Toon posts:

linux geeft aan hdd vol, maar dat kan niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg net de melding dat mijn hdd vol is terwijl dat helemaal niet kan, het is een 2gb harddisk gemount op /home en als ik kijk wat er in /home staat is dat nog geen 100 MB.

Ik heb laatst wel mijn mountpoints veranders waardoor er wat mis ging (topic kan ik neit vinden, search werkt niet :? :? ). Hoe kan ik er achter komen of er dubbel gemount is of wat kan er nog meer mis zijn?

df geeft:
/dev/hdd1 use 83% mounted on /
/dev/hdc1 use 100% mounted on /home

Verwijderd

met mount -l kun je zien wat er gemount is...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:41
Ja...je hebt dus een home-partitie gemaakt van 100 MB blijkbaar, en die is nu dus vol...een iets grotere home-partitie zou wel handig zijn denk ik!

Verwijderd

Topicstarter
dit had ik al geprobeerd, er is dus blijkbaar niks dubbel gemount dan.

Hoe kan het dan dat de hdc1 100% used is?

• phreggle
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat geeft 'du -sh /home' ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 16:13 schreef phreggle het volgende:
Wat geeft 'du -sh /home' ?
43 MB
Ja...je hebt dus een home-partitie gemaakt van 100 MB blijkbaar, en die is nu dus vol...een iets grotere home-partitie zou wel handig zijn denk ik!
niks handmatig gedaan, alles heb ik automatisch laten doen met de installatie.

Hoe verander je dit dan? OF hoe kom je er achter hoe groot de /home partitie is?

Verwijderd

Topicstarter
helaas nieuwe post, als ik op edit klik dan edit ik mijn originele post zonder dat laatste stuk erbij wat ik later heb toegevoegd. Heel raar :? :? :?

Ik heb dus blijkbaar een /home partitie van ongeveer 50MB als ik kijk naar de 1k-blokken bij df.

Hoe maak ik deze groter?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
df -h zegt ook dat ie 50meg is?
hoe kan er dan 100mb op staan :+

• phreggle
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Op zaterdag 22 juni 2002 16:26 schreef The_Dart het volgende:
df -h zegt ook dat ie 50meg is?
hoe kan er dan 100mb op staan :+
Ik denk dat de topicstarter de 100% usage verwarde met 100 Mb ofzo :+

Verder kan je partities resizen met Parted

Verwijderd

tune2fs -m 0 /dev/hdXY

In Unix wordt altijd een zeker percentage van een partitie aan de gewone users onttrokken, zodat root altijd nog wat ademruimte heeft mocht de HD propvol zitten door een attack/buggy software/whatever.

Ik dacht dat standaard 10% wordt opzij gezet. Met tune2fs -m 0 geef je al deze plaats terug vrij voor de users. Misschien is er daar iets mis mee gelopen :?

man tune2fs

Ook nog: welke grootte is die partitie volgens fdisk ?

Verwijderd

Topicstarter
ik was niet in de war, ik d8 100 MB maar met du -sh /home bleek het dus 49 MB te zijn :)

De partitie is helaas inderdaad 49MB hoe wordt deze groter,. de schijf zelf is 2 GB en ik denk dat daarvan 500 MB swap is dus ik hou nog 450 MB over wat ik graag zou willen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
helaas weer nieuwe post omdat ik geen zin heb mijn edit weer opnieuw te moeten intypen.
Ook nog: welke grootte is die partitie volgens fdisk ?
Het is 1 schijf, geen partitie, ik heb 2 hdds erzin gezet beide ongeveer 2 GB.

De swap zit op hdc1 en hdd1 is /
Swap grootte is helaas ook onbekend en ik weet ook niet waar die op zit. Ik heb alles automatisch laten doen bij
de installatie van RH7.1

Verwijderd

Tja, natuurlijk is het een harde schijf, maar daar moet minstens 1 (namelijk /), en misshien wel meerdere partities opstaan.

Plak je /etc/fstab hier es, en ook de output van gewoon "mount". Met "dmesg | more" kan je ook zien op welke schijf je swap partitie staat.

Met "free -m" kan je dan ook de grootte van die swap partitie mededelen. Met "df -hT" de partities en hun grootte samen met het filesysteem.

Tenslotte: bekijk de layout van je hd's via fdisk

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Check je inodes.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Topicstarter
[fstab]
LABEL=/ / ext2 defaults 1 1
LABEL=/home /home ext2 defaults 1 2
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner 0 0
none /proc proc defaults 0 0
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
/dev/hdc5 swap swap defaults 0 0
/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/cdrom1 /mnt/cdrom1 iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
[/fstab]

Fdisk /dev/hdd1 geeft aan dat er geen geldige fat aanwezig is :? :? :?

De rest gaat helaas niet omdat ik geen zin heb om te gaan overtypen vanuit mijn terminal. Tenzij jer een methode is om te kunnen knippen en plakken. Ik heb al een keer geprobeerd een screendump te maken maar dat bestand is leeg als ik hem wil editen :? :? :?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 17:09 schreef Tonnes het volgende:
Check je inodes.
Sorry ben een newbie :)

Verwijderd

Post eens de output van :
code:
1
2
fdisk -l /dev/hdc
fdisk -l /dev/hdd

fdisk /dev/hdd1 hoort ook niet te werken :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan hdc2 is een extended partitie die niet is gemount :)

Als ik deze bij /home wil zetten hoe doe ik dat?

Verwijderd

Probeer dan:
code:
1
2
fdisk -l /dev/hda
fdisk -l /dev/hdb

Als je ons een lijst met partities kan geven, kunnen we je alles haarfijn uitleggen hoe je filesysteem nu net in mekaar zit.

Verwijderd

Een extended partitie bevat info over logische partities en die kun je niet gebruiken om aan home te plakken. Van belang is om te zien hoe je partitie-indeling er uit ziet.
Wat zegt:
code:
1
cat /proc/partitions

?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 17:19 schreef Hawk het volgende:
Probeer dan:
code:
1
2
fdisk -l /dev/hda
fdisk -l /dev/hdb

Als je ons een lijst met partities kan geven, kunnen we je alles haarfijn uitleggen hoe je filesysteem nu net in mekaar zit.
Is goed, duurt een tijdje hoor, dan type ik he wel over uit mijn terminal.

Verwijderd

teskt in console met de muis selecteren en dan met de middelste muistoets pasten in je browser ?

Verwijderd

Topicstarter
fdisk -l /dev/hdc
/dev/hdc1 Linux
/dev/hdc2 Extended
/dev/hdc5 Linux swap
fdisk -l /dev/hdd
/dev/hdd1 Linux
Blijkbaar (denk ik) is hdc2 niet gemount. hdc1 is inderdaad 49 MB en die is vol als mountpoint /home
hdd1 heeft mounpoint /

Kan ik hdc2 verwijderen en hdc1 groter maken?

Ik heb parted geinstalleerd met een RPM maar ik weet niet hoe je die kan openen. Parted intypen in de terminal werkt niet.

Verwijderd

Je kunt hdc2 niet mounten. Even een voorbeeldje van mijn eigen bak dan maar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
fdisk -l /dev/hdg

Disk /dev/hdg: 16 heads, 63 sectors, 79780 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 bytes

Device Boot    Start  End    Blocks   Id  System
/dev/hdg1   *      1     19376   9765472+  83  Linux
/dev/hdg2      19377     79780  30443616    5  Extended
/dev/hdg5      19377     38752   9765472+  83  Linux
/dev/hdg6      38753     58128   9765472+  83  Linux
/dev/hdg7      58129     79780  10912576+  83  Linux

Mijn /dev/hdg2 is ook een extended partitie. Die omvat alle logische partities /dev/hdg5 t/m /dev/hdg7. M.a.w. die extended partities bevat dus alle logische partities en is afzonderlijk niet te gebruiken.
Bij jou zit dus alleen de swap partitie in de extended partitie. Maar aangezien je nergens een size laat zien kunnen we dus niet zien hoe groot je swap en je primary partitie is en of je dus nog ongebruikte ruimte hebt. Dus MEER INFO graag :)

Verwijderd

Topicstarter
Blokken:
/dev/hdc1 52384 Linux start: 1 end: 13
/dev/hdc2 2056320 Extended start: 14 end: 524
/dev/hdc5 197536 Linux swap start:14 end: 62
/dev/hdd1 2062336 Linux start: 1 end: 1023

meer info nog nodig?

Ze mogen weleens de mogelijkheid om te copy en pasten intergreren vanuit de terminal want dit is echt bagger :( :(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 22 juni 2002 17:37 schreef sjorsie het volgende:
Ze mogen weleens de mogelijkheid om te copy en pasten intergreren vanuit de terminal want dit is echt bagger :( :(
Op zaterdag 22 juni 2002 17:23 schreef janjanjansen het volgende:
teskt in console met de muis selecteren en dan met de middelste muistoets pasten in je browser ?
:)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 17:23 schreef janjanjansen het volgende:
Ik heb maar 2 muisknoppen en met de rechter kan ik geen copy of paste vinden :)

Verwijderd

Dat zijn 1k blocks, dus da's ongeveer delen door 1000 voor de MB's. Als die disk 2 gig is is ie niet helemaal gepartitioneerd. Ik zie dat er zo'n 250 Mb in gebruik is.
Je kunt nog een extra logische partitie aanmaken van zo'n 1750 MB of zo. Dat wordt dan /dev/hdc6.

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 17:45 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Ik heb maar 2 muisknoppen en met de rechter kan ik geen copy of paste vinden :)
Als je links + rechts tegelijk indrukt dan ? Of scrollwheel indrukken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 17:48 schreef janjanjansen het volgende:
Dat zijn 1k blocks, dus da's ongeveer delen door 1000 voor de MB's. Als die disk 2 gig is is ie niet helemaal gepartitioneerd. Ik zie dat er zo'n 250 Mb in gebruik is.
Je kunt nog een extra logische partitie aanmaken van zo'n 1750 MB of zo. Dat wordt dan /dev/hdc6.
Ok dank je, nou nog ontdekken hoe dit moet :( :(

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb hdc6 aangemaakt.

Wat ik eigenlijk wil is alleen hdc1 hebben met het grootst mogelijke hoeveel ruimte en die /home mounten.

Moet ik dan beide partities wissen en dan 1 partitie maken?
In windows had je een mooit proggie hiervoor, partition magic. Is dat er ook in linux?

Verwijderd

Topicstarter
Disk /dev/hdc: 128 heads, 63 sectors, 523 cylinders
Units = cylinders of 8064 * 512 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hdc1 * 1 13 52384+ 83 Linux
/dev/hdc2 14 523 2056320 5 Extended
/dev/hdc5 14 62 197536+ 82 Linux swap
/dev/hdc6 63 523 1858720+ 83 Linux
Eindelijk ik kan copy en pasten :)
Zo ziet het er dus niet uit, dit lijkt me wel goed?

Ok wat ik wil gaan doen is /home in /root zetten en dan beide partities wissen. eentje aanmaken en /home weer terugzetten.

Kan dit zodat er geen dataverlies is?

Verwijderd

Partition Magic kan ook overweg met linux partities hoor, maar ja, als je dat doet, dan is je /etc/fstab vernageld, en kan je niet meer booten.

Wat ik je zou aanraden omdat je, no offence, duidelijk nog een beetje een n00b bent, is gewoon RH7.1 te herinstalleren. Tijdens de installatie doe je dan een manuele partitieverdeling.

/dev/hda is je eerste HD, /dev/hdb je tweede. Als ze beide 2Gb zijn, zou ik devolgende partitionering voorstellen:
  • /dev/hda krijgt 1 primary partitie, namelijk een /-partitie van 2Gb
  • /dev/hdb krijgt 3 primary partities, nl. een /var van 200Mb, een /home van 1.3Gb, en een swap partitie van 500Mb.
Aan te passen naar je wensen, die /var kan je weglaten als je een grote /home partitie nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 18:16 schreef Hawk het volgende:
een heel verhaal
klopt maar dan leer ik het nooit :)

Verwijderd

PM = parted, maar dat ken ik verder niet. Ik stel voor om je schijf helemaal opnieuw te partitioneren met fdisk, Daarvoor moet je als eerste de inhoud van je /home even naar een andere directory kopieren (mc is makkelijk daarvoor).
Vervolgens ga je dan als root /home unmounten onder runlevel 1 (single user) en je swap unmounten. Dan start je fdisk /dev/hdc op en je maakt een swap (primaire) partitie aan en een primaire Linux partitie nadat je alle bestaande partities op /dev/hdc hebt weggegooid. die formatteer je dan als swap en als ext2 (?). De volgende stap is dan /etc/fstab aan te passen aan de nieuwe situatie. Vervolgens mount je /home en swap weer, zaakjes terugkopieren naar /home en that's it.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
backup mag je zelf verzinnen (mc)
init 1
evt als root inloggen
umount /home
swapoff
fdisk /dev/hdc --> 2 primaire partities aanmaken, eerst swap dan linux, swap had je ongeveer op 200 MB size
mke2fs /dev/hdc2
mkswap /dev/hdc1
mcedit /etc/fstab --> home op /dev/hdc2 zetten en swap op /dev/hdc1
mount /home
swapon /dev/hdc1
kopieer de inhoud van de backup van je /home terug naar /home
init 2 (of 3)
done

Zoiets dus :)

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 18:22 schreef sjorsie het volgende:

klopt maar dan leer ik het nooit :)
Au contraire, je hebt al een boel geleerd vandaag. Nu heb je een beetje rare partitieindeling, het is beter die nu nog vlug goed te zetten, als je nog niet veel aan je systeem getweaked hebt. Je distro herinstalleren is geen schande, iedereen hier op NOS zal dat wel meerdere keren gedaan hebben toen ze nog maar pas met linux zijn beginnen werken ;)

Verwijderd

Het wordt tijd dat LVM meer standaard wordt binnen linux, dit is inderdaad nix...

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb /dev/hdc leegegehaald en swapoff gedaan, daarna heb ik 2 nieuw primarie parties gemaakt maar als ik dan mke2fs intype dan krijg ik dat er te weinig ruimte is voor de partie tabel.

Hoe komt dit?

Verwijderd

Heb je ze niet omgedraaid , de swap en de Linux partitie ?
Overigens als je lilo als bootmanager gebruikt is het handig die als laatste stap nog even te runnen met het commando 'lilo'.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar ene herinstallatie gedaan wat niks werkt meer :(

Toen opeens kreeg ik de melding dat er niet genoeg ruimte was (heel vaag). Mijn ene hdd werd toen opeens herkend bij het post screen als 1 GB (niet 2 GB) terwijl als ik autodetect in BIOS deed het een 2 GB was. Toen save en nog steeds werd die bij de post als 1 GB herkend. Linux herkende deze ook als 2 GB dus ik denk daarom deze foutmelding bij de installatie.

Ik he btoen mijn hdd als normal gezet ipv LBA en toen werkte het wel weer.

Hoe kan dit zo spontaan komen?
btw het werkt nu weer, ik heb ook nog een /boot mount point moeten maken van 50 MB omdat de hoeveelheid cylinders groter zijn dan 1024? :? :? :?

Verwijderd

Die lba32 in lilo.conf zorgt ervoor dat je kunt booten van partities > 1024 cylinders en heeft niks met je BIOS te maken. Je kunt het beste in je BIOS PnP-OS uitzetten. Verder maakt het niks uit hoe groot je schijf in je BIOS is, Linux detecteert dat zelf wel goed.

Dus ik denk dat je PnP-OS in je BIOS aan hebt staan.

Verwijderd

Topicstarter
Nee die staat uit.
Hoe kan het dan dat die nu wel goed wordt herkend in BIOS en de installatie nu wel goed verder kan?

Mode van de hdd's zijn nu in BIOS normal en eerst LBA.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

[edit]Tja.. en toen las ik alleen de eerste pagina .. * Creepy is :z [/edit]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1