Windows 98 ziet primaire schijf als 2e schijf?!

Pagina: 1
Acties:

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04 15:59
Ik heb net een nieuwe 80 gig harddisk gehaald, die ik als primary heb gezet. Tóch ziet Win98 deze als 2e schijf. Ik heb d'r nog geen partities op gemaakt, want ik heb zo het gevoel dat hij dan gewoon door gaat met tellen vanaf waar ik was (H:), in plaats van dat de nieuwe gewoon C: wordt.
Fdisk én PM in windows 98 zien um als 2e schijf, terwijl het BIOS en Windows XP 'm gewoon als 1e schijf zien...

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-04 15:58

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

De ander schijf is nu slave?

hij is nu master? op de primare ide of secundaire?

lijstje met hoe je alles hebt staan is wel wat makkelijker om een antwoord te geven. :)

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 08:52
als je er een nieuw besturingssysteem op wilt pleuren.
Dan zou ik ff die andere van je loskoppelen. En dan met pm in dos of gewoon met fdisk een nieuwe partie maken.
Daar instaleer je je os op.
Als je dat gefixed hebt pleur je die andere er weer bij. Hop bootmagic bij een os. En gaan. Dan is alles gewoon lekker in te delen. Want ik neem niet aan dat je os partitie 80 gig hoeft te zijn :+. Nah veel plezier 8-)

[off] wat voor schijf is het en wat heb je ervoor neergeteld???[/off]

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:39
win98 pakt eerst je primaire partitie op je master als C, dan de primaire op je secundaire op je D en dan komt de rest.

• Ruuddie
't Is een 80 gig 7200 rpm maxtor met liquid bearing. 145 euro bij de winkel in 't dorp :)

Maarja, als ik 'm met PM wil partitioneren als primary partition en FAT32, geeft hij de volgende error als de partitie groter dan 8 gig (8.040,3 mb) wordt: 'This partition crosses the 1024 cylinder boundary and may not be bootable'.

Ennuh, deze nieuwe is master op de primaire IDE, en me oude hdd is slave op de primaire IDE.
Ik heb ze expres aan dezelfde IDE gehangen, omdat anders me cd-rom spelers me hdd's trager maken :) (overgooien van data gaat dan ook zo traag, en van deze hdd's hoef ik de data maar één keer over te gooien :))

Verwijderd

Als je de nieuwe schijf nog niet gepartitioneerd hebt dan is het logisch dat hij de nieuwe als 2 de schijf ziet.

Want de primary slave heeft een primary partitie en deze partitie is geactiveerd. Die nieuwe niet.

Dus met pm 6 de nieuwe schijf gaan partitioneren.
Die melding dat de partitie de ..boundary gepasseerd heeft en misschien niet wil booten moet je gewoon negeren.

En niet vergeten om de nieuwe schijf te gaan activeren.

WinXP ziet hem wel als eerste schijf omdat XP meerdere primary parties ziet. En dat doet win9x niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gebruik anders Fdisk, dit geeft geen rare waarschuwingen als je gaat partitioneren (so what dat we voorbij de 1024 cylinders gaan)

[topic=390009/1/100]
binnenkort bijgewerkt met weer werkende plaatjes

• Ruuddie
Thnx voor de hulp!
Ik heb d'r nu een paar partities op gemaakt (met PM) en ik heb 0 problemen :)
Wel lijp nu. Ik heb nu station C t/m Q >:)
Pagina: 1