdrachten?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 13:02 schreef Pinkeltje het volgende:
Mij persoonlijk zou het beter en leuker lijken om een zo breed mogelijk project te doen... veel leerzamer (breder) dan het gedetailleerde Microsof programmeren.
Mij dus eigenlijk ook wel ja... maar aan de andere kant heb ik dus nog nooit een zelf windows-venstertje weten te programmeren maar heb ik SQL inclusief create's, selects en inserts in C voor unix nagemaakt....
(Pinkeltje heeft zich net ingeschreven voor de I&I-deeltijd dus misschien zie ik je nog wel eens daar bij de HH)
Als ik had geweten wat ik er zou leren en hoe het er aan toe zou gaan daar had ik me 2 jaar geleden niet ingeschreven... ze hebben nu wel een heel ander (nieuwer) lesprogramma dus daar kan ik niet over oordelen

• mbravenboer
dj_delta: Mij dus eigenlijk ook wel ja... maar aan de andere kant heb ik dus nog nooit een zelf windows-venstertje weten te programmeren
Microsoft ontwikkeling is veel meer dan alleen maar GUI applicaties maken. Het is daarom ook helemaal niet duidelijk of je GUIs moet gaan maken of niet bij dit bedrijf (althans: uit de informatie die je ons geeft). Sterker nog: .NET recht zich juist sterk op server-side applicaties, web-services, .NET Remoting en dergelijke.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 13:21 schreef mbravenboer het volgende:
Microsoft ontwikkeling is veel meer dan alleen maar GUI applicaties maken.
True, het was ook alleen een indicatie van mijn ervaring met MS-proggen...

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 10:21

mulder

ik spuug op het trottoir

MS proggen, MS ontwikkeling... sorry wat is dat? Gebruik je Flightsimulator om Wordpad aan te sturen? Klinkt een beetje als "Wat voor PC heb je?" "Windows 95".

oogjes open, snaveltjes dicht

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zondag 23 juni 2002 13:21 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Microsoft ontwikkeling is veel meer dan alleen maar GUI applicaties maken. Het is daarom ook helemaal niet duidelijk of je GUIs moet gaan maken of niet bij dit bedrijf (althans: uit de informatie die je ons geeft). Sterker nog: .NET recht zich juist sterk op server-side applicaties, web-services, .NET Remoting en dergelijke.
Maar voor hetzelfde geld wordt je aan het werk gezet om wat leuke macro's voor Office in elkaar te zetten. Dan ben ik nog liever 3 jaar bezig met het opzetten van een php/mysql-intranet applicatie :)

Mijn tip: Vraag wat meer informatie over de 2e stage opdracht. Welke omgeving specifiek, doelgroep, enz enz..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 13:52 schreef Don Facundo het volgende:
MS proggen, MS ontwikkeling... sorry wat is dat? Gebruik je Flightsimulator om Wordpad aan te sturen? Klinkt een beetje als "Wat voor PC heb je?" "Windows 95".
Goed... ze zijn "Microsoft Certified Solution Provider"..
ASP, VB, VC++,COM,DCOM,COM+,MTS,ActiveX, XML, enz....

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 14:00 schreef Janoz het volgende:
Mijn tip: Vraag wat meer informatie over de 2e stage opdracht. Welke omgeving specifiek, doelgroep, enz enz..
De opdracht zal zijn om een applicatie volgens de specificaties die er zijn te ontwikkelen in Visual Basic. Het is een afgerond project dus ik lever één applicatie op en doorloop het hele software ontwikkelingstraject één keer.

Maakt het in principe dan uit of ik een urenregistratie-applicatie of een voorraadbeheer-applicatie maak?

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Dat is natuurlijk interessant, vooral als jijzelf ook enkele titels kan binnenhalen daar. Maar het ligt er maar net aan wat wil gaan doen. Je doet wel HBO. Ik werk ook met dergelijke tools met een 1 jarige MBO opleiding.

• mbravenboer
Janoz: Maar voor hetzelfde geld wordt je aan het werk gezet om wat leuke macro's voor Office in elkaar te zetten.
Inderdaad, daarom ook meer info :) .

Ik zie dat hij ondertussen meer info heeft gegeven. Persoonlijk vind ik dat absoluut geen spannende opdracht en het lijkt er verdacht veel op dat je gewoon als werk-paard wordt ingezet bij zo'n opdracht. Ik zou dan liever iets sexiers doen moet bijvoorbeeld .NET en web-services, C#, .NET Remoting of wat dan ook.

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Op zondag 23 juni 2002 14:20 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Ik zou dan liever iets sexiers doen moet bijvoorbeeld .NET en web-services, C#, .NET Remoting of wat dan ook.
[..]
Oh my god, put down the keyboard and go out of the house :D

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 14:26 schreef Don Facundo het volgende:

[..]

Oh my god, put down the keyboard and go out of the house :D
vind jij .NET niet sexy dan? :9~
alleen het woord al... :+

• The - DDD
  • Laatst online: 03-09 16:40
Je moet niet kijken bij welke opdracht jij aansluit, maar je moet kijken welke opdracht bij jouw aansluit. Denk daar maar is over na.

Bepaal eerst maar is wat je zelf wil. Wat vind je leuk, waar zou je meer over willen weten. Ga vervolgens bepalen welke condities een stage bedrijf je moet bieden. Zet dit netjes op papier ga hiermee naar je opleiding of eventuele kandidaat stage bedrijven. Je zult zien dat een dergelijke werkwijze erg gewaardeerd wordt, je toont initiatief en een kritische houding. Veel beter dan maar daabs meelopen met wat je maar aangeboden wordt lijkt me.

Ok, verder, beide omschrijvingen zijn erg summier. Als dat samengevat alle gegevens zijn die ze verstrekt hebben, vraag om meer. Veel meer. Willen ze niet meer info geven, laat ze dan maar lekker zitten. Jij moet een goede keuze maken, dat is wat telt. Later als je echt gaat werken dan accepteer je toch ook niet een dergelijk vaag verhaal voordat je een dienstverband aangaat.

Op basis van de gegevens die je gegeven geef ik mijn mening. PHP, web development. Euhm, hangt af van de complexiteit van de applicatie af, maar ik vermoed dat dit een aardig lame stage zal worden. Beetje een web site bouwen met wat PHP. 20 punten voor zoiets, man, zoiets deed ik voor 4 extra studiepunten. Klinkt in eerste instantie naar mijn idee veel te simpel. Ook als het een derdejaars HBO stage is. Die andere MS ontwikkeling. Dat hangt net weer af van welke omgeving je kan gebruiken. Ja ok, MS Developer. Maar d'r komt ook nog een taal bij kijken. Als je gaat ontwikkelen in C++ op de Win32 API dan zou ik me eerst nog is achter het oor krabben. Is namelijk voor iemand zonder ervaring op dat gebied neit zomaar even te doen. Aan de andere kant, je leert dondersgoed hoe windows werkt.

In ieder geval, eis meer informatie wanneer ze die niet geven nadat je er een verzoek om gedaan hebt. TIP: Zeg nooit "Ik eis dat..." maar omkleed het met enige argumenten. "Om een goede keuze te maken heb ik die extra informatie nodig." ;) Maar ik neem aan dat wel door zult hebben.

Verwijderd

Als SAP R/3 systeembeheerder kan ik je wel vertellen dat een koppeling tussen R/3 en een website (intranet) via PHP/MySQL waanzin is. De standaard optie om SAP te koppelen met een website is SAP ITS (Internet Transaction Server), een windows applicatie die eigenlijk enkel goed samenwerkt met IIS. Om nu ISS, PHP en MySQL in een Windows omgeving te gaan kopppelen... naja er zijn leukere dingen in het leven.

• mbravenboer
Don Facundo: Oh my god, put down the keyboard and go out of the house :D
Mwah, voor sexy dingen hoef ik niet uit huis ;) .

Pagina: 1