Toon posts:

'Tulpstekkertjes' aan boxuitgang versterker?!

Pagina: 1
Acties:
  • 326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In een oude versterker van mij zitten een soort tulpstekkertjes als boxenuitgang.... Ik wil nu weten wat de + en wat de - is.... 't ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
|   |
|   |
|_ _|
| | |<-is dit de + of de -?
  |<- is dit de + of de -?

• n00b | IA
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02-2003

n00b | IA

multislet

teken anders effe in paint rood is + en wit/zwart = -

en bij een tulp stekkertje zitten 2 draadjes :?

multisync is gebanned dat was hard nodig :D

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:21
Meestal is de buitemantel de massa/-/zwart
maar bij speakers maakt het niet zo veel uit zolang je maar overal hetzelfde aansluit naar elke speaker :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Tis wisselstroom dus het maakt eigenlijk geen donder uit als je gewoon een speaker wilt aansluiten, vanwaar deze vraag :?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 12:37 schreef firoz het volgende:
teken anders effe in paint rood is + en wit/zwart = -

en bij een tulp stekkertje zitten 2 draadjes :?
http://www.cowhosting.com/upload/avatar/tulpstekkertje.jpg

beetje groot plaatjes

Verwijderd

Topicstarter
Beetje meer uitleg, ik heb 2 verstekers aan mekaar gemaakt (via de line out van 1tje aan de andere)
Nu wil ik alle speakers aan deze 2 versterkers gelijk aansluiten, dus alle - op 't zwarte van de versterker en op 't zwarte van alle speakers....

Op 1 versterker is 't duidelijk, maar op deze niet dus... en ik wil weten wat hij als - weggeeft...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 12:44 schreef m-m het volgende:
Tis wisselstroom dus het maakt eigenlijk geen donder uit als je gewoon een speaker wilt aansluiten, vanwaar deze vraag :?
Ik dacht dat 1 draadje de ground werd, dus 0 en de andere schommeld?? en nu wil ik dat de 0 bij beide gelijk aan de boxen zit.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op zondag 23 juni 2002 12:47 schreef Dingz0r het volgende:

[..]

Ik dacht dat 1 draadje de ground werd, dus 0 en de andere schommeld?? en nu wil ik dat de 0 bij beide gelijk aan de boxen zit.
Je hebt gewoon een fase en een nuldraad. De een is constant 0 volt (nuldraad), de fase wisselt steeds tussen een positief en negatief voltage (sinusbeweging).
Je speaker merkt het verschil niet. Als je een lamp in het stopkontakt steekt (ook wisselstroom) maakt het immers ook niet uit als je de stekker er andersom in doet.
Btw, in het vervolg alsjeblieft wat vaker de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop gebruiken, er staan 3 posts van je onder elkaar.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 23 juni 2002 12:44 schreef m-m het volgende:
maar als je 't bij beide boxen anders doet, staan ze wel in "tegenfase" zeg maar
sommige mensen menen dat ook te kunnen horen (moet ook kunnen, als je op 'n knoop- of buiklijn staat in 'n ruimte waar niet al te veel weerkaatsing is)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 19:58

joker1977

Tweakert

Op zondag 23 juni 2002 13:15 schreef Flat© het volgende:

[..]

maar als je 't bij beide boxen anders doet, staan ze wel in "tegenfase" zeg maar
sommige mensen menen dat ook te kunnen horen (moet ook kunnen, als je op 'n knoop- of buiklijn staat in 'n ruimte waar niet al te veel weerkaatsing is)
Dat hoor je ook wel hoor. Zo nu en dan kom je in het in winkels ook weleens tegen,bij setjes die ze liever niet verkopen. Het klinkt heel raar (fucked up stereo/ruimte-beeld) en dan kan de verkoper makkelijker doorlullen naar een ander type die hij wel wil verkopen (om marge of voorraar redenen, bijvoorbeeld)

Verwijderd

Topicstarter
Maar nu nog het antwoord op mijn vraag....
waar in 't stekkertje komt de fasedraad van de versterker binnen, en waar de nuldraad?!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

begrijp ik het goed en ga je aan elke speaker 2 versterkers hangen???

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 14:43 schreef leffe_blond het volgende:
begrijp ik het goed en ga je aan elke speaker 2 versterkers hangen???
Nou nee, ik heb 2 versterkers en 4 speakers, 2 op 1 versterker en 2 op de andere. Via de line out van de ene versterker naar de line in van de andere....
maar dit is mijn vraag niet, mijn vraag is gewoon wat bij die 'tulpstekkertjes' de fase en de nul draad is

• m-m
  • Niet online

m-m

Op zondag 23 juni 2002 13:15 schreef Flat© het volgende:

[..]

das idd waar, maar als je niet weet welke van je plug welke ader is maakt t nog steeds niet uit, als je t maar hetzelfde doet bij beide speakers :P

Verwijderd

wat lullen jullie van maakt niet uit hoe je je speaker aansluit? Als je de + aan de - kant en de - aan de + kant van je speaker aansluit doet ie het gewoon, maar dan klinkt je geluid ontzettend bagger dus maakt wel degelijk uit! |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 16:49 schreef m-m het volgende:

[..]

das idd waar, maar als je niet weet welke van je plug welke ader is maakt t nog steeds niet uit, als je t maar hetzelfde doet bij beide speakers :P
Nope, dit is volgens mij ook niet ookal doe ik 't zelfde dan moet 't ook 'tzelfde zijn met de andere boxen op de andere versterker..... daar weet ik wel wat plus en - is want dat is een andere plug....

Dus nog eens mijn vraag: Wat is de + en wat is de - pool?!

Verwijderd

De buitenkant van de stekker is -
De binnenkant is +

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

Jag

Op zondag 23 juni 2002 18:32 schreef Speakerfreak het volgende:
wat lullen jullie van maakt niet uit hoe je je speaker aansluit? Als je de + aan de - kant en de - aan de + kant van je speaker aansluit doet ie het gewoon, maar dan klinkt je geluid ontzettend bagger dus maakt wel degelijk uit! |:(
Misschien moet je wat beter lezen. Ten eerste gaat het niet om een + en een -, maar om een fase en een nuldraad. En dat je het wel hoort als je speakers uit fase aansluit waren we ook al wel achter.

En Dingz0r, wil je voortaan de edit knop gebruiken, vier keer achter elkaar posten binnen een paar minuten kan echt niet (ik heb 1 post getrashed).

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 15:52 schreef Trommellvlies het volgende:
De buitenkant van de stekker is -
De binnenkant is +
Dankjewel, eindelijk 't antwoord :P

Sorry Jag, zal ik de volgende keer doen!
Pagina: 1