hdd dood: hoe ga ik dit oplossen?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Vandaag was het zover: mijn Linux hdd was dood. Ineens een vastloper, ik denk: wat is dit? nog nooit gezien.
Dus ikke CTRL+ALT+F1, wil ik inloggen als root om te kijken wat er is, verschijnt er op mn login prompt: "hdb: lost interrupt"

Ikke denken: resetten die hap, kijken we zo wel weer, heb toch ext3

Ikke resetten, gewoon doorgaan met de zooi waarmee ik bezig was, ineens: "Ximian evolution could not write /home/jan/evoltion/blaa/blaa/Inbox: Read-only filesystem

Ikke denken: WTF? Hoe kan ie nou readonly zijn? Heb er net bestanden op gepleurd :P

Ikke met Linux Init 1 starten, e2fsck draaien en die vindt een hele hoop zooi, en ineens halverwege begint mn harddisk te klikken en krijg ik "Bad/duplicate block blabla"

Ofwel: mn Seagate Barracuda IV 20GB die 94% vol stond is nu zo dood als een pier. Volgens de seagate tool is ie echter gewoon healthy :P

* _JGC_ tikt dit nu vanuit win... ehm, DOS met raampjes... vanaf z'n Seagate Barracuda III 20GB.

Wat ik dus morgen wil doen: mn vandaag als laatst aangemaakte rescuedisks starten, debian installeren op de disk waar nu win... ehm, DOS met raampjes... op staat en dan proberen die kapotte disk te mounten om mn zelfgemaakte KDE debjes te redden en misschien mn homedir ook.

Iemand ervaringen met het mounten van een half-dode schijf waar maar lekker op los ge-fschk't is?

• Ronald
  • Laatst online: 04:35
Ik kan je alleen maar aanraden om de schijf een paar uru in de vriezer te leggen, en dan heel snel proberen of het nog wat wordt met uhm. (let wel heel erg op aflsuiten van de schijf ivm condensatie!)

heeft bij mij nog me data van een halfdode ibm opgeleverd

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Misschien is het aan te raden om een 1 op 1 kopie van die HD te maken, dan hoef je niet ook nog eens op je brakke schijf te gaan fscken enzo (dat kan dan later op de HD waar je die 1 op 1 kopie op gemaakt hebt).

Verwijderd

En ik heb je debjes van KDE nog op de FTP staan, dus ook die ben je niet direct kwijt :)

• _JGC_
Als ik em gewoon als ext2 mount ipv ext3 (journal staat in een bad block, handig he ;) ), zou ik toch gewoon mn homedir kunnen kopieren?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:17
Ja, je kunt ext3 gewoon als ext2 mounten.

Ik help je hopen dat 't gaat werken....

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

En anders zet je natuurlijk gewoon je backup terug. Want die heb je toch?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 11:41 schreef Ortep het volgende:
Die is onder de gordel :P Goh, nooit gedacht dat mijn sig nog zo toepasselijk zou zijn.

• _JGC_
Op zondag 23 juni 2002 11:41 schreef Ortep het volgende:
LoL :)

Naja, een drive die 95% vol staat met rotzooi ga ik dus echt niet backuppen.
Behalve een PHP scriptje die z'n werk al gedaan heeft, een halve gig aan DEBjes die bij Shoikan op de FTP staan, mn mail die op IMAP op een andere machine staat en mn ICQ contactlist die zichzelf wel weer vult stond er niets anders dan troep op (mn linux install nam misschien 2GB in beslag, die andere 16 gig die erop stond was puur sourcecode van 5 verschillende KDEs, Xfree86s en Mozilla's :P )

• _JGC_
Woei, heb Linux geinstalleerd op mn windoos schijf (die nu 100% ext2 is), en heb direct geprobeerd om /dev/hdb3 te mounten. Drie beeldschermen vol foutmeldingen verder, sta ik in /mnt/usr/src/debs mn debjes te backuppen :P

Gelukt :)

Maandag maar ff bellen hoe het met de garantie zal komen :)
Pagina: 1