Toon posts:

Advies graag over hitte probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 05-12 13:10
Hallo Allemaal,

Ik heb al veel gelezen hier maar zou graag toch een advies willen.

Ben recentelijk in het bezit gekomen van een AMD XP 2100 processor op een MSI Ultra Aru board in een WTY-800 kast met een 300W powersupply.

Nu vind ik dat de kast zelf al verschrikkelijk heet word op de plek van de voeding. En zoals te verwachten viel zit ook de processor daar in de buurt met een DP5-7H53F-0L koeler. Mijn gehoor zegt me dat deze koeler erg veel herrie maakt.

Hieronder verschillende gegevens:

Procesor temp: 68 (niet gestressed)
Chassis temp: 52c
toeren fan: 3358 (schommelt tussen 3000 en 3500 toeren)

wat wil ik nu:

1 minder herrie
2 een lagere temperatuur.

Hoe doe ik dat:

Is het mogelijk om de fan die nu op de heatsink zit te vervangen? waardoor temp en geluid minder worden?
Of moet de complete koeler vervangen worden?

En natuurlijk een extra fan om temperatuur in de kast acceptabel te maken (een die naar buiten blaast)

Hellup....
gaarne advies over het bovenstaande en het liefst met wat merknamen en type indien mogelijk......

mvgr Walter

Natuur fotograaf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Dit is een heel vaak gestelde vraag. Met een beetje moeite kan je zelf heel makkelijk uitzoeken welke koeling voor jou goed is :) Zie ook: [topic=378757/1/50]

Ook belangrijk is om ff te zeggen hoeveel je er aan uit wil geven. Want een Swiftech MCX-462a koelblok is bv wel heel erg goed, maar kost dan ook al €76 zonder fan :{

Acties:
  • 0Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 27-11 10:26
of een zalman cooler
is erg stil en doet het prima

FFXIV on PS4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 05-12 19:43
Een Enermax voeding zijn lekker stil en koelen goed. Een casefan van Enermax zijn ook legger stil.

Dus een mogelijke oplossing: casefan voor in de pc welke lucht aanzuigt, een enermax voeding en twee casefans achter in de pc welke lucht uitzuigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:58
Welkom op GoT! :P

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / P4 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / QX6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• discusws
Hallo,

Heb net een klein testje gedaan met de kast open.

Mijn temp komt dan niet boven de 41c uit. dus ligt het aan de afvoer van warme lucht uit mijn kast.

Ik ga op zoek naar een case fan die errug stil is :) van 6 x 6 cm

vgr Walter

Natuur fotograaf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bop
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2019

bop

VisualWeb

Op zondag 23 juni 2002 15:43 schreef discusws het volgende:
Hallo,

Heb net een klein testje gedaan met de kast open.

Mijn temp komt dan niet boven de 41c uit. dus ligt het aan de afvoer van warme lucht uit mijn kast.

Ik ga op zoek naar een case fan die errug stil is :) van 6 x 6 cm

vgr Walter
Als je nog een stil ding wil: Whisperrock 2 :) ik hoor hem nauwelijks :)

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Markao2000
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11-11 20:05

Markao2000

it's all about the beats

een 6x6 fannetje zal niet genoeg zijn om jouw hitte probleem op te lossen.
Je kunt beter 2 fans van 80 mm gebruiken, 1 voor verse lucht invoer en 1 voor warme lucht afvoer.
Zie ook de faq over airflow.

Oerbrood!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• discusws
Zal helaas wel moeten :( Heb de mogelijkheid om 2 x een fan te plaatsen waarvan er 1 8 x 8 kan zijn en 1 niet groter kan zijn dan 6 x 6.

Die 8 x 8 kan ik aan voorzijde van de machine plaatsen dmv van een adapterring 60 --> 80 die andere plaats is achterzijde van de machine (let wel een desktop kast).

Wat mij tevens opvalt is dat als de machine een tijd aanstaat de plek waar de voeding zit erg warm word en het lijkt dat daar de meeste warmte vanaf komt.

Je moet je voorstellen dat het er ongeveer zo uitziet :)

Achterkant kast
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
----------------------------------------
|               |Fan ||Voeding|
|                   |    ^  | 
|                |proc| |X   |  | 
|                |    | |X --   |
|                   |_______| 
|                         | 

X is plek van Fan in de voeding die in de voeding blaast
proc = processor :)
Fan = plek waar 6 x 6 Fan kan geplaatst worden

Zoals je ziet zit dit niet zo prettig omdat de warmte er bijna niet uitkan op deze manier. Indien Kast open is loopt temp niet verder op dan rond de 45 stressed......

mvgr Walter

Natuur fotograaf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cougar
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 04-12 21:22
Misschien is dit ook iets voor je : wcpcredit

hier de link http://www.viahardware.com/haltcooling.shtm

(scheelt bij mij zo'n 10 graden idle) , bij gamen wel zelfde temp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Markao2000
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11-11 20:05

Markao2000

it's all about the beats

Dat wpcredit werkt alleen in idle situaties, dus als je gamed of een koe draait dan heeft het niet zoveel nut.
Doe je dat niet, dan kan het idd een oplossing bieden.
Ik zie idd verder dat een 6x6 de max is in je kast, wellicht bied een rustige 92 mm fan bovenin bouwen een oplossing, dan stroomt de warme lucht er netjes uit.
Moet je wel een gat maken in je kast natuurlijk.

Oerbrood!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee