Compu start niet op. Waaraan ligt dat?

Pagina: 1
Acties:

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een probleem met het opstarten van m'n computer:

Toen ik gisteravond eventjes niet meer GTA3 zat te spelen omdat ik werd gebeld (even in menu gezet), kreeg ik een zwart scherm. Dacht dat het de PC was die standby ging, maar het bleek dat hij nergens meer op reageerde. Dus ik resetten, niks. Hij geeft zelfs niet eens een signaal door aan m'n monitor, die daardoor niet uit de standby-stand gaat.

Dus ik 'm vanochtend weer aanzetten, en ureka, hij deed het weer! Monitor aan, geheugen werd prima getest, alles start normaal op, Windows XP is bezig met opstarten, en dat was 't dan. Hij stopte ermee, ergens halverwege het opstarten van XP. Dus ik weer resetten, zelfde reactie als eerst. Zeg maar geen...

Na vijf minuten weer eens geprobeerd, ging 'ie wel aan, maar kwam hij niet zo ver. Nu aan het begin van het opstarten van XP.

Tot zo ver de probleem-omschrijving. Dit is waar ik tot nu toe mee bezig ben geweest:

- M'n HD is het niet, die zit namelijk nu in de computer waar ik nu op werk, geen enkel probleem. (heb namelijk wel eens eerder warmteproblemen gehad met deze HD, toen hing hij ook op steeds een ander punt, net zoals nu).
- Geheugen 1 voor 1 getest (3x SDRAM waarvan 2x 128Mm en 1x 256Mb), daar lag het ook niet aan.
- In de BIOS gekeken naar de Health, CPU komt tot een schamele 27°C, en dan loopt hij zelfs in de BIOS vast.
- Andere videokaart heb ik geprobeerd, helaas ook zonder resultaat.
- Alle andere kaarten eruit gehaald, niks...
- Alle fans e.d. werken prima, niets is overklokt en ook voelt niets warm aan.
- Heb er een enorme ventilator op gezet, werkte wel iets -zag het welkomsscherm van XP, maar dat was het dan wel weer.

Omdat hij steeds stopt op een ander punt, en het na vijf minuten het pas weer 'doet' (totdat hij weer vastloopt) dacht ik aan een warmteprobleem. Maar niets in de kast voelt warm, en volgens de sensor is m'n proc ook betrekkelijk koud te noemen, die draaide normaal op 42°C, nu dus op hooguit 27°. Nu kan het zijn dat de waarde van die sensor fout is, maar aangezien de fan wel gewoon draait en de koelribben totaal niet warm zijn, denk ik niet dat het een warmteprobleem is van de processor. Neem niet aan dat koelpasta (heb zo'n stickertje ertussen die ik bij de proc kreeg) opeens niet meer werkt, toch?

Ik ben een beetje radeloos, heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen (ook vreemd omdat het zo plotseling was, zelfs zonder dat ik op het moment iets met de compu deed) en wat de oplossing is?

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 18:52
Voeding misschien rot? Probeer eens een andere.

• Gullie007
  • Niet online
Die had ik inderdaad nog niet vervangen :), ik zal het later wel even proberen (anders moet deze PC ook uit).
Maar als ik in de BIOS kijk zijn de waarden nog wel normaal.
En de computer blijft ook gewoon aan, hij loopt alleen vast met wat hij op dat moment aan het doen is.

• Daan
Op zaterdag 22 juni 2002 01:26 schreef Gullie007 het volgende:
Die had ik inderdaad nog niet vervangen :), ik zal het later wel even proberen (anders moet deze PC ook uit).
Maar als ik in de BIOS kijk zijn de waarden nog wel normaal.
En de computer blijft ook gewoon aan, hij loopt alleen vast met wat hij op dat moment aan het doen is.
Hmja weet het anders ook niet. Ik zou zeggen probeer het met een andere voeding, zo niet zal iemand anders je moeten helpen ;)

• Gullie007
  • Niet online
Okee, thnx. Ik zal het morgen even proberen (wordt nu ook wel tijd om te :Z), en dan laat ik het wel even weten. Voor nu alvast bedankt voor de snelle reply! ;)

• Daan
Op zaterdag 22 juni 2002 01:35 schreef Gullie007 het volgende:
Okee, thnx. Ik zal het morgen even proberen (wordt nu ook wel tijd om te :Z), en dan laat ik het wel even weten. Voor nu alvast bedankt voor de snelle reply! ;)
Mja ik ga ook maffen :z Ik hoor het wel :)

• Gullie007
  • Niet online
Helaas, helaas... Ik heb net de voeding vervangen (pff, nog best veel werk trouwens ;)), maar ook dat hielp niets. Nog steeds dezelde klachten.

Kreeg overigens wel een foutmelding (zij het eenmalig):
code:
1
TRAP 000005 ------ EXCEPTION

en dan nog een zooitje codes waar ik niet uit kwam.

Oh, kreeg eerder al eens (hoewel ook eenmalig) deze foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent
damage to your computer.

The problem seems to be caused by the following file:
fastfat.sys

An attempt was made to write read-only memory.

If this is the first time you've seen this Stop-Error screen, restart 
your computer. If this sreen appears again, follow these steps: 
(bla, bla, bla)

Nou ja, hij kwam niet opnieuw, dus tja...

Het lijken kreten te zijn terwijl hij ook niet echt een idee heeft wat er aan de hand is.
Intussen doet hij het nog steeds niet, had er iemand nog een oplossing? Hoor het graag!

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:42
Ik kreeg die meldinng laatst nadat ik m'n bios had geflashed.
Ik heb toen m'n bios gecleard dmv jumpertje (zie handleiding).
Maar aangezien jij volgens mij een ander probleem zal het wel niet helpen maar je zou het kunne probere.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

ik ken ook een vriend van me die had ook dat probleem... vastlopers.. zelfs in bios.

wat bleek? het moederbord was kapot.. de chipset. hij heeft em opgestuurd en een nieuwe gekregen.

• Gullie007
  • Niet online
Ik zat idd ook al aan m'n moederbord te denken. Kan dat zo maar opeens gebeuren?

Hoe lang heb je trouwens garantie op die dingen, normaal gesproken?

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

1 jaar fabrieksgarantie

en als je geluk heb misschien nog langer. Maar dat ligt aan de winkel en fabrikant :)

• Gullie007
  • Niet online
Crap, zul je altijd zien... :( ;) Ik zal maandag even de dealer bellen, kijken wat zij ervan zeggen.

Maar het is dus waarschijnlijk het moederbord? Geeft dat bovengenoemde fouten?

• Gullie007
  • Niet online
Nu ik wist waar ik naar moest zoeken (met de nodige hulp) heb ik een aantal topics gelezen over dode MSI-bordjes. Vooral bij mijn moederbord (MSI K7T266 Pro 2a) schijnt het vaak voor te komen, na zo ongeveer een jaar. |:(

Maar... Het gekke is: Hij doet het weer!! Ik wilde wat tips uit die topics ten uitvoering brengen (o.a. proc eruit halen, aanzetten en proc terug zetten), maar voor de zekerheid ging ik toch effe testen of de rest het dan wel deed. Startte hij gewoon door! :D

Maar ja... Heb nu wel een probleem... Naar de winkel gaan met een moederbord dat werkt en dan glashard zeggen dattie kapot is, zal niet veel zin hebben. Maar aan de andere kant ben ik een beetje bang dat dit weer gaat gebeuren, op een moment waar het nóg minder gelegen komt dan nu. Heb gelukkig wel drie jaar garantie.

Wat zouden de heren Tweakers doen in mijn situatie?

Verwijderd

Eerst goed testen, als ie het week goed doet is het misschien iets tijdelijks geweest. Ik zou het voorval wel melden bij de winkel, misschien dat ze je mobo preventief willen ruilen

• Gullie007
  • Niet online
Even ter afsluiting: ik ben 'm nu aan het testen en het lijkt er inderdaad op dat het tijdelijk is geweest!
Erg vreemd allemaal, maar tot nu toe zijn er geen problemen meer geweest. Hopen dat het niet meer gebeurd...
Vind het wel een goede tip overigens, ik zal zeker de dealer even bellen. Ik zeg bedankt voor de hulp!

Pagina: 1