Vraagje over RAID

Pagina: 1
Acties:

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
Ik heb hier een Dell Poweredge 500SC Server. :)

Zie ook:

http://www.euro.dell.com/countries/nl/nld/pad/products/model_pedsc_3_pedge_500sc.htm

Met 3x 80gig 7200RPM en een CERC ATA100 RAID Controller.

Nou zit er op channel #1, 2 schijven, beiden staan op Cable Select. Nu heb ik schijf nummer 1 in RAID0 gezet. Hier staat nu dus Windows 2000 Server op etc.

Op channel #2 zit 1 schijf, ook dus een 80 gig, ook deze staat op Cable select. Daar heb ik een Array gemaakt in RAID0 zodat de data die op schijf 2 op kanaal 1 gemirrored word op deze schijf.

Toen ik dus windows geïnstalleerd had zag ik maar 1 schijf van 80 gig en heel leuk de cdromspeler. Nou heb ik dus de 2e en 3e schijf geformatteerd en kreeg ik die dus ook te zien als 1 schijf.

Nu is mijn vraag of ik dit ook daadwerkelijk goed heb gedaan want ik had hiervoor dus geen enkele ervaring met RAID. Ik hoop namelijk wel dat het goed zit. Alleen vond ik het raar dat die extra schijf niet meteen werd gezien maar ik denk dat dat komt omdat deze nog helemaal niet geformatteerd waren. Ook vraag ik me af of nou daadwerkelijk dat mirroring werkt.

Alvast bedankt. :)

Verwijderd

Geen flauw idee, heb ook raid op mijn gigabyte en snap niks van die raid?:'(

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zaterdag 22 juni 2002 19:33 schreef -Vision het volgende:
Geen flauw idee, heb ook raid op mijn gigabyte en snap niks van die raid?:'(
lekker nuttige bijdrage dan weer :? (nota bene je eerste post...)

A wise man's life is based around fuck you

• dôh
Nou hoop ik dus dat iemand mij kan helpen. Ik heb dus al gezocht maar het zal wel allemaal anders zijn.. :?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zaterdag 22 juni 2002 19:34 schreef Bl@de het volgende:
Nou hoop ik dus dat iemand mij kan helpen. Ik heb dus al gezocht maar het zal wel allemaal anders zijn.. :?
mischien is dit wat voor je

[topic=310264]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 19:33 schreef zwelgje het volgende:

[..]

lekker nuttige bijdrage dan weer :? (nota bene je eerste post...)
8-) moest even wat verzinnen om te kijken of mijn ondertitel etc. goed werden weergegeven

• dôh
Ik ga ff kijken...tnx

• dôh
Als ik het goed lees dan kan hetgeen wat ik nu heb dus helemaal niet? :? Wie kan mij hier meer duidelijk over geven.
RAID 0+1, Striping en mirroring

Dit is een combinatie van de twee bovenstaande RAID oplossingen. Je hebt hiervoor minimaal 4 schijven nodig. Wat je doet is dat je op 2 schijven steeds alle blokjes gegevens verdeelt. Deze twee schijven spiegel je dan op de andere twee schijven. Als er nu een schijf wegvalt heb je de gespiegelde reeks van schijven nog, wederom zijn je gegevens veilig.
Het schrijven gaat nu wel wat trager want je moet steeds alles dubbel wegschrijven.

Eigenschappen:

minimaal 4 hd's
Snelst lezen en langzamer schrijven
Wel bescherming data
50% gebruik van de voor raid beschikbare ruimte
Ik heb maar 3 harddisks en er staat minimaal 4, toch heb ik een array van 1 schijf in raid0 [schijf 1, kanaal 1] en 1 op raid1 [schijf 2 kanaal 1 en schijf 1 kanaal 2].

Nu snap ik er niets meer van.. :?

• dôh
Of moet ik nou gewoon 1 schijf op de IDE controller gooien en daar windows op zetten en dan de andere 2 op kanaal 1 en die dan in RAID1 zetten? :?

Ik wil dus gewoon 1 schijf met windows erop en alle progjes. en op die andere alle data die direct gemirrord word [RAID1]. :)

Maar zoals ik in mijn oorspronkelijke post heb gezegd heb ik het nu, en ik wil dus weten of het dus ook kan, want zoals ik het nu lees kan dat dus helemaal niet. Terwijl het naar mijn idee nu toch echt werkt. :?

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Nu kan dit aan mij liggen maar ala je schijf 1 en die derde in raid 0 hebt, krijg je toch 1 schijf van 160 Gb of zie ik dat zou verkeerd, of heb ik je verhaal verkeerd begrepen.

• OCISCOOL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 15:30
ehm je hebt het nu dus zo...

kanaal 1:

2 x 80GB in RAID 0 = stripping.

Kanaal 2:

1 x 80 GB cable select en die moet de tweede schijf van kanaal 1 gaan mirroren?

Lukt niet, kanaal 1 word gezien als 1 schijf van 160 GB en die probeer je te mirroren op een schijf van 80 GB.

Wat je moet doen is dan nog een 80 GB er bij zetten, twee stripping arrays (als kanaal 1 en dan dus ook op kanaal 2) maken en de eerste array door de tweede laten mirroren.

Als je de FAQ door leest kom je er volgens mij ook wel uit..

suc6

• dôh
Op zaterdag 22 juni 2002 19:52 schreef OCISCOOL het volgende:
ehm je hebt het nu dus zo...

kanaal 1:

2 x 80GB in RAID 0 = stripping.

Kanaal 2:

1 x 80 GB cable select en die moet de tweede schijf van kanaal 1 gaan mirroren?

Lukt niet, kanaal 1 word gezien als 1 schijf van 160 GB en die probeer je te mirroren op een schijf van 80 GB.

Wat je moet doen is dan nog een 80 GB er bij zetten, twee stripping arrays (als kanaal 1 en dan dus ook op kanaal 2) maken en de eerste array door de tweede laten mirroren.

Als je de FAQ door leest kom je er volgens mij ook wel uit..

suc6
Kanaal 1:

1x 80GB RAID0

1x 80GB RAID1

Kanaal 2:

1x 80GB RAID1

Schijf 1 kanaal 1 heb ik dus een ARRAY van gemaakt en Schijf 2 kanaal 1 en Schijf 1 kanaal 2 zijn ook een ARRAY.

Dus heb ik 2 schijven van 80 gig. De eerste zegmaar 'gewoon' en de 2e word gemirrord.

Als ik het goed heb.. :?

Maar zo heb ik het dus gedaan...

• dôh
Iemand nog suggesties? :)

• OCISCOOL
hmm kan je dan een RAID 0 array maken met 1 schijf? Dan is het hele idee van twee schijfen toch weg?

Bij mijn weten bestaat een array altijd uit twee of meer schijven.

Als je aan geeft dat je een array RAID 0 wilt maken dan word er geschreven naar en gelezen van twee (of meer) HD's daardoor krijg je de snelheids winst (2 of meer HD's!!).

Bij een RAID 1 array word de ene schijf naar de ander toe gespiegeld zodat de data op twee schijven staat. ( 2 of meer HD's)

Bij RAID 0 + 1 word de ene RAID 0 array van twee schijfen gespiegeld naar de twede RAID 0 array van twee schijfen. Op die mannier heb je en de performance winst en de zeker heid van een backup.

Ook is het volgens mij niet mogelijk om met RAID twee partities op een schijf als twee verschillende schijven te zien. Het hele idee is dan ook weg want er gaat nix sneller en als de schijf crashed dan ben je als nog alles kwijt.

Als het goed is zit er ook een handleiding bij je RAID kaart en daar moet je ook veel uit kunnen halen.

Het verhaal uit mijn eerste post werkt in iedergeval wel. Voor de rest kan je volgens mij met drie gelijke schijfen volgens mij niet RAID 0 en 1 gebruiken het is of of.

Lees de handleiding goed door en de FAQ dan moet je volgens mij een heel eind komen!

• dôh
Als ik het dan zo doe:

de ene 80 gig harrdisk zet ik op een gewoon IDE kanaal. Daar zet ik windows op en alle progs.

Dan zet ik op kanaal 1 [van de RAID controller] de andere 2 80 gig schijven in RAID1.

Dan heb ik dus een C waar windows op staat en nog een extra harddisk [een D of whatever] waar mijn data op komt, die dus ook word gemirrord.

Wat ik nu zeg... is dat dan wel mogelijk? :)

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:24

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

ja dat is wel mogelijk alleen heb je dan geen snelheids winst op je raid array.
je zou voor snelheids winst en mirroring een raid 5 array kunnen maken en dat kan dan weer wel met 3 disks maar dat staat vast wel in de faq hoe dat moet. en je controller moet het ondersteunen.

Tweakers Discord

• OCISCOOL
Dat werkt idd wel. waar je dan wel goed op moet letten is dat de eerste schijf dus niet gespiegeld word. Zorg er dus voor dat hier geen belangrijke info staat (database oid) maar zorg dat dit op de andere schijfen staat.

Als je de server klaar hebt maak er dan ff een GHOST van (van het OS) dan zit je iig een beetje veiliger mocht er iemand de instellingen omzeep helpen.

Zoals dark_rain als zei je hebt geen snelheids winst op deze manier en ik vindt het nogal zonde dat je alleen maar een OS installeert op een 80 GIG schijf. Je kan zeggen dat je hier dan ook andere progs op gooit (apparte partitie dat wel) maar houd er dan rekening mee dat de schijf niet gespiegeld is en dus op een andere manier goed gebackupt moet worden.

Maak sowieso backups met je tape.

Lees verder de FAQ nog maar ff door naar RAID 5 is misschien wel interresant omdat je drie schijfen hebt.

• dôh
Ik heb een DVD-R en daarop maak ik backups... :)

Tnx voor alle hulp! :)

• OCISCOOL
Doe maar luxe... :7

en you're welcome
Pagina: 1