[RH]Nameresolving (hosts, nsswitch) en nmbd zooi

Pagina: 1
Acties:

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 16:55
Ten einde raad omdat ik er echt helemaal niet meer uitkom en volgens mij alles al geprobeerd heb en bijna de complete Google groups-database al gelezen heb en de GoT search me ook niet kan helpen maar een topic aangemaakt.

Mijn probleem is het volgende:

Ik heb sinds kort een nieuwe machine als server ingezet, het OS is Redhat 7.3. Bijna alles werkt lekker, op 1 ding na: Het beestje luistert niet naar zijn naam, alleen naar het IP Adres. Ik kan hem vanaf een WinXP en Win2K machine (beide Prof) wel benaderen met 192.168.1.2, maar niet met 'mainframe', wat de host- en netbiosnaam is. Het probleem lijkt te liggen bij nmbd, want die draait wel maar geeft enkele meldingen in de log: (Volgens mij ligt het aan de onderstreepte meldingen)
[2002/06/22 00:37:20, 0] nmbd/nmbd.c:main(794)
Netbios nameserver version 2.2.4 started.
Copyright Andrew Tridgell and the Samba Team 1994-2002
[2002/06/22 00:37:20, 0] nmbd/asyncdns.c:start_async_dns(148)
started asyncdns process 12201
[2002/06/22 00:37:20, 0] nmbd/nmbd_become_dmb.c:become_domain_master_browser_wins(339)
become_domain_master_browser_wins:
Attempting to become domain master browser on workgroup XS44, subnet UNICAST_SUBNET.
[2002/06/22 00:37:20, 0] nmbd/nmbd_become_dmb.c:become_domain_master_browser_wins(352)
become_domain_master_browser_wins: querying WINS server at IP 192.168.1.2 for domain master browser name XS44<1b> on w
orkgroup XS44
[2002/06/22 00:37:20, 0] nmbd/nmbd_become_dmb.c:become_domain_master_stage2(114)

Samba server MAINFRAME is now a domain master browser for workgroup XS44 on subnet UNICAST_SUBNET

[2002/06/22 00:37:20, 0] nmbd/nmbd_become_dmb.c:become_domain_master_browser_bcast(291)
become_domain_master_browser_bcast:
Attempting to become domain master browser on workgroup XS44 on subnet 192.168.1.2
[2002/06/22 00:37:20, 0] nmbd/nmbd_become_dmb.c:become_domain_master_browser_bcast(304)
become_domain_master_browser_bcast: querying subnet 192.168.1.2 for domain master browser on workgroup XS44
[2002/06/22 00:37:24, 0]
nmbd/nmbd_responserecordsdb.c:find_response_record(234)
find_response_record: response packet id 9516 received with no matching record.
[2002/06/22 00:37:24, 0] nmbd/nmbd_responserecordsdb.c:find_response_record(234)
find_response_record: response packet id 9517 received with no matching record.

[2002/06/22 00:37:28, 0] nmbd/nmbd_become_dmb.c:become_domain_master_stage2(114)

Samba server MAINFRAME is now a domain master browser for workgroup XS44 on subnet 192.168.1.2

[2002/06/22 00:43:09, 0] nmbd/nmbd_become_lmb.c:become_local_master_stage2(404)

Samba name server MAINFRAME is now a local master browser for workgroup XS44 on subnet 192.168.1.2

Ik heb wel een firewall draaien (iptables), maar zonder die firewall gaat het ook mis. Het subnet waar de smbd en nmbd op draaien staat helemaal open.

Mijn smb.conf bevat hetvolgende:
[global]
dns proxy = Yes
wins support = Yes
encrypt passwords = Yes
workgroup = XS44
server string = Mainframe Samba 2.2.4
netbios name = mainframe
log file = /var/log/samba/log.%m
; netbios aliases = mainframe
bind interfaces only = yes
default = global
max log size = 50
; hosts allow = 192.168.0.0/255.255.0.0 127.0.0.0/255.0.0.0
security = user
interfaces = eth0
preferred master = no
domain master = yes
wins support = true
os level = 34
name resolve order = host wins bcast host lmhosts
en daarna beginnen de shares, die doen niet ter zake, want de smbd draait prima. De name resolve order heb ik al op alle mogelijkheden gehad die ik kan bedenken, maar niets hielp.

Tenslotte nog even mijn hosts file, misschien doet dat ook terzake:
# Do not remove the following line, or various programs
# that require network functionality will fail.
127.0.0.1 localhost
192.168.1.2 mainframe
Ik hoop dat er iemand een oplossing kan geven hoe ik mijn server per host/netbios naam kan bereiken, want om elke keer het IP in te geven heb ik niet zo'n zin in. Het is geen oplossing om de naam in de hosts-file van de Windows machines te zetten, want het moet vanaf .elke. mischine werken.

En zo is het maar net.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
is het niet MAINFRAME? dus met hoofdletters?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:53
Nee, dat moet niks uitmaken.

Ik denk dat het eerder iets te maken heeft met de rest van de computers die in het netwerk rondhangen...kun je een korte samenvatting geven van wat er zoal staat? Ik zie in die logfile bv. al messages over een wins-server, en Samba loopt te wedijveren met een andere computer om domain master te worden zo te zien (als je al een Win2K of NT server hebt die dat behoort te doen, gaat dat dus niet echt lekker...)

Je zou bv. OS-level hoger of lager kunnen proberen te zetten om te zien of dat iets helpt. Of 'domain master' op 'no' zetten misschien. Maar veel ervaring heb ik hier niet mee (alleen met share-level omgeving binnen onze flat, met een firewall naar buiten. Dat is allemaal veel simpeler).

• Glabbeek
Op zondag 23 juni 2002 11:42 schreef Wilke het volgende:
Ik denk dat het eerder iets te maken heeft met de rest van de computers die in het netwerk rondhangen...kun je een korte samenvatting geven van wat er zoal staat?
Op het moment van die log is de enige andere PC die aanstaat een XP-Prof machine. Ik kan het vanmiddag wel even testen wanneer die pc niet aanstaat, maar ik neem niet aan dat dat het is. Bij eerdere Linux-machines, waaronder 1 met Redhat 7.2 was er geen probleem. Ik heb zelfs de exacte smb.conf gekopieerd, maar het hielp niets.
Je zou bv. OS-level hoger of lager kunnen proberen te zetten om te zien of dat iets helpt. Of 'domain master' op 'no' zetten misschien.
Dat heb ik al geprobeerd.

Later vandaag zal ik aangeven wat de nmbd doet als er helemaal geen andere machines op het netwerk zitten; of de fout ook dan nog optreedt.

En zo is het maar net.

• cemtex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 20:52

cemtex

Version 1.1.1

Op zondag 23 juni 2002 12:44 schreef Glabbeek het volgende:

[..]

Op het moment van die log is de enige andere PC die aanstaat een XP-Prof machine. Ik kan het vanmiddag wel even testen wanneer die pc niet aanstaat, maar ik neem niet aan dat dat het is. Bij eerdere Linux-machines, waaronder 1 met Redhat 7.2 was er geen probleem. Ik heb zelfs de exacte smb.conf gekopieerd, maar het hielp niets.
[..]

Dat heb ik al geprobeerd.

Later vandaag zal ik aangeven wat de nmbd doet als er helemaal geen andere machines op het netwerk zitten; of de fout ook dan nog optreedt.
en wat zijn de resultaten ? Ik loop hier namelijk oo zelf mee te kloten. Het enige wat de smaba site er over zegt is dat het een possible bu zou kunnen zijn, en dat ze er mee bezig zijn !?

• Glabbeek
Op woensdag 03 juli 2002 12:02 schreef cemtex het volgende:
en wat zijn de resultaten ? Ik loop hier namelijk oo zelf mee te kloten. Het enige wat de smaba site er over zegt is dat het een possible bu zou kunnen zijn, en dat ze er mee bezig zijn !?
Ik ben ondertussen nog met van alles en nog wat bezig geweest, maar werkend heb ik het nog niet gekregen. Alle andere pc's uitzetten helpt ook niet.

Mijn bevindingen tot nu toe:
- Op groups.google heb ik verschillende threads gevonden waarin aangegeven staat dat RH7.3 wanneer er een PPP-verbinding open staat (en dat staat er naar MXStream) ondanks dat in de 'nsswitch.conf' staat
code:
1
2
#hosts:     db files nisplus nis dns
hosts:  files [NOTFOUND=continue] dns [NOTFOUND=return]

er eerst op de dns gezocht gaat worden, dus in de file 'resolv.conf', waar de DNS van Planet genoemd staat.

Het mag duidelijk zijn dat de locale hostname daar niet bekend is. Hierdoor kan de machine zelf ook zijn hostname niet goed resolven en komen er meerdere fouten, zoals de nmbd-error maar ook dat alle andere machines de RH7.3-machine alleen op IP-adres kunnen benaderen. Tevens snapt Apache zijn eigen naam niet als dat niet hard in de httpd.conf geplaatst wordt.

Op een of andere manier trekt RH7.3 zich dus niets van
code:
1
2
#hosts:     db files nisplus nis dns
hosts:  files [NOTFOUND=continue] dns [NOTFOUND=return]

aan. Op Google heb ik wel veel identieke problemen gevonden, maar nog geen oplossing behalve een eigen nameserver te draaien. Eigenlijk wil ik dat niet; het hoeft niet nodig te zijn.

Is er iemand die nog wat anders weet?

En zo is het maar net.

Verwijderd

Zorg er eerst eens voor dat alle hosts in je netwerk mekaar kunnen resolven. Aka ff DNS opzetten of alle host files editen. Je zult zien dat het dan "opeens" gaat werken

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45
Iemand die weet of dit inmiddels al gefixed is?

Misschien dat in versie 2.2.5 het gefixed is.

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 18:55 schreef Yohost! het volgende:
Iemand die weet of dit inmiddels al gefixed is?

Misschien dat in versie 2.2.5 het gefixed is.
Mijn eerste ervaring met 2.2.5 is dat hij nmbd niet mee lijkt te installeren (rpm versie), als je samba restart zie je niks van nmbd, en hij wordt pas zichtbaar bij ps -e als je hem zelf start, dus niet bij het booten.
Pagina: 1