Toon posts:

[3dsmax] Kubus uithollen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn kubus (box) uithollen. Zodat de binnenkant dus hol is en er alleen een klein buitenlaagje is.
Is dit mogelijk, zo ja hoe?

Je kunt natuurlijk een kubus maken met alleen wanden, maar dat is zon gekloot, om alles naatloos op elkaar te laten verlopen.

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 10:04
Op zaterdag 22 juni 2002 13:37 schreef BlackjackBoZ het volgende:
Ik wil graag mijn kubus (box) uithollen. Zodat de binnenkant dus hol is en er alleen een klein buitenlaagje is.
Is dit mogelijk, zo ja hoe?

Je kunt natuurlijk een kubus maken met alleen wanden, maar dat is zon gekloot, om alles naatloos op elkaar te laten verlopen.
maak een kubus, select normals, flip normals, en doe er een dubbelzijdig materiaal op.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
max is geen solid modeler, dus die begijpt dat niet.

wat fragneck zegt kun je doen maar dan heeft die kubus geen dikte. je kunt hem dan iets naar binnen scalen/copy'en (shift-scale) en dan heb je dus een dikte. Maar wat wil je bereiken?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Fragneck: Ik kan die selecht normals niet vinden.

Gladiool: Ik ben van plan een soort gamecue kubus te maken. (Je weet wel van die reclames.)

• maratropa
  • Niet online
bij dat soort dingen kun je beter in delen werken, dus gewoon de zijdes afzonderlijk op bouwen, uit ge-extrudeerde rectangles in dit geval.

specs

Verwijderd

ik heb een idee :), voorbeeld:

1: maak een kubus 50x50x50 met keyboard entry (box01)
2: maak een kubus 49x49x51 met keyboard entry (box02)
3: plaats de 2e kubus (box02) midden in de eerste (box01), maar laat hem aan 1 zijde erbuiten steken
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/botters/box1.jpg
4: selecteer de grootste kubus (box01), ga naar de compounds tab (in tab panel) en klik op boolean compound object
5: aan de rechterkant van je scherm: onder "pick boolean" klik op "pick operand b" en klik op de kleinste kubus (box02)
6: klaar :)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/botters/box2.jpg

sorry voor de grote plaatjes, maar dat klik-voor-groter-plaatje gedoe werkte bij mij niet :?

• maratropa
  • Niet online
dat kun je dan beter doen door de bovenste polygoon naar binnen te extruderen. Boleans in max zijn evil, ze horen altijd als laatste mogenlijkheid op je lijstje te staan.

specs

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 19:46 schreef gladiool het volgende:
Boleans in max zijn evil, ze horen altijd als laatste mogenlijkheid op je lijstje te staan.
Ehh, en waarom?? Ben zelf net twee weken bezig met 3dsmax en k vindt die boolean operaties best handig werken eigenlijk.

Verwijderd

[b]Op zaterdag 22 juni 2002 13:51 schreef
Gladiool: Ik ben van plan een soort gamecue kubus te maken. (Je weet wel van die reclames.)
Oh, had ik ook eens geprobeerd
Ik had helaas ff geen betere maar ik heb gewoon polygonen lopen deleten :z

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 18:48 schreef Active-X het volgende:
ik heb een idee :), voorbeeld:
Hee, dit herken ik. :) Het kan veel makkelijker vind ik, want in Lightwave kon je bevel gebruiken met een inset waarde erbij. Dus je selecteert een zijde van de kubus en stelt een waarde in waarbij hij 'naar binnen selecteert'* vervolgens kun je dan instellen hoeveel hij in moet deuken.

Deze methode werkt dus sneller als het ook in Max kan. Dus kan iemand ons vertellen hoe je dit in Max voor elkaar krijgt?

* vergelijkbaar met de contract functie in Photoshop. ;)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 11:33 schreef hondass50 het volgende:

[..]

Ehh, en waarom?? Ben zelf net twee weken bezig met 3dsmax en k vindt die boolean operaties best handig werken eigenlijk.
Als je een iets complexer model hebt wil het er nog wel eens heel raar uit gaan zien, en ook al blijft het object zijn normale vorm behouden, als je daarna bijvoorbeeld een mesh-smooth-modifier probeert uit te voeren werkt dat soms ook nog maar half. Boolean is opzich heel handig als het goed zou werken, maar je mesh word er gewoon door verneukt :'(

• maratropa
  • Niet online
wat massie zegt, het kan hele rare dingen met je mesh doen, vooral als je na de bolean verder aan je mesh wil werken. Af en toe is het best handig, maar gebruik het als laatste in je stack.

specs

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08 06:26
Cool_duck:

maak een chamferbox, zit onder create -> extended primitives. gooi een edit mesh modifier eroverheen, kies als selectie polygon (vierkante face), selecteer 1 polygon, extrude naar binnen. isdawa :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zondag 23 juni 2002 16:49 schreef gladiool het volgende:
wat massie zegt, het kan hele rare dingen met je mesh doen, vooral als je na de bolean verder aan je mesh wil werken. Af en toe is het best handig, maar gebruik het als laatste in je stack.
Yup, wil je helemaal lachen moet je eens booleans gaan stapelen (zo begint iedereen die ooit gewend is aan solid-modellers als Autocad). Dan kun je pas echt lachen.

Maar een andere manier is gewoon met 6 boxes en de snap functie werken. Snap werkt prima in max, samen met de transform type-in maakt dit max tot een van de meest bruikbare 3d applicaties.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik heb een andere methode voor dit gevonden, namelijk met Meshtools. Hierin zit een commando: inset, waarbij je een selectie van een polygon kan 'terug schuiven' en daarna kan extruden.
http://www.s21net.com/meshtools/

• maratropa
  • Niet online
wat cool duck zegt is ook metteen een goed tip, iedereen die max heeft, download nu metteen meshtools en ook cspolytools:

http://www.3dluvr.com/subagio/cspolytools.html

specs

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 25 juni 2002 11:40 schreef gladiool het volgende:
wat cool duck zegt is ook metteen een goed tip, iedereen die max heeft, download nu metteen meshtools en ook cspolytools:

http://www.3dluvr.com/subagio/cspolytools.html
Aiiiight sir!

de betaler vervuilt

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:57
lastig allemaal dudes....

Dit is makkelijker

1. maak box01 van hxbxl = 1 (meter)
2. maak box02 van hxbxl = 0.9 (meter)
3. select box02 -> subobject -> poly's -> flip normals
4. align xyz box02 met box01
5. attach box02 aan box01 (of andersom, maakt niet uit)
6. klaar. Ding gedraagt zich nu als 1 enkele mesh :)
Pagina: 1