Verwijderd
lijkt mij een 2x20 of 16. Is denk ik wel compatible met de hd44780.
Haal het stikkertje maar eens van dat chippie af, kan je zien welke controller erop zit.
Haal het stikkertje maar eens van dat chippie af, kan je zien welke controller erop zit.
Ik kan ernaast zitten hoor, maar is dat geen seiko schermpje ofzo?
Inderdaad, onder het stikkertje zit een hd44780-chipsetje.
Thanks, dan ga ik daar ff wat meer info over zoeken. Alsie werkt neem ik wel een fototje.
Thanks, dan ga ik daar ff wat meer info over zoeken. Alsie werkt neem ik wel een fototje.
Verwijderd
Volgens mij zit pin 14 het dichts naar de hoek toe, maar stuur me een mail.
Ik heb nog wel wat info voor je
Verwijderd
gooi dat dan gewoon hier op het forum. dan heeft de zoekende medetweaker er ook nog wat aan.Op zondag 23 juni 2002 12:04 schreef just_started het volgende:
Volgens mij zit pin 14 het dichts naar de hoek toe, maar stuur me een mail.
Inderdaad, ik wil je wel een mailtje sturen maar is altijd leuk als er later (of nu) medetweakers dezelfde info zoeken ze deze hier kunnen raadplegen.
Pin14 zit niet in de hoek (ie zit in het midden van het plaatje, de 1 pin zit aan het hoekje.
Pin14 zit niet in de hoek (ie zit in het midden van het plaatje, de 1 pin zit aan het hoekje.
Verwijderd
ik heb geen webspace en kan het dus niet uploaden.Ik kan je wel wat sturen zodat jij het op het net gooit. 
Ik heb voor mijn eigen 2x16 veel dingen opgezocht en weet dus niet meer waar het allemaal vandaan komt. Heb net nog gekeken waar het was, maar dat gaat niet lukken. Vandaar mijn aanbod.
Hier kan je het datasheet vinden van de controller
data sheet
complete tekst in duits
Ik heb voor mijn eigen 2x16 veel dingen opgezocht en weet dus niet meer waar het allemaal vandaan komt. Heb net nog gekeken waar het was, maar dat gaat niet lukken. Vandaar mijn aanbod.
Hier kan je het datasheet vinden van de controller
data sheet
complete tekst in duits
Ik tracht het beetje duits te verstaan, maar volgens het tabel-etje heb ik geen pot meter nodig ?! Maar eronder staat volgende tekst :
Da der Parallelport zur Stromversorgung des LCDs nicht genug Saft hergibt, braucht man eine zusätzliche 5V-Stromversorgung, z.B. mit dem im AVR-Tutorial gezeigten Spannungsregler. Die Masse (GND) des Spannungsreglers muss mit einer der GND-Leitungen des Parallelports (Pin 18 - 25) verbunden werden, der 5V-Ausgang mit Pin 2 des LCDs.
Falls die Anzeige zu dunkel ist, kann man den Kontrasteingang des LCDs (Pin 3) an ein zwischen 5V und GND geschaltetes 10k-Poti anschließen um den Kontrast zu regeln.
Mag ik hieruit afleiden dat er toch best een pot-meter van 10k tussenmoet of mag ik deze gewoon laten vallen ?
Da der Parallelport zur Stromversorgung des LCDs nicht genug Saft hergibt, braucht man eine zusätzliche 5V-Stromversorgung, z.B. mit dem im AVR-Tutorial gezeigten Spannungsregler. Die Masse (GND) des Spannungsreglers muss mit einer der GND-Leitungen des Parallelports (Pin 18 - 25) verbunden werden, der 5V-Ausgang mit Pin 2 des LCDs.
Falls die Anzeige zu dunkel ist, kann man den Kontrasteingang des LCDs (Pin 3) an ein zwischen 5V und GND geschaltetes 10k-Poti anschließen um den Kontrast zu regeln.
Mag ik hieruit afleiden dat er toch best een pot-meter van 10k tussenmoet of mag ik deze gewoon laten vallen ?
Verwijderd
ja die 10k heb je nodig om je contrast te regelen van je display. op dit display zit volgende mij geen backlight dus daarvoor heb je geen potmeter nodig.Op zondag 23 juni 2002 14:54 schreef Blizard het volgende:
Ik tracht het beetje duits te verstaan, maar volgens het tabel-etje heb ik geen pot meter nodig ?! Maar eronder staat volgende tekst :
www.okisemi.com en dan display drivers -> obsolete et voila:
http://www.okisemi.com/public/docs/Intro-7230.html
incluis PDF: http://www.okisemi.com/public/pdfs/MSM5259.pdf?var_docid=7230&var_intro=Intro-7230
http://www.okisemi.com/public/docs/Intro-7230.html
incluis PDF: http://www.okisemi.com/public/pdfs/MSM5259.pdf?var_docid=7230&var_intro=Intro-7230
Description
The MSM5259 is a dot matrix LCD segment driver which is fabricated using low power CMOS metal gate technology. This LSI consists of 40-bit shift register, 40-bit latch and 40-bit 4-level driver. It converts serial data, which is received from an LCD controller LSI, to parallel data and outputs LCD driving waveforms to LCD. Expansion of the display can be easily made according to the number and structure of characters. Since the 40-bit shift register of this device consists of two 20-bit shift registers, it is possible to allot bits efficiently according to the number of characters. The MSM5259 can drive a variety of LCD panels because the bias voltage, which determines the LCD driving voltage, can be optionally supplied from the external source. For static operation only, the device is available with a power supply voltage of 2.5V or more.
Features
» Supply voltage » : 3.5 to 6.0V (Dynamic display)
» : 2.5 to 6.0V (Static display)
» LCD driving voltage » : 2.5 to 6.0V (Static display)
» Applicable LCD duty » : 1/8 to 1/16
» Interface with MSM6222-xx (Dot matrix LCD controller with 16-dot common driver and 40- dot segment driver)
» Bias voltage can be supplied externally.
Pagina: 1