Toon posts:

PC crasht bij spellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is dit probleem al vaker aan de orde geweest, maar kon niet echt iets vinden, dus ik vraag het maar gewoon zo.

Ik heb een

Processor: AMD XP2000+ processor
Interngeheugen: 512 MB DDR
Video: Nvidia Geforce 2 MX 400 64 Mb
moederboard met onboard AC97 3D Codec.

Nu is het probleem dat bij alle spellen, (waaronder GTA3 en MOHAA), het scherm na enkele seconden/minuten vastloopt.
Ik heb de Direct3D update geinstalleerd, maar die verhelpt enkel dat ik bij GTA3 geen tekst kon lezen.
De crashes blijven komen.
Dit gebeurt trouwens in Win98se en in WinXP.

Ik ben redelijk ten einde raad :)

Alvast bedankt voor de hulp!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Allereerst: hulde dat je in je eerste post een duidelijke vraag weet te formuleren.
Respect. :{
Dat zouden meer mensen moeten doen.

Zoals altijd, is de kans groot dat de videokaart dwars ligt. En dan met name de drivers daarvoor.
Het spel loopt vast, het scherm bevriest, en kun je dan alleen nog resetten?
Welke videokaartdrivers gebruik je precies? Je zei "3d update" maar GeForce videokaarten maken gebruik van de zogemaakde "Detonator" drivers. De nieuwste versie daarvna kun je hier vinden: http://www.tweakers.net/meuktracker.dsp
En dan uiteraard voor elk besturingssysteem de juiste drivers downloaden.

Aan de andere kant, als het probleem zich voordoet onder zowel Win98 als WinXP, die beide verschillende drivers voor alle hardware gebruiken, dan zou je zeggen dat het een ander probleem is. En dan heb ik het niet over een softwarematig (driver-)probleem, maar over een hardwarefout (of iets niet goed ingesteld in de BIOS). En in dat geval kan ik je even niet helpen, tenminste niet vanaf hier.
Tenzij iemand anders iets weet... Ben ook al tamelijk :z :z

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

dit had ik een tijdje geleden ook, totdat ik de nieuwe 4in1 drivers had geinstalleerd :)

dus kijk daar ff :

www.via.com

en heb je dit trouwens alleen bij direct 3d? kijk eens bij half-life of hij daar vastloopt op opengl...

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Zwakke voeding die het niet trekt? Slechte koeling op je GPU?

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

je teste quake en moh?
zelfde eingine en is open-gl, probeer eens een game als UT te draaien
//edit
oja; YYN, welcom op GoT

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde deze update:

Q306676_WXP_SP1_x86_NLD.exe

Wat volgens de GTA3 FAQ mij zou moeten helpen, maar het helpt alleen om de tekst terug te krijgen, het spel blijft crashen.

Ik heb al verschillende versies 4-in-1 drivers geprobeerd maar dat helpt ook niet :/

Voeding/koeler zal ik eens goed gaan bekijken, zou wel slecht zijn als die niet voldoet :(

En UT zal ik eens proberen, ben benieuwd.

En Bedankt :)

Verwijderd

Probeer idd eens die VIA drivers, en gewoon andere drivers voor je videokaart.

Toen ik net een GF2MX had, liep de helft ook binnen een paar minuten vast, maar een andere driver deed wonderen :)

• steenz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik speel niet zo vaak spellen, dus het was me niet echt opgevallen. Spellen als Renegade, Jedi Knight II, Tony Hawks Pro Skater 3 en NFS5 werkten wel altijd (dat zijn de laatste die ik gespeeld heb). GTA3 werkte niet, omdat het scherm dus net als bij jou bleef hangen na enkele seconden/minuten. Nu geldt voor WarCraft 3 bij mij precies hetzelfde.

Ik heb overigens een AMD Thunderbird 1333 en een GeForce 2 GTS 64MB.

Ik heb ook al van alles geprobeerd met instellingen / patches enzo. Kán het nog zijn dat er ergens in de BIOS iets fout gaat of zoiets???

Verwijderd

Owja, de BIOS :)

Neem eens een kijkje naar je AGP aperture size. En speel wat met de instellingen (de helft van je RAM is een goede maatstaaf)

• steenz
Ik heb eens geprobeerd de AGP Aperture op 256 (helft RAM) te zetten... Maar dat helpt niet :(
Het probleem blijft precies hetzelfde.

Iemand nog andere suggesties? (Ik was trouwens vergeten te zeggen dat ik XP draai.)

Verwijderd

Ook 32/64/128mb enzo getest?

• slownera
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik had ook zo'n raar probleem.
Bleek dat aan m'n bios instelling te zitten.
Het probleem was als ik in de bios "Plug & Play OS" op Yes instelde dat alle 3d-spellen onmiddelijk crashte. Zet ik het op 'No' dan was het probleem verholpen. Paar keer aan en uit gedaan en het bleek dus daar aan te liggen. Maar dat was nog met mn celeron333 en mn Gigabyteb686 mobo.

Met m'n A7V-Mobo heb ik dat probleem niet.

Maar wat ik wil aangeven is dat een setting zoals plug & play OS, dus ook invloed kan uitoefenen. Het is misschien vergezocht, maar het heeft bij mij ooit geholpen.

• steenz
Nou, inmiddels heb ik zo'n beetje mijn hele pc 3 keer verbouwd, en nu werkt het ineens wel... hoop dat het zo blijft :D

In ieder geval bedankt iedereen voor de hulp. Toch nog 1 vraagje; wat doet die AGP Aperture size eigenlijk? (maakt het uit of ik hem op 64 MB of 256 MB heb?)

Verwijderd

ik he met onderstaande componenten identiek dezelfde problemen, vastlopen in 3dmark2001se build 330, vastlopen in mohaa MP demo, vastlopen in RTCW.

BTW ik heb al de nieuwste VIA-drivers, de detonator-drivers. het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is een bios update (helpt dit wel). o ja os : win98SE

1 kleine verbetering door de nieuwste via en detonator-drivers te installeren liep sisoft sandra niet meer vast bij het bekijken van de eigenschappen van de grafische kaart

ik hoop dat er me iemand kan helpen

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 19:53
bij gta3 geen tekst lezen is een bekend probleem met Windows XP

daar zijn ook al updates voor.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dat van die teksten is ook niet het probleem, dat staat allemaal in de grote GTA3 FAQ.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:58
Op zondag 23 juni 2002 23:46 schreef YYN het volgende:
Ja, maar dat van die teksten is ook niet het probleem, dat staat allemaal in de grote GTA3 FAQ.
Mmmm vaag, hoeveel watt is je voeding?

offtopic:
Complimenten dat je gelijk al in de FAQ kijkt, en je aan de regels houdt, kom je niet veel tegen bij nieuwe forumbezoekers :) Ik vind dat dit ook wel eens gezegd mag worden.
Pagina: 1