Reality beats fiction by far!
oke thx wou ik even wetenOp zondag 23 juni 2002 12:09 schreef Pascal81 het volgende:
Ja hoor, geen enkel probleem
btw hoeveel farat moet ik ongeveer nemen?
Verwijderd
Kunt es met een kleine waarde beginnen.
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
hmm ff gekeken maar zo groot is mijn huis niet, ik neem maar een 1000uF denkOp zondag 23 juni 2002 12:44 schreef exter het volgende:
Hangt van de belasting af, tussen de 100 en 1000 pakweg..
zal ff proberenOp zondag 23 juni 2002 13:16 schreef Sjord het volgende:
Werkt het?
EDIT: scheelt wel wat maar niet alles (1000uF)
EDIT2: met een koetje zie je dus echt niks, ff kleinere condersator proberen
probeer anders in de plus leiding eerst een diode te plaatsen, en daarachter over de "nieuwe" plus en de min een condensator. De diode gaat het ontladen van de condensator naar de voeding tegen.Op zondag 23 juni 2002 13:18 schreef E-MANs het volgende:
[..]
zal ff proberen
EDIT: scheelt wel wat maar niet alles (1000uF)
Anything goes !!
Op zondag 23 juni 2002 12:44 schreef exter het volgende:
Hangt van de belasting af, tussen de 100 en 1000 pakweg..
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
oke thxOp zondag 23 juni 2002 15:28 schreef DaBit het volgende:
idd. Gebruik een RC filtertje (10E weerstand, 1000u elco) of diode/elco filtertje)
Verwijderd
Nee, pF nou goed?Op zondag 23 juni 2002 15:26 schreef Resistor het volgende:
[..]
hij bedoelt micro Farad (groot foutje)
iid uF, was al wat verder.
Noemde de diode met opzet niet omdat je dan weer een spanningsval van bijna een Volt op 5 hebt.
Kunt idd ook ipv de diode een R nemen, waarde hang wederom van de belasting af.
Spanningsval hangt weer van de waarde van R af.
Hangt er vanaf welke diode je neemt, sommige hebben een spannignsval van 0.7 maar er zijn er ok met met maar 0.3 v spanningsval (germanium geloof ik)Op zondag 23 juni 2002 20:29 schreef exter het volgende:
Noemde de diode met opzet niet omdat je dan weer een spanningsval van bijna een Volt op 5 hebt.
Anything goes !!
Verwijderd
De spanningsval over een diode hangt af van de stroom, bij volledige belasting van een siliciumdiode wil de doorlaatspanning nog wel es oplopen tot 1.3V en dat is best veel.
jaOp maandag 24 juni 2002 17:15 schreef Sjord het volgende:
Heb je eigenlijk stiekum niet gewoon een betere voeding nodig?
Die grote vangt storingen van lage frequenties af en die kleine de hoge frequenties. Deze laatste kunnen nogal eens optreden bij geschakelde voedingen en zeker wanneer ze niet tot nauwlijks belast worden.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
mja kan wel kloppen ja, hij trekt idle 33 watt.......Op maandag 24 juni 2002 18:55 schreef TD-er het volgende:
Je zou ook het hoogfrequent eruit kunnen filteren, door parallel aan die grote elco een klein condensatortje te plaatsen van bijv. 100 nF.
Die grote vangt storingen van lage frequenties af en die kleine de hoge frequenties. Deze laatste kunnen nogal eens optreden bij geschakelde voedingen en zeker wanneer ze niet tot nauwlijks belast worden.
Verwijderd
Ik d8 dat diode elco altijd een gelijkrichter voorsteldeOp zondag 23 juni 2002 15:28 schreef DaBit het volgende:
idd. Gebruik een RC filtertje (10E weerstand, 1000u elco) of diode/elco filtertje)
Maar dat is ook toepasselijk in deze situatie idd.