[case] Zonder mod temparatuur problemen?

Pagina: 1
Acties:

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
De hedendaagse computercases voldoen qua koeling niet.
Er wordt aangenomen dat er een stevige config in zit

Verschillende mensen die ik ken, hebben problemen met de temparatuur, vooral nu het warmer is. En zijn nu aan het slijpen zagen en boren :) (modden dus)

Toen bedacht ik mij, dat ik met mijn Lian-li 71, met standaard 4 koelers ook een te hoge temparatuur bereikte, dus heb ik extra fans geplaatst.
Het is toch eigenlijk van de gekke, dat je met een standaard uitgevoerde case, duur of niet duur, temparatuur problemen krijgt?

[Stelling]
Zonder casemodding is het niet mogelijk om met een snelle PC, zonder problemen, zware applicaties te draaien. En dus in principe géén standaard case voldoet! :?

Aangezien de temparaturen blijven stijgen, naarmate de CPU en de rest van de hardware sneller wordt, vraag ik mij af wat er gaat gebeuren/veranderen qua koeling.
Zou het zou zijn dat er daadwerkelijk standaard PC's met waterkoeling geleverd gaan worden, bijv bij Vobis, Dixons enz..?

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Nou ja, daar ben ik het niet helemaal mee eens; Met een paar stevige koelers voldoet m'n kast (chieftec Dragon Server Tower, type wee nie) aardig.
En als je WC in je kast zet (bakkie erin, pompie er achteraan) dat heb je nix aan je kast gemod, je hebt er alleen wat in 'gezet'.

301SQN

Verwijderd

[Stelling]
Zonder casemodding is het niet mogelijk om met een snelle PC, zonder problemen, zware applicaties te draaien. En dus in principe géén standaard case voldoet!
waarom zou dit niet zonder problemen kunnen? :? als de kamertemperatuur 5 graden stijgt,zal je cpu- en kasttemperatuur ook ongeveer 5 graden stijgen,dit zou geen probleem moeten zijn.
dus mensen die een snelle compaq,dell,packardbell,whatever pc kopen kunnen volgens jou geen zware applicaties draaien zonder probs? lijkt me wel..

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 09:43 schreef geforceddq het volgende:
Nou ja, daar ben ik het niet helemaal mee eens; Met een paar stevige koelers voldoet m'n kast (chieftec Dragon Server Tower, type wee nie) aardig.
En als je WC in je kast zet (bakkie erin, pompie er achteraan) dat heb je nix aan je kast gemod, je hebt er alleen wat in 'gezet'.
Dat bedoel ik, je zegt: 'er in gezet is niet gemod'. Dat is dus wel, mod = modificatie = aanpassing, dus je hebt wel degelijk gemod..toch?

Voor iemand die de computer alleen maar aan/uit zet, zou het een groot probleem zijn om ff waterkoeling te plaatsten, of extra fanholes te maken niet??

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Op zondag 23 juni 2002 10:11 schreef Extra300s het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, je zegt: 'er in gezet is niet gemod'. Dat is dus wel, mod = modificatie = aanpassing, dus je hebt wel degelijk gemod..toch?

Voor iemand die de computer alleen maar aan/uit zet, zou het een groot probleem zijn om ff waterkoeling te plaatsten, of extra fanholes te maken niet??
Maar als je er een Fan in zet is het het ook modden ?
Trouwens wel logisch ook :P.
Ok, das waar maar toch, standaard pc's van bv. Compaq, HP of Dell kunnen zware programma's draaien.
Maar voor 'mensen die alleen weten hoe ie aan/uit moet', die draaien toch ook niet zoveel zware programma's ?

301SQN

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 09:52 schreef Foeker het volgende:

[..]

waarom zou dit niet zonder problemen kunnen? :? als de kamertemperatuur 5 graden stijgt,zal je cpu- en kasttemperatuur ook ongeveer 5 graden stijgen,dit zou geen probleem moeten zijn.
dus mensen die een snelle compaq,dell,packardbell,whatever pc kopen kunnen volgens jou geen zware applicaties draaien zonder probs? lijkt me wel..
Volgens mij is het zo dat als de kamertemparatuur 5 graden stijgt, de CPU wel 8 of 10 graden omhoog schiet. En het is de laatste dagen wel 10/12 graden warmer geworden.
Stel het wordt een paar weken achter elkaar rond de 28/30 graden, weet ik zeker dat een standaard case niet voldoet hoor!

Mijn zwager heeft de temparatuur in z'n Aopen big tower altijd aardig onder controle gehad, zon 48 tot 55 graden stressed, maar vanaf de vorige week loopt het opeens op tot 70 graden!!! Blauwe schermen en instabiel als gevolg van de hoge temparatuur.
Extra fans geplaatst (1 extra intake en outtake) en het euvel is opgelost.
Hetzelfde is ook bij een kameraad gebeurt, ook extra fans geplaatst! (in een colorcase MET standaard ook al 4 fans)

Ik kan mij niet voorstellen dat je met de volgende config goed kan draaien in een case die standaard verkocht wordt (lucht gekoeld)
bijv: XP2000-Ge-force4-geluidskaart-brander-cdrom-DVD

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 10:19 schreef geforceddq het volgende:

[..]

Maar als je er een Fan in zet is het het ook modden ?
Trouwens wel logisch ook :P.
Ok, das waar maar toch, standaard pc's van bv. Compaq, HP of Dell kunnen zware programma's draaien.
Maar voor 'mensen die alleen weten hoe ie aan/uit moet', die draaien toch ook niet zoveel zware programma's ?
Games!! :P

• Packardhell
  • Laatst online: 22:59
Op zondag 23 juni 2002 10:11 schreef Extra300s het volgende:

[..]

Je krijgt er maar 1 koeler bij, maar der kunnen er nog 6 ingeklikt worden, dus optioneel.

Powered by KPN

Verwijderd

mijn kast voldoet goed alleen de mobo senor geeft bij mij 10 graden te veel aan. en ik heb aan de zijkant een standaart ventilatie rooster en een standaart case fan.
en dat in een goedkope kast 45 euro.

Verwijderd

met de stelling ben ik het redelijk eens. Maar dan alleen als modden gewoon het plaatsen van fans is... Ik heb namelijk 5(3xthermaltake80MM, 1xSunon80MM, 1xChieftec80MM) fans in mijn Chieftec zitten, die ik vanwege het warme weer allemaal weer van 7 volt naar 12 volt heb moeten zetten om weer onder die 50 graden uit te komen.

En nog even over die dell/packard bell/ HP dingen. Die doen naar mijn mening niet mee in de categorie "snel". En doen het ook maar matig op zware apps. Alhoewel ze nu ook redelijke vermogensvreters in die dingen aan het proppen zijn verbaast het mij eigenlijk waarom zij nu geen BSOD's krijgen met dit weer. (waar ik gelukkig nog bespaard van ben gebleven)

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik ben het oneens :Y) De meeste tweakers hier kijken gewoon teveel naar hun temps. Ik heb nu wel 2 casefans (geen gemodde kast btw) maar vaak genoeg zet ik die ook gewoon uit. B.v de cpu kun je rustig 60 graden laten worden en je gpu zelfs nog wel ietsje hoger :)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 10:52 schreef kutkip het volgende:
Ik ben het oneens :Y) De meeste tweakers hier kijken gewoon teveel naar hun temps. Ik heb nu wel 2 casefans (geen gemodde kast btw) maar vaak genoeg zet ik die ook gewoon uit. B.v de cpu kun je rustig 60 graden laten worden en je gpu zelfs nog wel ietsje hoger :)
ik heb niks gemod en mijn cpu is max 52 met een kamer temp van 27 graden. en de mamaplank is dan 42 en de kast 30 of zo met 1 case fan.

Verwijderd

60 graden begint toch echt te stressen denk ik. Ik denk dat het merendeel van de mensen groot alarm slaat als die temp bereikt wordt. Ik in ieder geval wel. Wat was ook weer max temp voor een XPtje? 75Graadjes ofzow? dan hoeft dat niet te zeggen dat je met 15 graadjes minder tevreden moet zijn. ik ben al blij dat het weer is afgekoeld en mijn temp eindelijk uit de 50Graden is en weer op zijn trouwe 40.

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 10:59 schreef MorPhics het volgende:
60 graden begint toch echt te stressen denk ik. Ik denk dat het merendeel van de mensen groot alarm slaat als die temp bereikt wordt. Ik in ieder geval wel. Wat was ook weer max temp voor een XPtje? 75Graadjes ofzow? dan hoeft dat niet te zeggen dat je met 15 graadjes minder tevreden moet zijn. ik ben al blij dat het weer is afgekoeld en mijn temp eindelijk uit de 50Graden is en weer op zijn trouwe 40.
xp kan 90 hebben en een tbird nog hoger.

• kutkip
Op zondag 23 juni 2002 10:59 schreef MorPhics het volgende:
Ik zit natuurlijk ook liever op 40 graden maar het is absolute BS :o :D Ik bedoel hij zal eerst vastlopen voordat ie het begeeft hoor :) En een AMD mag max 90 graden worden. Bovendien kosten die grote koelers en heatsinks best veel geld en het maakt een hoop herie.

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 10:52 schreef kutkip het volgende:
Dat "kijken teveel naar de temps" zou dat niet komen JUIST omdat de temparaturen steeds hoger worden? :P
Tenslotte was is het begin enkel een passieve koeling voldoende.
(Idd ik wordt een beetje gek van dat monitoren ;) )

Nu worden de mobo's uitgerust met een temparatuursensoren, en Overheating Protection, ik denk dat het een functioneel noodzakelijk goed is, JUIST weer omdat die temps te hoog (kunnen) oplopen :?

Een Duron op 700 Mhz (met alle respect) kan toch niet vergeleken worden met een XP2000 of een P4 2000?

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 11:00 schreef chefke het volgende:

[..]

xp kan 90 hebben en een tbird nog hoger.
Ow?? Mijn systeem schakelt bij 80 Graden uit!! Kan de CPU wel hebben, yep, maar als het zaakje uitschakelt, is het bepaald niet meer stabiel te noemen! LOL :)

• Robino
  • Laatst online: 19-02 11:39
Op zondag 23 juni 2002 11:08 schreef Extra300s het volgende:

[..]

Ow?? Mijn systeem schakelt bij 80 Graden uit!! Kan de CPU wel hebben, yep, maar als het zaakje uitschakelt, is het bepaald niet meer stabiel te noemen! LOL :)
80 graden :? Staat er een kachel in je kast :D

• kutkip
Op zondag 23 juni 2002 11:04 schreef Extra300s het volgende:
Een Duron op 700 Mhz (met alle respect) kan toch niet vergeleken worden met een XP2000 of een P4 2000?
R-E-S-P-E-C-T voor mijn Duron ja :P Heb je wel gelijk in maar ik koel hem vaak alleen passief 8-) Of met me Papst op 7v :) En reken maar dat ie dan warm wordt hoor :D

Verwijderd

[..]

dan moet je de beveiliging omhoog draaien in de bios.
maar hoe krijg je dat ding op 80 graden geen koeler erop of zo ?????????

• kutkip

[..]

Dan heb je waarschijnlijk een beveiliging op je mobo :) Die zet je pc dan uit omdat ie vind dat ie te warm wordt. En bij 75/80 graden worden ze vaak instabiel dat klopt. Anders zou ie in 1x ploffen :Y) Als ie echt zo warm wordt moet je natuurlijk wel iets aan je koeling gaan doen.

edit -> chefke was me alweer voor ;)

Maar we gaan een beetje offtopic omdat het over kasten gaat. Het gaat er dus eigenlijk om, dat je zonder case-fans een te warme/instabiele pc krijgt.

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 11:11 schreef kutkip het volgende:

[..]

Dan heb je waarschijnlijk een beveiliging op je mobo :) Die zet je pc dan uit omdat ie vind dat ie te warm wordt. En bij 75/80 graden worden ze vaak instabiel dat klopt. Anders zou ie in 1x ploffen :Y) Als ie echt zo warm wordt moet je natuurlijk wel iets aan je koeling gaan doen.

edit -> chefke was me alweer voor ;)

Maar we gaan een beetje offtopic omdat het over kasten gaat. Het gaat er dus eigenlijk om, dat je zonder case-fans een te warme/instabiele pc krijgt.
Mijn CPU word géén 80 hoor sjees!! Stel je voor :) :)
Maar wat betreft het laatste: Yep dat bedoel ik :P

• Tinkerer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Ik ben het niet eens met de stelling. Ik heb zelf een AOpen met daarin een Classic Athlon 900@945. Deze was/is heel moeilijk goed gekoeld te krijgen. De nieuwe Enermax voeding heeft het alleen maar slechter gemaakt. Ik draai nu met 2 extra (Enermax) outlet fans en een extra intake fan. CPU (koelblok) temperatuur nu 50 stressed (mijn CPU is altijd gestressed }:0 ), kast temperatuur = ambient + 4. De oude (AOpen) PSU deed het beter, al stond daar de fan continue op 100%. Waarom zou een standaard merk case kunnen voldoen. Omdat de componenten bekend zijn kan plastic op maat worden gemaakt, dus een duct van de voeding (of extra fan) over de CPU fan. Waarom zou een standaard standaard case kunnen voldoen. Niet de bleeding edge spullen erin zetten, omdat je het ook stil wilt hebben! De vraag was power user, maar deze kan prima bediend worden met 'standaard' spullen, en niet mijn systeem van SCSI/IDE met een volle tower met 3 schijven, tape unit, ZIP disk, CD Writer, DVD speler etc.

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 14:24
ik heb wel niet zon heel zware proc, nml een PIV 1,5 Ghz,
heb een Penguin kast, met alleen de voeding koeling, en op me proc een standaar Intel koeling.

Maar hij blijft netjes onder de 50 graden stressed.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 11:52 schreef Tinkerer het volgende:
Ik ben het niet eens met de stelling. Ik heb zelf een AOpen met daarin een Classic Athlon 900@945. Deze was/is heel moeilijk goed gekoeld te krijgen. De nieuwe Enermax voeding heeft het alleen maar slechter gemaakt. Ik draai nu met 2 extra (Enermax) outlet fans en een extra intake fan. CPU (koelblok) temperatuur nu 50 stressed (mijn CPU is altijd gestressed }:0 ), kast temperatuur = ambient + 4. De oude (AOpen) PSU deed het beter, al stond daar de fan continue op 100%. Waarom zou een standaard merk case kunnen voldoen. Omdat de componenten bekend zijn kan plastic op maat worden gemaakt, dus een duct van de voeding (of extra fan) over de CPU fan. Waarom zou een standaard standaard case kunnen voldoen. Niet de bleeding edge spullen erin zetten, omdat je het ook stil wilt hebben! De vraag was power user, maar deze kan prima bediend worden met 'standaard' spullen, en niet mijn systeem van SCSI/IDE met een volle tower met 3 schijven, tape unit, ZIP disk, CD Writer, DVD speler etc.
Uh..na 5x lezen begrijp ik nog niet helemaal :?

Je zegt dat je het zaakje niet goed gekoelt krijgt, maar je bent het toch niet eens met de stelling ? :)

Dat met die Enermax zegt idd ook iets over het genereren van warmte, immers hebben de steeds snellere zaken ook steeds sterkere voedingen nodig, het is eigenlijk een visuele cirkel denk ik: Des te sneller de computer, des te meer warmte er gegenereerd wordt! (snelheid aangepast, dwz als je een snelle CPU hebt wil je ook snel geheugen, mobo snelle hd's enz)

Ik heb ergens een artikel gelezen over notebooks die STANDAARD al met waterkoeling uitgerust gaan worden!

Dat zegt op zich al genoeg, zou dit ook voor desktop computers de toekomst zijn?

• Extra300s

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 12:12 schreef Venkeroz het volgende:
ik heb wel niet zon heel zware proc, nml een PIV 1,5 Ghz,
heb een Penguin kast, met alleen de voeding koeling, en op me proc een standaar Intel koeling.

Maar hij blijft netjes onder de 50 graden stressed.
Dat is erg netjes dan hoor!! :) Dat redt ik absoluut nooit en te nimmer :O

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 09:33 schreef Extra300s het volgende:
De hedendaagse computercases voldoen qua koeling niet.
Er wordt aangenomen dat er een stevige config in zit

Verschillende mensen die ik ken, hebben problemen met de temparatuur, vooral nu het warmer is. En zijn nu aan het slijpen zagen en boren :) (modden dus)

Toen bedacht ik mij, dat ik met mijn Lian-li 71, met standaard 4 koelers ook een te hoge temparatuur bereikte, dus heb ik extra fans geplaatst.
Het is toch eigenlijk van de gekke, dat je met een standaard uitgevoerde case, duur of niet duur, temparatuur problemen krijgt?

[Stelling]
Zonder casemodding is het niet mogelijk om met een snelle PC, zonder problemen, zware applicaties te draaien. En dus in principe géén standaard case voldoet! :?

Aangezien de temparaturen blijven stijgen, naarmate de CPU en de rest van de hardware sneller wordt, vraag ik mij af wat er gaat gebeuren/veranderen qua koeling.
Zou het zou zijn dat er daadwerkelijk standaard PC's met waterkoeling geleverd gaan worden, bijv bij Vobis, Dixons enz..?
Mijn stelling is dat dat niet waar is. Ik heb een AOpen HX-08 en een duron 700@933 op 1.85 Volt. Dat produceert best wel wat warmte. Daarbij komt dat het in mijn kamer momenteel 30 graden is en weet je wat. Mijn PC draait probleemloos. Bovendien zit er een koeler van 2 tientjes op me cpu "spire orb" en zitten er 2 HDD's 1 brander een dvd speler en een lading kaarten en kabels in me bak.

Ik heb geen problemen, geen vastlopers, niets niet. Mensen die nu gaan roepen dat een duron op 933 niet genoeg warmte produceert....als ie overklokked is met een hogere voltage, dus wel.....

Mijn stelling is dat mensen veel geld uitgeven aan spullen, maar vaak onterecht bezuinigen op de cpu koeler. Heb je een goede koeler, dan heb je nergens problemen mee.

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 11:09 schreef kutkip het volgende:

[..]

R-E-S-P-E-C-T voor mijn Duron ja :P Heb je wel gelijk in maar ik koel hem vaak alleen passief 8-) Of met me Papst op 7v :) En reken maar dat ie dan warm wordt hoor :D
IDD, wat men vergeet is dat een XP2000 niet veel meer warmte produceert dan een tunderbird 1.4

CPU's zijn wel sneller geworden, maar verbruiken per MHz minder energie door diescrinks en weet ik het. Je hoeft je dus kwa stroomverbuik niet te schamen voor een duron, zeker niet als ie dan nog eens overklokked is.

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Moet je maar geen AMD nemen...

Mij P4-2gig wordt met 30 graden maar liefst stressed jajajaja 42 graden... En mijn mobo zit dan zo rond de 30 graden...

Ik heb gewoon een Aopen Full tower, en alleen 2 extra outtake fans aan de bovenkant. maar dit is eigenlijk alleen maar omdat anders mijn scsi diskjes te warm worden. Die fans staan ook op 5volt want als er een beetje lucht langsloopt is gaan die diskjes langer mee :D

Dus ja, beetje kijken natuurlijk naar wat je koopt :D

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

CME->DOC
Pagina: 1