SPL-meter

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben op zoek naar een goede doch goedkope SPL-meter (dB-meter) om m'n hometheater positioneel uit te meten. Suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Op zaterdag 22 juni 2002 15:46 schreef iemeeltje het volgende:
Ben op zoek naar een goede doch goedkope SPL-meter (dB-meter) om m'n hometheater positioneel uit te meten. Suggesties ?
Conrad ?!? 30 euro!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt.
Analoge meter met C-weging op langzame stand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had deze al bij Conrad gevonden... doch is een (analoog) bereik van 50 tot 126 dB voldoende om positioneel uit te meten op een oppervlakte van 16m^2 ? Lijkt me zeker naar de onderkant van de schaal wat grof. 30dB tot 50dB niet 'zo' belangrijk ? Alle ervaring hierin is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat 30dB wel heel stil is, 50 dB is prima als geluidssterkte om te meten. Ik zou zelfs rond de 70dB gaan meten! (dat is niet eens hard, een gemiddelde speaker kan wel ergens tot in de 90dB komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Op zaterdag 22 juni 2002 20:04 schreef killalot het volgende:
ik denk dat 30dB wel heel stil is, 50 dB is prima als geluidssterkte om te meten. Ik zou zelfs rond de 70dB gaan meten! (dat is niet eens hard, een gemiddelde speaker kan wel ergens tot in de 90dB komen)
50dB om de geluidsterkte te meten ?!? Mi te laag, je kunt idd beter meten in een bereik tussen de 75/85dB.

Qua maximum bereik: zolang je geen PA of car audio meet heb je aan een max van 126 wel genoeg. Wil je zwaarder dan zul je je echt moeten gaan richten op het proffessional spul!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mischien was mijn vraag niet echt duidelijk. Ik probeer een hometheater positioneel uit te meten (ruis). Het draait het hem dus voornamelijk om de 6 speakers tov. 1 punt te normaliseren wat betreft output.

Ik denk niet dat de verschillen na afregeling op het gehoor boven 10dB variatie zitten per speaker. De SPL meter dient dus tevens voldoende gevoelig te zijn binnen het bereik waarop ik mijn films dus afspeel.

Mijn vragen komen dus neer op :

1: Heeft iemand suggesties voor een goede (goedkope) SPL-meter waarmee dit werkje te doen valt. Liefst dus iemand die met dit metertje al heeft gewerkt :)

2: Pointers en tips ivm. positioneel afregelen van je hometheater installatie zonder dat ik daar een arm en een been voor moet betalen. Zelfbouw, inzet via de PC ed. is altijd leuk meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Op zondag 23 juni 2002 13:51 schreef iemeeltje het volgende:
Mischien was mijn vraag niet echt duidelijk. Ik probeer een hometheater positioneel uit te meten (ruis). Het draait het hem dus voornamelijk om de 6 speakers tov. 1 punt te normaliseren wat betreft output.

Ik denk niet dat de verschillen na afregeling op het gehoor boven 10dB variatie zitten per speaker. De SPL meter dient dus tevens voldoende gevoelig te zijn binnen het bereik waarop ik mijn films dus afspeel.

Mijn vragen komen dus neer op :

1: Heeft iemand suggesties voor een goede (goedkope) SPL-meter waarmee dit werkje te doen valt. Liefst dus iemand die met dit metertje al heeft gewerkt :)

2: Pointers en tips ivm. positioneel afregelen van je hometheater installatie zonder dat ik daar een arm en een been voor moet betalen. Zelfbouw, inzet via de PC ed. is altijd leuk meegenomen.
Met behulp van de conrad spl meter en een cd met "rosa ruis of roze ruis" kun je in principe de positie bepalen op basis van de meetresultaten.

Ik heb echter géén ervaring met het op deze wijze positioneren van luidsprekers. SPL meters gebruik ik alleen voor SPL gebruik (dB drag e.d.) maar daarvoor is die van conrad niet echt geschikt (max 126dB = peanuts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check dvdforum.nl voor meer mensen met deze SPL-meter (of kloon). Aan te raden is om deze i.c.m. een calibratie-DVD te gebruiken.
Hij is uitermate geschikt om te HT te calibreren. Ik heb hem zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 juni 2002 16:09 schreef Pizzaboer_JA het volgende:
Check dvdforum.nl voor meer mensen met deze SPL-meter (of kloon). Aan te raden is om deze i.c.m. een calibratie-DVD te gebruiken.
Hij is uitermate geschikt om te HT te calibreren. Ik heb hem zelf ook.
Fantastisch, bedankt voor de tip!!! Snel gaan kijken :)
Pagina: 1