Toon posts:

[ php ]   Boek voor gevorderden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu het boek "php 4 het complete handboek" uitgelezen en ben nu op zoek naar een wat moeilijker boek. Ik heb al in een aantal winkels gekeken, maar kon uit de titels niet zo snel opmaken welke voor gevorderden is.

In de search staan alleen maar topics over boeken voor beginners dus hierbij mijn vraag: Wat is het moeilijkste php boek verkrijgbaar? Het mag zowel een Nederlands als Engels boek zijn.

En kom nou niet met online tutorials, want die lezen zo lastig in de trein ;).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat zou je willen lezen in een 'gevorderd' php boek? Zodra je de syntax van een taal onder de knie hebt is het misschien beter om een boek te zoeken die meer over ontwerp technieken gaat ipv over een specifieke taal.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Wat zou ik me precies bij een 'ontwerp boek' moeten voorstellen?

Verwijderd

Er is niet iets 'gevorderds' aan PHP. Het is gewoon functies uitvoeren en de uitvoer intepreteren. Als je reguliere expressies beter wilt leren kun je daar een boek over kopen. Als je Object georienteerd wil gaan programmeren in PHP koop je daar een boek over. Wederom de vraag, wat verwacht je te leren?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien hebben jullie wel gelijk en ben ik alleen op zoek naar meer ervaring. Zodat programmeren sneller gaat en zonder fouten te maken.

Het OO in php is ook al zo makkelijk dus daar kan je idd ook eigenlijk niets over leren uit een boek. Wellicht dat ik dan maar voor een SQL boek moet gaan om de beste database performance te kweken voor mijn scripts...

Verwijderd

Ervaring krijg je door te doen, niet door te lezen.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:27

TheDane

1.618

als je wil leren, dan is er geen betere methode dan zelf aanprutsen. na verloop van tijd word je er dan vanzelf handiger in, en maak je minder snel fouten.

de snelheid van je scripts zou ik me in dit stadium nog niet al te veel zorgen over maken .. en ook dat is iets wat je met ervaring leert.

iets wat misschien meer in de richting komt dan een 'boek voor gevorderden' is een 'tips & tricks' boek oid .. weet alleen niet of die te koop zijn, en zo ja in hoeverre ze van toepassing zijn op de dingen die jij wil doen; tips & tricks zijn over 't algemeen vrij specifiek :)

Verwijderd

Professional PHP4 Programming van WROX
is echt een chill boek! :D

http://www.wrox.com/ACON11.asp?WROXEMPTOKEN=290193ZcFOCa1pKmMtTSiI70sO&ISBN=1861006918

• Vulpecula
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-09 04:51
Wie weet dan nog een goed boek over OO in PHP. Wil ook wel eens OO leren. Heb enkele mensen gehoord die er zeer positief over waren.

Verwijderd

Je wilt niet oo onder php. Ik heb het ooit geprobeerd maar het lijkt wel of php het niet helemaal aankan. Eerst had ik het geprobeerd onder php3 en op een gegeven moment gebeurde er vreemde dingen zoals variabelen die niet meer geset waren. Een upgrade naar php4 had dat verholpen maar na een tijdje kreeg ik daar ook problemen mee. Wil je oo programeren ga dan naar jsp/servlets die snapt het allemaal wel.

• Apollo_Futurae
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zaterdag 22 juni 2002 18:17 schreef Reneos het volgende:
Je wilt niet oo onder php.
(...)
Wil je oo programeren ga dan naar jsp/servlets die snapt het allemaal wel.
hier ben ik het niet mee eens.

oo-programmeren in php gaat mij goed af.
php3 was inderdaad op dat gebied nog niet volwassen (vooral wat betreft inheritance, hetgeen toch wel makkelijk is bij oo proggen :P ).
In php4 daarentegen is het allemaal prima geregeld.
ik heb geen ervaring met jsp; wel een beetje met java en ik vind php4 nauwelijks voor java onderdoen (qua oo dan).
er zijn uiteraard wel minpuntjes, waarvan de standaard pass-by-value misschien nog wel de lastigste is. dit is echter met een & op te lossen.

ik zou graag horen waarom je oo in php niet goed vindt, maar dit kan misschien beter in een nieuw topic.

Pas de replâtrage, la structure est pourrie.

Verwijderd

Ik weet niet meer precies waar het mis ging, het is inmiddels meer dan een jaar geleden maar de basisdingen gingen nog wel goed. Zodra ik ging overerven en objecten ging doorgeven en teruggeven als return values ging het toch mis. Mijn objecten werden soms niet meer gevult enzo. Mischien hebben ze dat wel gefixed met nieuwere versies maar het vertrouwen erin is toch bij mij wel verloren gegaan. Fouten opsporen is ook moeilijker want je krijgt nooit compiler errors. Mijn advies bij standaard scripts hou het bij php. Wil je oo programmeren neem dan een taal die zich hierin bewezen heeft. magoed dit wijkt wel erg af van het onderwerp zoals je al zei en het word toch een ja/nee verhaal zonder einde dus laten we er verder maar over ophouden.

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 18:46 schreef Apollo_Futurae het volgende:
[..]
vind php4 nauwelijks voor java onderdoen (qua oo dan).
Omdat het offtopic zou worden ga ik hier niet op in, maar er zijn wel wat fundamentele OO dingen die ontbreken in PHP (encapsulation, interfaces, een degelijke manier van method overloading etc.)

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 22:30
Op zaterdag 22 juni 2002 17:06 schreef TheDane het volgende:
de snelheid van je scripts zou ik me in dit stadium nog niet al te veel zorgen over maken .. en ook dat is iets wat je met ervaring leert.
Ik ben net begonnen, maar ik weet niet hoe ik alles sneller moet maken, puur omdat ik geen betere voorbeelden heb en je weinig code van php te zien krijgt dan degene van jezelf (of tuts/voorbeelden). Daarom heb ik het idee dat ik slechte gewoontes creëer en alles 30 keer sneller moet kunnen :(

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 23:24 schreef Shagura het volgende:

[..]

Ik ben net begonnen, maar ik weet niet hoe ik alles sneller moet maken, puur omdat ik geen betere voorbeelden heb en je weinig code van php te zien krijgt dan degene van jezelf (of tuts/voorbeelden). Daarom heb ik het idee dat ik slechte gewoontes creëer en alles 30 keer sneller moet kunnen :(
Dan zou ik zeggen: koop een goed boek :D

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 23:32 schreef webskipper het volgende:

[..]

Dan zou ik zeggen: koop een goed boek :D
Ik nu steeds te twijfelen of je het serieus bedoelt met die smilies zo. Is het echt een goed boek?

Verwijderd

Ja, serieus, het is een goed boek ;)

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:46

xshredx

Professional php programming van wrox is inderdaad een (zeer) goed boek, maar voor gevorderden?
Het is het boek waarmee ik met php begonnen ben.

Het 'meest-gevorderde-php-boek' dat ik hier heb ik 'Web application development with php 4'

dit is een boek dat aangeprezen wordt als zijnde een boek voor gevorderden.

( Web Application Development with PHP 4.0 isn't your run-of-the-mill language tutorial. Authors Ratschiller and Gerken purposely designed its content to appeal to coders who already are proficient in PHP, but in need of advanced programming techniques and high-level application-development skills. Assuming a strong programming foundation, this book can be considered a next-level PHP tutorial.)

( Topics covered: Development planning, coding conventions, advanced PHP syntax, associative arrays, polymorphism and self-modifying code, application design, HTTP and sessions, PHP normal form, database access with PHP, PHP, and XML, and extending PHP Zend engine.)

persoonlijk vind ik zelfs dit boek nog niet 'zo super gevorderd', maar dat zal waarschijnlijk wel afhangen van je persoonlijke programmeer ervaring tot nu toe.
Verder sluit ik me aan bij Janoz en Zef.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:35
xshredx:
Professional php programming van wrox is inderdaad een (zeer) goed boek, maar voor gevorderden?
Het is het boek waarmee ik met php begonnen ben.
Nou, het is wel degelijk een gevorderd boek. Ik heb ook het complete handboek én die van WROX, en die laatste vult de eerste goed aan.
Pagina: 1