Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelf adapter maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• davinci
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-10 16:07

davinci

Super-Grover to the rescue

Topicstarter
Heb een leuke sharp minidisc speler, maar helaas heb ik mijn adapter ooit ergens laten liggen en vergeten. Een nieuwe kan ik bestellen voor het bedrag van EUR 79,00 vind ik beetje te veel van het goede...
Is het mogelijk zoiets zelf te fabriceren. Dit omdat alle andere 'standaard-adapters' net niet voor mijn MD geschikt zijn.. Deze adapter moet nl. ingang 220 volt / uitgang: 5,5 volt op 800 mA.

Is dit te maken? of een bestaande adapter te modden?

<removed>

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 13:10
lijkt me niet zo'n probleem als je een adapter met zelfde specs hebt

maar weet niet helemaal zeker

Verwijderd

Bij de electronica zaak waar ik werk liggen gewoon van die universele adapters voor 500mA (of 1000mA) die je gewoon op het juiste voltage (van 5 tot 12v) kunt instellen.

Verwijderd

Je kunt bij een goede electronicazaak gestabiliseerde adapters kopen instelbaar van 5 - 12V bij 1A.
Heb hier ook eentje liggen, kostte 22 piek en daar kun je hem moeilijk zelf voor maken

• davinci

davinci

Topicstarter
Ben die ook tegengekomen.. 5 v - 500mA

maar op een of andere manier wil mijn MD daar niet op werken. Gaat ie wel aan..maar bij recorden kapt ie er gewoon mee.. alsof ie te weinig vermogen krijgt.

Kan dat het verschil 5.5 volt / 800mA zijn? zo ja.. hoe krijg ik het dan voor elkaar om bijv. een 7 volt adapter op 1000 mA terug te zetten naar 5.5 volt / 800mA.
Dat voltage met weerstandje snap ik nog. Maar die 800mA?

<removed>

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 08:58
Sony heeft ook hele gemene truukjes, dan maken ze stekker die net 0.1 mm anders is dan de normale maat :(. En dan maakt ie geen goed contact -> nieuwe kopen en dikke winst voor sony :(.

• davinci

davinci

Topicstarter
Dan wil ik het eigenlijk maar zo proberen:

6 volt op 1000mA.. sloop ik hem dan? of zou dat extra voltje niet uitmaken? evt. weerstandje er tussen?

<removed>

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Er zijn wel van die instelbare adapters, ik heb er 1, echt handig, kan in het stopcontact, zitten 6 verschillende stekkers aan en hij geeft als output 3-4,5-6-7,5-9-12 volt

Misschien kan je ze ook wel vinden met 5 volt output :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Zelf maken is niet zo moeilijk...

Benodigd:
Trafo
1 brugcel
1 condensator (groot)
1 7805
1 diode (1N4148 oid)

ff opbouwen tot voeding, just basic.
Diode zet je in de massapoot van de 7805. Hierdoor gaat de uitgangsspanning 0.6V omhoog, en kom je dus op 5.6 V
7805 levert max 1 A, dus lijkt me prima! Klein koelblokje misschien erop, misschien wat extra condensators voor de afvlakking en klaar

Overigens denk ik ook wel dattie het op 5V doet..
en wat betreft stroom: Minidisco heeft een spanningsbron nodig, geen stroombron.
Dus alles >800mA is goed... al hang je er een 50A voeding achter!

btw: die instelbare dingen (3-4.5-6-9-enz) zijn kut, is eik gewoon een trafo + gelijkrichting + elco. Spanning wordt bepaald door de secundaire aftakkingen van trafo. NIET gestabliliseerd, onbelast geven ze VEEL meer af dan bv 6V

Alleen de betere zijn wel gestabiliseerd (LM317+weerstandsbrugje bv)

Via een weerstand je spanning dempen kan zoiezo niet, dat ding neemt echt geen constante stroom op, bij veel discactiviteit, of hard volume zal ie echt wel meer trekken. Met een weeestandje krijg je dan dus behoorlijke verschillen in spanningsval over je voorschakelweerstand, dus ook verschillende spanningen op je app. zelf
Pagina: 1