Bedrijfsvorm?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 14:58
Welnu: Een tijd geleden postte ik hier een topic in dit forum over het beginnen van een bedrijfje. (Hier gepost omdat ik toen specifiek aan een webdesign bedrijf dacht. Ik post het nu hier omdat het volgens mij net zogoed hier kan als ik programmeren of SG.)

Nu ben ik een tijdje niet online geweest, heb voor mezelf even de dingen op een rijtje moeten gooien en me moeten realiseren dat ik met het zelf programmeren van software zonder een doelstelling van wat erin moet en wat niet, teveel hooi op de vork heb genomen. Het was niet in opdracht, ik kon zelf geen lijn trekken wanneer het 'klaar' was, en nadat ik 3 maanden geen internet had is alles compleet de soep in gelopen, kon ik de relatief nieuwe ontwikkelingen zoals xml niet bijbenen hoe hard ik ook werkte en kreeg ik een flinke burnout.

Ik heb nu dus alles op een rijtje gezet en heb besloten tóch een bedrijfje op te starten, dit keer niet een die zelf producten aanbied maar alleen opdrachten vervuld die andere bedrijven aanbieden, en zodoende al een vaste 'lijn' hebben, of waarbij het iig gemakkelijk is om een lijn te trekken omdat het naar wens van de opdracht gever moet en niet naar de wens van mezelf (wat dus onmogelijk is omdat het voor mijzelf ALTIJD uptodate moet zijn. En dat dus niet echt gaat qua programmeren). Ook is het nu van een aantal andere personen zeker dat zij ook graag mee willen en kunnen doen, en aangezien 1 vooral goed is in flash en 3d modelling en een ander z'n specialiteit ligt in php, asp en coldfusion ze een goede aanwist voor het bedrijf zijn.

Vanmiddag zat ik te denken over hoe dat ik het beste kon doen en kreeg ik een vreemd idee in m'n hoofd. Ik ken waarschijnlijk nog niet alle voordelen en zeker ook niet alle nadelen, en weet uberhaupt niet of het wel haalbaar of zelfs mogelijk is. Maar zoals ik het zie zou het optimaal zijn, en post ik het idee hier met de hoop dat hier nog een paar mensen zitten die hier verstand van hebben en me erop kunnen wijzen dat ik een aantal hele belangrijke dingen vergeet, voordat ik straks bij de KvK aanklop en het pand uitgelachen wordt ;)

Ziehier: Het idee. *grijns*

Ehmm.. hoe leg ik dit het beste uit..

Het bedrijf is gebaseerd op het peer-to-peer idee van de Gnutella-achtige software. Iedereen werkt voor zichzelf, zorgt zelf voor de contacten en zorgt zelf dat er opdrachten binnen komen, maar doet dat onder naam van het bedrijf. Iedereen werkt dus naar gelang hoeveel tijd diegene heeft, en krijgt ook betaald naar gelang hoe veel iemand werkt en hoe goede deals iemand zelf heeft binnen gesleept. Als iemand meer opdrachten krijgt dan diegene kan verwerken (of welke diegene niet kan waarmaken), die contacten worden dan onder de aandacht gebracht van de andere werknemers, en diegenen die de opdracht wél kunnen uitvoeren (er wel tijd voor hebben of er wel de kennis voor heben) kunnen de opdrachten dan aannemen.

Een soort omgekeerd uitzendbureau dus. In plaats van dat de werknemers bij het bedrijf hun diensten aanbieden en de bedrijven de werknemers aannemen, bieden de bedrijven bij het bedrijf hun opdrachten of wensen aan en nemen de werknemers die dan aan.

Omdat er geen echte 'baas' is, moeten bedrijfsbeslissingen worden genomen om de tafel als een soort democratische stembus. Ook zijn er vaste lasten natuurlijk (website en andere dingen, huur van een pand als dat nodig is voor registratie ofzo enzovoorts), maar die vaste lasten worden opgedeeld over de werknemers dat iedereen alleen een deel hoeft te betalen naar gelang hoeveel werknemers er zijn. Neemt een van die werknemers geen opdrachten aan en komt privé op rood te staan en kan zo de vaste lasten niet meer betalen, dan wordt diegene ontslagen maar blijft het bedrijf toch overeind.. Zo kunnen er ook meerdere bij komen, die bieden een portfolio aan, en als iedereen die er op dat moment werkt er mee eens is dat die persoon er bij mag werken, wordt diegene 'aangenomen'.

Nu kan je wel zeggen van: Waarom werkt iedereen dan niet gewoon voor zichzelf? Omdat hier meer voordelen aan zitten. Het is in feite zelf-werk, er zijn alleen een paar kleine verschillen: 1) Iedereen betaalt een eigen deel aan vaste lasten. 2) In ruil daarvoor kan iedereen profiteren van de contacten die iedereen heeft gelegd (en kunnen de contacten profiteren van het feit dat iedereen andere specialiteiten heeft en er dus altijd wel iemand is die iets kan uitvoeren). 3) Doordat het allemaal in naam van het bedrijf gebeurd, krijgt het bedrijf meer naamsbekendheid waardoor iedereen sneller meer naamsbekendheid krijgt dan als ze het alleen zouden doen. Daardoor komen er ook meer opdrachten binnen, en is er ook weer meer naamsbekendheid enzovoorts.

Heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd?

Het is dus in feite een Gnutella-achtig netwerk van werknemers die elk voor zichzelf werken, maar onder naam van Gnutella (onder naam van het bedrijf dus).

Nog even de nadelen en voordelen op een rij zoals ik ze zie:

Nadelen:
n1) Vaste lasten. In tegenstelling tot voor jezelf werken, zitten hier extra vaste lasten bij omdat iedereen zijn of haar deel van de vaste lasten van het bedrijf moeten betalen.

Voordelen:
v1) Iedereen kan profiteren van contacten die niet specifiek door diezelfde persoon gelegd zijn, omdat elke contact in naam van het bedrijf gelegd is.
v2) De bedrijven aan de andere kant kunnen profiteren omdat ze bij een opdracht die hun huidige contact niet aan kan niet op zoek hoeven naar een ander bedrijf.
v3) Snellere weg naar een grote bekendheid ;) Het is een wisselwerking: Werknemers nemen opdrachten aan in naam van het bedrijf, krijgen ieder naamsbekendheid bij hun contacten en het bedrijf krijgt ook naamsbekendheid zodat de andere werknemers automatisch ook meer naamsbekendheid krijgen. Daardoor komt er meer werk binnen, kunnen er meer werknemers aan de tafel zitten en krijgen ze, evenals het bedrijf, automatisch weer meer naamsbekendheid binnen. enzovoorts.

Op deze manier kunnen ook werknemers erbij komen die niet de volle dagen tijd hebben (zijn wel 18+ maar zitten bijv. nog op school).. Die kunnen, zolang ze nog hun deel van de vaste lasten kunnen betalen, gewoon net zoveel opdrachten verwerken als dat hun tijd voor hebben om te doen.

Voor zover ik kan zien lijkt het me optimaal. Als iemand z'n werk verloochent en geen opdrachten meer aanneemt, wordt diegene ontslagen en is niet meteen het hele bedrijf falliet omdat de anderen het omhoog kunnen houden. Zolang er nog 2 of meer personen zijn blijft het bedrijf nog bestaan, het bedrijf kan pas falliet gaan zodra er een persoon zelf falliet gaat en de andere werknemers de vaste lasten samen niet meer kunnen opbrengen.

Of mis ik nu een paar dingen?

Volgens mij wel.

Ik weet alleen niet wat.

Heeft iemand hier verstand van en kan diegene nog wat dingen aankaarten?

Dank. :)

Verwijderd

Lang verhaal, en voordat ik ga slapen (ja nu al...) toch nog even reageren:

Je begint je verhaal dat je een grote burnout hebt gehad, ik weet niet of het dan zo verstandig is om een nieuw bedrijf op te starten. Dat brengt zeker in het begin heel veel 'gedoe' met zich mee... maar dat terzijde, het is jouw beslissing.

Je hebt zelf al de voordelen van je idee genoemd, hieronder een aantal nadelen, punten van kritiek:

- Zijn de 'werknemers' mensen in loondienst, freelancer of zelfstandige?
- Wanneer de 'werknemer' zelfstandige is moet hij minimaal 5 verschillende opdrachtgevers hebben, als je onder één bedrijfsnaam werkt gaat dat niet lukken.
- Wanneer de werknemer in loondienst komt of freelancer wordt, moet het bedrijf ook loonbelasting betalen. Je zou het even precies bij de belastingdienst moeten uitzoeken.

- Als je alles onder één naam doet, en één werknemer verpest het bij een klant, kan één werknemer voor een slechte naam zorgen. Waar alle andere 'werknemers' onder leiden.

- Je zegt ook dat je elke beslissing met iedere 'werknemer' wil overleggen, maar wanneer je 'netwerk' groter wordt, zal dat steeds lastiger worden. Ik stel voor om een soort management team op te zetten, die dat soort dingen kunnen regelen, en meteen ook alle administratieve zaken wil regelen.

- Stel dat een 'werknemer' ontslagen wordt, maar hij wil wel met zijn eigen bedrijf verder, mag hij dan de dingen die hij onder jouw bedrijfsnaam heeft gemaakt ook voor zijn eigen portfolio gebruiken?

- Ook zou een ex-werknemer klanten mee kunnen nemen, wanneer hij moet vertrekken. Dit kan ook een reden zijn om iemand niet te ontslaan, omdat andere 'werknemers' daarvan de dupe worden, zo kunnen er machtsposities komen, die niet ten gunste zijn van het bedrijf.

Een paar punten. Er zijn er vast nog wel meer... ik slaap er nog een nachtje over ;) Op dit moment zeg ik NIET aan beginnen...

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Iedereen werkt voor zichzelf, zorgt zelf voor de contacten en zorgt zelf dat er opdrachten binnen komen, maar doet dat onder naam van het bedrijf. Iedereen werkt dus naar gelang hoeveel tijd diegene heeft, en krijgt ook betaald naar gelang hoe veel iemand werkt en hoe goede deals iemand zelf heeft binnen gesleept.
Heb nu even geen tijd meer om alles te lezen (zal morgen editten als de topic nog open is:?) Maar waarom zou je een bedrijfje op willen richten met meerdere personen als je toch van plan bent ieder voor zich te gaan werken :?

• DiSiLLUSiON
Op zaterdag 22 juni 2002 23:23 schreef erikotten het volgende:
Je begint je verhaal dat je een grote burnout hebt gehad, ik weet niet of het dan zo verstandig is om een nieuw bedrijf op te starten. Dat brengt zeker in het begin heel veel 'gedoe' met zich mee... maar dat terzijde, het is jouw beslissing.
I know, er gaat niks gehaast worden, het is nu nog alleen maar een ideetje.
- Zijn de 'werknemers' mensen in loondienst, freelancer of zelfstandige?
Zelfstandige. Het bedrijf 'is' er eigenlijk niet, iedereen werkt voor zichzelf alleen onder de bedrijfsnaam zodat de andere werknemers er ook van kunnen profiteren.
- Wanneer de 'werknemer' zelfstandige is moet hij minimaal 5 verschillende opdrachtgevers hebben, als je onder één bedrijfsnaam werkt gaat dat niet lukken.
Weet je dat zeker? Waarom is dat? Dan zou dus niemand een bedrijfje kunnen beginnen, toch?
- Als je alles onder één naam doet, en één werknemer verpest het bij een klant, kan één werknemer voor een slechte naam zorgen. Waar alle andere 'werknemers' onder leiden.
Hmm, daar heb je wel gelijk in. En ik weet ook dat negatieve publiciteit vaak veel harder aankomt als positieve publiciteit, maar ik ga er wel van uit dat de keren dat de overige werknemers kunnen profiteren van de contacten en naamsbekendheid van een andere werknemer toch uitwegen tegen die keren dat een werknemer het verpest bij de klant.
- Je zegt ook dat je elke beslissing met iedere 'werknemer' wil overleggen, maar wanneer je 'netwerk' groter wordt, zal dat steeds lastiger worden. Ik stel voor om een soort management team op te zetten, die dat soort dingen kunnen regelen, en meteen ook alle administratieve zaken wil regelen.
I know, maar dat ligt er maar net aan met hoeveel werknemers het bedrijf gestart gaan worden en hoeveel er bijkomen in het eerste zeg, jaar. Als er maar 3 mensen zijn is een apart management team niet echt handig. Daarintegen als er straks 15 mensen zijn is een management team daarintegen wél handig. Dus dat is een goed idee van je, maar alleen als het netwerk echt groot wordt.
- Stel dat een 'werknemer' ontslagen wordt, maar hij wil wel met zijn eigen bedrijf verder, mag hij dan de dingen die hij onder jouw bedrijfsnaam heeft gemaakt ook voor zijn eigen portfolio gebruiken?
Een werknemer kan alléén ontslagen worden als óf diegene prive falliet gaat en zijn/haar deel van de vaste lasten niet meer kan betalen, óf diegene meerdere keren een opdracht verkloot heeft. Wél kan iemand zelf weggaan en zelf een bedrijfje beginnen, maar daar zie ik het nut eigenlijk niet van in. Diegene kan dan niet meer van de contacten van de andere werknemers gebruik maken (omdat het allemaal via elke individuele werknemer gaat en mocht een opdracht niet geschikt zijn voor die persoon doorgeschoven wordt naar een ander door die ene persoon heen) en ook niet van de naamsbekendheid die de bedrijfsnaam biedt. Zo'n werknemer wordt er alleen maar slechter op.

Maar ja, zoiemand mag dan wel zijn portfolio met afgemaakte projecten 'meenemen' zegmaar, alleen niét exclusief, want de portfolio met het werk wat hij al gedaan heeft moet ook op de site van het bedrijf blijven staan, omdat het onder de bedrijfsnaam en met de voordelen die het bedrijfssysteem met zich meebrengt uitgevoerd is.
- Ook zou een ex-werknemer klanten mee kunnen nemen, wanneer hij moet vertrekken. Dit kan ook een reden zijn om iemand niet te ontslaan, omdat andere 'werknemers' daarvan de dupe worden, zo kunnen er machtsposities komen, die niet ten gunste zijn van het bedrijf.
Tsja, ik zit daar eerlijk gezegd nog over te twijfelen. Aan de ene kant was het idee zo dat bepaalde mensen alleen hun eigen contacten onderhouden, en alles wat doorgegeven wordt door die persoon heen gesluisd wordt, zodat niemand zich alle contacten 'eigen' kan maken en dan kan vertrekken.

Maar aan de andere kant zou je dan idd machtsposities krijgen naar gelang hoe belangrijk (groot) de contacten zijn van die persoon. Dus dan zou het wél in iedereen z'n 'best interests' zijn om de contacten te sharen. Dat lijkt me ook wat praktischer, aangezien 2wegs communicatie tussen werknemer en opdrachtgever vaak wel belangrijk is en zo'n doorsluiswerknemer wel een hindernis is dan.

Verwijderd

Het is een goed idee, maar hoe wil je dat gaan financieren?
Weet je wel hoeveel een gemiddelde 3D-modeler kost?
Stel dat je een modelor voor 1 maand lang nodig hebt en 8 uur per dag.(5 daagse werkweek)
En je wilt je aan het minimum loon houden...(als je mensen/3D artists kan vinden die tegen minimumloon dit werk willen doen)

Nou het absoluut minimum loon voor een werkend mens is volgens de wet €900 Euro p/m voor 40 uur p/w.(160 uur p/m)
En dat is Netto, je moet ze Bruto uitbetalen i.v.m. de belasting.
Ook ben je verplicht als werkgever hun ziekenfonds verzekering voor het grootste deel te betalen.
Stel je hebt voor een project 6 man nodig.

-Concept artist
-Photoshopper
-3D Artist
-Scripter
-programmeur
-Flash Artist

Hoe financier je zoiets?
Hoe overtuig je mensen/werknemers via het internet dat ze hun geld wel gestort krijgen, nadat ze het werk voor jou hebben gedaan?(contracten?)
Je bent ook verplicht een CAO(ArbeidsOvereenkomst) op te stellen.

Het is meer dan je alleen inschrijven bij de KvK.
Je bent verplicht volgens de wet een bedrijfsplan op te stellen.
Je bedrijf te verzekeren...
Je hebt je te houden aan een minimaal percentage/bedrag aan afschrijvingskosten.
VennootschapsBelasting, Dividendsbelasting, InkomstenBelasting.

Hoe ga jij dit allemaal financieren?
Als je hiervoor een goed plan op tafel kunt leggen dan ben je al op de helft.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:32

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Weet je dat zeker? Waarom is dat? Dan zou dus niemand een bedrijfje kunnen beginnen, toch?
Zeker wel! Alleen moet je eerst zorgen dat je een netwerk hebt van klanten. Dat kan bijvoorbeeld zijn door een aantal 'vriendjes' van je, die opdrachten plaatsen. Zeker met dit soort dingen, waarbij je 1 bedrijfsnaam wilt hebben, denk ik dat het een voordeel moet zijn voor een 'werknemer' om erin te participeren. Eem imago / naamsbekendheidkwestie speelt dan zeker een rol.
Hmm, daar heb je wel gelijk in. En ik weet ook dat negatieve publiciteit vaak veel harder aankomt als positieve publiciteit, maar ik ga er wel van uit dat de keren dat de overige werknemers kunnen profiteren van de contacten en naamsbekendheid van een andere werknemer toch uitwegen tegen die keren dat een werknemer het verpest bij de klant.
Vergis je er niet in. 1 persoon kan meer kapotmaken dan 10 kunnen goedmaken. Zeker als klanten elkaar ook kennen, dan kan het heel snel gaan met je naam (positief en negatief)
Ook moet je niet vergeten dat het 5x zo veel kost om nieuwe klanten te krijgen dan om een bestaande klant te behouden (stelregel)
Maar ja, zoiemand mag dan wel zijn portfolio met afgemaakte projecten 'meenemen' zegmaar, alleen niét exclusief, want de portfolio met het werk wat hij al gedaan heeft moet ook op de site van het bedrijf blijven staan, omdat het onder de bedrijfsnaam en met de voordelen die het bedrijfssysteem met zich meebrengt uitgevoerd is.
Theoretisch heel mooi, maar in praktijk moeilijk uitvoerbaar. Stel je hebt er een topper tussenzitten, die echt perfect werk aflevert en deze besluit er uit te stappen. Hele grote kans dat hij een groot gedeelte van de mensen meeneemt. Vergelijk het met accountmanagers van de (grote) zakelijke banken; bij het vertrek van een accountmanager bestaat de kans dat hij of zij een aantal klanten meeneemt. Meestal zijn dit niet de slechtst betalende klanten (want de best betalende krijgen de meeste aandacht en hebben dus de 'sterkste' band met een persoon).
Tsja, ik zit daar eerlijk gezegd nog over te twijfelen. Aan de ene kant was het idee zo dat bepaalde mensen alleen hun eigen contacten onderhouden, en alles wat doorgegeven wordt door die persoon heen gesluisd wordt, zodat niemand zich alle contacten 'eigen' kan maken en dan kan vertrekken.
Je kan volgens mij 2 kanten op gaan, wat hier een beetje op lijkt. De weg die jij gaat, brengt een aantal risico's met zich mee. Als eerste kan je zeggen dat je geen bedrijfsnaam gebruikt waaronder je de diensten aanbiedt, maar een gebouw neemt en hier een aantal van de 'bedrijfjes' onder plaatst. Een bedrijfje huurt dus een stukje gebouw bij jou. In ruil hiervoor verzorg je het administratieve gedeelte, bouw je een website van het centrum (met daarin alle personen en hun acitiviteiten, portfolio, etc.), maar je kiest ook de bedrijven uit die er komen. Op deze manier heb je wel de voordelen voor de klant (het principe van ons kent ons, gecentraliseerd op een plaats. Een klant kan zelf de personen uitzoeken met wie hij wil werken, of met eentje)

Een andere mogelijkheid ligt in de vorm van franchising, maar dan moet je zelf meer investeren.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 01:19 schreef TheRademaker het volgende:
Je bent verplicht volgens de wet een bedrijfsplan op te stellen.
Het is niet volgens de wet verplicht om een ondernemingsplan te hebben. Wil je echter geld van de bank hebben, dan is het wel noodzakelijk. Zij bepalen mede aan de hand van je ondernemingsplan of je een lening kunt krijgen. En uiteraard je ondernemingscapaciteiten.

Verwijderd

Als je een bedrijf begint moet je een ondernemersverklaring van de belastingdienst hebben. Daarin moet je aan kunnen tonen dat je minimaal 5 verschillende opdrachtgevers hebt. Dit doen ze omdat wanneer je maar 1 opdrachtgever hebt je net zo goed in loondienst bij dat bedrijf zou kunnen gaan, en zo veel meer belasting zou moeten betalen. De belastingdienst zou dan inkomsten mis lopen, en daar doen ze niet aan :)

Ik heb laatst een artikel gelezen in de Carp* daar ging het over de YOUNGREBELS. Dit zijn allemaal ex studenten die net zijn geslaagd, en een bedrijf opzetten, ze doen alles onder één naam. Maar zijn wel zelfstandig.

http://www.youngrebels.nl/

Ik heb een ander idee. Zet één bedrijf op voor jezelf, en neem zelf alle opdrachten aan. Voor alle opdrachten huur jij freelancers in. Eigenlijk coödineer jij dan alleen de projecten. Je hebt maar één boekhouding, één administratie en dat bespaart een hoop kosten. Je houdt zo ook alles in de hand, omdat het bedrijf van jouw is.

:)

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 15:09
Je hebt dus geen 5 opdrachtgevers nodig om een bedrijf op te starten. Iedereen kan in principe een bedrijf opstarten. Alleen niet iedereen wordt door de belastingdienst gezien als ondernemer, hiervoor moet je dacht ik minimaal 3 verschillende opdrachtgevers hebben (kan ook inmiddels 5 zijn) en je moet toch ook een minimaal aantal uren per jaar in je bedrijf stoppen (geloof zo'n 2000 uur), het minimum aantal uren kan ook bekeken worden vanuit je omzet dus als jij een ton omzet hebt dan is het aannemelijk dat je ondernemer bent als je in je eentje bent.. ben je echter met zn 10'en dan wordt het al lastiger om aan te tonen dat je ondernemer bent.

Verder is dat contacten sharen nog niet zo eenvoudig omdat iedereen goed moet weten wat de anderen precies doen.

Ook dat met die lasten als nadeel zie ik niet echt je deelt de lasten toch dus daar wordt het altijd gemiddeld goedkoper van lijkt me.

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 00:42 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

Volgens mij hoef je die 5 (ik dacht trouwens dat het er 3 moesten zijn) klanten niet van te voren te hebben hoor, maar moet je achteraf, na een jaar, kunnen aantonen aan de belastingdienst dat je in dat jaar minimaal 5 verschillende klanten hebt gehad. Maar goed, als ik jouw verhaal zo lees waarbij iedereen dus voor zijn eigen klanten moet zorgen dan moet dat normaal gesproken niet zo'n probleem zijn.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik kan me erg aansluiten bij de gedachte van Erik. Over dat eigenbedrijfje, je kunt altijd een eigen bedrijfje beginnen onafhankelijk van het aantal opdrachtgevers.

Waar Erik op doelt is het feit wanneer je ook ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Dan heb je inderdaad te maken met een minimum aantal opdrachtgevers en ook een minimum aantal uren (waarvoor je je moet kunnen verantwoorden) waarin je in je onderneming werkzaam bent.

Voor de BTW ben je al snel een ondernemer, voor de inkomstenbelasting is dat een heel ander verhaal. Maar heeft niets te maken met al dan niet een bedrijf beginnen voor jezelf.

http://www.belastingdienst.nl/9229250/menu/index.htm en
http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a58486.htm

Ik sluit me trouwens ook aan bij de opmerking van Erik dat wanneer je al een burnout hebt gehad (sjeez je bent 18 man) dat je er beter niet eens over na kan denken. Dat is geen flame richting jou maar als je met 18 jaar jezelf al zo in de stress kan werken dat je er een burnout aan over houdt dan kun je je beter even richten op de belangrijkere dingen namelijke, hoe je je werk/prive etc zo kan verdelen dat het in de toekomst niet zover komt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• DiSiLLUSiON
TheRademaker:

Volgens mij snap je het idee niet helemaal. De 'werknemers' staan niet voor niets tussen haakjes; ze werken eigenlijk helemaal niet bij het bedrijf. Ze zorgen zelf voor contacten, beslissen zelf hoeveel ze rekenen voor een opdracht, in andere woorden: iedereen werkt voor zichzelf.

Het enige verschil is dat ze het onder naam van het bedrijf doen. Het bedrijf opzich verdient er niks aan, het enige wat het bedrijf kost is de vaste lasten waarvan elke 'werknemer' zijn/haar deel moet betalen, en waarvoor in de plaats ze de mogelijkheid krijgen om van het 'netwerk' te profiteren.

Je hoort wel vaker dat 1 persoon een eenmansbedrijfje opzet, een beetje geluk heeft, en veel meer opdrachten binnen krijgt dan diegene kan doen op zo'n moment. Zulke opdrachten kunnen dan doorgesluisd worden naar andere 'werknemers' die wel tijd of kennis hebben om die opdrachten te doen die die ene 'werknemer' niet kon doen. Als een tijdje later nou een andere 'werknemer' weer uitpuilt van de opdrachten, en er bij die ene niet veel schot in zit, dan gaat het weer andersom. Voor de bedrijven is dit ook makkelijk: Hebben ze een nieuwe opdracht die hun huidige contact niet kan uitvoeren, dan wordt die opdracht gewoon doorgeschoven, en zodoende spaart het hun ook tijd en geld.

Er komt dus helemaal geen gekloot met lonen en arbeidsverzekeringen en dergelijke, want iedereen is eigenlijk gewoon zelfstandige. Het bedrijf is in feite gewoon een overkappingsnaam voor elke zelfstandige 'werknemer', waardoor ze van elkaar kunnen profiteren en zo meer kans op meer werk en naamsbekendheid hebben, omdat de bedrijfsnaam automatisch geassocieerd zal worden met de werknemers totdat zo'n werknemer eruit stapt.

Het bedrijf hoeft zich dus ook niet in te mengen met arbeidsverzekeringen of de lonen van 'werknemers': iedereen bepaalt dat voor zichzelf. Facturen worden ook direct gestuurd naar de personen enzo. Er zijn dezelfde lasten (dat je zelf je verzekeringen moet betalen enzo) dan als je puur voor jezelf werkt, met het enige verschil dat je jouw deel in de vaste lasten van het bedrijf (dataverkeer website enzo) moet betalen. Het bedrijf bestaat dus helemaal niet, behalve als een naam waaronder elke zelfstandige met elkaar verbonden wordt. Het klint raar, en daarom postte ik het hier ook, omdat ik nog helemaal niet weet of zoiets uberhaupt wel legaal is als bedrijf onder de wet.
Op zondag 23 juni 2002 09:06 schreef gorgi_19 het volgende:

Zeker wel! Alleen moet je eerst zorgen dat je een netwerk hebt van klanten. Dat kan bijvoorbeeld zijn door een aantal 'vriendjes' van je, die opdrachten plaatsen. Zeker met dit soort dingen, waarbij je 1 bedrijfsnaam wilt hebben, denk ik dat het een voordeel moet zijn voor een 'werknemer' om erin te participeren. Eem imago / naamsbekendheidkwestie speelt dan zeker een rol.
Maar hoe kan je een netwerk van klanten opstarten zonder dat je een bedrijfje hebt? Als ik een bedrijf was en een opdracht had zou ik het eerder aan iemand uitbesteden die onder een bedrijfsnaam zit, dan iemand die op z'n eigen zolderkamertje zit met alle risico's van dien?

Wat wel kan is als iemand toevallig door persoonlijke connecties al een klant of 2 heeft, en door de 'werknemers' van het bedrijf een paar hele kleine opdrachtne doorgesluisd krijgt en zo makkelijk 5 opdrachtgevers bij elkaar heeft. Maar dan moet diegene wel al persoonlijk mensen kennen bij 2 vercshillende bedrijven die een opdracht aan hem willen uitbesteden.
Vergis je er niet in. 1 persoon kan meer kapotmaken dan 10 kunnen goedmaken. Zeker als klanten elkaar ook kennen, dan kan het heel snel gaan met je naam (positief en negatief)
Ook moet je niet vergeten dat het 5x zo veel kost om nieuwe klanten te krijgen dan om een bestaande klant te behouden (stelregel)
Yup, I know, maar als je voor jezelf werkt en een opdracht doorsluisd heb je ook kans op zoiets als diegene de opdracht verkloot omdat jij diegene dan hebt aangeraden.
Theoretisch heel mooi, maar in praktijk moeilijk uitvoerbaar. Stel je hebt er een topper tussenzitten, die echt perfect werk aflevert en deze besluit er uit te stappen. Hele grote kans dat hij een groot gedeelte van de mensen meeneemt. Vergelijk het met accountmanagers van de (grote) zakelijke banken; bij het vertrek van een accountmanager bestaat de kans dat hij of zij een aantal klanten meeneemt. Meestal zijn dit niet de slechtst betalende klanten (want de best betalende krijgen de meeste aandacht en hebben dus de 'sterkste' band met een persoon).
Dat is ook meegerekend in het idee: Iedereen onderhoudt gewoon z'n eigen contacten. Het voordeel is juistdat opdrachten makkelijker doorgesluisd kunnen worden dan als elke 'werknemer' voor zichzelf zou werken. Als dan zo'n werknemer geen opdrachten meer doorsluisd heb je hetzelfde probleem.
Een andere mogelijkheid ligt in de vorm van franchising, maar dan moet je zelf meer investeren.
Franchising, hoe zit dat dan precies in elkaar?
Op zondag 23 juni 2002 11:18 schreef erikotten het volgende:
Als je een bedrijf begint moet je een ondernemersverklaring van de belastingdienst hebben. Daarin moet je aan kunnen tonen dat je minimaal 5 verschillende opdrachtgevers hebt. Dit doen ze omdat wanneer je maar 1 opdrachtgever hebt je net zo goed in loondienst bij dat bedrijf zou kunnen gaan, en zo veel meer belasting zou moeten betalen. De belastingdienst zou dan inkomsten mis lopen, en daar doen ze niet aan :)
Dat zou dan makkelijk kunnen als iemand wilt beginnen, om dat onder de naam van het bedrijf te doen. Dan zorgen ze zelf voor 1 of 2 opdracht gevers, en voor de rest sluizen de 'werknemers' van het bedrijf hele kleine opdrachten naar diegene door zodat diegene snel op de 5 komt te staan.
Ik heb laatst een artikel gelezen in de Carp* daar ging het over de YOUNGREBELS. Dit zijn allemaal ex studenten die net zijn geslaagd, en een bedrijf opzetten, ze doen alles onder één naam. Maar zijn wel zelfstandig.

http://www.youngrebels.nl/
Oh, even kijken zo dan, dat is dus een beetje het idee zoals ik hier heb? Dat iedereen wel zelfstandig werkt maar onder de naam van het bedrijf?
Ik heb een ander idee. Zet één bedrijf op voor jezelf, en neem zelf alle opdrachten aan. Voor alle opdrachten huur jij freelancers in. Eigenlijk coödineer jij dan alleen de projecten. Je hebt maar één boekhouding, één administratie en dat bespaart een hoop kosten. Je houdt zo ook alles in de hand, omdat het bedrijf van jouw is.
Dat is een goed idee, maar geeft wel heel veel extra gekloot met zich mee. Op deze manier moet je namelijk niet alleen je eigen administratie doen, maar heb je meteen te maken met lonen voor je freelancers, arbeidsverzekeringen en weetikallemaalwatnogmeer?

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 11:55 schreef OzBoz het volgende:
Waar Erik op doelt is het feit wanneer je ook ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Dan heb je inderdaad te maken met een minimum aantal opdrachtgevers en ook een minimum aantal uren (waarvoor je je moet kunnen verantwoorden) waarin je in je onderneming werkzaam bent.
Idd dat bedoel ik.

Verder zou ik nog graag van je willen weten, wat jouw zo aantrekt in het eigen bedrijf hebben. Waarom ga je niet lekker bij een bedrijf werken, en doe je om 17:30 de deur achter je dicht en ben je van al het gezeur af. Ik denk wanneer je op je 18e al een burnout hebt gehad je niet goed tegen werkdruk en stress kunt, daar is helemaal niks mis mee, zijn heel veel mensen die daar niet tegen kunnen. Maar door een eigen bedrijf te beginnen vraag je juist om veel werkdruk en stress.

Dus waarom wil je graag een eigen bedrijf? Voor het geld? Of heeft het een andere reden?

• DiSiLLUSiON
Vuurvlieg & hondass50:

Oh, als dat niet meteen hoeft maar ook pas na een jaar aan te tonen mag zijn is het helemaal makkelijk, de huidige 'werknemers' kunnen dan heel makkelijk 5 kleine projecten doorsluizen aan iemand, ook als die 5 kleine projectjes nog niet direct beschikbaar zijn.

OzBoz:

Dank, ik zal die url's zo even goed doorlezen.

Oh en over het 'rustig aan doen', daar heb dus de laatste paar maanden diep over nagedacht, en weet nu hoe ik het moet structureren om zo min mogelijk stress over mezelf heen te gooien. Pas toen ik dat goed voor elkaar had in m'n hoofd ben ik ook pas begonnen met het denken over een bedrijfje.

Burnout kwam vooral omdat ik zelf iets programmeerde, ipv puur een opdracht aannemen van iemand. Ik kan zelf geen lijn trekken (vooral met programmeren), en wil graag trots op m'n werk kunnen zijn. Het probleem is dat zodra er 1 kink komt in de plannen (3 maanden geen internet), ik me het laplazerus heb moeten werken (overdag, 's nachts én in de weekenden) om de nieuwe ontwikkelingen proberen bij te houden, wat uiteindelijk dus niet gelukt is toen ik die burnout kreeg. Ik heb ook besloten om me voortaan vooral met Webdesign in te laten, omdat zulke projecten vaak korter van duur zijn, en de nadruk niet op de technologieën ligt, maar vooral op originaliteit en trendyness. Als je nu een website in elkaar zet, is die na een half jaar vaak nog stééds top-notch en kun je er dan nog stééds trots op zijn! Bij programmeren is vaak na een dag de software al behoorlijk veroudert. En bij het krijgen van een opdracht is dat niet zo erg: de opdrachtgever geeft z'n wensen aan, en je hebt een behoorlijk idee wat erin moet komen en wat niet, en kan je als het klaar is er tóch trots op zijn, omdat het naar wens van de opdrachtgever is. Maar als ik zelf wat maak, dan ben ik zelf de opdrachtgever, en moet het áltijd uptodate zijn. Wat dus echt niet gaat, is gebleken. :) Maargoed dat is een persoonlijk probleem, het geen lijn kunnen trekken, en dat heeft hier eigenlijk niet veel mee te maken.
Op zondag 23 juni 2002 12:11 schreef erikotten het volgende:
Verder zou ik nog graag van je willen weten, wat jouw zo aantrekt in het eigen bedrijf hebben. Waarom ga je niet lekker bij een bedrijf werken, en doe je om 17:30 de deur achter je dicht en ben je van al het gezeur af. Ik denk wanneer je op je 18e al een burnout hebt gehad je niet goed tegen werkdruk en stress kunt, daar is helemaal niks mis mee, zijn heel veel mensen die daar niet tegen kunnen. Maar door een eigen bedrijf te beginnen vraag je juist om veel werkdruk en stress.

Dus waarom wil je graag een eigen bedrijf? Voor het geld? Of heeft het een andere reden?
De hoofdreden is dat ik toekomstige problemen met diploma's van te voren al wil ontwijken. Ik heb door problemen (ADHD onderandere) school nooit af kunnen maken (heb ik nu spijt van, maargoed is verleden tijd). Daardoor heb ik geen diploma's (zelfs geen zwemdiploma!), en zelfs in de IT branche kijken ze eerder naar een papiertje dan naar wat je ook daadwerkelijk kunt en niet kunt. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer obstacels ik daardoor zie komen in de toekomst, en ik kan om de meeste van die obstacels heen gaan door simpel een bedrijfje op te zetten.

En ik weet dat dat problemen op kan leveren als ik bij de bank om geld kom, maar er is net (ben net 18 geworden) geld vrijgekomen (10.000 EUR ongeveer) die ik in de start van het bedrijfje kan steken. Genoeg dus, als ik geen BV op ga zetten, en heb ik het probleem bij de bank ook niet (want die kijkt ook naar papieren, het is tenslotte een investering voor hun en ze willen het wel graag terugzien).

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 12:15 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
De hoofdreden is dat ik toekomstige problemen met diploma's van te voren al wil ontwijken. Ik heb door problemen (ADHD onderandere) school nooit af kunnen maken (heb ik nu spijt van, maargoed is verleden tijd). Daardoor heb ik geen diploma's (zelfs geen zwemdiploma!), en zelfs in de IT branche kijken ze eerder naar een papiertje dan naar wat je ook daadwerkelijk kunt en niet kunt. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer obstacels ik daardoor zie komen in de toekomst, en ik kan om de meeste van die obstacels heen gaan door simpel een bedrijfje op te zetten.
Wat let je om gewoon je opleiding alsnog af te gaan maken? Lijkt me een betere investering in je toekomst, dan een bedrijf oprichten waarvan de toekomst nog erg onzeker is.

• DiSiLLUSiON
Op zondag 23 juni 2002 12:45 schreef SpiritX het volgende:

[..]

Wat let je om gewoon je opleiding alsnog af te gaan maken? Lijkt me een betere investering in je toekomst, dan een bedrijf oprichten waarvan de toekomst nog erg onzeker is.
Diezelfde problemen. Het ligt allemaal erg ingewikkeld, maar om het allemaal even heel simpel te leggen zit het zo: Ik kan me slecht concentreren. Behalve bij onderwerpen die me goed liggen, daar is het juist omgekeerd. Bijv: webdesign. Hoe simpel of oninterresant een opdracht is, zodra het met webdesign of programmeren te maken heeft ga ik er helemaal voor, en kan ik er pas mee stoppen zodra de opdracht gedaan is.

School daarintegen is anders: De meeste vakken zijn in feite gewoon dingen die je in je hoofd moet stampen, maar omdat die dingen me niet liggen kan ik me daarmee niet concentreren, hoe graag ik het ook wil. Dat probleem had ik toen, heb ik nog steeds, en zal ik altijd ook houden. Kijk maar naar een rapport (of die nou van de VWO, HAVO of MAVO is): voor dingen die mij interreseren (Informatiekunde, Engels, Wiskunde) heb ik een 8, 9 of hoger. Haast nooit later. Op de andere vakken daarintegen (latijns op VWO, frans, engels, natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde) kwam het cijfer nooit hoger dan een 4. Ik kon me bij die onderwerpen gewoon niet concentreren.

Nu is dat bij een bedrijf starten niet zo erg, een klant krijgt een portfolio te zien, een proef-uitwerking van z'n opdracht, en beslist daarmee of de opdracht aan mij uitbesteed wordt of niet. Solliciteren gaat vaak erg anders: ookal heb je een portfolio, er wordt éérst gekeken naar je papiertjes, zijn die niet in orde dan krijg je vaak niet eens de kans om jezelf te bewijzen (in andere woorden: ze kijken je portfolio niet eens door) omdat hun kijk op je dan al vast staat: Je kunt nooit hoger dan amateurniveau, omdat je geen papiertjes hebt. Nu zit dat in de IT branche wel minder dan bij conventioneel werk, maar het is nog lang niet weg!

Dus ookal zou ik het willen (en ik vind het echt jammer dat ik m'n opleiding niet heb afgemaakt), ik zou het niet kunnen, om verschillende redenen.

En ik ben niet de enige. Van de 4 personen die nu al graag mee willen en kunnen doen (met bedrijfje starten), zit er eentje bij die zit nu ook thuis niks te doen, omdat hij z'n opleiding niet af heeft kunnen maken, en hij bij sollicitaties vaak niet eens de kans krijgt om zichzelf te bewijzen.

Ook gaat het een beetje om het geld: Ik kán wel aan een baan komen, maar omdat ze je niveau automatisch heel laag zetten zonder papiertje, en je je eerst flink moet gaan bewijzen terwijl je heel simpele opdrachten krijgt, ben je zo een jaar of langer bezig voordat je opdrachten krijgt waar je echt wat mee kan en ook een redelijk bedrag mee kan verdienen. Ik zit nu thuis, en ookal heb ik iig een bedrag dat vrij is gekomen (die 10.000 euro), ik moet hier binnen een aantal jaar ook weg, en tot die tijd moet ik alles kunnen betalen (verzekeringen, tandarts, kost & inwoning, noem maar op). En als ik solliciteer zonder papiertjes en een baan krijg, is m'n loon er natuurlijk ook naar, en zit ik straks over 2 jaar nog thuis maar zonder geld omdat ik m'n huidige bedrag heb moeten besteden aan nieuwe apparatuur en vaste lasten, terwijl ik minder verdien dan ik uit moet geven. Dus dat is ook niet echt een optie.

En er zijn voor zover ik weet echt maar weinig bedrijven die bij een sollicitatie meteen naar je portfolio grijpen voordat ze naar je papiertjes vragen.

En daarbij komt óók nog dat ik nu nog niet eens een behoorlijke portfolio heb, en met een baan die ik kan krijgen zonder papiertjes ook geen behoorlijke portfolio kan opbouwen. Ik heb nu wel een aantal contacten die wel graag wat willen, maar daar kan ik niet aan werken als ik ook nog een baan ernaast heb, in tegenstelling tot als ik voor mezelf werk, waarbij ik die opdrachten dus gewoon als werk kan aannemen.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Ik zie nog steeds meer nadelen dan voordelen voor het opzetten van een bedrijf waar iedereen zelfstandig onafhankelijk van elkaar te werk gaat..

Kun je niet beter gewoon zelf als freelancer aan de slag gaan ? Als je onder die 5 opdrachten per jaar blijft kun je gewoon een verklaring arbeidsrelatie of zoiets aanvragen en dan kun je gewoon voor je opdrachtgevers aan de slag. Scheelt een heleboel tijd, werk en moeite.

Wat ik uit het verhaaltje opmaak, is dat je een bedrijf op willen richten en daar met meerdere mensen in samen te gaan, om groter te lijken :?

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 13:19 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Diezelfde problemen. Het ligt allemaal erg ingewikkeld, maar om het allemaal even heel simpel te leggen zit het zo: Ik kan me slecht concentreren. Behalve bij onderwerpen die me goed liggen, daar is het juist omgekeerd. Bijv: webdesign. Hoe simpel of oninterresant een opdracht is, zodra het met webdesign of programmeren te maken heeft ga ik er helemaal voor, en kan ik er pas mee stoppen zodra de opdracht gedaan is.

School daarintegen is anders: De meeste vakken zijn in feite gewoon dingen die je in je hoofd moet stampen, maar omdat die dingen me niet liggen kan ik me daarmee niet concentreren, hoe graag ik het ook wil. Dat probleem had ik toen, heb ik nog steeds, en zal ik altijd ook houden. Kijk maar naar een rapport (of die nou van de VWO, HAVO of MAVO is): voor dingen die mij interreseren (Informatiekunde, Engels, Wiskunde) heb ik een 8, 9 of hoger. Haast nooit later. Op de andere vakken daarintegen (latijns op VWO, frans, engels, natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde) kwam het cijfer nooit hoger dan een 4. Ik kon me bij die onderwerpen gewoon niet concentreren.
Met alle respect, maar als ik jou was zou ik eerst school afmaken en daarna een bedrijf beginnen...

Hoe slecht je je ook kan concentreren, met een afgeronde opleiding (en diploma) kom je veel verder.

• gorgi_19

gorgi_19

Nu is dat bij een bedrijf starten niet zo erg, een klant krijgt een portfolio te zien, een proef-uitwerking van z'n opdracht, en beslist daarmee of de opdracht aan mij uitbesteed wordt of niet. Solliciteren gaat vaak erg anders: ookal heb je een portfolio, er wordt éérst gekeken naar je papiertjes, zijn die niet in orde dan krijg je vaak niet eens de kans om jezelf te bewijzen (in andere woorden: ze kijken je portfolio niet eens door) omdat hun kijk op je dan al vast staat: Je kunt nooit hoger dan amateurniveau, omdat je geen papiertjes hebt. Nu zit dat in de IT branche wel minder dan bij conventioneel werk, maar het is nog lang niet weg!
In een eerdere post gaf ik al aan dat een netwerk belangrijk is; deze leveren je klanten aan en kan bijvoorbeeld gaan via studiegenoten, kennissen, oude werkgevers, etc.
Bij een taal is niet het belangrijkste de syntax (hoe heet alles), maar meer de structuur er achter. Tijdens een opleiding leer je dat en een papiertje bewijst dat. Een voorbeeld is OOP; Een overgang van C++ naar C# moet in 2 weken te maken zijn (andere syntax, structuur hetzelfde)

Zowiese merk ik uit je post dat je onbekend bent met een hele hoop bedrijfseconomische aspecten, onder andere je opmerking over de bv (kost je echt klauwen met geld en je startersaftrek etc. geldt niet). Ook moet je bij een eigen bedrijf een hele hoop zaken regelen, die niet tot het webscripting of programmeergedeelte behoren. Hoe wil je dit oplossen; niet voor alles kan je een (duurbetaalde) adviseur inzetten

Met de mensen die je kent, die ook wat willen doen, moet je denk ik daarom niet de organisatiestructuur hanteren die je nu in je eerste post vertelt.

Wat zowieso NIET geldt is dat je in het begin veel inkomsten hebt. Je komt uit een moeilijke positie, veel concurrentie, je hebt je niet bewezen, dus zul je veel tijd en energie tegen een relatief lage prijs moeten investeren in de onderneming. In eerste instantie zul je dus een aantal kleine(re) klanten hebben of kleine ondernemingen, die een eenvoudige website willen hebben. Langzamerhand kan je dan naar de iets grotere gaan.

Dat lagere tarief moet je zowieso hanteren omdat het voor de klant een groter risico is om met jou in zee te gaan en daarom minder wil betalen (immers, risico = rendement). Bij een klant wekt het ook een stuk vertrouwen (ongeacht of dit terecht is of niet) als ze een professioneel naamkaartje van iemand krijgen, met een titel voor de naam

Ik weet niet of het zo heel verkeerd is om bij een bedrijf in dienst te gaan. Je hoeft niet fulltime te werken (bijvoorbeeld 3 dagen in de week, 2 dagen aan je eigen bedrijf werken), je hebt een stuk gegarandeerd inkomen en je krijgt de kans om kennis en ervaring op te doen; hoe pakken zij problemen aan. Beschouw het als een soort meekijkmogelijkheid. Na een paar jaar kan je alsnog besluiten om fulltime aan je bedrijf te werken; ook heb je dan gelijk een aantal mensen bij je oude bedrijf die je kent en die je kunnen helpen.

• DiSiLLUSiON
erikotten:
Ik heb YoungRebels.nl ff doorgekeken, en het is idd een beetje zoals ik het bedoel! Het zijn aparte bedrijfjes (in mijn geval dus gewoon eenmansbedrijfjes), waarbij het netwerk een bedrijfsnaam heeft, zodat ze opdrachten kunnen doorsluizen en in samenwerkingsverband kunnen werken bij grote opdrachten...

Ik ga denk ik even een mailtje sturen zo naar hun om meer informatie te vragen of het concept hoe hun 't in elkaar hebben zitten. Er staat toch niet voor niks 'interested in our concept? just contact us' op de site ;)
Op zondag 23 juni 2002 13:32 schreef r0bert het volgende:
Ik zie nog steeds meer nadelen dan voordelen voor het opzetten van een bedrijf waar iedereen zelfstandig onafhankelijk van elkaar te werk gaat..

Kun je niet beter gewoon zelf als freelancer aan de slag gaan ? Als je onder die 5 opdrachten per jaar blijft kun je gewoon een verklaring arbeidsrelatie of zoiets aanvragen en dan kun je gewoon voor je opdrachtgevers aan de slag. Scheelt een heleboel tijd, werk en moeite.

Wat ik uit het verhaaltje opmaak, is dat je een bedrijf op willen richten en daar met meerdere mensen in samen te gaan, om groter te lijken :?
Freelancer is voor mij persoonlijk dus niet echt een optie, zoals ik al uitlegde.

Het idee is dus gewoon dat het aparte bedrijfjes zijn, iedereen voor zichzelf, alleen onder een netwerk dat een bedrijfsnaam heeft zodat opdrachten makkelijk doorgesluisd kunnen worden en er bij grote opdrachten makkelijk samengewerkt kan worden, en de individuele 'werknemers' (zelfstandigen) dus van elkaar's contacten en naamsbekendheid kunnen profiteren.
Op zondag 23 juni 2002 13:36 schreef Mvanturnhout het volgende:
Met alle respect, maar als ik jou was zou ik eerst school afmaken en daarna een bedrijf beginnen...

Hoe slecht je je ook kan concentreren, met een afgeronde opleiding (en diploma) kom je veel verder.
I know, maar als dat haalbaar was had ik school waarschijnlijk al afgemaakt, en zoniet was ik allang aan avondschool begonnen.
Op zondag 23 juni 2002 13:46 schreef gorgi_19 het volgende:
Zowiese merk ik uit je post dat je onbekend bent met een hele hoop bedrijfseconomische aspecten, onder andere je opmerking over de bv (kost je echt klauwen met geld en je startersaftrek etc. geldt niet). Ook moet je bij een eigen bedrijf een hele hoop zaken regelen, die niet tot het webscripting of programmeergedeelte behoren. Hoe wil je dit oplossen; niet voor alles kan je een (duurbetaalde) adviseur inzetten
I know, ik moet me daarover nog laten informeren, maar in mijns inziens is een netwerk van zelfstandigen makkelijker dan een bedrijf met mensen in dienst, omdat iedereen gewoon z'n eigen adminsitratie doet en z'n eigen belasting betaalt enzo.
Met de mensen die je kent, die ook wat willen doen, moet je denk ik daarom niet de organisatiestructuur hanteren die je nu in je eerste post vertelt.
Hoezo niet?
Wat zowieso NIET geldt is dat je in het begin veel inkomsten hebt. Je komt uit een moeilijke positie, veel concurrentie, je hebt je niet bewezen, dus zul je veel tijd en energie tegen een relatief lage prijs moeten investeren in de onderneming. In eerste instantie zul je dus een aantal kleine(re) klanten hebben of kleine ondernemingen, die een eenvoudige website willen hebben. Langzamerhand kan je dan naar de iets grotere gaan.
Natuurlijk, eerst moet je investeren en pas na een jaar zou je net quitte kunnen draaien, dat snap ik ook wel. Maar dat is ook als je zelf in je eentje een bedrijf opstart, en dan is het zelf moeilijker omdat je niet kunt profiteren van de contacten en naamsbekendheid van anderen.
Ik weet niet of het zo heel verkeerd is om bij een bedrijf in dienst te gaan. Je hoeft niet fulltime te werken (bijvoorbeeld 3 dagen in de week, 2 dagen aan je eigen bedrijf werken), je hebt een stuk gegarandeerd inkomen en je krijgt de kans om kennis en ervaring op te doen; hoe pakken zij problemen aan. Beschouw het als een soort meekijkmogelijkheid. Na een paar jaar kan je alsnog besluiten om fulltime aan je bedrijf te werken; ook heb je dan gelijk een aantal mensen bij je oude bedrijf die je kent en die je kunnen helpen.
Ja, misschien is dat wel beter. Ik weet het niet, ik moet er nog ff over nadenken.

• gorgi_19

gorgi_19

I know, ik moet me daarover nog laten informeren, maar in mijns inziens is een netwerk van zelfstandigen makkelijker dan een bedrijf met mensen in dienst, omdat iedereen gewoon z'n eigen adminsitratie doet en z'n eigen belasting betaalt enzo.
En waar krijg jij je inkomsten uit? Precies, uit een betaling van bijvoorbeeld een percentage van de opdrachtorder, of een vast bedrag per opdracht, of een vast bedrag per maand of whatever. Hoe doe je dit: factuurtje versturen, dus een administratie bijhouden.
Ook een aantal kosten maken en deze verwerken. Een stuk kan je extern laten doen, maar je moet de gegevens in eerste instantie zelf wel goed neerzetten. Je het enige verschil is dat je administratie wat kleiner is en geen loonbelasting hoeft te regelen, maar een administratie, met bonnen, b.t.w. en al die andere onzin moet je wel nog bijhouden.
Hoezo niet?
Natuurlijk, eerst moet je investeren en pas na een jaar zou je net quitte kunnen draaien, dat snap ik ook wel. Maar dat is ook als je zelf in je eentje een bedrijf opstart, en dan is het zelf moeilijker omdat je niet kunt profiteren van de contacten en naamsbekendheid van anderen.
Even die twee samen nemen (ben erg lui). Je zei dat je zelf wilde webscripten en programmeren.. Waarom doe je dat dan niet en wil je al gelijk gaan denken aan zo een structuur. Je kent nog een paar anderen (ik hoop voor je dat die andere dingen kunnen, bijvoorbeeld verkopen of database-engineering of serveronderhoud of combinaties ervan, principe van 1+1=3)
Neem gewoon een v.o.f., allemaal delen jullie gelijk in de winst, jullie vormen SAMEN min of meer een bedrijfje, geen moeilijk gedoe met iedereen heeft zijn eigen opdrachten.. Wie niet goed werkt krijgt wel op z'n donder van de ander. Zeker met een klein bedrijfje heeft de impact als een persoon te weinig doet, zo veel invloed dat dit ook een negatieve uitwerking op hem zelf heeft (heel lastig uitgelegd, heet Prisoner's dilemma).
Dat delen van de naamsbekendheid en contacten, dat gebeurd dus ook, alleen voor iedereen. Iedereen neemt dus de dienst af van de vof, waarbij de winst niet wordt verdeeld voor 1 persoon.
Met lokaties zou ik in eerste instantie ook nog niet moeilijk gaan doen. Je kan best vanaf thuis werken; zeker in het begin met gescheiden opdrachten; scheelt ook een hoop geld. Je kan ook bij klanten langs gaan.

[off-topic]
hmm.. Niet verwacht dat ik op dit forum nog bedrijfseconomisch bezig zou zijn...;)
[/off-topic]

• DiSiLLUSiON
Op zondag 23 juni 2002 14:07 schreef gorgi_19 het volgende:
En waar krijg jij je inkomsten uit? Precies, uit een betaling van bijvoorbeeld een percentage van de opdrachtorder, of een vast bedrag per opdracht, of een vast bedrag per maand of whatever. Hoe doe je dit: factuurtje versturen, dus een administratie bijhouden.
Ook een aantal kosten maken en deze verwerken. Een stuk kan je extern laten doen, maar je moet de gegevens in eerste instantie zelf wel goed neerzetten. Je het enige verschil is dat je administratie wat kleiner is en geen loonbelasting hoeft te regelen, maar een administratie, met bonnen, b.t.w. en al die andere onzin moet je wel nog bijhouden.
Je moet het nog wel bijhouden ja, maar het is wel veel kleiner, zoals je zelf al zegt. Zodra het echt teveel wordt kan altijd een accountant ingehuurd worden, maar als je echt zoveel werk hebt dat je de administratie niet meer bij kunt houden kun je een accountant ook wel betalen dunkt me?
Even die twee samen nemen (ben erg lui). Je zei dat je zelf wilde webscripten en programmeren.. Waarom doe je dat dan niet en wil je al gelijk gaan denken aan zo een structuur. Je kent nog een paar anderen (ik hoop voor je dat die andere dingen kunnen, bijvoorbeeld verkopen of database-engineering of serveronderhoud of combinaties ervan, principe van 1+1=3)
Dat wil ik ook doen, en dat is het hele idee.
Ik ben, al zeg ik het zelf, behoorlijk goed in web-services (webdesign, logo's ontwerpen, en desnoods programmeren in php/mysql ofzo).. Nu is een van die andere gasten weer behoorlijk goed in 3D moddeling en (een hobbie van 'm) Flash. Nu is een andere gast weer heel goed in ASP/Access en ColdFusion. Daarom lijkt me zo'n stuctuur als dit zo handig, het bouwt op het idee van 'the whole is more then the sum of it's parts'; je kunt projecten die een persoon niet kan doen door tijdgebrek of geen kennis doorsluizen naar een ander, en meer ingewikkeldere projecten (waarbij meer specialiteiten komen kijken) samen uitvoeren, en zo sterker staan omdat iedereen z'n eigen specialiteit(en) heeft.
Neem gewoon een v.o.f., allemaal delen jullie gelijk in de winst, jullie vormen SAMEN min of meer een bedrijfje, geen moeilijk gedoe met iedereen heeft zijn eigen opdrachten.. Wie niet goed werkt krijgt wel op z'n donder van de ander. Zeker met een klein bedrijfje heeft de impact als een persoon te weinig doet, zo veel invloed dat dit ook een negatieve uitwerking op hem zelf heeft (heel lastig uitgelegd, heet Prisoner's dilemma).
Dat delen van de naamsbekendheid en contacten, dat gebeurd dus ook, alleen voor iedereen. Iedereen neemt dus de dienst af van de vof, waarbij de winst niet wordt verdeeld voor 1 persoon.
Daar dacht ik ook al aan, maar volgens mij heeft het verloochenen van z'n werk van 1 persoon bij zoiets veel meer negatieve impact op de anderen dan als bij losse bedrijfjes in netwerkverband? Want ik weet wel dat bijv samenwerking zo wel makkelijker is, maar als 1tje dan z'n werk verkloot dan komt dan gewoon veel harder aan volgens mij, just omdat je dan meer van elkaar afhankelijk bent, toch?
Met lokaties zou ik in eerste instantie ook nog niet moeilijk gaan doen. Je kan best vanaf thuis werken; zeker in het begin met gescheiden opdrachten; scheelt ook een hoop geld. Je kan ook bij klanten langs gaan.
Dat ben ik ook van plan, dat iedereen gewoon thuis werkt. Mocht er over een aantal jaar het erg goed gaan en er veel mensen bijkomen, dan kan er altijd nog een pandje gehuurd worden later. Dat is niet van directe zorg. Althans, dat hoop ik. Want als het (om het bedrijf te kunnen registeren) wel móet, een pand hebben, dan kan het niet, want ookal kunnen we er nu al veel in investeren (normale dingen maar ook dingen als reclame en contacten leggen enzo), als we nu een pandje gaan huren (of dat nou in netwerkverband is of samen 1 vofje) dan kunnen we over 5 jaar (of zelfs langer) nóg niet verwachten net quitte te spelen.

Maargoed, is dit dan echt zo'n slecht idee? Want eigenlijk moet je het gewoon vergelijken als een paar zelfstandige eenmansbedrijfjes (waar je misschien ook subsidie voor kunt krijgen) tegenover 1 bedrijfje wat je samen opricht (vofje).. Dan lijkt me een netwerk van interne partners toch meer profijt te hebben? Ok ik weet er waarschijnlijk geen ene donder vanaf, maar toch..

• gorgi_19

gorgi_19

Daar dacht ik ook al aan, maar volgens mij heeft het verloochenen van z'n werk van 1 persoon bij zoiets veel meer negatieve impact op de anderen dan als bij losse bedrijfjes in netwerkverband? Want ik weet wel dat bijv samenwerking zo wel makkelijker is, maar als 1tje dan z'n werk verkloot dan komt dan gewoon veel harder aan volgens mij, just omdat je dan meer van elkaar afhankelijk bent, toch?
Strenge 'selectie', maar ook hard kunnen optreden (uit de VOF gooien) als eentje ECHT verzaakt. Alleen als iemand verzaakt merkt hij dat heel erg sterk in zijn portemonee.
Maargoed, is dit dan echt zo'n slecht idee? Want eigenlijk moet je het gewoon vergelijken als een paar zelfstandige eenmansbedrijfjes (waar je misschien ook subsidie voor kunt krijgen) tegenover 1 bedrijfje wat je samen opricht (vofje).. Dan lijkt me een netwerk van interne partners toch meer profijt te hebben? Ok ik weet er waarschijnlijk geen ene donder vanaf, maar toch..
Wat heb ik begrepen ligt jouw hart bij het webscripting gedeelte. Ga jezelf dan ook niet vervelen met het opzetten van een bv of wat voor onderneming dan ook om een raamwerk te bieden aan andere bedrijven, maar ga gewoon doen wat je leuk vindt. Het idee is niet slecht, maar ik denk dat je tegen problemen aan komt lopen, die liggen in de richting van algemene bedrijfsvoering, waar je op dit moment nog kennis voor tekortkomt.

Als je mijn advies wilt hebben, denk ik dat je met die twee anderen met bouwen (plus nog een extra die zich bezig houdt met het verkopen; vergis je niet, dit is een kunst apart!) van de sites en applicaties, in de vorm van een VOF. Maak duidelijke afspraken met elkaar, wat je wilt bereiken en zorg dat je, vooraf, redelijk op 1 lijn zit met elkaar. Het idee van alle individuele eenmanszaken zou ik, zeker op dit moment, nog even loslaten.

• DiSiLLUSiON
Oki thanks, ik zal het er met ze over hebben dan.
Pagina: 1