ftp server voor een linux n00b

Pagina: 1
Acties:

• Diotoir
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 14:06
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede makkelijk te installeren ftp-server voor op mijn debian machine. Hij moet alle users behalve mij naar 1 centrale dir sturen waar die users dan niet uit kunnen.

Ik heb al wu-ftpd geprobeerd, maar die werkte niet, tenminste niet zoals ik het wil, iedereen kon gewoon hele systeem bekijken of helemaal niks.
Bij ncftpd is het mij niet duidelijk hoe ik een server krijg die aan mijn wensen voldoet.

Is er nog een andere makkelijk te configureren server? Of weet iemand een duidelijke howto voor de 2 bovengenoemde servers?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ProFTPD is een erg goede FTP server en er is over deze FTP server ook erg veel informatie te vinden op de howto-sites. ProFTPD is tevens ook erg veilig, in tegenstelling tot Wu-FTPD waarover veel negatieve reacties te vinden zijn.

ProFTPD kan je binnentrekken met apt-get btw :)

Verwijderd

probeer proftpd eens: http://www.proftpd.org/

edit:
te laat...

• Diotoir
Dank U, ik gaat eens zoeken

Verwijderd

GLFTPD! Werkt perfect, je kunt het installeren met een install script dus stelt niets voor. Daarna heb je gewoon een sitepath waar mensen niet uit kunnen en alleen daaronder uploaden. Je kunt mensen adden met user/pass en ident@ip dus je hebt meteen ook controle over wie er wel en niet connect.

http://www.glftpd.com
http://www.glftpd.org

Verwijderd

die ga ik eens proberen. Wu-ftp heb ik nu zo dichtgetimmerd dat ik wel ditzelfde truukje uit kan halen, maar alleen van binnen uit, zodra ik vanaf buiten dit probeer connect ie wel, maar daarna ook vrijwel meteen weer dicht. Geen idee waar het inzit (de firewall staat voor die poort open, anders zou ik oook niet kunnen connecten).

• Diotoir
Ik heb nu proftpd geinstalleerd, en volgens mij doet hij het goed op een detail na, ik mag niet schrijven.

ik heb de standaard config file een beetje aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
.
.
<Anonymous /home/ftp/>
  User                ftp
  Group              client
  # We want clients to be able to login with "anonymous" as well as "ftp"
  # UserAlias            anonymous ftp

RequireValidShell      off

# Limit the maximum number of anonymous logins
  MaxClients              10

# We want 'welcome.msg' displayed at login, and '.message' displayed
  # in each newly chdired directory.
  DisplayLogin          welcome.msg
  DisplayFirstChdir      .message

<Directory *>
      <Limit LOGIN READ STOR MKD>
            AllowAll
      </Limit>
      <Limit DELE RMD>
            DenyAll
      </Limit>
    </Directory>
</Anonymous>

Iedereen die inlogt moet dus kunnen schrijven lezen en dirs aanmaken, ze mogen alleen niets verwijderen.

de dir /home/ftp/ is van user ftp in groep client

Iemand die het probleem ziet, of zit ik naar het verkeerde stuk te staren?

Verwijderd

Misschien de folder /home/ftp recht geven om iedereen te laten lezen en schrijven?

Verwijderd

Zoek eens uit wat chroot is. Hiermee kun je met Wu-ftpd (en elke andere ftpd) instellen dat users hun home-dir niet uitmogen. Is makkelijk in te stellen en je hoeft niet van ftpd te wisselen.

• Diotoir
door iedereen alle rechten te geven heb ik het probleem van het niet kunnen schrijven opgelost, nu kan alleen iedereen nog deleten (heb chmod 2777 gebruikt). En je kan niet schrijven in een dir die door iemand anders is gemaakt.

chroot is /home/ftp/

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 21:02 schreef Shivo het volgende:
Zoek eens uit wat chroot is. Hiermee kun je met Wu-ftpd (en elke andere ftpd) instellen dat users hun home-dir niet uitmogen. Is makkelijk in te stellen en je hoeft niet van ftpd te wisselen.
hier staat een how-to over in een van de linux doc sites.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Gewoon 'chmod 777' doen is een bijzonder slecht idee (nog afgezien van dat het niet werkt zodra je nieuwe files gaat aanmaken enzo).

• Diotoir
niemand een ander idee als die chmod (of misschien ander getalletje erbij)?
Pagina: 1