Toon posts:

C# en Visual Studio .NET

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ff een snelle vraag, kan ik nou ook zonder Visual Studio .NET makkelijk GDI en UserInterfaces maken?

Ik zit nu nog wat te kloten met Antechinus C# Editor maar daar lukt mij nix in (of ligt dat aan mij).

Dus wie kan mij een advies geven welk development tool ik het best kan gebruiken om C# te leren.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
De .NET Framework SDK is helemaal gratis en biedt een heleboel waaronder bijvoorbeeld uitstekende en complete documentatie en uiteraard een C# compiler.

Je kunt deze SDK (100 zoveel Mb) gewoon downloaden en je kunt dan op de command-prompt compileren zoals je dat bijvoorbeeld ook met Java 2 SDK zou doen. Ook zijn er al build-tooltjes te krijgen voor .NET, waarvan met name de Ant varianten in interessant zijn. Het builden van je project is dan erg eenvoudig.

Verder zijn er al enkele goede editors te krijgen, allemaal met syntax-kleuring en sommige met intelligente hulp gebaseerd op de API van .NET.

Hiermee moet je je eigenlijk volledig kunnen redden (althans: niets is hiermee onmogelijk) en een vergelijkbare opzet gebruik ik eigenlijk voor al mijn projecten in Java: goede editor, Ant en de Java 2 SDK.

Voor een editor kan je hier bijvoorbeeld hier kijken:
[topic=475077/1/25]

Ik postte hier een linkje naar een C# editor die ik weleens gebruik. Ik programmeer echter vooral in Jext (die ook syntax kleuring voo C# heeft) op m'n Linux computer.

.NET Framework SDK kan je hier downloaden.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor de reply, echter ben ik opzoek naar eentje die GDI ondersteund. Of zie ik misschien iets over het hoofd.
Mijn editor vertelt me steeds dat de namespace niet gevonden kan worden. Echter heb ik wel heel het framework gedownload.

iedergeval bedankt voor de reactie

• mbravenboer
Cazzz: Dankje voor de reply, echter ben ik opzoek naar eentje die GDI ondersteund. Of zie ik misschien iets over het hoofd.
Nou ja, je gaf aan dat je C# wilt leren in je laatste regel, dus vandaar m'n adviezen over de .NET Framework SDK en diverse editors :) . C# leren is iets heel anders dan GDI werk imho, maar goed ;) .

GDI+ is gewoon onderdeel van de .NET API en zit dus ook in de .NET Framework SDK. Je kunt gewoon met een normale editor gebruiken maken van de GDI+ API's in .NET. Als je visueel wilt werken is het een ander verhaal: dan heb je een IDE nodig.

Misschien moet je nog eens een kijkje nemen in de documentatie over GDI+ en WinForms in de .NET SDK docs want er is werkelijk een schat aan informatie en samples in te vinden op dit gebied.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
offtopic:
mbravenboer jij werkt met Mono toch? Hoe zit het met winforms support daarin?
Kan je daar nog iets van gebruiken of wordt het nog niet ondersteund?

• mbravenboer
Orphix: mbravenboer jij werkt met Mono toch?
Af en toe doe ik er inderdaad wat mee ja, zodra Mono het niet meer aan kan moet ik helaas compileren en runnen op m'n windoos.
Hoe zit het met winforms support daarin? Kan je daar nog iets van gebruiken of wordt het nog niet ondersteund?
Het wordt niet ondersteunt en dat zal voorlopig ook zo blijven ook... Ze willen er wel aan beginnen, maar het is een hels karwei omdat allemaal te implementeren en compatible te maken.

Voorlopig zijn ze nog veel te druk met de infrastructuur van de CLR zelf en de basis-klassen voor alle applicaties. XML zut zijn ze ook druk mee, maar dat alleen is al een verschrikkelijk werk (denk aan XSLT, XML Schema, XPath, SOAP). Goede XML parsers en XML Schema validators zijn pas na lange tijd goed aan het worden (Xerces, MSXML) dus ik verwacht eigenlijk niet dat dit op de korte termijn een succesvol verhaal zal worden.

Ik denk dat een soort vergelijking met bijvoorbeeld de API's van Java 1.0 of 1.1 qua functionaliteit nog het meest op z'n plaats is.

Zie hier voor het WinForms project:
http://www.go-mono.com/winforms.html

Hier de status van het hele project:
http://www.go-mono.com/status.html

Als je trouwens in de source gaat kijken schrik je je te pletter van alle TODO's en lege methoden ;) .

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ok jammer :)
Ik had het ook wel verwacht. Ook al hebben ze straks alles geimplementeerd, zal je zien dat microsoft met iets (handigs) aankomt wat alleen op windows werkt.

• mbravenboer
Orphix: zal je zien dat microsoft met iets (handigs) aankomt wat alleen op windows werkt.
Ach of dit expres zal gebeuren of niet is eigenlijk helemaal niet relevant: het is sowieso al ontzettend complex om de zaak volledig compatible te houden tussen twee verschillende codebases: niet alleen qua library en qua gedrag, maar zeker ook visueel gezien.

Het voordeel wat Java heeft op dit punt is dat er maar 1 codebase is voor de standaard SDK en dat vrijwel alles in deze API ook in Java zelf is geimplementeerd: zo weinig mogelijk platform specifieke code. Veel .NET libraries vormen gewoon een view op native libraries en zijn dus niet zelf platform onafhankelijk in bijvoorbeeld C# geimplementeerd.

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 01:02 schreef Orphix het volgende:
Ik had het ook wel verwacht. Ook al hebben ze straks alles geimplementeerd, zal je zien dat microsoft met iets (handigs) aankomt wat alleen op windows werkt.
Huh? De mono winforms worden gericht op gnome, dus je krijgt een aparte namespace. Omdat je met interfaces kunt werken, kun je middels de interfaces 'winform namespace' onafhankelijk bouwen, maar dat is wel lastiger.

De .NET api is er juist op gericht dat vendors hun eigen zaakjes lekker in hun eigen namespace kunnen regelen en daardoor niet in elkaars vaarwater zitten. Hierdoor kan MS pure win32 windows forms bouwen, zonder een port van .NET naar een ander platform in de weg te zitten.

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-08 08:10
Op zaterdag 22 juni 2002 01:02 schreef Orphix het volgende:
Je moet het niet zo zwart wit zien... .NET is een bundeling van open standaarden, dus het is geen probleem cross platform te ontwikkelen. De visualisatie van de software is vaak maar een klein deel en vergt dan ook een tijdsinvestering van de ontwikkelaar om de GUI te onwtwikkelen voor Linux, Window etc. Als je .NET pur sang toepast heb je nagenoeg geen problemen met cross platform ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik Mono een prachtig gebeuren. Ik denk zelfs dat MS het helemaal niet erg vind dat het .NET platform toegankelijk wordt gemaakt voor meerdere besturingssystemen! Hiermee zetten ze SUN namelijk een hak. Zul je zien dat sun ook nog een .NET compliant vesie van Java uitbrengt ;)

Oei oei mbravenboer, de laatste regel maar niet te serieus nemen ;)

• mbravenboer
Otis: Huh? De mono winforms worden gericht op gnome, dus je krijgt een aparte namespace. Omdat je met interfaces kunt werken, kun je middels de interfaces 'winform namespace' onafhankelijk bouwen, maar dat is wel lastiger.
Hum.... ik weet het niet zeker, maar uit dit stukje in de link hierhoven maak ik toch op dat ze echt library willen bieden die het mogelijk maakt alle System.Windows.Forms applicaties op andere operating systems te draaien:
System.Windows.Forms eventually will support multiple toolkits. Ximian will be delivering a product that will allow for System.Windows.Forms applications to integrate with GNOME through Gtk and MacOS X using Cocoa.
De .NET api is er juist op gericht dat vendors hun eigen zaakjes lekker in hun eigen namespace kunnen regelen en daardoor niet in elkaars vaarwater zitten. Hierdoor kan MS pure win32 windows forms bouwen, zonder een port van .NET naar een ander platform in de weg te zitten.
Inderdaad, dat is waar: daarom is er ook nu al een (nogal rommelige) alpha Gtk+ binding voor Mono. Dit is immers niet zo lastig te realiseren. Deze gebruikt de namespace ...

• mbravenboer
paulgielens: Oei oei mbravenboer, de laatste regel maar niet te serieus nemen ;)
Hum... die volg ik ff niet... Welke regel bedoel je en waarom wil je die niet serieus nemen? ;) .

Pagina: 1