XML beginnen --> welk boek

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Allanon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 12:47

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Heb via de search eens gekeken wat er over te vinden was en heb daar al een toekomstige aankoop gevonden:

Professional XML 2nd edition van Wrox

Wat ik her en der ook oppik is dat XML een vrij lastige structuur en theorie heeft om op te pikken

Ik vroeg me dus af of er afgezien van bovenstaande (en andere uitgebreide engelse XML bijbels) ook iets leesbaardere nederlandse aanraders zijn om mee te beginnen?

iemand ervaringen?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 15:13 schreef Jaaap het volgende:
http://www.w3schools.com/
http://www.w3schools.com/xml/
thnx, maar ik vraag me dus af of er ook een goed nederlands boek te vinden is

het liefst met ervaringen van lezers

heb die Teach Yourself XML in 21 days wel in het nederlands gezien maar die kreeg niet zulke denderende recensies

• MisterData
  • Laatst online: 04-09 23:45
www.xfront.com :) En anders bestaat er niet iets zoals "XML Grand Cru" of "XML for Dummies" :? ;)

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 16:29 schreef MisterData het volgende:
www.xfront.com :) En anders bestaat er niet iets zoals "XML Grand Cru" of "XML for Dummies" :? ;)
voorkeur blijft uitgaan naar een goed nederlands boek ;)

het is me in de boekenwinkel opgevallen dat er weinig nederlandse xml boeken zijn en dat ik over die paar weinig positieve verhalen hoor

ik zoek dus iets wat duidelijk de beginselen uitlegt, goed theoretisch onderbouwd is en waarna je verder kan met engelstalige boeken zonder continue alles op te moeten zoeken :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Nederlandstalige literatuur is bij bijna alle onderwerpen in de informatica (dus ook XML) meestal van het niveau 'x in 24 uur', 'x voor dummies' of in het meest positieve geval 'x in y dagen'.

Het boek van Wrox wat je noemt is een goede keuze en het biedt je naast een grondige introductie in XML zelf ook een aardig overzicht van alle gerelateerde standaarden en technieken. Ik zou die gewoon kopen en deze goed doornemen: meer heb je niet nodig, behalve oefening en concrete ervaring met de verschillende technieken.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 17:40 schreef mbravenboer het volgende:
Nederlandstalige literatuur is bij bijna alle onderwerpen in de informatica (dus ook XML) meestal van het niveau 'x in 24 uur', 'x voor dummies' of in het meest positieve geval 'x in y dagen'.

Het boek van Wrox wat je noemt is een goede keuze en het biedt je naast een grondige introductie in XML zelf ook een aardig overzicht van alle gerelateerde standaarden en technieken. Ik zou die gewoon kopen en deze goed doornemen: meer heb je niet nodig, behalve oefening en concrete ervaring met de verschillende technieken.
Dan zal ik gelijk maar met Wrox gaan beginnen icm een tutorial van internet.

Eens kijken hoe ver we gaan komen, 2 maanden op een eiland zonder kabelinternet, moet lukken B-)

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Ik heb het boek zelf niet, maar het boek 'XML: Het complete HANDboek' schijnt ook wel goed te zijn. (Vertaling van 'The XML Bible', dacht ik). Daarnaast zijn de boeken van Wrox en O'Reilly ook vrij hoog aangeschreven.

Op internet is de tutorial van w3schools (door Jaaap gepost) wel een goede inleiding en de Powerpoint-presentatie die je op http://www.xfront.com/ kunt downloaden. Nadeel is dat je die niet zo 123 kunt uitprinten...

Ik neem aan dat je ook XSL wilt gaan leren? Een goede tutorial daarvoor is die van W3Schools en de al eerder genoemde presentatie van XFront.

Succes! :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 20:42
Ik heb voor m'n werk op een gegeven moment XML & Java van O'reilly mogen aanschaffen. Dat was een prima boek, ze leggen gewoon alles uit zonder bullshit en zonder 'we gaan er vanuit dat je een complete mongool bent'-mentaliteit (hoewel dat bij XML sowieso niet echt opschiet dan :) )

Dit boek is natuurlijk toegespitst op gebruik in Java, als je dat niet wil is een ander boek misschien een betere keus. Maar kijk sowieso eens bij O'reilly, ze hebben goede tech-boeken, dus niet van het 'X in Y uur'-niveau :)

• Allanon

Allanon

appearance is overrated

Topicstarter
Ik ben nu de bezitter van het mooie:

BEGINNING XML 2nd Edition van Wrox, ISBN 1-861005-59-8

Aangezien ik toch ook een goede inleiding wou en die niet beschikbaar was in het Nederlands en Proffesional XML 2nd Edition van Wrox toch vrij diep begint en enige kennis veronderstelt.

thnx for the advice :)
Pagina: 1