Toon posts:

Trekt deze peltier het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een peltier halen van 125 watt. Nu heb ik 3 processoren, te weten een TB800@800 een TB1400@1620 en een P4 1.6 (die heb ik alleen liggen met mobo, nog niet aangesloten, zweer bij AMD is puur voor de heb. :P ) IK wil eigenlijk die TB 1400 coolen met die pelt, maar weet niet of 125 watt voldoende is, en wat als ik nog verder kan clocken dan, tot hoeveel trekt ie het. Mijn vcore is ±1,85V

Heb al gezocht niks kunnen vinden dan zo een moeilijke formule waar ik geen 0 (is hol) van begrijp. En die datascheet via www.waterkoeling.nl gaat niet over TB1400 en meer. Please help me, liefst mensen met ervaring.

Thnx :7

Verwijderd

peltier werkt alleen samen met waterkoeling

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 23:17 schreef laserguy het volgende:
fout :+

Verwijderd

Topicstarter
ik heb waterkoeling. GOED :+

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:33
125 is krap aan. Kwestie van proberen maar ik denk dat je er precies niks mee op gaat schieten. Temps zullen denk ik ongeveer gelijk blijven met pelt en zonder pelt.

Dat zeg ik gevoels matig geen berekening achter :)

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 23:17 schreef laserguy het volgende:
ik zal het ff proberen toe te lichten >:)
een peltier kan ook zonder waterkoeling, alleen je moet wel zorgen dat je de warme kant van de pelt goed genoeg kunt koelen. een pelt icm een alpha 8045 met flinke fan zou ook moeten kunnen

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 23:18 schreef MasterOverdrive het volgende:

[..]

fout :+
niks fout een 125 watt peltier krijg jij niet gekoeld met een heatsink en fan forget it

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 23:23 schreef daan123 het volgende:

[..]

ik zal het ff proberen toe te lichten >:)
een peltier kan ook zonder waterkoeling, alleen je moet wel zorgen dat je de warme kant van de pelt goed genoeg kunt koelen. een pelt icm een alpha 8045 met flinke fan zou ook moeten kunnen
dr is geen een fan + heatsink die 125 watt weg kan werken en nog steeds een normaal formaat heeft

Verwijderd

ach joh, je kunt heus wel een peltier koelen met een heatsink+fan, je krijgt dan alleen wat minder temperatuurverschil. Maar 't kan! :D

maar het is efficienter om wc erop te douwen

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Ik denk niet dat 125w genoeg is. Dit zal je ff moeten berekenen (ik weet dat er ergens excel sheets zijn waarmee je dat precies kan uitrekenen)..

• InterCC
Op vrijdag 21 juni 2002 23:27 schreef MasterOverdrive het volgende:
ach joh, je kunt heus wel een peltier koelen met een heatsink+fan, je krijgt dan alleen wat minder temperatuurverschil. Maar 't kan! :D

Dacht het niet. Met een beetje pech kan de peltier veel te weinig warmte kwijt en zal ook de koude kant opwarmen. Dan heb je een probleem, want zal je proc alleen maar warmer worden. Een te zware peltier koelen met heatsink+fan is dus zwaar af te raden itt wat masteroverdrive zegt!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op vrijdag 21 juni 2002 23:27 schreef MasterOverdrive het volgende:

K dan mag jij een peltier (125watt) kopen en een goeie heatsink... kunnen wij lachen als je cputje getoast word :D

Lekker grillen en bbqen boven MasterOverdrive ze cputje

Verwijderd

oh dan heb ik dat verkeerd gelezen :)

wie is er in voor een barbeque? :P

• InterCC
Op vrijdag 21 juni 2002 23:32 schreef MasterOverdrive het volgende:
oh dan heb ik dat verkeerd gelezen :)

wie is er in voor een barbeque? :P
Weet je wel niet hoelang je moet kauwen op een proc?! :+

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Een 125 watt peltier moet het wel trekken als het goed is, maar ik zou een sterkere nemen voor goei oc resultaten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 23:48 schreef bobo1on1 het volgende:
Een 125 watt peltier moet het wel trekken als het goed is, maar ik zou een sterkere nemen voor goei oc resultaten.
bedoel je hier met of zonder WC?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Met WC natuurlijk, probeer jij maar eens een peltier te koelen met alleen een heatsink en een fannetje.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
heb een 172watt peltier gehad met pal8045 + mega herrie delta fan. (TB 1200)

werkt wel ik haalde temps van 25 graden in de winter en 29 graden in de zomer, niet echt denderend dus (wel geen last van condensatie :7 )

heb t nu eraf gehaald ik vond de extra stroom opname en mega herrie niet opwegen tegen een extra 25MHz overclock :D

maar in principe kan het wel,

(btw voor degene die dit toch gaat proberen, zorg voor goed gepolijst oppervlakte, artic silver3 (of 2, 3 bestond toen nog niet) en een paar case fans (want t gaat f*cking heet daarbinnen worden en dan gaat je cpu temp ook weer omhoog)

of gebruik gewoon WC dan ben je van alle geziek af

/edit
/ontopic

ik denk dat 125 op t randje is, je zult iig net echt denderend lage temps krijgen. Als je echt iets goeds wilt pak dan een 172.

/ontopic

en isoleer hem goed, mijn eerste poging met WC was bijna mis gegaan

/edit

Verwijderd

Topicstarter
O.k. jullie hebben opgesomd wat ik a:) een jaar geleden ook al wist. b:) vandaag gelezen heb op oude topics. :7 Nu de vraag kan iemand voor mij de berekening maken of een pelt van 125 watt een TB1400@1620 met een vcore van 1.85 kan koelen? B-) thnx

Verwijderd

Topicstarter
Hieronder de berekening, ik wil nog weten:

Qc, van de proc bij 1,85 vcopre en 1620 MHZ
Qmax van 125 watt pelt
delta T max
en als je dan toch bezig bent ook delta T.

Het probleem is dus dat ik de getallen niet weet en niet weet waar ik die vandaal haal.

ΔT = ( 1 Qc / Qmax ) * ΔTmax

Waarbij:
Qc = de hitte afgifte van de processor in Watts
Qmax = Qmax van het peltier-element
ΔTmax = De maximale temperatuur die het peltier-element kan hebben in °C.
Dus als je peltier-element een Qmax heeft van 80Watt en de ΔTmax 71°C is, dan kan je als je de temperatuur van de hot-side hebt én de warmte afgifte van de processor weet, de temperatuur van de processor uitrekenen. Dit doe je als volgt:

Thot Δtmax = Tproc

Bij de Duron 600@900@1.85V is het wattage van de proc 69.1 Watt
De hot-side nemen we even voor het gemak 25ºC (kamer-temperatuur)
(1 69.1/80)*71 = 9,67ºC temperatuur verschil
25-9,67= ±15,3ºC
Ongeveer 15 graden is natuurlijk een zeer respectabele temperatuur voor een proc die 50% overgeklokt is
Uiteraard zijn er nog wel wat meer variabelen van toepassing. Ik ben bezig met een feature over heat-production en rekenen aan opstellingen. Hierin zal dieper worden ingegaan op technische berekeningen aan de opstellingen.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een peltier van 125 w kan 125 w verplaatsen van de koude naar de warme kant. Bij 125 w zal het temperatuurverschil 0 graden zijn.
Een Thunderbird op 1620 en 1,85 volt zal rond de 100 watt produceren. Bij doorgifte van 100 watt zal er een temperatuurverschil van hooguit 10 graden zijn tussen warme en koude kant.
Aan de warme kant moet op dat moment 225 watt worden afgevoerd (100 van de cpu + 125 van de peltier).
Zodra je weet waarmee je de warme kant gaat koelen, weet je hoe heet die kant zal zijn. 10 graden eraf en je hebt de temp aan de koude kant.
Een vermogen van 225 watt afvoeren zal bij waterkoeling een temperatuurverhoging van het waterblok van zo'n 20 graden veroorzaken (t.o.v. 100 watt afvoeren)
Kortom: Je cpu zal er 10 graden warmer door worden.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14

Epsilon

125 watt is idd erg krap. Je schiet er niks mee op waarschijnlijk, of kan zelfs nadelige gevolgen hebben. Een 156watt pelts en zwaarder zijn een must voor TB1400+ met 1.85v vcore+. Een tb1600@2.1v trekt al iets van 130watt, en dus schiet je er niks meer op om een 125watt pelt te gebruiken.

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 16:39 schreef KifArU het volgende:
Een peltier van 125 w kan 125 w verplaatsen van de koude naar de warme kant. Bij 125 w zal het temperatuurverschil 0 graden zijn.
Een Thunderbird op 1620 en 1,85 volt zal rond de 100 watt produceren. Bij doorgifte van 100 watt zal er een temperatuurverschil van hooguit 10 graden zijn tussen warme en koude kant.
Aan de warme kant moet op dat moment 225 watt worden afgevoerd (100 van de cpu + 125 van de peltier).
Zodra je weet waarmee je de warme kant gaat koelen, weet je hoe heet die kant zal zijn. 10 graden eraf en je hebt de temp aan de koude kant.
Een vermogen van 225 watt afvoeren zal bij waterkoeling een temperatuurverhoging van het waterblok van zo'n 20 graden veroorzaken (t.o.v. 100 watt afvoeren)
Kortom: Je cpu zal er 10 graden warmer door worden.
:? :? :? :? :? :? :? :?
ik denk dat ik alleen maar met mun blokkie bezig ga hehe
zo`n peltier of hoe je het ook uitspreekt is veel te moeilijk hehe

Verwijderd

Topicstarter
k. thnx dan zet ik hem waarschjnlijk wel op die P4. (ga wel effe testen op me TB) 8-)

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

Op zaterdag 22 juni 2002 17:37 schreef epsilon het volgende:
125 watt is idd erg krap. Je schiet er niks mee op waarschijnlijk, of kan zelfs nadelige gevolgen hebben. Een 156watt pelts en zwaarder zijn een must voor TB1400+ met 1.85v vcore+. Een tb1600@2.1v trekt al iets van 130watt, en dus schiet je er niks meer op om een 125watt pelt te gebruiken.
113,6 Watt om precies te zijn 8-)

Gebaseerd op Radiate

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Topicstarter
mag ik vragen hoe je dat berekend hebt? (zou je de berekening dus kunnen posten?)
Pagina: 1