Ik heb nu al 2x live meegemaakt, dat iemand probeerde op mijn servertje in te breken, via FTP.
Dit merkte ik, doordat de HDD enorm druk bezig was (logfiles wegschrijven)
Binnen 5 minuten had je dan zo'n 500 entries, zoals de volgende in de logfiles staan.
Ik laat het IP-adres van die gast er gewoon in staan, alleen mijn eigen hostname heb ik ff wat aangepast.
Zo heb ik al meerdere IP-adressen geblocked, die allemaal op dezelfde manier wilden inbreken (500 FTP sessies starten, vind ik geen gewoon gebruik)
Is het idee hierachter dat je inetd overbelast en dat 'ie mischien dan rare dingen gaat doen ofzo? Of is dit een standaard manier van een of ander script-kiddie-script om gaten in de beveiliging te vinden.
Nog vreemder vind ik dat dit soort dingen vrij vaak voorkomen vanuit alle delen van de wereld, op mijn eigen kabelmodem accountje hier in Groningen. Wat denken ze hier te vinden
Voor de zekerheid heb ik FTP van buiten maar ff dicht gezet.
Heeft er iemand meer ervaring mee?
Dit merkte ik, doordat de HDD enorm druk bezig was (logfiles wegschrijven)
Binnen 5 minuten had je dan zo'n 500 entries, zoals de volgende in de logfiles staan.
code:
1
2
3
4
5
| Jun 20 15:32:20 cc12345-a ftpd[21739]: ACCESS DENIED (not in any class) TO 127.0.0.1 [127.0.0.1] Jun 20 15:32:20 cc12345-a ftpd[21739]: FTP LOGIN REFUSED (access denied) FROM 127.0.0.1 [127.0.0.1], ftp Jun 20 15:32:20 cc12345-a ftpd[21739]: FTP session closed |
Ik laat het IP-adres van die gast er gewoon in staan, alleen mijn eigen hostname heb ik ff wat aangepast.
Zo heb ik al meerdere IP-adressen geblocked, die allemaal op dezelfde manier wilden inbreken (500 FTP sessies starten, vind ik geen gewoon gebruik)
Is het idee hierachter dat je inetd overbelast en dat 'ie mischien dan rare dingen gaat doen ofzo? Of is dit een standaard manier van een of ander script-kiddie-script om gaten in de beveiliging te vinden.
Nog vreemder vind ik dat dit soort dingen vrij vaak voorkomen vanuit alle delen van de wereld, op mijn eigen kabelmodem accountje hier in Groningen. Wat denken ze hier te vinden
Voor de zekerheid heb ik FTP van buiten maar ff dicht gezet.
Heeft er iemand meer ervaring mee?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)