Stroomstoring + probs

Pagina: 1
Acties:

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08
Na een stroomstoring hebben zich er rare voorgevallen plaats gevonden.. Rare crashes, en dergelijke.. Nu heb ik het volgende al vernieuwd:

AMD Athlon Thunderbird 1333 (was ik zowiezow al van plan)-> AMD Athlon XP 2000+
3com nic (voor de zekerheid, nic nu ergens anders in gebruik)-> 3com nic
350Watt Enermax (rma ivm met 5V)-> 420Watt Floper power
Sb audigy (1 uitgang was aan gort)-> Sb audigy
2x Maxtor 60GB (D740X, 7200rpm, Liquid Bearing) getest met Maxtor proggie, niks aan het handje..

Verder zijn er weinig dingen die in aanmerking komen, behalve het moederbord (Abit KR7a) en me Ata133 controller (Promise Ultra ATA 133)..

Nu ben ik weer aan het overklokken gegaan, en hij trok het allemaal goed.. Dus ik dacht dat die mobo en die controller dus geen probs hadden.. Na een nacht Prime 95 te draaien, en geen fouten te constateren, ging me comp ineens weer vage fouten aangeven:

- Bios van promise controller, als die configureerd geeft die fouten.. Is soms het geval, als je windows in bent, dan is er niks aan de hand..
- Als ik windows in kom, dan ziet die me gemapde schijven niet.. Gaat die zitten miepen..
- Als ik windows in kom dan geeft die een explorer.exe fout aan.. En start die explorer opnieuw op, en er is verder niks aan de hand..

Deze gevallen doen zich random voor.. Nu ben ik is gaan onderklokken van me cpu, en jah hor al die fouten die geeft die dan niet.. Ik denk nu dus dat die mobo aan gort is, maar het zou ook gewoon me promise controller kunnen zijn.. Wat denkt de tweaker??

Ps die nieuwe spullen werken allemaal perfect in me andere systeem..

[edit] Heb hem hier neer gegooid, aangezien ik zelf denk dat het me mobo is.. Maarjah zou graag nog een second opinion hebben..

Het vreemde is dat die probs zich random voordoen, en soms doet die het ook gewoon goed.. Dus zal ik die mobo is ff goed verrot maken voordat ik terug ga met garantie?? :?

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Stroomstoring? Wat voor storing?
Als de stroom een keer uitvalt maakt dit niets uit.

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 22:03 schreef klausewitz het volgende:
wat heeft dit met de stroomstoring te maken, je heb toch alles bijna vernieuwd? of mb niet?

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 22:03 schreef klausewitz het volgende:
Wel is gehoord van piekspanning, heb er na deze ervaring maar zown APC anti-piekspanningsding ertussen gehangen.. Maarjah blijkbaar is het niet helemaal goed gegaan dus..
Op zaterdag 22 juni 2002 22:06 schreef kaasie het volgende:

[..]

wat heeft dit met de stroomstoring te maken, je heb toch alles bijna vernieuwd? of mb niet?
Mobo dus nog niet vernieuwd, netzoals de promise controller.. Mobo leek ook nog goed te zijn, maar ik verdenk hem er nu dus wel van.. Of het zou die promise controller moeten zijn..

Vandaar dus de vraag!! :) Lezen is ook een vak heh.. ;)

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 22:08 schreef Joep het volgende:

[..]

Wel is gehoord van piekspanning, heb er na deze ervaring maar zown APC anti-piekspanningsding ertussen gehangen.. Maarjah blijkbaar is het niet helemaal goed gegaan dus..
[..]

Mobo dus nog niet vernieuwd, netzoals de promise controller..
Zeg dat dan meteen.....

Verwijderd

je kan dan zeker je mobo gratis vernieuwen.. neem aan dat die stroomstoring niet jouw fout was >:) (met overklokken weet je het maar nooit)

Als het gratis kan, dus als elektriciteitbedrijf betaald nieuwe mobo aanschaffen. Daar zou het aan kunnen liggen, mobo zijn gevoelig voor spannings pieken.

/me zit altijd met elektro te kloten, sterker nog hij leert er zelfs voor, snap jij dat nou?

Verwijderd

heb je al aan je geheugen gedacht ?

Verwijderd

Het vreemde is dat die probs zich random voordoen, en soms doet die het ook gewoon goed.. Dus zal ik die mobo is ff goed verrot maken voordat ik terug ga met garantie?? :?
[/quote]

Je moet bij je stroomleverancier zijn.....
'k hoop dat de leverancier van je moederbord meekijkt....
Informatique?

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 22:14 schreef kaasie het volgende:
je kan dan zeker je mobo gratis vernieuwen.. neem aan dat die stroomstoring niet jouw fout was >:) (met overklokken weet je het maar nooit)

Als het gratis kan, dus als elektriciteitbedrijf betaald nieuwe mobo aanschaffen. Daar zou het aan kunnen liggen, mobo zijn gevoelig voor spannings pieken.

/me zit altijd met elektro te kloten, sterker nog hij leert er zelfs voor, snap jij dat nou?
Ik denk dat ik het gewoon op garantie ga gooien.. Het vreemde is dat die het dus soms wel goed doet.. Daarom denk ik dat ik er dus maar wel ff wat stroom op ga gooien, dat die zeker verrot is.. :) Kan het altijd proberen..

Enneuh het is na een stroomuitval/ stroomstoring gebeurd, ik heb er geen voltage mods op los gelaten ofzow..

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 22:18 schreef XenoDaSouljah het volgende:
heb je al aan je geheugen gedacht ?
Geheugen is okey, anders overleeft die 12 uur prime 95 niet ;).. Gaat die wel van flippen..
Op zaterdag 22 juni 2002 22:18 schreef klausewitz het volgende:
Je moet bij je stroomleverancier zijn.....
'k hoop dat de leverancier van je moederbord meekijkt....
Informatique?
Nope is niet informatique, is nog van voor mijn werkzaamheden daaro ;)..

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 22:19 schreef Joep het volgende:

[..]

Ik denk dat ik het gewoon op garantie ga gooien.. Het vreemde is dat die het dus soms wel goed doet.. Daarom denk ik dat ik er dus maar wel ff wat stroom op ga gooien, dat die zeker verrot is.. :) Kan het altijd proberen..

Enneuh het is na een stroomuitval/ stroomstoring gebeurd, ik heb er geen voltage mods op los gelaten ofzow..
Dit zou ik niet doen, gewoon zo op sturen. Anders heb je kans dat je geen garantie krijgt omdat er beschadiging te zien is.. NIET DOEN DUS

Gewoon zo weg brengen, je krijgt toch altijd een nieuwe mobo terug.

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 22:19 schreef Joep het volgende:

[..]

Ik dacht dat het over piekspanning ging?
Bij een piekspanning kun je inderdaad electroninca opblazen als je pech hebt.

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 22:20 schreef kaasie het volgende:

[..]

Dit zou ik niet doen, gewoon zo op sturen. Anders heb je kans dat je geen garantie krijgt omdat er beschadiging te zien is.. NIET DOEN DUS

Gewoon zo weg brengen, je krijgt toch altijd een nieuwe mobo terug.
Beschadegingen zijn er niet te zien hor ;).. En anders dan koop ik wel een nieuwe, maar niet geprobeerd is altijd mis geslagen..

Denk trouwens niet dat ik de verzekering of de stroomvoorzieningsbedrijven aan kan spreken hierop.. of wel?? :?

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 22:23 schreef klausewitz het volgende:

[..]

Ik dacht dat het over piekspanning ging?
Bij een piekspanning kun je inderdaad electroninca opblazen als je pech hebt.
Tjah denk dat dat in die tijd dus ook gebeurd is.. Anders kan ik die vreemde verschijnselen ook niet begrijpen..

Maar de uiteindelijke vraag is nog steeds: Zou het de mobo of de promise zijn??

[offtopic] deze draad gaat wel snel zeg ;) tnx voor de snelle hulp

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 22:24 schreef Joep het volgende:

[..]

Tjah denk dat dat in die tijd dus ook gebeurd is.. Anders kan ik die vreemde verschijnselen ook niet begrijpen..

[offtopic] deze draad gaat wel snel zeg ;)
Als er zich piekspanningen op het net voordoen moeten er bij jou in de buurt meer brakke computers zijn lijkt me.

Geen andere electronica in huis gesneuveld?

Heeft het geonweerd in de buurt?

Ik heb wel eens een computer onderhanden gehad van iemand die een blikseminslag bij hem in de buurt had gehad. De meeste onderdelen gingen in no time achterelkaar kaduk. Vreemd genoeg overleefden het moederbord, het geheugen en de processor de bliksem inslag.

Edit: De schade door de bliksem inslag werd keurig door de brandverzekering gedekt.

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 22:35 schreef klausewitz het volgende:

[..]

Als er zich piekspanningen op het net voordoen moeten er bij jou in de buurt meer brakke computers zijn lijkt me.

Geen andere electronica in huis gesneuveld?

Heeft het geonweerd in de buurt?

Ik heb wel eens een computer onderhanden gehad van iemand die een blikseminslag bij hem in de buurt had gehad. De meeste onderdelen gingen in no time achterelkaar kaduk. Vreemd genoeg overleefden het moederbord, het geheugen en de processor de bliksem inslag.
Onweer heeft hier ook plaats genomen, en ook die stroomstoring.. Dus het zou beide kunnen zijn, maarjah ik heb bijna alles al veranderd aan die bak of in andere bakken goed werkend gezien.. Dus vandaar het mobo die onder verdenking staan..

Ik heb hier nog 3 pc's staan, maar die stonden op dat moment niet aan.. En dan ook echt stroom eraf in de zin van knop om in stroomvoorziening..

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 22:23 schreef Joep het volgende:

[..]

Beschadegingen zijn er niet te zien hor ;).. En anders dan koop ik wel een nieuwe, maar niet geprobeerd is altijd mis geslagen..

Denk trouwens niet dat ik de verzekering of de stroomvoorzieningsbedrijven aan kan spreken hierop.. of wel?? :?
als het onweer was moet je de schade via je verzekering regelen(eigen risico is vaak groter dan de schade). Maar als het een spanningspiek was die veroorzaakt is door het engeriebedrijf kun je ze aansprakelijk stellen en de schade verhalen.

Als dit allemaal niet werkt en je dus via je garantie een nieuwe wil krijgen moet je wel zeker weten dat ie stuk is. Als je twijfelt dan kun je natuurlijk altijd "per ongeluk" 12v op de nulleiding(zwarte draad) zetten. Is je mobo zeker weten stuk... maare voor dat je dit doet zou ik wel effe checken of je echt garantie heb... zou een beetje zonde zijn hè

Verwijderd

Trouwens,
Als je gaat overklokken d.m.v. de fsb loop je de kans dat de snelheid van de PCIbus te hoog wordt voor je ATA133 controller. Misschien dat dit de problemen veroorzaakte?

Wat echt stuk is lijkt mij een gok. Loopt het zootje goed zonder de ATA133 controller?

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 22:45 schreef klausewitz het volgende:
Trouwens,
Als je gaat overklokken d.m.v. de fsb loop je de kans dat de snelheid van de PCIbus te hoog wordt voor je ATA133 controller. Misschien dat dit de problemen veroorzaakte?

Wat echt stuk is lijkt mij een gok. Loopt het zootje goed zonder de ATA133 controller?
ja in die hoek kan het ook nog liggen. Is natuurlijk allemaal vrij moeilijk om te controleren. Het kan natuurlijk iets heel kleins weze.

Maare je weet zeker dat het geen software fout is?? Probeer je os even opnieuw te installeren als je dat nog niet heb gedaan.

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 22:48 schreef kaasie het volgende:

[..]

ja in die hoek kan het ook nog liggen. Is natuurlijk allemaal vrij moeilijk om te controleren. Het kan natuurlijk iets heel kleins weze.

Maare je weet zeker dat het geen software fout is?? Probeer je os even opnieuw te installeren als je dat nog niet heb gedaan.
Alles loopt goed als ik hem onder klok, dat geeft bij mij aan dat het os wel goed zit, ook is het os maar een dag oud.. Dus lijkt me niet het probleem.. Verder heeft die controller altijd met een fsb van 140 gelopen.. Ik heb expres niet sneller gegooid, omdat vooral 3com en promise het niet zow tof vinden.. ;) Oowjah en hij geeft ook al vreemde dingen voordat die windows in gaat.. Dus nog iets dat ik niet op het os kan gooien.. Ook heb ik die promise controller al voorzien van een nieuwe bios.. Gewoon voor de zekerheid..

Heb het nog niet zonder die promise controller geprobeerd eidenlijk.. Zal ik morgen nog ff snel checken.. Heb al van alles geprobeerd in de korte tijd dat ik ook echt tijd had.. Maar vertrouw toch eerder me mobo niet..

Garantie heb ik trouwens nog zeker te weten.. Hij is denk ik een maandje of 2 oud nu..

Verwijderd

Sterkte met de kontroller...

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 22:53 schreef klausewitz het volgende:
Sterkte met de kontroller...
Waarom ik denk dat het niet me controller is, is dat dat die netwerkkaart ook probs heeft.. ;) Vandaar..

Maarja zal hem morgen nog wel ff zonder laten lopen.. Is kijken wat die dan zegt.. :)

Ik kijk wel ff of dat ik het op garantie kan gooien, als dat niet het geval is dan koop ik wel een nieuw mobo.. En ga ik garantie op die promise halen, als die verrot is..

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 22:56 schreef Joep het volgende:

[..]

Waarom ik denk dat het niet me controller is, is dat dat die netwerkkaart ook probs heeft.. ;) Vandaar..

Maarja zal hem morgen nog wel ff zonder laten lopen.. Is kijken wat die dan zegt.. :)

Ik kijk wel ff of dat ik het op garantie kan gooien, als dat niet het geval is dan koop ik wel een nieuw mobo.. En ga ik garantie op die promise halen, als die verrot is..
zou gewoon een nieuwe eisen, natuurlijk niet zeggen dat je heb zitten overklokken.. gewoon doen alsof je neus bloed. Maare veel sterkte.
post ook effe je oplossig als je die heb gevonden, makkelijk voor de volgende met het zelde probleem, succes

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 22:59 schreef kaasie het volgende:

[..]

zou gewoon een nieuwe eisen, natuurlijk niet zeggen dat je heb zitten overklokken.. gewoon doen alsof je neus bloed. Maare veel sterkte.
post ook effe je oplossig als je die heb gevonden, makkelijk voor de volgende met het zelde probleem, succes
Ik ga van de week ff langs met me mobo.. Ze hebben hem alleen niet meer op voorraad.. :( Dus hoop dat het een beetje snel te regelen is.. (heb ze al gemailt) Misschien een andere met betaling erbij.. Heb geen zin in een aftands bord namelijk.. Overklokken?? :? Wat is dat ;)..

Oplossing zal ik zeker nog ff posten, en ook ff me bevindingen van morgen met die controller..

Verwijderd

Tja,
Met dergelijke problemen blijf je zoeken en onderdelen wisselen met andere computers om de problemen op te lossen.

Als het moederbord pas een paar maanden oud is zou ik voor de garantie gaan....
Electronica openbaart zijn defecten toch in de eerste paar maanden. Vooral bij intensief gebruik komen de defecten in het begin gelukkig snel naar voren.

Heeft iets te maken met de wet van Murphey......

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 23:08 schreef klausewitz het volgende:
Tja,
Met dergelijke problemen blijf je zoeken en onderdelen wisselen met andere computers om de problemen op te lossen.

Als het moederbord pas een paar maanden oud is zou ik voor de garantie gaan....
Electronica openbaart zijn defecten toch in de eerste paar maanden. Vooral bij intensief gebruik komen de defecten in het begin gelukkig snel naar voren.

Heeft iets te maken met de wet van Murphey......
Jah ik vind dit echt de kutste problemen.. Dus denk dat ik de controller + mobo ff vernieuw al dan niet met garantie..

Verwijderd

Bijbetalen en een moederbord met interne ATA133 controller aanschaffen.
'k ga nu voor een grote pils. Succes....

• BenJoep
Op zaterdag 22 juni 2002 23:24 schreef klausewitz het volgende:
Bijbetalen en een moederbord met interne ATA133 controller aanschaffen.
'k ga nu voor een grote pils. Succes....
Ik heb 5 devices om te gebruiken ;) Dus ga zowiezow voor een controller erbij ;)..

suc6 met de pils..

• BenJoep
Okey ff de beloofde update:

Ik heb me controller eruit gevist.. En de vage problemen bleven, ook bv het hangen in de bios met me hd.. Heel vreemd.. Dus ik dacht misschien is het me hd.. Dus die heb ik nu door powermax gehaald, en helemaal perfectos.. Ben dus bang dat me mobo steeds erger word.. ;) LEKKER :(

• BenJoep
update:

Heb nieuw bordje gehaald.. Niks geen problemen en viel gewoon onder de garantie.. Heb ook meteen maar een nieuwe promise controller gehaald.. Morgen ff alles inelkaar zetten, en kijken wat die doet.. :)

Pagina: 1