I9990301 error bij booten van Netfinity 5000 *

Pagina: 1
Acties:

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Topicstarter
Nadat ik gisteren de Backup Domain Controller had gereboot, kreeg ik een error "I9990301, Disk Failure or disk reset failed". De BDC is een Netfinity 5000 van IBM, met 3 schijven van 8,58 GB in RAID 5, gekoppeld aan een ServeRAID 3L adapter . De middelste schijf stond in error status (knipperend oranje lampje), en na controle bleek de RAID set defunctional. Na het opstarten van de bijgeleverde ServeRAID software van IBM werd duidelijk dat de RAID set zichzelf alweer aan het rebuilden was. Dat is ook allemaal gelukt, alle schijven staan weer online, en de status van de controller is "okay".

Ik heb alleen nu wel een "klein" probleempje. De server start niet meer door. POSTen gaat goed, de BIOS-sen worden doorlopen, maar ik krijg bij het opstarten van het OS een I9990301 error. In diverse threads op Google wordt melding gemaakt van een OS not installed, maar er wordt ook vaak gesproken over een hardware error.

Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met het MBR, het kan toch niet zo zijn dat ineens alle data weg is? Kan zoiets ertoe leiden dat het MBR overschreven wordt? Of is dat onmogelijk?

Wat denken jullie? Ik ben op dit moment bezig om in ieder geval de backup terug te zetten naar een andere machine, maar als iemand nog lumineuze ideeen heeft, hoor ik ze graag!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

In welke fase van het opstarten krijg je deze error :?

Tijdens het zwarte textscherm, het blauwe textscherm, of tijdens de GUI :?

Heb je al geprobeerd om een repair uit te voeren vanaf de CD :? Hiermee kun je ook de MBR etc fixen

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
De error doet zich voor na de POST en de initialisatie van de SCSI controllers. Eerst dus een succesvolle post, SCSI controllers worden correct geinitialiseerd, en daarna zou het OS moeten gaan laden. En dat doet ie dus niet, want op dat moment krijg ik die I9990301 error. Ik heb inmiddels al een bedrijf benaderd voor data recovery, en zij zeiden dat het rebuilden van de RAID array waarschijnlijk de nog intacte schijfconfig om zeep heeft geholpen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Ok, we zijn inmiddels een stuk(je) verder. De RAID controller heeft gisteren dus de geest gegeven. We hebben net een nieuwe RAID controller in de machine geplaatst, en nu zijn de schijven weer correct te zien en te benaderen door het OS (NT 4 server). Maar nu krijgen we dus een blue screen bij het booten met allerlei SCSI errors, wat ik me ook wel kan voorstellen. Zou een boot naar safe mode helpen? En nu zou ik in theorie dus toch ook de partities moeten kunnen benaderen, zodat ik de data snel naar een netwerkdrive kan kopieren?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

Op zaterdag 22 juni 2002 17:07 schreef Garibaldi het volgende:
Ok, we zijn inmiddels een stuk(je) verder. De RAID controller heeft gisteren dus de geest gegeven. We hebben net een nieuwe RAID controller in de machine geplaatst, en nu zijn de schijven weer correct te zien en te benaderen door het OS (NT 4 server). Maar nu krijgen we dus een blue screen bij het booten met allerlei SCSI errors, wat ik me ook wel kan voorstellen. Zou een boot naar safe mode helpen? En nu zou ik in theorie dus toch ook de partities moeten kunnen benaderen, zodat ik de data snel naar een netwerkdrive kan kopieren?
Probeer de RAID controller eens te flashen naar de zelfde versie als de oude. Ik weet dat Dell servers ook crashen als je een oude driver en een nieuwe RAID flash gebruikt.

Mogelijk heeft IBM hetzelfde knullige

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik heb een IBM RAID-controller hier liggen, op mijn werk uit de vuil-container getrokken.
In systeem gestopt, management-software opgehaald en geinstalleerd : "cannot communicate with controller" of zoiets vaags.
Manual gebladerd (doe ik meestal eerst), en daarin wordt duidelijk gemaakt dat firmware en drivers wel een 1-op-1 relatie hebben, ze zijn niet gegarandeerd upwards of downwards compatible.
Firmware geflashed : probleemloos RAID-en.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Garibaldi

Garibaldi

Topicstarter
Op zaterdag 22 juni 2002 22:47 schreef Traag het volgende:

[..]

Probeer de RAID controller eens te flashen naar de zelfde versie als de oude. Ik weet dat Dell servers ook crashen als je een oude driver en een nieuwe RAID flash gebruikt.

Mogelijk heeft IBM hetzelfde knullige
Even bedanken voor de tips, en het draadje afsluiten voor een toekomstige UTFS-er.

Wat hebben we gedaan: RAID was operationeel en de firmwarelevels hetzelfde. Data was niet te benaderen, op geen enkele manier. RAID controller had dezelfde firmware als de oude (stond al op het laatste level). Helaas dus.

IDE schijfje op het IDE kanaal gekoppeld. NT server daarop geinstalleerd. Toen dat in de lucht was, de SCSI controller geinstalleerd. Rebooten, en de schijven waren zichtbaar, alleen zonder ownership. Op alle schijven take ownership ingesteld (duurde "even" ;) ) en toen dat eenmaal klaar was, had ik alle data voorhanden. Als de sodemieter alle data over het netwerk gehaald, nieuwe shares en ownerships ingesteld. Klaar!

Weekend naar de klöte, maar geen bit data verloren. En daar gaat het om, toch? 8-)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Bravo, nette actie.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1