Ik weet wel dat de K7S6A een nieuwere sis chipset heeft maar is deze ook sneller?Op zondag 23 juni 2002 11:47 schreef SeVeN het volgende:
het enige verschil is dat de k7s5a 2x ddr en 2x sdram sloten heeft. En de k7s6a 3x ddr
Verwijderd
Verwijderd
En de stabieliteit?Op zondag 23 juni 2002 11:51 schreef TweakGuy het volgende:
Het verschil is uitermate klein, ook als je DDR333 gebruikt op K7S6A, soms is de K7S6A sneller, soms langzamer.
Heb je nog een speciale voeding nodig?Op zondag 23 juni 2002 11:56 schreef Bunny het volgende:
Ik heb ze allebei, en de performance verschilt echt nauwelijks; maar de prijzen verschillen ook niet veel, dus zijn de mobo-opties doorslaggevend (SDR-slots of niet; 2 of 3 DDR-slots; LAN of niet). Ook komen er veel meer biossen uit voor de 5A.
Verwijderd
Je hebt gewoon een standaard ATX-voeding nodig.
Ok ik denk ook binnenkort een systeem te gaan bouwen met 1 van deze moederborden + een athlon XP2000. met ddr geheugen, welk merk geheugen weet ik nog nietOp zondag 23 juni 2002 12:00 schreef TweakGuy het volgende:
Van beide perfect, heb al een paar keer een systeem gebouwd met de K7S5 en 6A, beide waren rockstable
kep er 1 bankje van twinmos (256MB DDR266 CAS 2.5)in en 1 van infeneon (256MB DDR266 CAS 2)bijde doen het perfect.Op zondag 23 juni 2002 12:03 schreef chuck het volgende:
[..]
Ok ik denk ook binnenkort een systeem te gaan bouwen met 1 van deze moederborden + een athlon XP2000. met ddr geheugen, welk merk geheugen weet ik nog niet
heb je een bron waar het staat??Op zondag 23 juni 2002 12:09 schreef EL_TURKIE het volgende:
K7S5A is sneller
Weer zo'n Flame reactie van iemand zonder duidelijk profielOp zondag 23 juni 2002 12:09 schreef EL_TURKIE het volgende:
K7S5A is sneller
Het lijkt me niet dat de 735 sneller is dan de 745.
Ik zou gewoon voor de 745 (6A) gaan, omdat deze een doorontwikkling van de 735 is, en daarom nog minder foutjes bevat. Het prijsverschil is bovendien ook niet groot.
Voordeel van de 735 is inderdaad dat hij met SDram kan omgaan. Is dat niet aan de orde dan zou ik gewoon voor de 745 gaan. Nieuwere borden hebben meestal langere adem. Op een gegegeven moment kan bijvoorbeeld de 333 ondersteuning een vereiste blijken voor de laatste processors. Zoals veel mensen nu kampen met een 200 Mhz bord en niet kunnen upgraden naar een 266 processor.
Ikzelf heb een 735 en de stabiliteit daarvan is uitstekend.
volgens mij gaat dat juist beter met de 6A. Met de 5A kan ik alleen de FSB omhoog gooien met een progje, bijv. speedfan of cpufsb. Der is wel een bios te krijgen waar je de fsb in kan verhogen. Maar de K7S5A is zeker geen overklock bordje.Op zondag 23 juni 2002 12:31 schreef TristanOptereon het volgende:
nerem gewoon een k7s5a
kan je gelijk ook mee overclocken
Ik heb wel problemen gehad met memory. Memtest86 was vergeven van de fouten (gek genoeg alleen wanneer cache aan stond), prime95 ging over z'n nek met "hardware failure.
Ik heb het probleem kunnen verhelpen, maar weet niet precies hoe
Ik heb voor een vriend een systeem gebouwd met exact dezelfde "core" specs (mobo/proc/mem/vid) en loopt ook als een trein. Hij heeft dus ook dezelfde fouten in memtest/prime. Ik heb dezelfde oplossingen geprobeerd bij hem, maar fouten blijven
Zal wel gefixed worden in een nieuwe bios. Vraag is wanneer die komt voor de 6A. Voor de 5A komen ze iid vaker uit, al kan dat ook betekenen dat daar meer bugs in zitten.
heb je nog een reepje sdram liggen? koop dan de 5a
ben je van plan ddr ram te gaan kopen? neem de 6a
veel verschil in snelheid zal er niet zijn, de 6a zal wel iets beter zijn qua stabiliteit door de nieuwere chipset.
ik heb zelf een 5a, prima bordje voor de arme scholier die geen geld heeft voor iets beters
Dus je kan met de K7S6A ook overclocken? en met de K7S5A niet?Op zondag 23 juni 2002 12:38 schreef The_Duke het volgende:
[..]
volgens mij gaat dat juist beter met de 6A. Met de 5A kan ik alleen de FSB omhoog gooien met een progje, bijv. speedfan of cpufsb. Der is wel een bios te krijgen waar je de fsb in kan verhogen. Maar de K7S5A is zeker geen overklock bordje.
Nee de prijzen zijn gelijk, de K7S6A + lan is momenteel in de aanbieding bij www.gistron.com voor €69.Op zondag 23 juni 2002 12:19 schreef IvoB het volgende:
[..]
Weer zo'n Flame reactie van iemand zonder duidelijk profiel![]()
Het lijkt me niet dat de 735 sneller is dan de 745.
Ik zou gewoon voor de 745 (6A) gaan, omdat deze een doorontwikkling van de 735 is, en daarom nog minder foutjes bevat. Het prijsverschil is bovendien ook niet groot.
Iemand die er wat meer van weet
http://www.tweakers.net/nieuws/21616?highlight=k7s7a
Bij mijn http://www.gistron.com is geen K7S6A+LAN in de aanbieding voor €69. Ik heb trouwens alleen op de Cebit een K7S6A2 (geloof ik dat het was) gezien met LAN, nog nergens in de shops.Op zondag 23 juni 2002 19:31 schreef chuck het volgende:
[..]
Nee de prijzen zijn gelijk, de K7S6A + lan is momenteel in de aanbieding bij www.gistron.com voor €69.
klopt ik heb het verkeerd gelezen! het is de K7S5A die in de aanbieding staat(computertotaal nr 7/8)Op zondag 23 juni 2002 19:35 schreef IvoB het volgende:
Moet zijn 74,90 euro op www.Gistron.com
De K7S5A met lan, de 6A is zonder.
Het punt is dat DDR333 geheugen een hele slok duurder is dan DDR266... willekeurig voorbeeld nu bij http://www.exile.nl:Op zondag 23 juni 2002 12:42 schreef nnk het volgende:
het gaat gewoon om je behoeftes...
heb je nog een reepje sdram liggen? koop dan de 5a
ben je van plan ddr ram te gaan kopen? neem de 6a
veel verschil in snelheid zal er niet zijn, de 6a zal wel iets beter zijn qua stabiliteit door de nieuwere chipset.
ik heb zelf een 5a, prima bordje voor de arme scholier die geen geld heeft voor iets beters
256MB PC-2100/266 DDR Dane Elec Euro 57,00
256MB PC-2700/333 DDR Dane Elec Euro 89,00
€32 verschil per 256MB is toch best veel (zeker als je er eigenlijk 512MB in wilt stoppen).
... en ik ben nog steeds niet overtuigd van de voordelen van DDR333 t.o.v. DDR 266. De benchmarks vertonen niet echt spectaculaire verschillen... en als je het in een benchmark al nauwelijks kunt zien, dan is het in real-life helemaal te verwaarlozen.
Qua performance maken de borden dus niet zoveel uit: je loopt je ECS K7S5A op 100/100 of 133/133, de K7S6A hetzelfde, met als extra 166/166 als je per se PC2700 DDR geheugen wilt hebben en je het niet erg vindt een beetje te tweaken met je Athlon.
Als je genoegen neemt met 2 geheugenslots en je wilt per se onboard LAN: K7S5A. Maakt het je niet uit of je nou onboard LAN hebt of een Realtekje, en je wilt per se 3 geheugenslots (waarvan je maar 2 kunt gebruiken met PC2700 geheugen BTW): K7S6A.
in begin kon ie nog geen 5 min stabiel draaien en hij start spontaan opnieuw op.
nadat ik eindelijk een beetje normaal windows kon draaien ineens grote crash, ik zet mijn pc opnieuw aan--> geen beeld.
verder pci kaarten die het spontaan niet meer doen, onverklaarbare vastlopers om niets.
prestatie veeeeeeel minder als bij het abit bord.
enz enz...
heb nu een snel abit bord besteld, hopen dat die het wel goed doet.
Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire
Dus ook eens een negatieve reactie.Op zondag 23 juni 2002 20:22 schreef XPointman het volgende:
sorry, maar mijn ervaringen met ECS k7s5a zijn vreselijk.
in begin kon ie nog geen 5 min stabiel draaien en hij start spontaan opnieuw op.
nadat ik eindelijk een beetje normaal windows kon draaien ineens grote crash, ik zet mijn pc opnieuw aan--> geen beeld.
verder pci kaarten die het spontaan niet meer doen, onverklaarbare vastlopers om niets.
enz enz...
Morgen krijg ik mn 5e K7S5A binnen als het goed is, zullen we kijken of de reeks van successen groter gaat worden.
En langzamer dan een Abit bord? Je bedoelt een KT7A ofzo? de SiS735 is gewoon 10x rielexter dan de VIA KT133(A). Ben zelf van een overgeklokte MSI K7TTurbo-R overgestapt naar een ECS K7S5A+LAN, en ik heb nog geen moment spijt gehad
Klinkt overtuigend! wat heb je als besturingsysteem op de K7S5A systemen?Op zondag 23 juni 2002 20:29 schreef _JGC_ het volgende:
Heb hier al 4 ECS K7S5A borden ingebouwd, en behalve eenmalig een geheugenprobleem met wel heel erg brakke DIMMs (PC133 OEM SDRAM van Gistron), heb ik nog geen enkel probleem gehad.
Morgen krijg ik mn 5e K7S5A binnen als het goed is, zullen we kijken of de reeks van successen groter gaat worden.
En langzamer dan een Abit bord? Je bedoelt een KT7A ofzo? de SiS735 is gewoon 10x rielexter dan de VIA KT133(A). Ben zelf van een overgeklokte MSI K7TTurbo-R overgestapt naar een ECS K7S5A+LAN, en ik heb nog geen moment spijt gehad
W98,WinME of WinXP PRO?
één dingetje vind ik wel irritant ,op mijn kamer wordt het in de zomer altijd snikheet(mijn hele kamer wordt nu geisoleerd),nu heb altijd vastlopers als het zo heet wordt in me kamer(echt het zweet loopt letterlijk over me benen
Dus als je vastlopers hebt ,probeer dan eerst dit voordat je gaat blaten enzo !!
Verwijderd
ik denk dat dit meer met eigen kunnen te maken heeft als met de [slechte] eigenschappen van dit plankjeOp zondag 23 juni 2002 20:22 schreef XPointman het volgende:
enz enz...
ik heb hem hier ook met 512 sdramm erop en het loopt perfect met en athlon xp 1600+ en geforce 2 ti
je moet het en beetje fine tunen maar dan loopt het ook heel erg stabiel.
Als je DDR geheugen wilt gebruiken: Samsung pc2700 DDR (niet zo goedkoop, maar toch zeer goed)
Het prestatie verschil weet ik niet precies:
Ik heb een aantal testen gelezen van de k7s5a (was echt niet langzaam) en maar heel weinig van de k7s6a (ook niet langzaam)
Als je DDR geheugen wilt gebruiken: k7s6a en dan met samsung pc2700, dan zou ik je geheugen wel op 166mhz zetten (ipv 133mhz), want dat geeft met sommige dingen een merkbare vooruitgang
Als je nog SDram hebt: de k7s5a
Prijs: Beide echt niet duur (dat vind ik het sterke punt van ECS<---prijs)
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
Da's heel mooi.Op zondag 23 juni 2002 20:53 schreef us1111 het volgende:
De K7S5A roeleert! Ik klok niet zoveel over, en dan is het een perfect boardje voor een perfecte prijs.. Ik heb nog nooit problemen gehad met dit boardje...
Heb je nog voorkeuren wat betrefd de bios(welke bios)
Verwijderd
Toen ik later bij CompTechWorld zelf een mobo (+cpu en nog wat zooi) ging kopen, raadde de verkoper dit bord aan.
Hij kreeg me niet overtuigd, totdat 'ie de sticker van Tom's Hardware liet zien:
Dit overtuigde mij.This motherboard provides much better value than any AMD 760, ALi MaGik or KT266 board can offer.
Ik heb er nu PC133 SDRAM in zitten, en wat overclocken betreft doet ie t ook uitstekend: mijn 1700+ loopt nu op 1571 MHz en de BIOS (en WinXP) noemt 'm een 1900+.
Dit met de CheepoMan BIOS die ik gedownload heb op http://www.ocworkbench.com/
Vragen?
Owjah, als je nog een tip moet hebben voor CPU cooler:
mijn overgeclockte CPU loopt nu stressed naar de 49°C (dit heb ik getest met de Burn-in Wizard van Sandra, na Run 333 (ja, driehonderddrieendertig) was 'ie zo warm).
Dit haal ik met mijn ThermalTake Volcano 7+ met de CPU Fan op de 'Low' stand, dan draait ie op 3341 RPM.
ik ben er erg tevreden mee. (alleen overklokken kon beter)
en het geheugen kan bij mij met de normale bios niet op 166
2x Win98SE, 1x Win2K en 1x Linux 2.4.18Op zondag 23 juni 2002 20:34 schreef chuck het volgende:
[..]
Klinkt overtuigend! wat heb je als besturingsysteem op de K7S5A systemen?
W98,WinME of WinXP PRO?
Verwijderd
kijk mijn topic met mijn problemen met het geluid van de ecs k7s5a [topic=532275/1/100] onder win xp proOp zondag 23 juni 2002 11:45 schreef chuck het volgende:
Welke van deze moederborden is het snelst en het meest stabiel?
De prijs is gelijk!
Tja, Winamp en Windows XP, dan heb je ook twee...Op zondag 23 juni 2002 21:50 schreef Jalla het volgende:
[..]
kijk mijn topic met mijn problemen met het geluid van de ecs k7s5a [topic=532275/1/100] onder win xp pro
Maar bij Win XP pro heb je winamp toch niet nodig!Op zondag 23 juni 2002 21:50 schreef Jalla het volgende:
[..]
kijk mijn topic met mijn problemen met het geluid van de ecs k7s5a [topic=532275/1/100] onder win xp pro
Ook ik heb win xp pro met hierbij een prima media player die prima mp3tjes afspeelt.
Waarom stap je over, dit is toch een goed bord?Op zondag 23 juni 2002 19:40 schreef Just_Johnny het volgende:
Ik heb alleen de 5a en wil binnekort een nieuw mobo. Raar genoeg zou er in juni een 7a uitkomen..
Iemand die er wat meer van weet
http://www.tweakers.net/nieuws/21616?highlight=k7s7a
*of weet iemand een goede reden te bedenken?
G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR
Verwijderd
verder zijn het gewoon de zelfde chip
de echte verschil zijn
sis 735
2x ddr of 2x sdr
enkele chip
officelen 133ddr bus
de sis 745
je kan de multi mee veranderen van je proc
voltage regeling
3x ddr sloten
2700ddr ondersteuning
sis 735 met overclokbios
nog geen voltage regeling
2700ddr ondersteuning
agresiefe timing voor je geheugen
meerde bus snelheid opties (tot 200ddr)
het is toch volslagen onzin dat een pc niet eens een achterlijk programma als winamp niet eens kan draaien. ik kreeg in win XP trouwens niet eens fatsoenlijk geinstalleerd... maar zoals ik al las, ligt dat aan mij |:Op zondag 23 juni 2002 22:09 schreef chuck het volgende:
[..]
Maar bij Win XP pro heb je winamp toch niet nodig!
Ook ik heb win xp pro met hierbij een prima media player die prima mp3tjes afspeelt.
Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire
Verwijderd
Je mobo van zulke problemen de schuld geven is misschien nog voorbarig, vind je niet?Op zondag 23 juni 2002 20:22 schreef XPointman het volgende:
enz enz...
Ik zelf ben een groot fan van ECS Socket A mobo's en SiS chipsets, aangezien deze zeer stabiel zijn, chipset geen grote issues heeft (in tegenstelling tot VIA) en het bord met €75 gewoon goedkoop is. Prestatie is net iets minder dan de huidige KT266A mobo's.
PC2700 geheugen gebruiken i.c.m. de ECS K7S6A is niet aan te raden, aangezien de SiS 735 en 745 chipsets véél minder goed presteren in asynchronous mode, waarbij de geheugenklok niet gelijk is aan de FSB. 133/166 is dus langzamer dan 133/133.
Echter, mocht je gaan overclocken dan zou je met PC2700 geheugen de 166/166 kunnen halen (de hoogst instelbare FSB setting), hetgeen wel weer synchroon is. En ik hoef je natuurlijk niet te vertellen hoe je systeem presteert met een FSB van 166MHz.
Al met al een uitstekend bordje, alleen jammer dat USB 2.0 en ATA/133 ondersteuning ontbreken. Ook is er geen onboard LAN meer, en geen onboard RAID. Wel een mooie prijs: €75.
1
2
3
4
5
6
7
| Socket A for AMD® Athlon/Duron (K7) processors Two 184-pin DDR DIMMs and two 168-pin DIMMs DDR2100, DDR1600 or SDRAM support, up to 1GB 5 PCI slots, 1 4X AGP slot, 1 AMR slot LAN: MAC integrated in SiS735 & PHY on board (optional) AC97 Audio Codec on board Support UltraDMA 100 |
(AthlonXP werkt niet altijd)
K7S6A SiS® 745 Chipset:
1
2
3
4
5
| Socket A Support AMD Athlon XP/Athlon/Duron CPUs Three 184-pin DIMMs DDR333/DDR266 5 PCI slots, 1 4X AGP slot, 1 CNR slot AC97 Audio Codec on board Support UltraDMA 100 |
Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
Verwijderd
Computer Totaal een noob blad?? sinds wanneer?
Ja hoor, firewire, USB 2.0. Ik heb mijn oude systeem verkocht, dus ik stap niet over, maar koop er een bij omdat ik zo tevreden ben met mijn 5aOp zondag 23 juni 2002 22:12 schreef Waterlelie het volgende:
[..]
Waarom stap je over, dit is toch een goed bord?
*of weet iemand een goede reden te bedenken?
Verwijderd
alleen versie 1 en versie 2 van k7s5a kunnen problemen geven met amd xp
Verwijderd
http://www.tweakers.net/nieuws/22179?highlight=K7S5A
"At the same time, relatively old boards such as the Gigabyte 7DXR, which was designed in the "Athlon Thunderbird" period, has no problem working with the new Athlon, even though it does not recognize the new processor. These boards do not even need a bios update to work with the new Athlon, the very cheap ECS SIS 735 (ECS K7S5A) product being another example."
Verwijderd
http://www.au-ja.org/review-ecsk7s6a-1.phtml
Zoals je in die benchmarks ziet is het performance verschil minimaal.Op dinsdag 25 juni 2002 12:29 schreef Monnes het volgende:
Mijn Duits is niet zo goed maar hier staat een vergelijk tussen deze twee borden :
http://www.au-ja.org/review-ecsk7s6a-1.phtml
Wil je een onboard LAN en betere stabiliteit dan neem je de K7S5A, voor dit board zijn ook enkele (onofficiële) OC biossen te vinden. Ook kan je met de 5A stabieler op CAS2 werken..
Wat irritant is bij de 6A als je een grote kast hebt is de ligging van de Floppy connector helemaal beneden naast de laatste PCI slot..
Verder is de 5A gemiddeld goedkoper..
Ik zou de 5A nemen
Hoe zie je welke versie je hebt?Op dinsdag 25 juni 2002 00:00 schreef suijkerbuijk het volgende:
alles amd xp plus de nieuwe worden gewoon ondersteunt
alleen versie 1 en versie 2 van k7s5a kunnen problemen geven met amd xp
En welke versie moet ik dan wel hebben?
Je kunt met de K7S6A beter overclocken dan met de 5A, beiden bordjes zijn niet bepaald overclockmonsters, de bios is daar gewoon echt niet voor bedoeld. Als je goede stabiliteit en snelheid wilt tegen een goede prijs moet je deze bordjes nemen, als je wilt gaan overclocken kun je beter voor een bordje gaan die daar wel voor bedoeld is (MSI of Abit met KT266A of KT333)!Op zondag 30 juni 2002 16:39 schreef zuidhof het volgende:
Dus je kan met een k7s6a wel overclocken?
|Specs|