Toon posts:

RedHat in grafische modus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nu ik een andere vraag hebt wordt mijn vorige topic beetje off-topic.

Ik heb RedHat 7.3 en heb hem geinstalleerd op een P1 166 MHz pc'tje met 32 mb rammetjes en 1 mb videokaart en 1, 5 GB HDD.
Nu komt de vraag:
Ik heb het inlogscherm op text-modus gezet. Maar ik kan met behulp van startx niet in de grafische modus komen :(
ik heb config geprobeerd en setup en allerlei variaties gedaan. maar iedere keer lukte het maar niet en als ik startx deed kreeg ik een melding 'screen not found'. :'(
wat moet ik nou doen? :?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
xf86config gerund? :)

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik gedaan maakte een typ foutje
xfconfig --> xf86config

Verwijderd

Misschien moet je even kijken in de boekjes van je monitor en videokaart (of anders is het ook wel op internet te vinden) wat de preciese specificaties zijn en die invullen in je X configbestand of mbv van een config tooltje.

Dat werkt meestal beter dan van alles proberen...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
Op zaterdag 22 juni 2002 13:40 schreef WJ19 het volgende:
nu ik een andere vraag hebt wordt mijn vorige topic beetje off-topic.

Ik heb RedHat 7.3 en heb hem geinstalleerd op een P1 166 MHz pc'tje met 32 mb rammetjes en 1 mb videokaart en 1, 5 GB HDD.
Nu komt de vraag:
Ik heb het inlogscherm op text-modus gezet. Maar ik kan met behulp van startx niet in de grafische modus komen :(
ik heb config geprobeerd en setup en allerlei variaties gedaan. maar iedere keer lukte het maar niet en als ik startx deed kreeg ik een melding 'screen not found'. :'(
wat moet ik nou doen? :?
Ik hoop voor je dat je een LICHTE windowmanager gebruikt anders kan je het wel vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
het is een geintrigeerde videokaart van 1 mb
en monitor wordt automatisch gedetecteerd evenals mijn videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
wat is een lichte windowmanager? KDE of GNOME
hij staat nu afgesteld op KDE en x window ipv classic x window

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 13:52 schreef WJ19 het volgende:
KDE of Gnome zijn niet bepaald geschikt. Je systeem zal zo traag worden als dikke bagger. Beter is Windowmaker of Fluxbox.

Verwijderd

Topicstarter
owh maar windowmanager of fluxbox staat niet in het lijstje? |:(

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

XFCE = Cholesterol Free Desktop
Is een GNOME-light. Zeeeeeer snel en toch compleet.

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 13:52 schreef WJ19 het volgende:
dit zijn een paar lichte window managers die het proberen waard zijn: :P

• FVWM
• FVWM95
• amiwm
• AfterStep
• WindowMaker
• IceWM
• Blackbox
• Fluxbox
• mlvwm
• mwm

:P *D

meer info: http://www.plig.org/xwinman/

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 13:57 schreef WJ19 het volgende:
owh maar windowmanager of fluxbox staat niet in het lijstje? |:(
fluxbox zit misschien niet bij Redhat (downloaden), maar dan kun je blackbox ook gebruiken, die lijkt er erg veel op, en WindowMAKER zit er echt wel bij... :)
Op zaterdag 22 juni 2002 13:59 schreef areana het volgende:

[..]

dit zijn een paar lichte window managers die het proberen waard zijn: :P

• FVWM
• FVWM95
• amiwm
• AfterStep
• WindowMaker
• IceWM
• Blackbox
• Fluxbox
• mlvwm
• mwm

:P *D

meer info: http://www.plig.org/xwinman/
Komt hij weer met z'n lijstje :P

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
Op zaterdag 22 juni 2002 13:59 schreef DarkPipo het volgende:

[..]

fluxbox zit misschien niet bij Redhat (downloaden), maar dan kun je blackbox ook gebruiken, die lijkt er erg veel op, en WindowMAKER zit er echt wel bij... :)
[..]

WindowMaker zit er echt zeker 100% in :)
en euh KDE of GNOME ik denkd at dat ding geeneens zal booten :P

Verwijderd

Topicstarter
kan je dit allemaal in de xf86config instellen of moet je weer helemaal opnieuw installeren?

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 13:59 schreef DarkPipo het volgende:
:D :+

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 14:01 schreef WJ19 het volgende:
kan je dit allemaal in de xf86config instellen of moet je weer helemaal opnieuw installeren?
Ik weet niet of je dat allemaal geinstalleerd hebt bij de installatie van Redhat (Windowmaker denk ik haast wel). Anders ff met de packetmanager of gewoon downloaden met lynx ofzo. Ik heb niet zo'n verstand van Redhat (Debian :))

Verwijderd

Topicstarter
kan ik mandrake er wel op zetten?

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 14:14 schreef WJ19 het volgende:
kan ik mandrake er wel op zetten?
mandrake is volgens mij behoorlijk wat zwaarder dan redhat...

Verwijderd

Topicstarter
hebben jullie dan een tip welke linux ik erop moet zetten?
zeg het maar dan download ik het wel ff

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 14:19 schreef WJ19 het volgende:
hebben jullie dan een tip welke linux ik erop moet zetten?
zeg het maar dan download ik het wel ff
Opzich is Redhat een prima keuze. Mandrake is nog net even wat gebruikersvriendelijker, maar ook zwaarder, en dat kan op jou systeem ook wel een probleem worden.

Zelf gebruik ik Debian (http://www.debian.org) en daar ben ik erg tevreden over, maar het is is wel wat lastiger dan Redhat of Mandrake, maar het moet wel te doen zijn.

Maar misschien kun je ook gewoon proberen je X aan de praat te krijgen :)

Verwijderd

Topicstarter
duss.... debian kan wel op mijn computer?
p1 166 MHz
1,5 GB
32 MB RAM
1 mb videogeheugen

Verwijderd

ja, moet kunnen :)

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 14:26 schreef WJ19 het volgende:
duss.... debian kan wel op mijn computer?
p1 166 MHz
1,5 GB
32 MB RAM
1 mb videogeheugen
Alle distro's kunnen op jouw computer, het ligt er alleen aan hoe. Linux in de console kan in feite al op een 286.

Een vriend van mij draait Gnome (Gnome is, mits zonder Nautilus, wat sneller dan KDE) op een 166 Mhz met Debian. Het gaat niet supersnel, maar er valt op te werken. Het is dus maar net welke eisen je zelf stelt, en dat is een kwestie van uitproberen. Maar bijvoorbeeld windowmaker is ook een hele gebruiksvriendelijke Windowmanager, hoewel het wel even wennen is vanuit windows. IceWM is ook licht en lijkt erg op windows. Het ziet er niet zo spetterend uit als KDE ofzo, maar dat is ook niet echt nodig.

Onder Redhat kun je ook prima werken met een lichte windowmanager. Debian is misschien iets sneller, maar verwacht geen spectaculaire snelheidswinst... Je zult waarschijnlijk ook meer moeite moeten doen om je systeem goed aan de praat te krijgen.

btw.. we gaan ook wel erg offtopic

Verwijderd

Topicstarter
om even on-topic te houden,
hoe moet ik die windowmanager erop zetten via xf86config?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 22 juni 2002 14:33 schreef DarkPipo het volgende:

[..]

Alle distro's kunnen op jouw computer, het ligt er alleen aan hoe. Linux in de console kan in feite al op een 286.
Bij mijn weten waren de minimumeisen van Linux toch echt een 386.
Een vriend van mij draait Gnome (Gnome is, mits zonder Nautilus, wat sneller dan KDE) op een 166 Mhz met Debian. Het gaat niet supersnel, maar er valt op te werken. Het is dus maar net welke eisen je zelf stelt, en dat is een kwestie van uitproberen.
Werkt best goed. Zelfs inclusief mozilla. Ik gebruik het welf ook op een P200classic.
Maar bijvoorbeeld windowmaker is ook een hele gebruiksvriendelijke Windowmanager, hoewel het wel even wennen is vanuit windows. IceWM is ook licht en lijkt erg op windows. Het ziet er niet zo spetterend uit als KDE ofzo, maar dat is ook niet echt nodig.
Of XFCE, dat is dus GNOME-light. Schijnt een beetje op CDE te lijken. Met thinice-thema is het razendsnel.

Verder zal Debian vooral wat sneller aanvoelen bij opstarten. Ook zullen er standaard wat minder achtergrondprocessen (deamons) geinstalleerd worden. Dus Debian is sneller omdat jij er meer de baas over bent.

Als je besluit Debian te gaan gebruiken, zoek dan wel naar de Woody-ISOs, want potato (stable) is zo oud als Linus Torvalds zelf...

Windowmanagers zet je op je systeem door de RPM te downloaden van je distro, of van de site van de maker...vervolgens installeren met je pakketmanager (rpm -U blablabla.rpm)

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 14:37 schreef WJ19 het volgende:
om even on-topic te houden,
hoe moet ik die windowmanager erop zetten via xf86config?
dat doe je niet via xf86config... dat doe je door aan het einde van je ~/.xinitrc een lijntje te zetten als:
code:
1
exec WINDOWMANAGER

uiteraard vervang je WINDOWMANAGER even door de juiste naam...

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 14:37 schreef Valium het volgende:

(..)

Windowmanagers zet je op je systeem door de RPM te downloaden van je distro, of van de site van de maker...vervolgens installeren met je pakketmanager (rpm -U blablabla.rpm)
Kijk daarvoor ook eens op http://www.rpmfind.net

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kan window manager downloaden vanaf www.linuxiso.org?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 14:41 schreef areana het volgende:

[..]

dat doe je niet via xf86config... dat doe je door aan het einde van je ~/.xinitrc een lijntje te zetten als:
code:
1
exec WINDOWMANAGER

uiteraard vervang je WINDOWMANAGER even door de juiste naam...
waar moet je die ~/initrc intypen?
moet het zo uitzien? ~/.initrc exec WINDOWMANAGER?

Verwijderd

nee... ~/ is je homedir... het gaat dus om de file .xinitrc in je home directory... voeg het volgende lijntje toe aan het einde van je .xinitrc file, met behulp van elke willekeurige text editor...
code:
1
exec WINDOWMANAGER

...waarbij WINDOWMANAGER de naam is van de window manager die je wilt gebruiken...

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 15:01 schreef areana het volgende:
nee... ~/ is je homedir... het gaat dus om de file .xinitrc in je home directory... voeg het volgende lijntje toe aan het einde van je .xinitrc file, met behulp van elke willekeurige text editor...
code:
1
exec WINDOWMANAGER

...waarbij WINDOWMANAGER de naam is van de window manager die je wilt gebruiken...
Dit is dus om 'm te starten he, je moet ze wel eerst installeren.

Verwijderd

uiteraard...

Verwijderd

Topicstarter
hoe moet ik het installeren en weten jullie de link waar ik het kan downloaden?

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 15:14 schreef WJ19 het volgende:
hoe moet ik het installeren en weten jullie de link waar ik het kan downloaden?
ga naar http://plig.org/xwinman en maak een keuze... welke window manager wil je gebruiken? op deze site staan ook links naar de pagina's waar je de window managers kunt downloaden...

de installatie instructies zitten bijna altijd bij het 'pakketje' zelf, meestal onder de naam INSTALL of README...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op de link geklikt en klikte op windowmanager.
http://www.plig.net/xwinman/rc/wmaker.tar.gz onder de naam configuration files. uitgepakt en op floppy gekopieerd.
hoe moet ik het nu op de hdd kopieren en installeren?
naar welke map moet het naar toe?

Verwijderd

nee nee en nog eens nee!! je hebt nu config files voor windowmaker gedownload... je moet de gehele window manager downloaden:

http://www.windowmaker.org/

Verwijderd

Topicstarter
ok

kheb hem gedownload en uitgepakt
hoe moet ik het nu op de hdd zetten? met welke commando?
en in welke map?
hoe moet ik het activeren?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het al uitgepakt onder mijn windows machine
en heb het op een cd tje gebrand
hoe moet ik het van cd naar hdd kopieren?
met welke commando?
staat er niet bij op die site

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 15:45 schreef WJ19 het volgende:
ik heb het al uitgepakt onder mijn windows machine
en heb het op een cd tje gebrand
hoe moet ik het van cd naar hdd kopieren?
met welke commando?
staat er niet bij op die site
Je moet eerst je cd-rom mounten. Dit doe je als volgt:
Zorg dat je root bent
Je gaat naar de directory /mnt (cd /mnt)
Je maakt een nieuwe directory aan genaamd cdrom (mkdir cdrom)
Je 'mount' je cdrom (mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom)
Dan ga je naar /mnt/cdrom (cd /mnt/cdrom)
Als het goed is zie je nu de bestanden van WindowMaker staan (ls)
Je kopieert de hele zooi naar je harde schijf, bijvoorbeeld naar /home/WJ19, als dat je homedir is (cp -R * /home/WJ19)
Vervolgens ga je naar de dir waar je de bestanden hebt neergezet en lees je het bestand INSTALL of README, en volg je de instructies die daar staan (vi INSTALL)

Volgende keer kun je het beter gewoon meteen op je linuxbak zetten. Dat kan mbv van de textbrowser lynx (of links, die installeert Redhat geloof ik standaard). Je doet dus lynx http://www.windowmaker.org of, als dat niet werkt, links http://www.windowmaker.org en je gaat naar die website. Het ziet er wat primitief uit in textmode, maar je ziet het wel. Met lynx kun je het bestand ook downloaden en dan hoef je niet met cd's te gaan klooien.

Succes!
Pagina: 1