[beginner] Probleem met moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-06 21:01
Hallo, ik ben nog maar een beginner, en heb vandaag een moederbord binnengekregen (GA-7VRXP van Gigabyte) en ik wil deze graag werkend krijgen...
Hele systeem in elkaar gezet incl. oude harde schijf als hoofd-disk van mijn vorige computer waar dus ook windows nog op staat.
Echter, als ik het systeem aan zet werkt alles de eerste 10 seconden, maar als windows aan het opstarten is krijg ik een blauw scherm met de boodschappen dat windows een fout heeft ontdenkt, en om te voorkomen dat het systeem beschadigd raakt, windows voortijdig is gestopt met opstarten. Verder worden er dingen genoemd als: harde schijf beschadigd, virus e.d.
Als ik er echter een andere harde schijf in doe, heb ik hetzelfde probleem.
Ik draai WindowsXP en een AthlonXP 2000+.
Weet iemand wat er aan de hand is?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met een nieuw moederbord is het vrijwel altijd nodig om Windows opnieuw te installeren. Probeer dat maar eens :)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Zet je geheugen snelheden het laagst, als het kan je processor op 100MHz FSB ipv 133, gooi alles uit je mobo behalve AGP kaart, mem, proc+koeler en floppydrive en kijk of je beetje rond kunt hangen in DOS zonder problemen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Ja dat gaat niet met xp alles eraf en nieuw instaleeren.

te laat

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Op zondag 23 juni 2002 00:04 schreef Pollewob het volgende:
Met een nieuw moederbord is het vrijwel altijd nodig om Windows opnieuw te installeren. Probeer dat maar eens :)
DOH, dat is het natuurlijk, niet helemaal goed gelezen |:(

It sounds like it could be either bad hardware or software

• wace
Oke, dan zal ik dat dan maar proberen. Maar ik had het ook met een helemaal lege harde schijf geprobeerd, en een bootfloppy gemaakt. Maar als ik deze erin doe komt er: "Boot system failure". Het lijkt wel alsof ik iets over het hoofd zie.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 15:15
Ja je moet wel instellen dat ie dan vanaf de floppy boot, en als ie dat doet moet je ook nog je partitie hebben geactiveerd

• wace
Sorry, kun je me vertellen hoe ik dat moet doen? Ik ben al heel goed op weg, bedankt!

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 00:14 schreef wace het volgende:
Sorry, kun je me vertellen hoe ik dat moet doen? Ik ben al heel goed op weg, bedankt!
Je kunt ook booten met de cd van windows xp, dan moet je dit wel echter in de bios zo ingesteld hebben, zet je 'third bootdevice' op je cdrom.

Als je pc dan de cdrom checked dan zal die vragen om op enter te drukken als je van de cd wil booten suc6

• wace
Dat booten met de CD werkt idd, maar op een gegeven moment komt er weer een blauw scherm met de boodschap dat de BIOS beschadigd zou zijn. (iets met ACPI) en dat ik een nieuwe biosversie moest ophalen op www.hardware-update.com.
Zal ik dat dan maar doen?

• wace
Inmiddels heb ik de nieuwe biosversie geinstalleerd. Windows-setup draait de eerste 30 seconden. Het begint met een blauw scherm, en onderin een grijze balk met alle onderdelen die geladen worden. Echter, op eengegeven moment tijdens het laden wordt het scherm 3 sec. zwart, waarna er een blauw scherm komt met informatie over dat de bios beschadigd zou zijn, dat er een nieuwe biosversie moet geïnstalleerd worden (net gedaan...). Verder zou het ACPI systeem uitgezet moeten worden, beetje moeilijk als het OS niet wil installeren.
Ik dacht dat het niet zo heeel moeilijk was...

• wace
Het lijkt wel alsof alles wat kán teggen zitten, ook echt tegenzit... :'(
Weet niemand een oplossing?

Verwijderd

demm is je geheugen niet kapot ofzo???

• wace
De eerste minuut draait de computer gewoon, met wat ie moet doen. Maar aan het begin van de setup kapt het ermee. Kan het dan wel aan het geheugen liggen?

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb het wel eens gehad dat ik windows 98 opnieuw ging installeren, na de schijfcontrole ging die gewoon terug naar dos, terwijl hij verder had moeten gaan met de setup.
Dat lag aan het geheugen.

Ook wel eens gehad dat me computer in de ochtend (was ie nog koud) wel goed naar me floppy kon kopieren, zodra me computer warm was lukte dat niet meer.
Dat lag ook aan het geheugen.

Dus ja, het kan.
Als je geheugen naar de klote is, kun je hele idiote dingen krijgen.

• wace
Hmm... nou dan ga ik maar terug naar de winkel om geheugen te ruilen. Bedankt voor jullie tips, maar ik blijf nog ff proberen.

Verwijderd

laat de failsafe defaults is in de bios |:(

werkte hier ook na er door de Tweakers op gewezen te zijn *D

/me miert nu nog met XP en promise Controller :P

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Word ie ook niet te warm?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• wace
Failsafe werkt niet. CPU is 50 graden.
Elke keer op heyzelfde punt (na NTFC-bestandsysteem) wordt het scherm zwart, en krijg ik het blauwe scherm.

• wace
En kan het misschien iets te maken hebben met de jumpersettings? Deze heb ik sinds ik het moederbord uit de doos gehaald te hebben, niet veranderd. Ze staan op auto. In het boekje staan wel de waardes, maar ik zou mn god niet weten waar ik het op moet zetten.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:43
Ook al eens een andere windows versie geprobeerd?

• wace
Uh... die heb ik op dit moment niet liggen. Maar ik was eigenlijk niet van plan om op een ander OS over te stappen.

Verwijderd

uhm het kan idd aan je geheugen liggen, probeer eerst nog ff alles na te lopen of je alles goed hebt aangedrukt en start dan op met een bootfloppy, doe ff een format c verwijder alle partities maak een nieuwe en start via dos je xp setup.

suc6

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Offtopic, maar het past wel in deze thread.

Ik heb een zelfde soort probleem, ook een oude hd, maar nu wil hij niet van cdrom af booten. Ik krijg eerst een HD error (is iets niet goed mee, werkt verder wel) dan krijg ik keuze F1 of F2, doorgaan of bios.

Druk je F2 voor doorgaan, en dan krijg je melding van

searching for boot device on a:\...none found
searching for boot device on d:\...none found (cdrom, terwijl daar wel de winXP cd in zit.)
searching for boot device on c:\...Starting MS-Dos (die stond er toevallig nog op.)

Ik heb al gezocht in m'n bios maar daar zou alles goed moeten staan (hij zoekt immers wel op alle drives naar de cd-rom) Ik heb overigens (nog) geen floppy drive. Ik moet sowieso nog een hd en cdrom-drive kopen, maar ik wil het toch graag even weten of het op te lossen is.

- off (dit)-topic -

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• wace
Ik zal het nog een keer met de bootfloppy proberen.
Maar denken jullie niet dat het aan de clk_ratio jumpers kan liggen? Deze staat op auto. En dat andere kleine blauwe knopje (sorry, weet de naam niet) staat op ON (100mhz) OFF zou 133mhz zijn. Kan het hier aan liggen?

Verwijderd

standaart staat die 100/133 switch op 100 :)

zla je vermoedelijk ommoeten zetten

btw biosuptate..

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Hmmm... Het lijkt mij op een geheugen probleem, vooral omdat de PC ermee nokt NA 30 sec... Ga eerst ff nieuw proberen :)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 13:38 schreef wace het volgende:
En kan het misschien iets te maken hebben met de jumpersettings? Deze heb ik sinds ik het moederbord uit de doos gehaald te hebben, niet veranderd. Ze staan op auto. In het boekje staan wel de waardes, maar ik zou mn god niet weten waar ik het op moet zetten.
zolang niet duidelijk is wat je moet doen, is het imho bijzonder onverstandig om verder te gaan. En dat is nog maar een understatement.
Dus: je zoekt in het boekje uit hoe het moet aangevuld met vragen hier of je doet het niet en laat het echt over aan iemand die er verstand van heeft. Een tussenweg is een Russische roulette.....

• wace
Ik mag dan wel een beginner zijn, maar ik wil het wel eens zelf doen. Ik heb jaren lang gewoon de computer laten bouwen door de computerwinkel. Maar als ik niet ééns begin, kan ik het nooit. Maar jullie zijn een hele goede hulp! :)
Ik heb inmiddels de bios geupdate, mocht niet baten.
Ook het formateren van de C schijf haalt niets uit.
Veel van jullie zeggen dat het aan het geheugen ligt, maar het is niet zo dat de computer er op een vast tijdstip mee kapt. In de windows installatie na 30 seconden ofzo elke keer op hetzelfde punt (ik geloof na of op het moment dat NTFC (schrijf je dat zo) bestandsysteem wordt geladen. Dan wordt het scherm even zwart, met daarna de boodschap dat de harde schijf beschadigd zou zijn. Als ik eerst de computer een half uur gewoon aanzet, en m in de bios zet, waarna ik afsluit en dan de windowssetup doet, kapt het er weer op hetzelfde moment mee...

• Dutn
  • Laatst online: 14-08 12:43
Ik heb dat ook gehad met dat Mobotje, mijn probleem was, dat het inplaats van 333 geheugen, 266 was, daarom kan hij het geheugen niet lezen, ik had echt precies dezelfde problemen, niet goed booten, je cd rom probleem. Na het omruilen van het geheugen werkte alles perfect!
Suc6 ermee!

Verwijderd

probeer eens cd cd-romspeler als eerste te zetten
want de cdrom van win xp is bootable

• wace
Dutn, jouw verhaal geeft me moed ;) Wacht even... ik heb in de computerwinkel gevraagd om PC2100 geheugen! Dat was niet goed?? |:(
Ik boot nu al de hele tijd vanaf cd.

• wace
Ik vrees inderdaad dat dit de hele tijd fout zat. |:(.
Ik heb inmiddels gevraagd of het geheugen omgeruild kan worden. Wel vreemd dat dat niet gewoon gemeld wordt: geheugen niet juist ofzo... Maar ik ben in iedergeval blij dat die waarschijnlijk tot de oplossing kan leiden.
Allemaal hardstikke bedankt voor jullie hulp, en ik zal voortaan wat beter opletten |:(

• Fanatic_FS
  • Laatst online: 23:43
zo weer een wijze les geleerd vandaag *D

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 17:03 schreef wace het volgende:
Ik mag dan wel een beginner zijn, maar ik wil het wel eens zelf doen.
kijk de echte aanhouder komt te voorschijn..., zo hoort het.
........Maar lees toch in het vervolg eerst de specs in jouw boekje. Ook over het geheugen staat erin, want het zou zonde zijn als je hierdoor bijvoorbeeld het mobo of iets anders naar de eeuwige jachtvelden helpt.
Succes verder!

• wace
Bedankt allemaal! *D

• Dutn
  • Laatst online: 14-08 12:43
:)
Pagina: 1