3d programma op een iMAC ?

Pagina: 1
Acties:

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:39
een vriend van me vroeg laatst of ik wist of er ook 3d progjes zijn voor iMACs nu heb ik nix kunnen vinden in de search en op google word ik ook niet veel wijzer (zal wel de verkeerde zoektermen gebruiken)

Duzzz wie weet er nog een 3dMAX, maya , etc like progje voor de iMAC?

alvast bedankt :)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 18:36

Zoefff

❤ 

Maya is er voor de mac! Werkt wel alleen op MacOS X volgens mij...

www.aliaswavefront.com

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Creesch
idd MacOS x

nu weet ik niet wat hij draait :/ dus dat zou ik even moeten vragen

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
lightwave ook dacht ik.

maar 3d op de mac zuigt bigtime.

specs

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 00:35 schreef gladiool het volgende:
lightwave ook dacht ik.

maar 3d op de mac zuigt bigtime.
waarom?

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 01:29 schreef paasklaas het volgende:

[..]

waarom?
Omdat de architectuur v/d MAC in de eerste instantie nooit voor 3D is ontworpen.
Meer voor 2D design, editing, compositing.

3D doen op de MAC is in vergelijking tot een PC velen malen langzamer.
Stel je hebt een scene van 20000 polygonen....op een PC loopt dat misschien nog vloeiend, maar op een MAC heb je dan misschien al viewport slowdown en wordt de hele scene te zwaar om mee te werken.
Kort gezegd is de MAC nooit geoptimaliseerd voor 3D software...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 23 juni 2002 01:35 schreef TheRademaker het volgende:

[..]

Omdat de architectuur v/d MAC in de eerste instantie nooit voor 3D is ontworpen.
Meer voor 2D design, editing, compositing.

3D doen op de MAC is in vergelijking tot een PC velen malen langzamer.
Stel je hebt een scene van 20000 polygonen....op een PC loopt dat misschien nog vloeiend, maar op een MAC heb je dan misschien al viewport slowdown en wordt de hele scene te zwaar om mee te werken.
Kort gezegd is de MAC nooit geoptimaliseerd voor 3D software...
MacOSX heeft goeie OpenGL support hoor. In OS9 vas dat inderdaad niks, maar de meeste 3d software is volgens mij ook voor OSX geschreven (en terecht).

Sterker nog: nVidia bracht de GeForce 3 eerst uit voor de Mac en daarna pas voor de PC. Zouden ze dat doen als de Mac niks met 3d kon? Don't think so!

Verwijderd

Dat misschien wel, maar als je een professionele 3D CG studio bent en je moet scenes maken van miljoenen polygonen dan kom je echt niet weg met een Geforce 3.

Daarvoor moet zwaarder matrieel voor worden gebruikt....zoals een Wildcat III 6210.
Die kaart is de meest gebruikte kaart voor grote pro CG studios.(In de USA en Japan)
En die past echt niet in een Mac.

Dus er is praktisch geen manier om superzware scenes te maken op de Mac, zelfs niet als je de hardware upgrade(als je de kast kan openbreken)
Misschien is er wel een Geforce Quadro kaart voor de Mac, maar dan nog, dat is niet de WildCat die grote Studios toch echt nodig hebben als polygon pusher.

Ook dat Upgraden is vaak een probleem voor MAC users, de kast zit dicht tot aan de naden.
En als je wilt upgraden moet dat via je Apple leverancier.
Dat geklooi willen studios echt niet, die hebben liever dat ze de nieuwste hardware er meteen in kunnen stouwen en meteen weer kunnen doorwerken.(ipv al die macs eerst naar de leverancier te brengen en te laten upgraden)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 05:07 schreef TheRademaker het volgende:
Dat misschien wel, maar als je een professionele 3D CG studio bent en je moet scenes maken van miljoenen polygonen dan kom je echt niet weg met een Geforce 3.

Daarvoor moet zwaarder matrieel voor worden gebruikt....zoals een Wildcat III 6210.
Die kaart is de meest gebruikte kaart voor grote pro CG studios.(In de USA en Japan)
En die past echt niet in een Mac.

Dus er is praktisch geen manier om superzware scenes te maken op de Mac, zelfs niet als je de hardware upgrade(als je de kast kan openbreken)
Misschien is er wel een Geforce Quadro kaart voor de Mac, maar dan nog, dat is niet de WildCat die grote Studios toch echt nodig hebben als polygon pusher.

Ook dat Upgraden is vaak een probleem voor MAC users, de kast zit dicht tot aan de naden.
En als je wilt upgraden moet dat via je Apple leverancier.
Dat geklooi willen studios echt niet, die hebben liever dat ze de nieuwste hardware er meteen in kunnen stouwen en meteen weer kunnen doorwerken.(ipv al die macs eerst naar de leverancier te brengen en te laten upgraden)
dat is echt onzin. Je hebt toch dan zeker wel een G4 PowerMac als 3D + mac belangrijk is anders heb je een foute aankoop beslissing genomen en OS X is inderdaad erg goed voor 3D.
Er zijn zelfs rumors dat Apple een 3D pakket aan het maken is voor de consumenten. Niet dat dat zo spectaculair is voor de pro's maar dat laat wel zien dat Apple er erg mee bezig is.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 23 juni 2002 05:07 schreef TheRademaker het volgende:
De kast openbreken :? Volgens mij weet je niet waar je het over hebt. Apple heeft ook gewoon Macs in 'normale' towers hoor!

• maratropa
  • Niet online
ik heb wel eens wat testen gezien, met bijvoorbeeld lightwave en nog een mac 3d app, en het kan wel, maar de snelheid is zo veel minder dan op een pc.

specs

• Creesch
hhumz....... dus als ik het zo lees kan het wel maar is het niet aanteraden dus?

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 12:08 schreef craze_ het volgende:
hhumz....... dus als ik het zo lees kan het wel maar is het niet aanteraden dus?
valt wel mee hoor. Veel van die 3D progies zijn niet echt geoptimized voor de G4 en of OS X. per mhz zijn ze even snel.

Verwijderd

is t n imac met g4 processor?
dan is t heus wel te doen nl....

en 3d proggels voor mac os X zijn
lightwave
maya
bryce

en voor macos 9
lightwave
maya
bryce
:P

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 14:54

Alpine

Twisted animator

Cinema 4D is ook voor de Mac en is op MacWorld verkozen als beste 3D prog voor de Mac.

• Creesch
ik zal het allemaal doorgeven :)

maar ik heb dus geen id wat voor 1 hij er heeft (nouja 2 die allernieuwste tafellamp en zo'n ander blauw geval heeft ie ook)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 12:51 schreef Alpine het volgende:
Cinema 4D is ook voor de Mac en is op MacWorld verkozen als beste 3D prog voor de Mac.
doh wist dat ik waat vergeten was :P
er zijn er trouwens nog meer,
Amapi 3D is er ook voor de mac oa

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 14:05 schreef craze_ het volgende:
ik zal het allemaal doorgeven :)

maar ik heb dus geen id wat voor 1 hij er heeft (nouja 2 die allernieuwste tafellamp en zo'n ander blauw geval heeft ie ook)
nieuwste heb n g4 processor..
die kan dat wel makkelijk aan hoor

maarre volgende keer als je wat wil weten over software en hardware die voor de mac is moet je ff kijken op http://guide.apple.com/index.lasso
daar staat bijna alle soft- en hardware die er voor de mac is :)

• Creesch
owke bedankt!!
Ik had niet verwacht dat er zoveel progjes beschikbaar zouden zijn voor de mac :)

• maratropa
  • Niet online
het is inderdaad niet aan te raden.

als je al een mac hebt kun je best es wat proberen. Maar een mac is minder geschikt voor zwaar 3d gebruik, en er speciaal een voor kopen is dom.

specs

• Creesch
wie had het over een mac kopen ?

• maratropa
  • Niet online
ikke, jij niet dat weet ik. :)

specs

Pagina: 1