Toon posts:

voltmeter in pc bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
om mijn spanningen te laten zien wou ik een oude voltmeter gebruiken en zo ook met de amperes.

maar als ik ik wil dan +12V
-12V
+5V
-5V
meten

en dan hetzelfde voor de stromen door van die 4 spanningen. maar die stromen zijn niet echt nodig als het technisch niet haalbaar is.

maar je hebt dus 4 spanningen aan 1 ingang liggen. dit wou ik dan oplossen door er een multiplexer tussen te zetten. zodat je kan selecteren welke ingang je neemt en dan met bv een klokgeneratortje dat elke spanning 10 sec verschijnt.

maar ozver ik nog weet moet ik wel het principe hebben van de multiplexer maar lukt het niet met een multiplexer want die heeft problemen met de spanning.

sorry als het onduidelijk is uitgelegd :)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:36
Waarom gebruik je niet gewoon Speedfan :D

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 22:58 schreef Rave17 het volgende:
Waarom gebruik je niet gewoon Speedfan :D
euhm geen idee :)

nee het leek me leuk om dit ens te proberen als dit technisch mogelijk was

maar mss moet ik het op een echt electronica forum vragen
niet dat dit niet echt is maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:36
Op zaterdag 22 juni 2002 23:04 schreef freez-man het volgende:

[..]

euhm geen idee :)

nee het leek me leuk om dit ens te proberen als dit technisch mogelijk was

maar mss moet ik het op een echt electronica forum vragen
niet dat dit niet echt is maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :)
Link

Programma laat alle voltages real-time zien. Of je gebruikt MBM 5. Die doet precies hetzelfde :)

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 22:53 schreef freez-man het volgende:
om mijn spanningen te laten zien wou ik een oude voltmeter gebruiken en zo ook met de amperes.

maar als ik ik wil dan +12V
-12V
+5V
-5V
meten

en dan hetzelfde voor de stromen door van die 4 spanningen. maar die stromen zijn niet echt nodig als het technisch niet haalbaar is.

maar je hebt dus 4 spanningen aan 1 ingang liggen. dit wou ik dan oplossen door er een multiplexer tussen te zetten. zodat je kan selecteren welke ingang je neemt en dan met bv een klokgeneratortje dat elke spanning 10 sec verschijnt.

maar ozver ik nog weet moet ik wel het principe hebben van de multiplexer maar lukt het niet met een multiplexer want die heeft problemen met de spanning.

sorry als het onduidelijk is uitgelegd :)
simpel gezegd je wilt gewoon een schakelaar die 4 ingangen geeft en 1 uitgang. Deze schakelaar moet software matig aangestuurd worden. Kun je toch ook gewoon relais voor gebruiken, dat werkt zeker weten. Deze stuur je dan gewoon zo aan dat er steeds één tegelijk geschakeld is.. erg simpel dus. :)
Op zaterdag 22 juni 2002 23:06 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Link

Programma laat alle voltages real-time zien. Of je gebruikt MBM 5. Die doet precies hetzelfde :)
Ik neem aan dat de gebruiker een scherm op zijn kast wil maken ofzo.. anders zou dit wel een hele domme oplossing zijn om je voltage te meten

/me meer leuke meters/ledjes op je kast hoe mooier

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Je kunt ook gewoon met een voltmeter de voltagen uitlezen...

Als het het wat 'beter' :D wilt doen, gebruik je een chippie dat voltages uitleest, koppelt deze aan microproc en leest die met seriele poort uit...

Avondje werk als je de spullen heb :)

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 23:10 schreef bwiep het volgende:
Je kunt ook gewoon met een voltmeter de voltagen uitlezen...
lezen!! hij wil met één voltmeter 4 voltages tegelijk meten voor een langere tijd. Dus niet effe checken ofzo

Verwijderd

Topicstarter
dus gewoon 4 relais en die om de beurt aansturen

krijg je geen te grote spannings val over de relais ?

en het aansturen van een relais kan dat met een klokgeneratortje ?

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 23:20 schreef freez-man het volgende:
dus gewoon 4 relais en die om de beurt aansturen

krijg je geen te grote spannings val over de relais ?

en het aansturen van een relais kan dat met een klokgeneratortje ?
nee hoor gaat prima met relais, relais hebben voeding aansluiting voor de schakeling en door geef verbinding zeg maar.. dus van spannings val is geen sprake.

Deze zou je kunnen aansturen met een klokgeneratortje volgens mij.

Verwijderd

De stromen meten die bij die spanningen horen zal moeilijk gaan, omdat 5 en 12V zich op de print al gaan vertakken, de spanningen is geen probleem met teller achter een pulsgenerator, 4 kleine relais en een paar weerstanden.
Digitale Vmeter? heb je die weerstanden ook niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
het is met een digitale voltmeter.
en dan een klokgenerator om aan te sturen.
Een domme vraag mss dan nog maar moet er mss een inschakelvertraging gekruikt worden zodat ik zeker nooit meer dan 1 spanning meet?

Verwijderd

is perfect te doen hoor, met een analoge multiplexer namelijk.

Dat is een component die enkele (bvb 4) analoge ingangen heeft, en 1 analoge uitgang. Het selecteren van de ingang gebeurt digitaal (met 2 bits voor een 4-kanaals mux), hier kan je heel eenvoudig een digitaal tellertje (een component van € .2) op aansluiten, welk je op de gewenste snelheid laat draaien mbv een discrete oscillator (is 1 poortje + 1 weerstand +1condensator).

Ik zou dit zeker niet softwarematig aansturen, is veel te veel werk, in hardware is het veel eenvoudiger en veeeeeeel betrouwbaarder.

[edit]
een voorbeeld van zo'n multiplexer?
http://focus.ti.com/docs/prod/productfolder.jhtml?genericPartNumber=MPC508

hij is wel 8-kanaals, maar volgens mij vindt je zeker ook 4-kanaals versies. (niet dat 8-kanaals een bezwaar is, je laat je teller maar van 0-3 tellen!)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 09:35 schreef killalot het volgende:
is perfect te doen hoor, met een analoge multiplexer namelijk.

Dat is een component die enkele (bvb 4) analoge ingangen heeft, en 1 analoge uitgang. Het selecteren van de ingang gebeurt digitaal (met 2 bits voor een 4-kanaals mux), hier kan je heel eenvoudig een digitaal tellertje (een component van € .2) op aansluiten, welk je op de gewenste snelheid laat draaien mbv een discrete oscillator (is 1 poortje + 1 weerstand +1condensator).

Ik zou dit zeker niet softwarematig aansturen, is veel te veel werk, in hardware is het veel eenvoudiger en veeeeeeel betrouwbaarder.

[edit]
een voorbeeld van zo'n multiplexer?
http://focus.ti.com/docs/prod/productfolder.jhtml?genericPartNumber=MPC508

hij is wel 8-kanaals, maar volgens mij vindt je zeker ook 4-kanaals versies. (niet dat 8-kanaals een bezwaar is, je laat je teller maar van 0-3 tellen!)
je oplossing

en inderdaad stromen meten wordt lastiger aangezien je verschillende voedingslijnen heb. Maar voltages moet makkelijk te doen zijn. succes

Verwijderd

Het is inderdaad eem beetje lullig dat de voedingslijnen zich op de print van de voeding vertakken. Je zou de lijnen op de print van de voeding moeten los maken, bijelkaar moeten voegen, en vervolgens met een meetweerstand in serie weer op de print moeten solderen. De meetweerstand zou je zo klein mogelijk moeten pakken (0,1 ohm). Aangezien de hoge stromen weet ik niet of zulke weerstanden bestaan, er zal flink(voor een weerstand dan) wat vermogen wordt gedissipeerd in die weertand. De spanning over de weerstand zal in het geval van een 0,1 ohm weerstand 0,1V per A zijn. Met een versterker schakeling(opamp met 2 weerstanden) van 10x kan je er 1Volt per A van maken.
Het is allemaal mogelijk maar ik zou er niet aan beginnen op deze manier. Het inductief meten van de stroom lijkt me ook lastig.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Op zondag 23 juni 2002 20:59 schreef f_beckers het volgende:
Het is inderdaad eem beetje lullig dat de voedingslijnen zich op de print van de voeding vertakken. Je zou de lijnen op de print van de voeding moeten los maken, bijelkaar moeten voegen, en vervolgens met een meetweerstand in serie weer op de print moeten solderen. De meetweerstand zou je zo klein mogelijk moeten pakken (0,1 ohm). Aangezien de hoge stromen weet ik niet of zulke weerstanden bestaan, er zal flink(voor een weerstand dan) wat vermogen wordt gedissipeerd in die weertand. De spanning over de weerstand zal in het geval van een 0,1 ohm weerstand 0,1V per A zijn. Met een versterker schakeling(opamp met 2 weerstanden) van 10x kan je er 1Volt per A van maken.
Het is allemaal mogelijk maar ik zou er niet aan beginnen op deze manier. Het inductief meten van de stroom lijkt me ook lastig.
Over de 5V lijn kan wel 10A lopen. Beetje lullig als je dan 1V verliest omdat je wil meten.
Die meerdere spanningen kan je met een draaischakelaar doen. De meetdraad 'multiplexen' naar de voedingsdraden.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1