466 celeron op een 266 PB moederbord?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Mijn zusje heeft d eoude Packard Bell 266 celeron en gebruikt die als MSN terminal. Daarop staat Windows ME geinstalleerd.

Op de schaarse momentan dat zijn niet aan het MSN-en is dan gebruik ik dat ding om filmpjes te bewerken in Windows Movie Maker omdat op geen mogelijkheid draait met Windows 2000, maar dat ding is natuurlijk pokkelangzaam om filmpjes op te bewerken.

Ik heb nog een goede 466 Mhz celeron processor liggen die dus er in zou kunnen steken. Maar Packard Bell is zo aardig om nooit boekjes mee te leveren met specs, want dat is ingewikkeld en oninterresant, als je meer met je computer wil koop je maar een nieuwe. De support dar is ook bagger, en al helemaal als je computer ouder is dan 1 jaar (deze is inmiddels al bijna 5 jaar).

Dus: Kan ik een Intel Celeron 266 MHz, slot 1 processor vervangen door een Intel Celeron 466 MHz, socket 370 op slot 1 convertor op een Packard Bell moederbord?

Als niemand het weet, wat gebeurt er als ik het toch probeer? Kan het moederbord permanent beschadigd raken?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 22 juni 2002 17:38 schreef Johnny64 het volgende:
Mijn zusje heeft d eoude Packard Bell 266 celeron en gebruikt die als MSN terminal. Daarop staat Windows ME geinstalleerd.

Op de schaarse momentan dat zijn niet aan het MSN-en is dan gebruik ik dat ding om filmpjes te bewerken in Windows Movie Maker omdat op geen mogelijkheid draait met Windows 2000, maar dat ding is natuurlijk pokkelangzaam om filmpjes op te bewerken.

Ik heb nog een goede 466 Mhz celeron processor liggen die dus er in zou kunnen steken. Maar Packard Bell is zo aardig om nooit boekjes mee te leveren met specs, want dat is ingewikkeld en oninterresant, als je meer met je computer wil koop je maar een nieuwe. De support dar is ook bagger, en al helemaal als je computer ouder is dan 1 jaar (deze is inmiddels al bijna 5 jaar).
Ahum, je kunt ook gewoon op het meegeleverde papiertje met systeemdetails opzoeken welk mobo erin zit en dan op de PB site de manual downloaden voordat je gaat kankeren op PB. Niet de schuld van PB als je je papiertjes kwijtraakt. De info is er, maar je moet wel een beetje wat ervoor doen :z

Is dit een microATX plank met i440EX ATi RageII VGA onboard :?

Dan is het de PB880/Mediarunner/Maui (nee ik irriteer me ook aan die onzinnige veelvoud aan namen), maar over het algemeen beter bekend als de Intel MU440EX.

Mogelijkerwijs is het een tikje ouder en heeft het een full ATX mobo zonder onboard VGA en een LX chipset. Dan is het een PB800/Mediamaster/Atlanta oftwel de Intel AL440LX

Er is ook een erg kleine kans dat het een vroege MSI MS-6147 'Tempest' is (te herkenen aan bruin PCB en MS-6147 tussen de ISA sloten)
Dus: Kan ik een Intel Celeron 266 MHz, slot 1 processor vervangen door een Intel Celeron 466 MHz, socket 370 op slot 1 convertor op een Packard Bell moederbord?
Voor alledrie mobo's geldt in principe hetzelfde: offcieel worden de convertors niet ondersteund en vind je max CPU van een Celly 433 Slot1. In praktijk echter is er geen enkel architectureel verschil tussen een Slot1 433 en een PPGA 466, dus gaat het zonder meer.

Wel de nieuwste BIOS erop flashen- in het geval van de MU440EX is dat zeker die van Intel (ook op de PB site te downloaden :+ ), bij de AL440LX weet ik het niet zeker, kijk zelf of de Intel BIOS nieuwer is dan die van PB, bij de 6147 idem, maar bij PB of MSI.
Als niemand het weet, wat gebeurt er als ik het toch probeer? Kan het moederbord permanent beschadigd raken?
Er kan een kritieke massa bijeenkomen waardoor een meltdown ontstaat en fallout zich over heel noordwest Europa zich verspreidt :+ :Z

Wat denk je nou zelf :?

Zolang er fysiek geen kortsluiting ontstaat zal de mobo nooit schade lijden. En als je met een PPGA->Slot1 convertor kortsluiting voor elkaar krijgt, dan is het echt je eigen schuld.

Verder is de voltage van alle Mendocino CPUs gelijk (van die oude Covington die er nu inzit weet ik het niet zeker) dus ook dat zal geen risico vormen.

Je gaat een enorme performance boost zien omdat de Covington die er nu zit GEEN L2 cache heeft, terwijl de Mendocino 128KB full-speed heeft. Dat verschil merk je zeker, vooral bij Moviemaker

Uiteindelijke tip: vervang Moviemaker met iets dat wel werkt met 2K- scheelt op termijn stukken en de extra stabiliteit is ook positief: geen zeikend zusje over gecrashte MSN ;)

Oslik blyat! Oslik!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

vervang Moviemaker met iets dat wel werkt met 2K
Neem XP = 2K + MovieMaker :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Johnny
  • Laatst online: 16:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Over windows XP
Ik wil geen Windows XP op mijn computer, ik vind het echt spuuglelijk, teletubbieachtig, veel te groot allemaal en ik kan er niks in vinden. Binnenkort krijg ik Pinnacle om filmpjes mee te editten maar dat kan nog wel een weekje duren.

over mijn PB
Het is een "Multimedia CL". Er zat een heel boek bij, met daar de hele PB multimedia lijn, maar mijn moederbord staat er echt niet tussen (is net een wat ouder model). Mijn moederbord heeft zowel een onboard VGA en Audio, geen AGP, maar de moederborden in het boek hebben op een na allemaal een socket 7. De enige met wel een slot 1 heeft geen onboard audio of VGA en wel een AGP slot.

De support daar is zo bagger, toen we hem pas nieuw hadden heeft m'n pa meer dan een uur aan de telefoon gehangen om iemand aan de lijn te krijgen. Die kwam na een heel lang gesprek tot de comclusie dat we de master CD's maar moesten gebruiken om hem te formatteren.

Die master CD's bevatten een fout waardoor iedere keer bij het opstarten twee foutmeldingen kwamen, die hebben er jaren opgestaan totdat de kabelmonteur kabelinternet kwam aanleggen en het even fixte (was wel aardig). Met die master CD's isnalleerde je ook meteen een heleboel shit die je eigenlijk niet wilde waardoor de schijf van 2 gigabyte al voor meer dan 70% vol zat.

Het boek staat echt helemaal vol met fouten, zo zou ik een Intel Pentium II processor moeten hebben, maar ik heb toch echt een Celeron (zonder leuk zwart omhulsel).

Winows ME
Het werkt goed, zolang je alleen MSN, Word en MovieMaker gebruikt

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Sjoak
  • Laatst online: 16-08 13:58
ja kan look als win 2k doen

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 22 juni 2002 17:38 schreef Johnny64 het volgende:

ik heb zelf ook een celeron 633 (socket 370 dus) coppermine op een asus p2bf (bord is origineel ontworpen voor een pII) en dat loopt als een zonnetje (@791mhz zelfs)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 22 juni 2002 19:55 schreef Johnny64 het volgende:
Over windows XP
Ik wil geen Windows XP op mijn computer, ik vind het echt spuuglelijk, teletubbieachtig, veel te groot allemaal en ik kan er niks in vinden. Binnenkort krijg ik Pinnacle om filmpjes mee te editten maar dat kan nog wel een weekje duren.
De gustibus non disputandum

Maar de teletubby spul kun je uitzetten (doe ik iig), dan hou je wel een stuk stabieler sys over dan WinME
over mijn PB
Het is een "Multimedia CL". Er zat een heel boek bij, met daar de hele PB multimedia lijn, maar mijn moederbord staat er echt niet tussen (is net een wat ouder model). Mijn moederbord heeft zowel een onboard VGA en Audio, geen AGP, maar de moederborden in het boek hebben op een na allemaal een socket 7. De enige met wel een slot 1 heeft geen onboard audio of VGA en wel een AGP slot.
Dat ding in het boek is de AL440LX (hoe dan ook ze het daar noemen). Wel behoorlijk slordig dat de MU440EX er niet in staat. Maar dat is het vrijwel zeker. Groen PCB, ATi Rage II VGA, Yamaha DS-XG audio zeker- zo ja dan Maui,
De support daar is zo bagger, toen we hem pas nieuw hadden heeft m'n pa meer dan een uur aan de telefoon gehangen om iemand aan de lijn te krijgen. Die kwam na een heel lang gesprek tot de comclusie dat we de master CD's maar moesten gebruiken om hem te formatteren.
Klinkt als standaard IWL service |:( Toentertijds zaten er op die lijn nOObs tot en met.
Die master CD's bevatten een fout waardoor iedere keer bij het opstarten twee foutmeldingen kwamen, die hebben er jaren opgestaan totdat de kabelmonteur kabelinternet kwam aanleggen en het even fixte (was wel aardig). Met die master CD's isnalleerde je ook meteen een heleboel shit die je eigenlijk niet wilde waardoor de schijf van 2 gigabyte al voor meer dan 70% vol zat.
Welke 2 foutmeldingen :? Daar was allicht wat aan te doen. Verder krijg je bij iedere merkpc al die troep. Maar goed, met die Master CDs is een cleane install wel mogelijk- bij de Master CD Recovery Utility niet optie 1 (standard system restore) kiezen maar naar 'advanced' gaan en daar 'Windows and Smartrestore only' kiezen, dan krijg je die bagger er niet bij :z
Het boek staat echt helemaal vol met fouten, zo zou ik een Intel Pentium II processor moeten hebben, maar ik heb toch echt een Celeron (zonder leuk zwart omhulsel).
Die boek lijkt me een leuk historisch document, maar niet voor jou relevant. PB heeft daar een flinke blunder begaan.
Winows ME
Het werkt goed, zolang je alleen MSN, Word en MovieMaker gebruikt
Tja, 3 progs OK, maar o wee als die zusje Kazaa(lite) wil gebruiken of CDs wil branden.

Oslik blyat! Oslik!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

*Schop*

M'n vriendin heeft een zelfde Packard Bell pc'tje (CL4711/R, Celeron 266, 32MB, Ati Rage Pro 2MB) gekregen van een kennis, maar dat ding is echt zo belachelijk traaaaag :Z
Nou is mijn vraag, kan ik er ook een PII instoppen? Als ik me niet vergis is dat ook een slot 1 toch? Moet ik dan nog jumpertjes verzetten? De handleiding zat er niet bij (en ik betwijfel of dat er überhaupt wel instond :X )

Koekie?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
kon je dat zelf niet even zoeken?
als het een LX/EX mobo is kan er maximaal een P2-333 op, haalt dus niets uit.
of dus een cellie tot 466, werkte vroeger prima op me ouwe LX.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29
unfor schreef op 21 October 2003 @ 00:37:
Klopt.. De snelste PII met 66MHz bus is inderdaad de PII-333.
of dus een cellie tot 466, werkte vroeger prima op me ouwe LX.
Celly 500 en 533 moeten ook gewoon werken, waarbij geld dat de 533 er zowel in mendocino als in coppermine smaak is. De coppermine zal zo niet gaan werken, maar de mendocino moet wel gewoon werken

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

unfor schreef op 21 oktober 2003 @ 00:37:
kon je dat zelf niet even zoeken?
Dat zou ik niet zo snel zeggen. Die Celly 266 heeft totaal geen cache, de P2-333 heeft 512KB. Dat scheelt enorm aan performance.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Hazuki schreef op 21 October 2003 @ 00:19:
*Schop*

M'n vriendin heeft een zelfde Packard Bell pc'tje (CL4711/R, Celeron 266, 32MB, Ati Rage Pro 2MB) gekregen van een kennis, maar dat ding is echt zo belachelijk traaaaag :Z
Nou is mijn vraag, kan ik er ook een PII instoppen? Als ik me niet vergis is dat ook een slot 1 toch? Moet ik dan nog jumpertjes verzetten? De handleiding zat er niet bij (en ik betwijfel of dat er überhaupt wel instond :X )
Ik heb een 66 MHz bord gehad en met de nieuwste bios erin, kon ik een pentium 3 550 erin stoppen, die liep dan heel mooi op 366 MHz. Er stond bij het booten heel vrolijk: Intel Pentium 2 Proccesor Installed: Pentium 3 366 MHz 8) LOL

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geweldige oude }:O hier...

Hazuki, lees m'n posts van anderhalf jaar terug. Zoek verder exact uit welk mobo je hebt (zie daarvoor de PMG FAQ) en zoek daar een manual voor. Ook al staat hij niet op de PB site, bij Intel of MSI vind je hem wel :z

Let overigens op wat EXX zegt- de Celly 266 is moddertraag door gebrek aan cache. Een P2-266 geeft al een forse boost, een Celly 433 zal de performance ruim verdubbelen (128KB cache op volle snelheid). En dan kan je (met redelijk wat RAM- iets van 128MB) makkelijk WinXP erop kwakken en hem voor vrijwel alle toepassing muv high-end gaming gebruiken.

* dion_b heeft een LX mobo met Celly 433 en 2x Voodoo 2 in SLI als derde gamebak die nog prima mee kan UT-en overigens ;)

Oude koe - dicht

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.