[Suse Install 7.x] (current) Waar editor?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met de flopies een ftp-install* opgestart en ik zit nu onder de console. Omdat ik gebruik wil maken van raid mbv de md-device, moet ik een text-bestandje aanmaken. Namelijk de "/etc/raidtab". Maar ik kan geen txt-editor vinden! :(
Klopt dit en hoe kan ik er wel een 'line-editor'/vi(m)/pico op 'm'n scherm krijgen. Anders kan ik niet verder daar dat ik zonder aangemaakt md-devices niets heb om suse erop te zetten. :'( een kip en ei-situatie dus...
code:
1
help

*(ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/suse/i386/current)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe kan ik onder de installatie een asci-bestand maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phreggle
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je echt geen editor kan vinden, kan je altijd nog dit doen:
code:
1
cat >>textfile<<EOF

Tik dan de regels die je in de file wilt hebben, en als laatste regel 'EOF'. Alles wat je typt wordt aan het bestand 'textfile' toegevoegd. :)

Pas alleen op dat je geen type-fouten maakt, anders moet je weer opnieuw beginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Doe eens 'ls /bin' en kijk eens of je daar een editor tussen ziet? En anders 'ls /usr/bin'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb al gekeken op:
/bin,/sbin/usr/bin,/usr/sbin.
het enigste wat ik tegenkwam was sed en gawk, wat script-georienteerde tekstbewerkers zijn. dus geen opdracht/regel-tekstbewerkers a la pico of vi(m)... :(
Ik vind het wel een beetje stom van suse om dit juist te vergeten. maar goed. ik ga maar op een andere pc een tekstbestandje maken, dit wegschijven op flop en met mount /dev/fd0 /mnt het copieren naar de /etc directory. cp <pad en naam bestand> <doel en evt nieuwe naam bestand> zo moet het ook wel lukken. (hoop ik) :/