Wat heeft men toch tegen Jamo?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.073 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9929

Topicstarter
Hallo

Ik heb 9 jaar geleden een prachtige set Jamo luidsprekers gekocht, van ongeveer 300 gulden per stuk. het waren 3 weg systemen, de Jamo D-115 om precies te zijn, ik vond ze heel goed klinken, ik heb daar een redelijke amp achter hangen, een Pioneer A-509R , deze is er wat later bij gekomen, klonk prima altijd, had m'n PC er ook op aangesloten enzo, was gewoon (voor mij iig) toppie.

Nu is het zo, dat wij sinds kort een puppie hebben.. deze heeft in een dolle bui, z'n voorpoten tegen de conus aangezet met als gevolg een flinke kras (erdoorheen) en een deuk in het stofkapje , met als gevolg dat het geheel nogal kraakt enzo.

Dus ben ik gister met goed verstand eens gaan kijken bij de locale Hifi-boer , en tot mijn grote verbazing hadden ze geen jamo's.. (waarom jamos?? Omdat ik altijd jamo heb gehad, en naar tevredenheid).

Toen ben ik naar een andere winkel gegaan, dit was Hobo Hifi in arnhem. Hobo had wel degelijk jamo's in hun assortiment, waaronder de jamo E-430, E-470 en nog een ander model. Maar nu komt het leuke , hij raade ze NIET aan. deze meneer was sterk van mening dat Jamo allang failiet had moeten zijn, ze geen goede luidsprekers maakte, en het kwam er tamelijk op neer dat Jamo alleen slechte produkten maakte, daar schrok ik erg van :(

Toen ben ik naar Eltink gegaan (in zevenaar). WEER geen jamo..

Toen ben ik naar megapool (ja, ik weet het) gegaan, in de hoop dat ze daar iets hadden wat ik mooi vond.. En jawel, de Jamo E-470, maar deze beste man had ze niet opgesteld staan, en hij had geen zin om ze op te stellen , omdat ik ze waarschijnlijk toch niet ging kopen, omdat bijna iedereen die intresse had in de jamo's enorm afknapte op het geluid :(

Nu heb ik dus altijd al jamo's gehad, en ben altijd best wel tevreden geweest over het geluid..

Is er iets met jamo gebeurd waar ik niet van afweet, zijn het ècht zulke slechte luidsprekers, of lullen ze gewoon uit hun nek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:58

Mentalist

[avdD]

Net zo lang tegen de verkoper aan blijven zeiken tot ie die speakers laat horen.. Laat je niks aansmeren.

Wapperen met briefjes van 100 euro zorgt ook wel eens dat ze zich wat meer gaan inspannen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40422

Ze zijn niet echt goed nee, kleuren het geluid heel erg.
Bovendien is 3weg ook niet optimaal voor een speaker

Wil je echt goede speakers kijk eens naar Genelec... :9~

Wel prijzig :`(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 19:24
Ik zou het zo doen he:
eerst horen dan geloven >:)
dan weet je of die verkoper de waarheid spreekt

Wèh zedde gij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:24
Ik ben ook geen fan van Jamo, maar als jij ze wilt horen, dan heeft de verkoper z'n best maar te doen! Waarschijnlijk ligt de premie bij verkoop van een Jamo wat lager dan bij een eltax o.i.d
Zoals hierboven al gezegd is: doorzeuren!

Even m'n eigen mening: als het budget het even toelaat zou ik toch wel even verder kijken dan je Jamo neus lang is; er zijn zeker betere speakers te krijgen voor hetzelfde geld. Ik ben al even uit Hifi land, maar in de tegenwoordige budgetreeksen van gerenommeerde merken valt er leuk spul te halen (B&W, Mission, Kef en Tannoy om er maar een paar uit m'n eigen smaak te noemen). Ik ben nog steeds een fan van B&W (met m'n ouwe DM220i setje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15276

Ik zou als ik jou was je niks aan laten smeren.
Jij weet wat je mooi vind, en dat kan niemand anders voor je bepalen.

Zoals gezegd zijn er tegenwoordig goede speakers in het lagere prijssegment zoals bv. Kef,Magnat en B&W.

Bij mij heeft B&W (501 serie, kweet niet meer welk type :( )
de voorkeur, omdat ik vind dat het de hoge en de middenlage tonen goed weergegven worden.
Bij een contrabas hoor je bv. echt het trillen van een snaar.

FF voor de duidelijkheid, dit is mijn combi:
2 x B&W 501's (vorig jaar nog 465,- gulden p/st)
Rotel RA-921 Versterker
Marantz CD500
En iets meer dan standaard speaker kabeltjes (maar nog wel laag geprijsd, dat wel :) )

Het beste kun je gewoon het beste luisteren naar wat je nu mooi vind. Je kunt beginnen Jamo, en die vergelijken met de boxen die binnen jouw budget vallen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Mijn mening:

Jamo, is geen bagger merk, jamo maakt zelfs hele goede speakers, die je gewoon high end mag noemen.

Helaas is het zo dat de goedkopere serie's gewoon waardeloos zijn, en de concurentie, naar mijn mening lang niet aan kunnen, en als je toch veel geld aan je systeem uit wil geven, dan koop je toch geen jamo's meer.

Ik zet Jamo in de zelde groep als eltax, jbl, warfedale, bose, etc.

Ze zetten allemaal voor de n00b een leuk geluidje weg, ze hebben ook vrijwel allemaal leuke serie's erbij zitten, maar dan betaal je dus net zoveel als voor een echt audiofiel merk om het zo maar te zeggen.

Er zijn best speakers van de bovenstaande groep die gewoon zeer goed klinken, gewoon vergelijkbaar met de andere merkne, alleen dan kies ik toch ook voor een ander merk, al is het alleen maar door de goedkope status van deze merken, en de exclusiviteit is weg, ze zijn in iedere prutszaak op de hoek verkrijgbaar.

Dat id, begin ik ook een beetje bij merken als B&W en NAD en marantz te krijgen.

Maar iueder zijn mening, voor dat geld zou ik ook geen jamo kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30194

Met Jamo is voor zover ik weet helemaal niets mis. Het geluid is naar mijn mening een beetje overdreven. En idd, 3-weg is niet optimaal. Maar, datzelfde vindt ik ook van B&W, dat zijn ook niet de minsten. Het is gewoon puur een kwestie van smaak.

Hier een voorbeeldje van wat ik in de huiskamer heb staan:
http://www.kef.com/products/qseries/qseries5.html

let wel: aanrader van B&O Sterk audio deventer... :9~

er zijn weinig mensen die deze mening niet delen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Het probleem met jamo is vooral het imago; vooral de goedkopere series zijn niet echt top. Ik wil jamo niet de grond in stampen (voor mijn huidige B&W setup heb ik zelf ook Jamo's gehad (D165, één maat groter dan de D115)) maar het geluid is niet neutraal.

Bij de D serie is vnl het probleem:
- te zware bass
- hierdoor zijn de stemmen niet neutraal maar juist heel zwaar.
Ik heb de D165 een aantal jaar (zeker 5/6 jaar) gehad maar werd na de aanschaf van mijn huidige B&W achterluidsprekers (DM600i) een stuk meer bewust van het niet kunnen van de Jamo's.

Als je kijkt naar de Jamo Oriel dan is hier op hifi.nl forum laatst een leuke discussie geweest. De Oriel is van Jamo het bewijs dat ze wel wat kunnen maken wat wel op het gebied van audiofiele gelijk staat met high-end merken (overigens wel een prijskaartje ala high-end).

Conclusie:
- Jamo kan wel leuke luidsprekers maken maar zolang ze goedkope en kwalitatief veel mindere luidsprekers te koop aanbieden zal het niet veel worden met het merk. Die Oriel is net als Skoda, kwaliteit maar met een rot merk er aan vast!

Merken zoals B&W, KEF, Mission, Mordaunt Short, zijn merken die sterk aanwezig zijn en zeker ook in de lagere prijsklasse veel kwaliteit geven!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojo52
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-03 15:53
we zijn intussen 18 jaar verder (sinds laatste post)
Jamo had geen best imago door de low budget speakers die er in grote aantallen doorheen gingen.
ik zelf zat 25 /30 jaar geleden ook met jamo boxen in de huiskamer , wel een tandje hoger in het segment jamo704 , die kon je in almere laten repareren.
ik kwam ze pas geleden op zolder tegen en ze doen het nog altijd,
de witte fineer is helaas aan de onderkant wat los gekomen door verdroging ?
iemand enig idee wat de waarde nu zou zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:40

FeaR

In GoT we trust

@jojo52
GoT is niet de plek voor taxatie/waardebepaling. Prijzen zal je moeten vaststellen aan de hand van het huidige aanbod. Een topic uit 2002 hiervoor kicken is ook niet de bedoeling.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.