Toon posts:

[illustrator 10] bliksem maken

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik kan maar geen tutorial vinden over hoe je lightning kan maken in illustrator

bedoeling is dat 'ie rond een sphere zit zeg maar

iemand enig idee?

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

misschien is 't slimmer om dit in photoshop te doen?
daar zijn namelijk genoeg tutors van te vinden

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

in illustrator? wil je dan een cartoony bliksem? da's gewoon wat lijnen doen en eventueel een glow denk ik. als je een realistischere bliksem wil kan je beter wat in photoshop gaan pielen met render clouds, omzetten naar poolcoordinaten, levels aanpassen en een kleurtje eroverheen, daar zijn al wat topics over trouwens

ik = te lief: [topic=450669/1/25]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is simpel zat, maar ten eerste is het dan geen vector meer, en ten tweede vind ik het er dan weer te standaard uit zien

zou zelf je bliksem tekenen met de pen-tool een optie zijn misschien?

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Op zaterdag 22 juni 2002 15:49 schreef petur het volgende:
ja dat is simpel zat, maar ten eerste is het dan geen vector meer, en ten tweede vind ik het er dan weer te standaard uit zien

zou zelf je bliksem tekenen met de pen-tool een optie zijn misschien?
doe ik zelf ook altijd daar ie van, is 't MIJN bliksem, en heb ik 'm zoals ie is.
(tip'je; ik weer niet of illustrator er over beschikt, maar de uiteinden van je bliksem bietje bijwerken met de smudge tool)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

krijg ik nu de indruk dat sommige mensen het essentiele verschil tussen vector en bitmap programma's niet goed weten?

bitmap (photoshop, paintshop en paint) is pixels flippen om een plaate te krijgen, vector is formules, dus resolutieonafhankelijk, wat in de regel samenhangt met strakke lijnen, cartoonachtig resultaat (alhoewel illustrator met "pixelachtige" operators komt als blur en glow enzo).

ergo: in illustrator smudgen is hetzelfde als kool kweken op de noordzee: dat gaat niet.

een bliksem in illustrator wordt hoe dan ook een strak ding, wil je iets realistischer, moet je echt naar photoshop

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Mja, wat wel kan, als je geen filter gegenereerd standaardbliksemding wil (met difference clouds oid), is om de vorm te tekenen met illustrator. Deze kan dan in PS geladen worden, waar de plaat nog verder met blurren en smudgen en wat dan ook realistischer gemaakt kan worden.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Verwijderd

Als ik jou was (wat niet zo is..) zou ik zelf maar aan de slag gaan en niet wachten op een tutorial, want dat is net zo iets als wachten op een erectie in een bejaardenhuis.
Smudge wordt moeilijk in illustrator, maar met je pen-tool & gradient mesh kun je wel iets leukigs maken dunkt me.

Verwijderd

Topicstarter
kep al een andere tutorial gevonden dan de standaard...lijkt er wel op, maar dees is wat realistischer..waar ik ook voor ging

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~kruith/Vgte1/nrg.jpg

zie hier het tussenresultaat

alleen die randen bij die tekst zijn lelijk, dat komt omdat de originele randen in illustrator zijn gemaakt, en ik de rest met PS erbij heb getekent, omdat het me in illustrator niet lukte (ben nog niet zo'n die-hard illustratoraar)

maar so far is die bliksem aardig gelukt vind ik zelf

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Mjah, of je kan ipv gradients ook gewoon meerdere layers gebruiken met lagere opacity, die de 'schillen' vormen van je bliksemschicht.

• DarkX
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Nja, nou lijkt het alsof je tekst totaal doorzichtig is op de toplayer na. Gewoon de zijkanten vervagend eroverheen zetten. Zijn je bliksems nou echt illustrator produksels? Sowieso ff melden hoe je het gedaan hebt, scheelt de volgende weer een topic, kan die tenminste searchen :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Verwijderd

Topicstarter
die bliksem is in photoshop zelf gemaakt

ik weet niet meer precies waar die tutorial staat, maar ik zal hem vanmiddag wel ff zelf posten, hij is iets uitgebreider dan de standaard bliksem-tutorial

en die tekst ben ik nog niet helemaal tevreden mee idd

in eerste instantie heb ik geprobeerd om hem 3-d te maken in illustrator, maar omdat die tekst daar geskewd is (is dat een woord?) kan ik de lijnen niet goed verbinden mbv pen tool, aangezien de anchors ed. van de tekst op de originele plek blijven staan...maar ik ga er zo weer ffies mee kloten want ik wil hem mooi hebben :P

Verwijderd

Topicstarter
tutorial voor de bliksem:

1. maak een nieuw channel aan, vul die met een zwart/witte lineaire gradient (trek een verticaal streepje van ongeveer 2 a 3 cm)

2. filter > distort > wave...klik een aantal keer op randomize tot je tevreden bent met je bliksem

3. vervolgens filter > render > difference clouds

4. ctrl + i (invert)

5. ctrl + l (auto levels) > schuif het driehoekje linksboven bijna helemaal naar rechts, kijk naar je bliksem om te zien hoe ver 'ie moet

6. nu voor het kleurtje, ga naar je layers en maak een nieuwe boven je background. Selecteer je zojuist gemaakte channel (ctrl + alt + 4), kies de kleur die je bliksem moet krijgen en druk alt + backspace (of fill)

7. maak een layer aan tussen je background en je layer die je zojuist gemaakt hebt. Laad de selectie weer, maar zet nu je feather op 5, kies een lichtere kleur dan de vorige en fill weer (alt + backspace)

8. maak tenslotte een layer aan boven de andere 2. Laad de selectie nogmaals en vul deze wit, en voila

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~kruith/Vgte1/nrg.jpg

update...

zo is ie af, tekst ben ik tevreden mee en mn bliksem ziet er ook goed uit...
reacties/kritiek graag!

• supakeen
  • Laatst online: 09-09 14:42
Sorry maar die vind ik niet echt mooi ofzow :{ Ik zal zelf ook even een bliksempje maken :)

• supakeen
  • Laatst online: 09-09 14:42
Afbeeldingslocatie: http://sphinx.dinamite.nl/graphix/bliksem.gif

Mijn snelle probeerseltje :) Als je wat meer speelt met levels enzo kun je prachtige bliksem maken met PhotoShop :)

Verwijderd

Topicstarter
ja zoals jij hem maakt weet ik wel hoe het moet, maar ik vond deze meer erbij passen, komt denk ik omdat mijn illustrator input een wat cartoonish effect geeft
Pagina: 1