Toon posts:

[slack 8.1] Qt not found

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist slack 8.1 geinstalled (alle series, behale GNOME, en dan full instal...yep ik is lui :)). Nu wil ik wat programmaatjes compilen, krijg ik de volgende error:
code:
1
checking for Qt... configure: error: Qt (>= 2.0) (libraries) not found. Please check your installation!

of
code:
1
checking for Qt... configure: error: Qt-1.4 (libraries) not found. Please check your installation.

nu dacht ik zelf dat die meuk in /usr/lib moest staan:
code:
1
2
3
4
5
bash-2.05a# ls -la | grep qt
lrwxr-xr-x    1 root     root       8 Jun 22  2002 qt -> qt-3.0.4
lrwxr-xr-x    1 root     root       9 Jun 22 16:36 qt-1.4 -> qt-3.0.4/
drwxr-xr-x    9 root     root       107 Jun 22 16:19 qt-3.0.4
bash-2.05a#

wie ken me helpen?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 13:00

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
kun je met ./configure geen optie meegeven waar hij moet kijken voor de qt libs?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 16:36 schreef Magio het volgende:
Zojuist slack 8.1 geinstalled (alle series, behale GNOME, en dan full instal...yep ik is lui :)). Nu wil ik wat programmaatjes compilen, krijg ik de volgende error:
code:
1
checking for Qt... configure: error: Qt (>= 2.0) (libraries) not found. Please check your installation!

of
code:
1
checking for Qt... configure: error: Qt-1.4 (libraries) not found. Please check your installation.
Hmm, ik gok dat slackware 8.1 geen QT-1.4 mee gaat leveren. dat is toch wel ouwe zut. Wat voor package is het, en is er geen versie voor qt-2 of qt-3?
nu dacht ik zelf dat die meuk in /usr/lib moest staan:
code:
1
2
3
4
5
bash-2.05a# ls -la | grep qt
lrwxr-xr-x    1 root     root       8 Jun 22  2002 qt -> qt-3.0.4
lrwxr-xr-x    1 root     root       9 Jun 22 16:36 qt-1.4 -> qt-3.0.4/
drwxr-xr-x    9 root     root       107 Jun 22 16:19 qt-3.0.4
bash-2.05a#
Die qt-1.4 symlink volg ik niet. Heb je die er zelf neergezet?
Iets wat qt-1.4 wil hebben zal echt niet tevreden zijn met qt-3. De versies qt-1, 2 en 3 zijn source en binary incompatible.

Mocht je een versie of prog vinden wat blij wordt van qt2 of qt3, zorg dan dat je ook de headers in geinstalleerd hebt. Die staan bijv. in /usr/lib/qt/include.

Verwijderd

Toevallig een oude versie van de QT library nodig ? Ik weet dat 2.x en 3.x niet compatible zijn en vermoed dat het met 1.x en 2.x ook zo is. Dus je QT is waarschijnlijk te nieuw (QT-3.0.4).

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 16:46 schreef janjanjansen het volgende:
Toevallig een oude versie van de QT library nodig ? Ik weet dat 2.x en 3.x niet compatible zijn en vermoed dat het met 1.x en 2.x ook zo is. Dus je QT is waarschijnlijk te nieuw (QT-3.0.4).
vermoeden had ik al, omdat het ook niet werktte na het plaatsen van die symlink. Hoe kan ik dit dan oplossen? Een oude pkg van qt 1.4 installen?

• demonite
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 08:55

demonite

the way is up

waar heb je qt voor nodig dan ?
die bevat alleen maar gui spul .. ik weet niet wat je wil compileren

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 16:48 schreef Magio het volgende:

[..]

vermoeden had ik al, omdat het ook niet werktte na het plaatsen van die symlink. Hoe kan ik dit dan oplossen? Een oude pkg van qt 1.4 installen?
Ja dat kan wel. Maar dan moet je met je ./configure wel even aangeven waar je juiste QT-dir staat en natuurlijk de 3.0.4 versie in tact laten, anders start je KDE niet meer :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 16:48 schreef demonite het volgende:
waar heb je qt voor nodig dan ?
die bevat alleen maar gui spul .. ik weet niet wat je wil compileren
kwintv en kphpdev

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 16:50 schreef janjanjansen het volgende:
quote]Op zaterdag 22 juni 2002 16:48 schreef Magio het volgende:

[..]

Ja dat kan wel. Maar dan moet je met je ./configure wel even aangeven waar je juiste QT-dir staat en natuurlijk de 3.0.4 versie in tact laten, anders start je KDE niet meer :)[
[/quote]

keej...hoe hou ik die in tact dan?

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 16:51 schreef Magio het volgende:

[..]

Door mm in een andere dir te zetten en je QTDIR variabele zo te laten.
Er is overigens een minder oude versie van kwintv die met een QT 2.x library werkt. http://www.staikos.on.ca/~staikos/kwintv/0.8.11/

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 16:55 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Door mm in een andere dir te zetten en je QTDIR variabele zo te laten.
Er is overigens een minder oude versie van kwintv die met een QT 2.x library werkt. http://www.staikos.on.ca/~staikos/kwintv/0.8.11/
Dat van kwintv wist ik, maar die wil ook niet compilen. Ik ga nu qt 1.4 maar eens compilen, thx.

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 16:51 schreef Magio het volgende:
[...]
Je kunt qt-1.4 installeren in /usr/lib/qt-1.4.
Niet de gesymlinkte dir, want dan komt het in qt-3.0.4, dus de symlink eerst verwijderen.
En hopen dat hij niet alsnog in /usr/lib/qt installeert :), want dat is net zo goed een symlink. Misschien ook maar (tijdelijk?) verwijderen.

Maar van kwintv zijn wel versies voor qt2/kde2 en qt3/kde3, al zijn ze nooit echt goed gebugfixed.
Pagina: 1