[EL]CPU led bar

Pagina: 1
Acties:
  • 806 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag mij af of het mogelijk is om met een 10tal ledjes de cpu activiteit weer te geven, zoals bij een hdd vu meter
nu gaan jullie mij de link geven naar pointofnoreturn.org
het probleem is echter dat ik reeds een lcd heb hangen op mijn parallelle poort
dus de vraag is of ik zoiets kan maken voor seriele poort of gameport of eventueel zelfs usb

liefst ook 10 ledjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het op je parallelle poort kan, moet het ook te doen zijn voor je usb/seriele poort.

Denk dat je wel een simpel proggie kan schrijven/downloaden die een signaal via je usb of seriele poort door geeft. Je kan denk het priciepe van je Vu-meter gebruiken. Alleen komt het signaal niet binnen via hd-led maar via je poort.

Dus een proggie moet het signaal aan je poort door geven. Moet te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 22:38 schreef kaasie het volgende:
als het op je parallelle poort kan, moet het ook te doen zijn voor je usb/seriele poort.

Denk dat je wel een simpel proggie kan schrijven/downloaden die een signaal via je usb of seriele poort door geeft. Je kan denk het priciepe van je Vu-meter gebruiken. Alleen komt het signaal niet binnen via hd-led maar via je poort.

Dus een proggie moet het signaal aan je poort door geven. Moet te doen zijn.
als je kan proggen :'(
zou iemand dit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Ik heb er eentje met 8 LEDjes gemaakt.

Hier staat de bouwbeschrijving en de software die je moet downloaden:

http://casemods.pointofnoreturn.org/cpumeter/tutorial-1.html

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op zondag 23 juni 2002 00:03 schreef AxzZzel het volgende:

Misschien handig te vermelden dat ik die met WinXP niet aan de praat heb gekregen, omdat die niet direct de poort kan aanspreken ofzo :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://137.120.156.62/Luc/casemod2002/circuit.htm

helemaal onderaan. simpel schematje, waarna je het simpel kan aansluiten op het harddiskled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Op zondag 23 juni 2002 00:09 schreef Prammenhanger het volgende:

[..]

Misschien handig te vermelden dat ik die met WinXP niet aan de praat heb gekregen, omdat die niet direct de poort kan aanspreken ofzo :)
In compabiliteitsmodus zou 'ie moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-07 11:22
Op zondag 23 juni 2002 00:15 schreef Aryante het volgende:
waarna je het simpel kan aansluiten op het harddiskled
cpu-meter aansluiten op de hd-led :?

Anything goes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 01:20 schreef MoodSwing het volgende:

[..]

cpu-meter aansluiten op de hd-led :?
heeft niet goed gelezen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 22:33 schreef badpinguin het volgende:
ik vraag mij af of het mogelijk is om met een 10tal ledjes de cpu activiteit weer te geven, zoals bij een hdd vu meter
nu gaan jullie mij de link geven naar pointofnoreturn.org
het probleem is echter dat ik reeds een lcd heb hangen op mijn parallelle poort

dus de vraag is of ik zoiets kan maken voor seriele poort of gameport of eventueel zelfs usb

liefst ook 10 ledjes
Op zondag 23 juni 2002 00:03 schreef AxzZzel het volgende:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh tja ... er zijn een aantal oplossingen ... maar ten eerste moet je wel die cpu-meter van PointOfNoReturn.org maken. Dan komt het probleem, nou ja niet echt want als je ff logisch nadenkt is de oplossing nabij :)

Probleem:
Je hebt maar één LPT poort

Oplossing 1:
Koop zo'n USB->LPT convertor, beetje modden is voor de tweaker een koud kunstje. Ik weet zo niet of zo'n apparaat herkent wordt als een LPT zijnde, maar grootste kans dat je dan zelf een programma moet maken om die poort goed aan te kunnen sturen. (Er zijn hier genoeg tweakers onder ons die dat wel kunnen ;) )

Oplossing 2:
De simpelste van allemaal .... koop een xtra LPT poort :P dat wil zeggen koop gewoon een pci (/isa) insteek kaartje die je een 2e LPT poort geeft. Bij de meeste programma's is er wel een mogelijkheid tot het kiezen van welke LPT poort je wilt gebruiken. En volia LCD en CPU-meter tegelijk :P

Simpel is het hé of niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 21:35
Op zondag 23 juni 2002 00:15 schreef Aryante het volgende:
http://137.120.156.62/Luc/casemod2002/circuit.htm

helemaal onderaan. simpel schematje, waarna je het simpel kan aansluiten op het harddiskled
ja, zo'n schematje zocht ik al ff. Nu kan ik weer aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 11:31 schreef mad_maxz het volgende:
Euh tja ... er zijn een aantal oplossingen ... maar ten eerste moet je wel die cpu-meter van PointOfNoReturn.org maken. Dan komt het probleem, nou ja niet echt want als je ff logisch nadenkt is de oplossing nabij :)

Probleem:
Je hebt maar één LPT poort

Oplossing 1:
Koop zo'n USB->LPT convertor, beetje modden is voor de tweaker een koud kunstje. Ik weet zo niet of zo'n apparaat herkent wordt als een LPT zijnde, maar grootste kans dat je dan zelf een programma moet maken om die poort goed aan te kunnen sturen. (Er zijn hier genoeg tweakers onder ons die dat wel kunnen ;) )

Oplossing 2:
De simpelste van allemaal .... koop een xtra LPT poort :P dat wil zeggen koop gewoon een pci (/isa) insteek kaartje die je een 2e LPT poort geeft. Bij de meeste programma's is er wel een mogelijkheid tot het kiezen van welke LPT poort je wilt gebruiken. En volia LCD en CPU-meter tegelijk :P

Simpel is het hé of niet :D
die converters werken alleen voor printers heb ik horen zeggen
ik ga echt geen 25 euro uitgeven voor een extra kaartje met een parallelle poort
het heeft maar 8 ledjes (is op te lossen)

conclusie: ik heb iemand nodig die voor mij zoiets wil programmeren o+ plz :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-03 08:21
Op zondag 23 juni 2002 11:43 schreef badpinguin het volgende:

[..]

die converters werken alleen voor printers heb ik horen zeggen
ik ga echt geen 25 euro uitgeven voor een extra kaartje met een parallelle poort
het heeft maar 8 ledjes (is op te lossen)

conclusie: ik heb iemand nodig die voor mij zoiets wil programmeren o+ plz :P
Wat je ook programmeert... de bitjes komen altijd achter elkaar je poort uit rollen. Het probleem zit hem niet in de programmatuur, maar in de print, die met het seriele bitpatroon de leds aan kan sturen.

Trouwens, wat een LOZE replies hierboven zeg.. Mensen die oplossingen geven als "Sluit hem aan op je HDD led" en "pointofnoreturn oplossing". Hij zegt toch dat ie niet parallel mag zijn en dat ie de CPU weer moet geven.. ook moet ie 8 leds hebben ipv. 10 leds |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 11:58 schreef Mephix het volgende:

[..]

Wat je ook programmeert... de bitjes komen altijd achter elkaar je poort uit rollen. Het probleem zit hem niet in de programmatuur, maar in de print, die met het seriele bitpatroon de leds aan kan sturen.

Trouwens, wat een LOZE replies hierboven zeg.. Mensen die oplossingen geven als "Sluit hem aan op je HDD led" en "pointofnoreturn oplossing". Hij zegt toch dat ie niet parallel mag zijn en dat ie de CPU weer moet geven.. ook moet ie 8 leds hebben ipv. 10 leds |:(
idd, dus heb ik iemand nodig om hard en software te ontwerpen...

ik wil dit zelf wel leren, maar kan iemand me dan in de goeie richting zetten?
hx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niemand? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-03 08:21
sorry.. ik zou de programmatuur misschien wel voor je kunnen maken in Delphi.. maar de print om die leds aan te sturen? Wordt lastig.

Kun je niet de LCD aan seriele poort hangen en een 8-bits led aan de parallele poort? Is wel een stuk makkelijker op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 20:19 schreef Mephix het volgende:
sorry.. ik zou de programmatuur misschien wel voor je kunnen maken in Delphi.. maar de print om die leds aan te sturen? Wordt lastig.

######## :P
nu nog iemand voor de hardware plz? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtox
Op zondag 23 juni 2002 09:52 schreef kaasie het volgende:
Mja, zat het me toch ineens af te vragen, er zijn toch een aantal van die ledjes in de pc die je aan kan sturen (caps led, numlock) ? Of via de seriele poort maar dan anders : Als je daar nu gewoon een puls signaal opzet en een "hd-led" nadoet. Dan kan je gewoon de hd-led schakelingen gebruiken. Serieel kan je dit vrij makkelijk doen denk ik.

Anything goes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 22:05 schreef MoodSwing het volgende:

[..]

Mja, zat het me toch ineens af te vragen, er zijn toch een aantal van die ledjes in de pc die je aan kan sturen (caps led, numlock) ? Of via de seriele poort maar dan anders : Als je daar nu gewoon een puls signaal opzet en een "hd-led" nadoet. Dan kan je gewoon de hd-led schakelingen gebruiken. Serieel kan je dit vrij makkelijk doen denk ik.
en nu nederlands? :? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij wil gewoon een blokschema uit de serieele /usb/compoort laten komen.
Die zou dan op een schema van een hd-vumeter aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 22:05 schreef MoodSwing het volgende:

[..]

Mja, zat het me toch ineens af te vragen, er zijn toch een aantal van die ledjes in de pc die je aan kan sturen (caps led, numlock) ?
Deze schakeling zit in je toetsenbord volgens mij.
Hier komt de computer niet bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtox
Heu ja sorry beetje vaag omschreven.
Op zondag 23 juni 2002 22:23 schreef Darkice het volgende:
Hij wil gewoon een blokschema uit de serieele /usb/compoort laten komen.
Die zou dan op een schema van een hd-vumeter aangesloten kunnen worden.
Inderdaad maar dan een blokpuls :)

Anything goes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Dit is makelijk te programeren. de HDmeter aan de seriele poort op ground en een uitgang en dan via een heel klein progje, kan ik bijna iedere taal, een pulse laten geven als de cpu iets doet.

Maybee een idee om toe te voegen aan statbar of CoolMon :P

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtox
edit: is het je nu duidelijk wat ik bedoel ?

edit: grmbl verkeerde knop |:(

Anything goes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 23:39 schreef Koenzie het volgende:
Dit is makelijk te programeren. de HDmeter aan de seriele poort op ground en een uitgang en dan via een heel klein progje, kan ik bijna iedere taal, een pulse laten geven als de cpu iets doet.

Maybee een idee om toe te voegen aan statbar of CoolMon :P
can you do it? :D
Op maandag 24 juni 2002 00:00 schreef MoodSwing het volgende:
edit: is het je nu duidelijk wat ik bedoel ?

edit: grmbl verkeerde knop |:(
jep, maar hoe wil je dit gaan doen? kheb dus iemand nodig die dit voor mij wil programmeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtox
Hmm, ik heb volgende week vakantie, dan zal ik wel es ff kijken. Moet mijn eigen hd-led ontwerp ook nog afmaken.
Maar ik heb vast nog wel wat software liggen van een praktikum om die poorten aan te sturen, maar dan moet je nog ff geduld hebben.

Anything goes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheronymus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 10:10

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Als ik me niet vergis heb ik een schakeling voor mijn HD-LED die als het ware de pulsen van de hd-led telt. (dit is niet helemaal het geval maar het komt er wel op neer) Het werkt met het IC LM3914

http://www.national.com/pf/LM/LM3914.html

Je hebt wel nog een optocoupler nodig, de CNY17-1.

Er moet toch wel ergens een pinnetje op je computer zitten dat je met een progje kan aansturen....?

Als jullie tweakers dat uitvechten en mij dat progje opsturen dan wil ik best wel de HDD schakeling aanpassen zodat je je Processor activity op kan aflezen. Dat kan ik wel!*D Dat proggen snap ik alleen niet zo.....:?

Bier drinken is een van mijn grootste hobbies. s'avonds een vent, s'morgens absent !!!<P>http://specs.tweak.to/3670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Ik heb dus alleen EEN uitgang nodig die zich gedraagt als een HDD-led. Thats all folks!

Bier drinken is een van mijn grootste hobbies. s'avonds een vent, s'morgens absent !!!<P>http://specs.tweak.to/3670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Ik zal us aan het programmeren slaan

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Ja dat moet gewoon werken...

BTW hoe voeg ik hier plaatjes aan toe? (ben nog newbee)
maar ja ik heb de link gewoon... *D

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=80

taDAA een mooie schakeling en kost geen ene fl*kk*r

Het moet echt een eitje zijn om deze te tweaken voor het aantal leds en de gevoeligheid. Als je me niet gelooft lees de datasheet maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Das mooi ik heb nu eigenlijk tentames en over 3 weken ga ik op vakantie. Hoe lang denk je dat dat gaat duren?

Ik vind het zelf namelijk ook leuk.. dat hdd gedoe is aardig maar niet zo boeiend (die maakt al genoed herrie ik hoor het wel als die het druk heeft) dat geldt gelukkig niet voor mijn processor! :7

dus als je een indicatia kan geven van wanneer ik aan de slag moet...?

anders ga ik weer slapen :Z (mijn zomerslaap, heb ik wel verdient vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 09:52 schreef kaasie het volgende:

[..]

ehh ja, was foutje van mij, men had het over cpu, niet over hdd vu , sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zou het niet mogelijk zijn om het boeltje juist via USB aan te sturen? Gewoon een nieuw schema ontwerpen. Niet dat ik ermee aan slag kan, het is meer een suggestie voor de elektronica experts hier 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 11:42 schreef MoodSwing het volgende:
Hmm, ik heb volgende week vakantie, dan zal ik wel es ff kijken. Moet mijn eigen hd-led ontwerp ook nog afmaken.
Maar ik heb vast nog wel wat software liggen van een praktikum om die poorten aan te sturen, maar dan moet je nog ff geduld hebben.
jouw idee lijkt mij nog het gemakkelijkste tot nu toe :)
dus als je tijd hebt, laat maar iets weten, ik heb geduld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Het maakt mij niet uit wat voor uitgang dat progje gaat gebruiken. Ik maak er wel iets voor.

Het is maar wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 23:27 schreef Jheronymus het volgende:
Het maakt mij niet uit wat voor uitgang dat progje gaat gebruiken. Ik maak er wel iets voor.

Het is maar wat je wilt.
kan je op seriele poort (of usb) een cpu-led maken?
dus zoals die van een hdd, knipperen bij activiteit ...

dan sluit ik er gewoon de printplaat op aan van een hdd vu meter
...
zou dit mogelijk zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Op maandag 24 juni 2002 12:52 schreef Jheronymus het volgende:
Ja dat moet gewoon werken...

BTW hoe voeg ik hier plaatjes aan toe? (ben nog newbee)
maar ja ik heb de link gewoon... *D
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif

zo bedoel je?
code:
1
[img]http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif[/img]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 10:39 schreef SlinkingAnt het volgende:

[..]

[afbeelding]

zo bedoel je?
code:
1
[url=http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif][afbeelding][/url]
jep, en als ingang gebruiken we 1 led die aangesloten is op de seriele of usb poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

hey snelle jongens. Wij begrijpen elkaar! Dat is pas ingenieurs werk. Grote problemen vereenvoudigen en dan zo billig (dat is duits voor goedkoop) oplossen.

Je hebt kans dat het gewoon werkt zoals jij (slechte pinguin) dat zij. Alleen als het progje dan niet precies de zelfde knipper frequenties aanhoud, dan is je bereik van de ledbar een beetje verschoven. Dit kan natuurlijk verholpen worden door wat aan de weerstanden in het schema te rotzooien.

ALs je dat wilt doen, kun je het beste even de datasheet van de LM3914 lezen (een URL hiervoor had ik al gepost)

dan weet je ook welke en wat je ermee moet doen. Dit vereist echter een beetje elektrotechnisch inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

ik bedacht me net, als je echt goed kan proggen dan maak je een soort driver voor die ene LED. Klinkt wat overdreven maar het idee is dat je dan niet een USB poort hoeft op te offeren. Het LEDJE gedraagt zich dan gewoon als een USB-apparaat.

Nadelen zijn natuurlijk dat je een goede driver nodig hebt en de elektronica kon nog wel eens een stuk moeilijker worden dan ik nu denk... (en dus ook duurder). Het is natuurlijk wel een ruig idee. De pracitsche uitvoering vergt natuurlijk erg veel expertise, die ik niet heb, misschien een idee voor mensen die nog niet hun vakantie al vol geplant hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kan er nu iemand zo'n ledje maken dat in te pluugen is op de seriele poort??
Pagina: 1