[W] storingsveld elektriciteitsmast

Pagina: 1
Acties:

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 15:38

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Kan iemand hier vertellen welke frequentie(s) het stoorveld rondom een elektriciteitsmast is? Je weet wel van die kabeltjes waar enkele tientallen kiloVolts doorheengaan.

En vooral wat zijn de harmonischen en tot hoever komen deze?

ivm andere topic over microwave communicatie van 2 GHz en hoger. (ik mik zelf met een zelfbouw op 10 GHz).

Kom ik met die frequentie erdoorheen of niet? (liefst met wetenschappelijke onderbouwing dus van stoorvelden en hun harmonischen, want daarvoor kwam ik naar dit forum)

edit: even wat doorgestreept. zollie ik had faq niet volledig gelezen, het spijt mij :)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Uhm deze al gelezen :)

[topic=454767]

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Hebben we het hier over hoogspanningsleidingen? Ik neem aan dat die een electrische ruis van 50Hz maken, aangezien dat de frequentie van onze wisselspanning is?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 23:14 schreef Lord Daemon het volgende:
Hebben we het hier over hoogspanningsleidingen? Ik neem aan dat die een electrische ruis van 50Hz maken, aangezien dat de frequentie van onze wisselspanning is?
Dat lijkt mij ook, al weet ik dat hoogspanningsleidingen onder en boven de grond voor een grote storing zorgen op verschillende zend/ontvang appartuur.

Hoogspanningsleidingen zijn een grote storingsbron

dit kun je bijvoorbeeld goed merken aan je radercontrolle kastje in de auto. Deze gaat ook af bij ondergrondse leidingen en hoogspannings masten.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het lijkt me dat je een heel simpel spectrum van ruis hebt dan. :) Fourier-getransformeerd een constante * een deltafunctie op 50 Hz. Daar zou je met microwave-apparatuur dus helemaal niets van moeten merken, want dat is hele energiearme radiostraling.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 01:10 schreef Lord Daemon het volgende:
Het lijkt me dat je een heel simpel spectrum van ruis hebt dan. :) Fourier-getransformeerd een constante * een deltafunctie op 50 Hz. Daar zou je met microwave-apparatuur dus helemaal niets van moeten merken, want dat is hele energiearme radiostraling.
Shit nou moet ik dus mijn natuurkunde en wiskunde-boek erbij moeten opslaan. Maar in andere woorden zou ik er dus gewoon kijhard doorheen kunnen stralen. (cq 4 km vanaf mast naar een site 2 km van mast af.

Wat betreft die radar detectie. Die werkt uit me hoofd op 11,5 GHz. Als die ook op die frequentie ernog last van heeft, dan zit ik weer met een probleem.

hmmmmm .....

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

In principe is die 50 Hz een sinus golf. Dus veel hamonischen zal je niet hebben. En die harmonischen nemen altijd zeer snel in vermogen af. Zelfs van een blokgolf of een zaagtand. Iedere harmonische is de helft van de vorige ofzo. Als je dan bij de 5e bent heb je nog maar 2% over. En bij de 10e (500 Hz) is het daar weer 2% van. Bij de 100ste kan je het al haast net meer meten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
LD je vergeet dat die draden niet oneindig lang en recht zijn. En dan krijg je niet twee delta functieties maar zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://lillith.gotdns.org/~michiel/freq.jpg

En dan heb je wanneer je dit waarneemt natuurlijk ook nog de harmonische. Maar daar loopt mathematica helemaal op vast :-(
Het is maar een heel eenvoudig convolutie product :-(

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Goed, maar ik kan me niet voorstellen dat harmonischen van 50Hz iets gaan betekenen voor een apparaat dat microgolven gebruikt. Ik bedoel, 50 Hz is een golflengte van 6000 kilometer! Daar heb je eerder long-baseline interferometry voor nodig dan iets anders. :)

maar ik moet wel bekennen dat ik erg slecht ben in praktische apparaten en zo, dus alles onder voorbehoud. :)

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 15:35 schreef Lord Daemon het volgende:
Goed, maar ik kan me niet voorstellen dat harmonischen van 50Hz iets gaan betekenen voor een apparaat dat microgolven gebruikt. Ik bedoel, 50 Hz is een golflengte van 6000 kilometer! Daar heb je eerder long-baseline interferometry voor nodig dan iets anders. :)

maar ik moet wel bekennen dat ik erg slecht ben in praktische apparaten en zo, dus alles onder voorbehoud. :)
Tja waarom denk je dat ik hier kom :)
Ik krijg allelij kreten naar me toe geslingert, daarvoor wilde ik de mening cq. berekening van een expert [/slijmmodus]

Het lijkt me ook niet dat het storing geef, maar tja. Ik wil niet graag wachten tot de praktijk (dwz een paar honderd euro lichter en veel tijd later)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Dan kan je wellicht toch beter even langs iemand gaan die er echt verstand van heeft, in plaats van langs twee studenten theoretische natuurkunde (Virgol en ik) die goedbedoelend maar niet gehinderd door enige praktische kennis wat formules invullen. ;)

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-01 10:13
10 GHz met zelfbouw is pittig. Je zal toch het een en ander goed moeten afblikken.
Maar goed.
Een elektramast valt wel mee, qua storing.
Een kennis van mij (ook zendamateur) woont echt pal onder een mast.
Hij geeft aan hier geen last van te hebben (werkt met o.a. amsat etc.).
Waar ik, en hij ook, last van hebben is de rontgenapparatuur van een ziekenhuis, circa 2km verderop.
Maar deze stoort alleen weer op de lage freq. (< 30 MHz).
En de harmonischen op 10 GHz vanaf 50 Hz (?) gerekend is natuurlijk een end weg

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 22:46 schreef Remc0 het volgende:
10 GHz met zelfbouw is pittig. Je zal toch het een en ander goed moeten afblikken.
Maar goed.
Aaaaaaah, je bracht me goed nieuws.

En dan nu een reactie die eigenlijk niet valt binnen mijn originele vraagstelling, maar ik doe het toch :P
En op zich die zelfbouw 10GHz is best pittig, maar ik heb een aantal mensen waar ik opterug kan vallen, waaronder een zendamateur met A-licentie.

Ik ga wel gebruik maken van een "gunnplexer". Die dingen zijn al gebouwd voor een bepaald frequentiebereik, inclusief golfpijp en gunndiode. (en nog wat andere dingen erin :)) Eigenlijk heb ik dan alleen nog een paar correctiefilters nodig en een IF-strip en dan ben ik klaar. De hele elektronica die bij dit project komt kijken past met gemak in een doosje van 20x10cm (ruim gebouwd). Maar jah, ik ga wel alle belangrijke HF onderdelen scheiden met metalen doosjes ;)

• Remco
Op dinsdag 25 juni 2002 02:30 schreef morphje het volgende:

[..]

[KNIP]...
, waaronder een zendamateur met A-licentie.
Kan diegene je niet goed adviseren ?
Remco = A - morse = C

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 10:03 schreef Remc0 het volgende:

[..]

Kan diegene je niet goed adviseren ?
Remco = A - morse = C
Helaas wist hij me niks te vertellen over de invloeden van zulke hoge frequenties en die masten. Anders had ik het allang geweten :)

Ik ben trouwens wel van plan om mijn C te gaan halen. Hoe vond jij het? qua moeilijkheidsgraad? Zelf heb ik zoiets van, Met A mag je op sommige frequenties net iets meer vermogen gebruiken, maar dat is ook het hele verschil voor zover ik kon zien. Of is er meer?

• Remco
Op dinsdag 25 juni 2002 16:42 schreef morphje het volgende:

[..]

Helaas wist hij me niks te vertellen over de invloeden van zulke hoge frequenties en die masten. Anders had ik het allang geweten :)

Ik ben trouwens wel van plan om mijn C te gaan halen. Hoe vond jij het? qua moeilijkheidsgraad? Zelf heb ik zoiets van, Met A mag je op sommige frequenties net iets meer vermogen gebruiken, maar dat is ook het hele verschil voor zover ik kon zien. Of is er meer?
Moeilijk, wat is moeilijk. Heb MTS electronica/telematica, dus het is mijn vakrichting. Kan daar dus niet echt over oordelen, maar wat ik van andere hoor is het vrij pittig.

Met A mag je onder de 6 m zenden/ontvangen, en alle modulatietechnieken zijn toegestaan.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik kan met nauwelijks voorstellen dat een 10GHz zender last heeft van 50Hz ruis, Ik moet er wel bij zeggen, dat dat meer een gevoel is (zit in Electrotechniek en heb een tijdje terug Bluetooth zenders/ontvangers bekeken). De exacte theorie erachter is een beetje weggezakt |-(

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 16:51 schreef Remc0 het volgende:

[..]

Moeilijk, wat is moeilijk. Heb MTS electronica/telematica, dus het is mijn vakrichting. Kan daar dus niet echt over oordelen, maar wat ik van andere hoor is het vrij pittig.

Met A mag je onder de 6 m zenden/ontvangen, en alle modulatietechnieken zijn toegestaan.
Ik heb dus mijn diploma middenkaderfunctionaris telematica al :) Geslaagd met de cijfers 8 8 8 6 7 7 7 7 :)
Dus is het dan te doen of niet ? C dan he. Desnoods leer ik ook nog morse, maar daar heb ik eigenlijk weinig zin in.

Wegens overzetten van de site van RDR kan ik niet meer de documenten vinden waar de exacte specificaties instaan van C en A.

• Remco
Op woensdag 26 juni 2002 10:37 schreef morphje het volgende:

[..]

Ik heb dus mijn diploma middenkaderfunctionaris telematica al :) Geslaagd met de cijfers 8 8 8 6 7 7 7 7 :)
Dus is het dan te doen of niet ? C dan he. Desnoods leer ik ook nog morse, maar daar heb ik eigenlijk weinig zin in.

Wegens overzetten van de site van RDR kan ik niet meer de documenten vinden waar de exacte specificaties instaan van C en A.
Morse komt binnenkort te vervallen, althans hier zijn ze mee bezig.
Je kan natuurlijk ook even kijken bij
http://www.veron.nl

Pagina: 1